Balans vinden in kcal inname

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:27

TS eet toch niet onder BMR? Het kcal-doel van TS is 1600 haal ik uit de OP. Op die lengte/gewicht zit het BMR echt nog wel onder de 1600. :) IMO is dat een prima doel. Wat ik uit de post van secricible haal is interessant, dank voor delen, maar imo niet van toepassing op het verhaal van TS.

Ik ben zelf ook bezig met afvallen en ik eet ook weleens een dag wat meer. Ik ga graag uit eten met vrienden, en zo eens in de maand wil ik ook wel graag een biertje (alcohol is echt killing voor je kcal-telling dus dan is het sowieso direct een cheat day :=). Als de rest van de dagen wel op doel eet lukt het afvallen hier nog steeds. Ik denk dat een cheat day dus niet erg is zo nu en dan, net als een lagere dag zo nu en dan (dus niet structureel) niet erg is; zeker als je wel een voldaan gevoel hebt en in de kcal die je wel eet goede voedingsstoffen zitten.

Als je toch graag aan je discipline wil werken en gebalanceerder wil eten, helpt voor dagen waarop ik lekkere trek heb mij de quote heel erg "i can do anything for a few hours". Ik kan een uur niet eten... nog een uur... ennnn alweer vergeten, of bedtijd. En alles loggen. Ik log lekkers sowieso voor ik het in mijn mond stop, soms weerhoudt weten hoeveel kcal het is me er dan alsnog van om het te eten.

Voor advies is het misschien ook handig om een wat structureler beeld te krijgen van wat je eet. Bv: Eet je 5 dagen 1600 kcal, 1 dag 1000 en 1 dag 2500? Of lukt het structureel niet om op de 1600 te komen? En hoe lang ben je al bezig? Voor mij was het in begin ook wat puzzelen hoeveel kcal ik dan voor welke tijd van de dag 'uit wilde geven', maar op een gegeven moment kom je in routine. :) Wat je ook zou kunnen doen is van te voren maaltijden / dagen al volledig plannen. Dan weet je dat je op je doel komt en er niet overheen gaat.

edit: Oh, ik zie dat je voor de lunch vaak uit eten ga. Probeer ook bij een salade of soepje in te schatten wat er allemaal in zit. Salades in restaurants zijn in mijn ervaring hoger dan je verwacht als je ingrediënten los invoert. Zo had ik een keer een geitenkaas-salade die, na alles optellen - dressing/olie, walnoten, geitenkaas, klein sneetje brood erbij - op de 800 kcal kwam. Dat had ik van te voren echt niet verwacht.
Laatst bijgewerkt door Mews op 10-04-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrth97

Re: Balans vinden in kcal inname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:28

Oh ik las juist wel dat ze er vaak niet aan komt, zelfs niet aan de 1200 en dat lijkt me wel iets wat belangrijk is

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:31

Ja TS schommelt heel erg..
dus dan is het een kwestie van goedmeten, wat Imandra aangeeft, maar dan ook echt goed meten. Dat betekent onder andere eigenlijk dat je ook moet weten wat het restaurant in je middageten stopt.

Ik zat ook wel eens laag, maar dan was ik bv mn cappucino vergeten :D

Wat Secricible aanhaalt in haar post heeft daarmee te maken. Dat je meer eet dat je denkt.

je krijgt echt last van te weinig eten.. hoofdpijn, lusteloos, kranky .. je lichaam geeft aan dat je niet goed voor jezelf zorgt...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:36

Ohh, ik dacht dat TS bedoelde dat ze meestal wel 1600 at maar soms onder en soms boven zat. Het is me niet echt duidelijk hoe vaak of incidenteel het schommelen nu is.

Je hebt gelijk Cer, dat stuk idd wel. :j Ik realiseerde me net ook dat ik het restaurant-stuk vergeten was. Vooral in restaurants valt het me vaak wel tegen hoor, mijn cheat days zijn ook eigenlijk alleen maar op restaurant- of alcohol-dagen :=. Loggen heeft me veel inzicht daarin gegeven.

Daarbij hoort dan ook het advies van alles loggen. Dan merk je hoeveel je eet waar je eerder niet bij stil stond. Zo achteraf zie ik bij mezelf ook wel waar het fout ging.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:37

@TS: Ik ga niet meer op Cer in. Denk dat mijn punt prima duidelijk is: je hoeft niks te merken aan je lichaam (kan uiteraard wel) als je te weinig eet. Dat je je goed voelt wil niet zeggen dat je ook gezond bezig bent.

In een restaurant is het inderdaad lastig in te schatten, maar meestal kan je wel een aardige benadering geven, zeker als je al wat langer je maaltijden afweegt krijg je hier wel een oké inzicht in. Probeer dan ruim te tellen, dus iets meer invoeren dan je schat. Just in case. Als je dan nog bang bent dat je te weinig eet, zou je op 1700kcal kunnen gaan zitten. Zo lang je maar onder je 0-punt zit val je af. En liever wat langzamer afvallen en gezond, dan snel afvallen en ongezond ;).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:40

Prima dat je me negeert, maar aan de overige mensen dan een oprechte vraag:

Als je langduriger te weinig energie naar binnen krijgt, dan voel je je toch lusteloos? Ik kan me niet voorstellen dat een lichaam werkt als je er geen voedingsmiddelen in stopt..

Hetzelfde als loze calorieen..als je een dag op alleen suikerzooi leeft (snoep, chips, weet ik veel) dan ben je echt niet fit.
Of laat ik het anders verwoorden.. dan ben ík niet fit.. ik merk dat meteen :j

Dus ik blijf bij mn standpunt dat TS beter moet kijken naar wát ze eet, en voor gezonde extra calorieen moet gaan kiezen.

Dat er alleen gelezen wordt 'zolang je niet omvalt ben je gezond' kan ik ook niet helpen :+ Dat is datzelfde ene regeltje ergens uitpakken en daarop doorgaan :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:43

Laat ik het zo zeggen Cer: er zijn genoeg mensen langsgekomen in de afvaltopics die minder dan 1000 kcal per dag aten. Denk dat jij het met me eens bent dat dit super ongezond is? Maar toch gaven ze aan zich prima te voelen 'dus dat aantal kcal was prima'. Je hebt gelijk dat de meeste mensen er wel iets van merken, maar het hoeft niet. Je voelt immers niet altijd wat je lichaam vanbinnen doet, vandaar mijn voorbeeld over kanker. Snap je nu mijn punt wel?
Ben het met je eens over wat te eten. Afvallen moet je niet zien als dieet, maar als nieuw voedingspatroon. Iets wat je vol kan houden ook als je je streven hebt bereikt. Dus een mooi, gebalanceerd dieet. En daar kan prima een keer een frietje/pizza in zitten. Geen een product is inherent ongezond of gezond, het gaat erom wat je binnenkrijgt over een langere periode.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:47

Maar denk je dat die juist gemeten hebben dan? (ook weer een oprechte vraag :j )
Als mensen gedurende langere tijd onder de 1000 ckal duiken is dat zeker niet gezond. Ik vraag me af of die zich echt goed voelen, of zeggen dat ze zich goed voelen (maar eigenlijk alleen op de bank zitten omdat ze te moe zijn voor iets)

Ik las net iemand die iets schreef over Expeditie robinson.. die mensen daar zien er na enige tijd uit als een wasrek... Ik kan me niet voorstellen dat iemand die structureel (veel!) te weinig eet dan niet afvalt? Ik denk dat dat mensen zijn die denken dat ze laag in kcal zitten maar de wijn en de snickers vergeten.. (heel kort door de bocht hoor)

Ik snap jouw punt wel, jij snapte t mijne niet.. :) of althans, ik zeg het wat krom misschien ..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:51

Als ze niet afvallen meestal niet (dan zeggen ze dat ze afwegen niet nodig vinden). Als ze kilo's per week afvallen en alles afwegen geloof ik wel dat ze rond dat aantal zitten. Dus deel van die mensen hebben goed gemeten, andere deel niet.
Het kan best wat je zegt hoor, dat ze zich voorhouden zich goed te voelen maar dat er wel tekenen zijn die erop wijzen dat ze te weinig eten. Maar dan hebben ze het niet bewust door, en dat ze denken dat ze zich goed voelen is geen indicatie.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 18:14

Oh jeetje, wat veel reacties! :o Ik probeer straks even te reageren op mensen.

Ik heb voor vanavond besloten Bulgaarse Moussaka te maken. Als ontbijt heb ik enkel een banaan op (ja, foei), voor de lunch een ciabatta met kipfilet, kaas & 70 gram aardappelsalade met als tussendoortje nog een banaan. Blijf het lastig vinden. De tussendoortjes schieten er ook gewoon steeds in. Veels te druk op kantoor! De teller staat voor vandaag op 861 kcal. Dus al een verbetering :)

Nu lekker kokkerellen met aubergine, aardappel, ei, ui, wortel, tomaat, bieslook, rundergehakt en yoghurt. Hmm! En als snack voor vanavond heb ik wat cashew nootjes gehaald. Vandaag zal ik het dus wel redden.

Ik zal zo ook beginnen aan het lezen van het afvallen zonder doel topic :)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:52

Ts, maak eens een afspraak bij een diëtiste. Die kan meekijken met jou en jou in de gaten houden. Wij kunnen vanaf ons schermpje niet jouw situatie bekijken. Zij kan jou helpen met de juiste balans vinden in jouw inname en jou advies geven.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:08

Ik heb ook My Fitnesspal, mijn doel is: 1380 kcal per dag. Dit is dan zonder beweging. Ik probeer mezelf hier wel aan te houden, toen ik begon hield ik het bij 15/1600 want anders had ik echt honger. Nu is mijn lichaam er aan ‘gewend’ ik was ook wel ruim 20 kilo te zwaar.

Als je zorgt voor voldoende afwisseling, groente en fruit gaat het helemaal goedkomen, of je dan aan 1200/1300 kcal neemt maakt niet zoveel uit.