Medical taping bij Hooikoorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:03

Cemlys schreef:
BigBen schreef:
Het is pure kwakzalverij.
Geen enkele bewezen werking.
De hele hype wordt gestuurd door Fysiotape, een bedrijf uit Enschede, dat er vele miljoenen aan verdient.

En het was maar wachtwn op een kwakzalverij reactie van bigben :') :')

Maar dat is het toch gewoon ook? Je eigen tape aanprijzen als middel dat verlichtend zou werken bij hooikoorts terwijl hier geen wetenschappelijke gronden voor zijn is kwakzalverij.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 14:05

Ja maar overal is tegenwoordig wel iets wat niet bewezen is. Niet alles werkt voor iedereen. Als we het naar paardengebied trekken. Iedereen koopt toch ook Rambo micklem hoofdstellen? Ken zat paarden die er helemaal niet beter van gaan lopen. En daar hoor ik niemand over zeuren.

En al zou het illegaal zijn. Wat maakt dat dan uit? Als het werkt werkt het toch? Neem aan dat niemand problemen gaat maken van stukjes tape plakken

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:06

Citaat:
De hele hype wordt gestuurd door Fysiotape, een bedrijf uit Enschede, dat er vele miljoenen aan verdient.

Als iemand van zijn of haar hooikoorts klachten af komt, na het plakken van de tape. Dan is dat toch een bewezen werking? Het is dan niet wetenschappelijk bewezen, maar als meerdere mensen bevestigen dat het bij hem/haar geholpen heeft dan is het toch in feite gewoon bewezen?

Om welke reden moet dit wetenschappelijk bewezen worden? Als het werkt is het toch fijn? :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:07

Als het werkt, werkt het inderdaad :Y) Maar dat is nou juist het probleem; niemand heeft kunnen bewijzen dat het werkt. Dus werkt het niet. En om dan toch te verspreiden dat het werkt is kwakzalverij.

En als iemand graag stukjes tape op zichzelf wil plakken is dat uiteraard geen probleem. Maar geld verdienen over de rug van onwetende consumenten vind ik wel een probleem. Want er is namelijk geen therapeut die gratis stukjes tape gaat plakken, en die tape is schreeuwend duur.

Nynkster

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 14:08

Wat is duur in jouw ogen?
9 euro voor een rolletje

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:11

linnnh schreef:
Citaat:

Als iemand van zijn of haar hooikoorts klachten af komt, na het plakken van de tape. Dan is dat toch een bewezen werking? Het is dan niet wetenschappelijk bewezen, maar als meerdere mensen bevestigen dat het bij hem/haar geholpen heeft dan is het toch in feite gewoon bewezen?

Om welke reden moet dit wetenschappelijk bewezen worden? Als het werkt is het toch fijn? :)

Nee, dat is niet echt hoe onderzoek werkt. Een N=1 onderzoek is sowieso zeer nutteloos.

De werking van een product wat je aanbiedt aan mensen moet wetenschappelijk bewezen werkzaam zijn om de doodeenvoudige reden dat je mensen niet kunt ‘genezen’ met middelen die niet werken.
Het zou wat zijn als elke simpele ziel met wel veel ondernemingsgeest allerlei middelen op de markt gaat brengen die zogenaamd allemaal goed werken. Dat doet niet veel goeds voor de nationale gezondheid.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:49

Maar hoe veel wél "wetenschappelijk bewezen" spullen die je zelf op doktersrecept krijgt werken er ook niet?

Ik weet dat onderzoek anders werkt. Maar als jij de tip krijgt om bijenpollen te slikken tegen hooikoorts, dan is dat het proberen toch waard? Mijn vriendin tapet al jaren patienten tegen hooikoorts op veler verzoek. Van de 50 mensen die zij getapet heeft, zijn er hooguit 5 geweest bij wie het niet goed geholpen heeft. Is het dan écht kwakzalverij?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:29

linnnh schreef:
Als iemand van zijn of haar hooikoorts klachten af komt, na het plakken van de tape. Dan is dat toch een bewezen werking?
Nee!
Na het plakken van tape is iets heel anders dan dóór het plakken van tape. Erna minder klachten kan bijvoorbeeld ook komen door een weersverandering (regenbui, luchtvochtigheid, andere windrichting, koeler) of doordat er net andere soorten op hun hoogtepunt van pollenproductie zitten, of doordat de patiënt meer binnen zit, of door...
Allemaal zaken die weldegelijk een vermindering van de klachten kunnen veroorzaken, maar die níets met enige veronderstelde werking van placebotape te maken hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:35

linnnh schreef:
Maar hoe veel wél "wetenschappelijk bewezen" spullen die je zelf op doktersrecept krijgt werken er ook niet?

Ik weet dat onderzoek anders werkt. Maar als jij de tip krijgt om bijenpollen te slikken tegen hooikoorts, dan is dat het proberen toch waard? Mijn vriendin tapet al jaren patienten tegen hooikoorts op veler verzoek. Van de 50 mensen die zij getapet heeft, zijn er hooguit 5 geweest bij wie het niet goed geholpen heeft. Is het dan écht kwakzalverij?

Die medicijnen hebben iig een bewezen werkzaamheid. Dat ze dan soms niet doen wat ze moeten doen ligt iig niet aan de bewezen werkzaamheid maar mogelijk aan verkeerd gebruik, verkeerd voorschrijven, of andere invloeden.

Ja, het is dan nog steeds kwakzalverij. Je weet namelijk nog steeds niet wát het effect is en of het effect wat er gezien is door de tape komt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:41

Feit is dat ik het jaren gebruik en toepas en genoeg bewijzen gezien heb. Overigens is fysiotape niet het enige bedrijf, maar kinesiotape en rocktape bestaan al veel langer. In amerika en australie wordt het al veel langer succesvol toegepast, wat dat betreft loopt nederland flink achter.

Vorige week sprak ik nog eem orthopeed die een hond op 3 poten binnenkreeg met een kapotte kruisband, knie getaped omdat ze ervan gehoord hadden, meer baat jet niet, schaadt het niet dat domme stukje tape. Echter hond liep op 4 poten weer naar buiten. En liep gewoon goed. Probleem opgelost nee, klachter verlicht ja.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:49

Dit werkt, ik wordt volgende week donderdag getapet weer, hopelijk geeft het verlichting

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 17:55

Ik krijg nu weer heerlijk jeukende ogen :o wat een kwelling is het ook.
wat zullen de mensen balen die het niet hebben gedaan omdat het kwakzalverij is, en het toch blijkt te helpen :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 18:00

Bij die mensen helpt het waarschijnlijk niet omdat het blijkbaar alleen werkt als je erin gelooft :+

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 18:08

apart dat je het zo neomt.. Dan zouden we toch net zo goed naar een psycholoog kunnen gaan?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 18:21

Deugenietje schreef:
Dit werkt, ik wordt volgende week donderdag getapet weer, hopelijk geeft het verlichting

Wat heb je er voor betaald en hoe lang werkt het?

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 18:30

Veulen84 schreef:
Deugenietje schreef:

Wat heb je er voor betaald en hoe lang werkt het?

7,50

ik heb vorig jaar 2 keer getaped en weinig last gehad

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 18:33

Dat valt 100% mee. Dan is het misschien wel het proberen waard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 19:01

Citaat:
Bij die mensen helpt het waarschijnlijk niet omdat het blijkbaar alleen werkt als je erin gelooft :+

Lijkt mij stug.

Het concept medical taping is tamelijk nieuw - en momenteel is het helemaal hot: wat de verschillende functies van fascia/ bindweefsel wel niet zijn.

...dus om dan de oude koe meteen weer uit de sloot te halen als in 'je moet er in geloven/ inbeelding / placebo' - lijkt mij rijkelijk vroeg.

Een wetenschapper bekijkt gewoon een nieuwe techniek op haar merites.
That's all.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 19:24

Cemlys schreef:
SusanH schreef:
Maar het helpt dus alleen om vrijer te ademen? Mijn borstkas klapt niet dicht door de hooikoorts hoor. Mijn neus en ogen wel als ik geen pillen en spray gebruik. Ik ben wel benieuwd, maar heel sceptisch. Ik vraag me oprecht af waarom tape hierbij zou helpen als het niks doet tegen de allergische reactie zelf. Hoe kan tape ervoor zorgen dat je minder pollen inademt?

Het helpt zeker ook tegen niezen en hoesten. Collega was zo goed als niesvrij. Om aan te geven hoe je iets kunt beinvloeden via het longdermatoom. Paar jaar geleden hoestte ik de longen uit mn lijf, flinke luchtweginfectie. Paar dagen amper klachten meer, ga naar de fysio, wordt rug en bek flink behandeld, longdermatoom regio, dag erna is er toch een partij slijm losgekomen, een dag alles bij elkaar gehoest en een dag later niks meer. :').

Dat doet mij denken aan het topic over de toverdrank van Asterix en Obelix.
Toen kende jij ook al 'toevallig' iemand die 'm gedronken had, en stante pede genezen was van zijn reumatiek.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 19:42

Bigben, als het je niet zint dat we jouw mening niet delen, ga dan maar :)) het is hier niet de plek om je mening door te drammen of cemlys aan te vallen op haar ervaringen. Hoe onlogisch het ook lijkt in jouw ogen.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:26

Ik heb me vandaag voor de eerste keer laten tapen. Ik was er behoorlijk sceptisch over, maar ik heb het gevoel dat ik er iets minder last van heb. Morgen wordt een goede test, dan sta ik de hele dag buiten vlak bij een bos.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 20:28

spannend vivian! ik hoop dat het helpt voor je! Zou toch wel een verlossing zijn :) trekt de tape niet aan je rug ofzo?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:53

Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd. De tape zorgt er echt niet voor dat je minder pollen inademt. Het kan ook niet inwerken op je afweersysteem. Dus hoe kan het dan werken? Behalve een paar voor mij onbekende termen heb ik niks gelezen wat me uitnodigt het eens te testen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:59

...via de fascia kan er invloed zijn op het lymphestelsel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:01

Nynkster schreef:
Bigben, als het je niet zint dat we jouw mening niet delen, ga dan maar :)) het is hier niet de plek om je mening door te drammen of cemlys aan te vallen op haar ervaringen. Hoe onlogisch het ook lijkt in jouw ogen.

Zoals ik al zei dat is bigben s hobby hier op bokt, reageert alleen op dit soort topics ;)