Ik ben zelf ook bezig met afvallen en ik eet ook weleens een dag wat meer. Ik ga graag uit eten met vrienden, en zo eens in de maand wil ik ook wel graag een biertje (alcohol is echt killing voor je kcal-telling dus dan is het sowieso direct een cheat day

Als je toch graag aan je discipline wil werken en gebalanceerder wil eten, helpt voor dagen waarop ik lekkere trek heb mij de quote heel erg "i can do anything for a few hours". Ik kan een uur niet eten... nog een uur... ennnn alweer vergeten, of bedtijd. En alles loggen. Ik log lekkers sowieso voor ik het in mijn mond stop, soms weerhoudt weten hoeveel kcal het is me er dan alsnog van om het te eten.
Voor advies is het misschien ook handig om een wat structureler beeld te krijgen van wat je eet. Bv: Eet je 5 dagen 1600 kcal, 1 dag 1000 en 1 dag 2500? Of lukt het structureel niet om op de 1600 te komen? En hoe lang ben je al bezig? Voor mij was het in begin ook wat puzzelen hoeveel kcal ik dan voor welke tijd van de dag 'uit wilde geven', maar op een gegeven moment kom je in routine.

edit: Oh, ik zie dat je voor de lunch vaak uit eten ga. Probeer ook bij een salade of soepje in te schatten wat er allemaal in zit. Salades in restaurants zijn in mijn ervaring hoger dan je verwacht als je ingrediënten los invoert. Zo had ik een keer een geitenkaas-salade die, na alles optellen - dressing/olie, walnoten, geitenkaas, klein sneetje brood erbij - op de 800 kcal kwam. Dat had ik van te voren echt niet verwacht.