Gezonder leven challenge!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:38

Ik was ook gewoon zonder voorstellen oid daar begonnen met het bij houden :D

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:39

ik doe mee!
Ik heb ook altijd alleen maar Nutella op mijn brood gehad en chocomelk gedronken.
tussen doortjes chips en chocola.

Nu heb ik wel een eet schema gekregen van mijn baas.
hoewel het meeste wel lukt blijft het heel erg lastig om me er ook aan te houden.
zodra ik iets lekkers voor mijn neus heb staan of heel erg honger heb kan ik het haast niet meer laten om ongezond te eten.
Naast mijn eet schema heb ik ook een sport schema gekregen.
wat overigens ook moeilijk is om te doen.
Ik rij bijna elke week en ik sport zovaak als mogelijk. ( minimaal 4x per week , maar dat lukt niet altijd)

voor de mensen die benieuwd zijn naar het eet schema:
7:30 whey proteine 20 gr.
half volle melk 250ml
noten 40 gr.

10:00
ei 4 stuks :evaw:
kipfilet 100 gr <3

12:30 appel 1 stuk
aardbeien 200 gr
whey proteine 20g

15:00 kaas 40+ 30gr
cashew-noten 20 gr

17:30 aardappelen 100gr
kipfilet 100gr
spinazie 200gr
( elke dag het zelfde avond eten is niet te eten :r daarom mag ik de kip voor ander vlees, spinazie voor andere groente en aardappel voor bijvoorbeeld pasta )

Altijd na het sporten whey proteine 30gr en 1 appel

verder mag ik nog 130 gr kipfilet eten.
scheelt dat ik kip lekker vind. :+

VenoSnorlax

Re: Gezonder leven challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:44

Ik vind dat vrij weinig en saai klinken als ik eerlijk ben :o

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:51

voor de mensen die spieren willen opbouwen als beginner:
dag 1 benen:
squatten: 4 sets van 8
lunges 4x20 (dumbells/stang) links rechts dan rust.
leg extension: 3x12
leg press 3x12
(standing) calf raise: 4x30

dag 2 rug:
lat pull breed:3x12
lat pull small: 3x12
seated cable row:3x12
zagen met dumbbels: 3x12

dag 3 bicep tricep en schouder:
super set:10-10
hammer curl: 3x12
dumbbel curl: 3x12
superset: 10-10
triceps dips
triceps touwtjes
Super set: 10-10-10
dumbell press
dumbbell lateral raise
dumbbell frontraise

dag 4 benen: stiff legged deadlifts 4x6 zwaar
smith machine buttlifts 3x12
standing kick back cable 3x12
donkey kicks 3x12
leg curl machine 3x12

na die 4 dagen sowieso 2 dagen rust en noooit het zelfde 2 dagen achter elkaar trainen altijd 2 dagen er tussen houden voordat je de zelfde spiergroep weer traint

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:53

Anke98 schreef:
Ik vind dat vrij weinig en saai klinken als ik eerlijk ben :o

ja is het eigenlijk ook op de kip na.
het is zoooo veel kip dat je moet eten..
maar dat eten vult wel moet ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:01

Ik kom even binnenvallen, maar Laura, ik denk niet dat dit helemaal de geschikte doelgroep is voor dit soort eet- en trainingsschema's. :=

Het topic heb ik doorgelezen en erg leuk om te volgen! Wat mij enorm heeft geholpen is om per week 1 verandering te maken en een doel te stellen. Daardoor wordt het een stuk leuker en makkelijker. Mijn doelen waren bijv. 10 glazen water per dag drinken en geen ongezond broodbeleg meer. Of 3x per week wandelen. Twee keer per week sporten etc.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:07

Ik zou het niet kunnen, Laura! (Zeker niet als vegetariër haha). Maar ik ben ook echt een beetje eiwitpoeder-ziek. Eet het alleen nog 's ochtends door mijn pannenkoeken heen.

Ik vind het schema niet echt een opbouwschema voor beginners. Heel blessuregevoelig en ik ben toch wel voor eerst wat coördinatie opbouwen voordat mensen bij wijze van spreken het squatrek in gaan. 4x6 vind ik ook geen herhalingen voor een beginnersschema, dat ligt in mijn idee toch meer op 12-15 (zoals bij de rest van de oefeningen). En dan later richting 8-12 en eventueel 6-10 (maar daarin ben ik weer eigenwijs, want dan zit je eigenlijk een beetje tussen intensief en extensief te kloten ipv 1 van de 2 :D)

Als we toch verder gaan met het doelen stellen;
ik doe dus 4-6x per week krachttraining, maar 0 cardio (vind ik niet leuheuheuk |( :+ ); dus ik wil graag naast dit sporten ook 1x per week cardio erbij gaan doen (of in de sportschool, of minstens 30 minuten wandelen).

Om het goede voorbeeld van Deetjeeuh maar meteen te volgen met 1 doel tegelijk :j :
- komende week wil ik gewoon weer gezond eten met 1x een snoepmomentje en 1x cheatmeal
- de week daarop wil ik de 1x cardio in gaan voeren

Oh, misschien nog een tip voor mensen die (net zoals ik) een schurfthekel hebben aan buikspieren trainen; hoelahoepen met een gewichthoepel is echt goed voor je core en ik vind het leuk! Wel veel blauwe plekken :Y)

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 18:10

HelmerG schreef:
die wat ik kocht geloof ik niet, want ik heb het ingevuld bij WW zodat je kunt zien hoeveel punten het waard is en daar vul je ook suikers in en als die er teveel in zitten, stijgt het aantal punten per glas aanzienlijk en aangezien het 0 punten was voor dat spul, kan ik me niet voorstellen dat er veel suikers in zaten. Het was ook geen vitamine water wat ik dronk van de Lidl, dus ik denk dat je misschien ander spul bedoelt, zoals Sourcy in de A-winkels? Het was echt een soort cristal clear wat ik bedoel, dus bruiswater met een fruitsmaak.

Nee, ik bedoel inderdaad de Lidl versies van de Sourcy flesjes. Bruiswater met een fruitsmaak begin ik niet aan, ik vind alles met prik erin niet te pruimen.

Laura, dat trainingsschema klinkt echt om van te huilen. Ik krijg al pijn in al mijn spieren als ik eraan denk :') _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:13

Als ik kijk naar dat schema.. En mijn overgewicht in beschouwing neem en het niet aanwezig zjin van enige vorm van conditie als iemand zijnde wat al in geen jaren de sportschool vanbinnen zag; dan zou mijn bloeddruk het plafond doorgaan alleen al op dag 1 en laat staan de kans op blessures nog ja. Daarbij zou ik zelf ook niet alleen maar spier/kracht training willen doen, maar ook fietsen/lopen/steppen/roeien erbij moeten betrekken wil ik echt afvallen. Spieren/kracht training; is zeker niet verkeerd om erbij te doen maar ik zie mezelf dat echt niet alleen maar doen als ik nog geen 5 minuten kan fietsen zonder haast van m'n stokje te gaan, laat staan dus echt spiergericht trainen meteen :')

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:20

Klopt helemaal, Helmer! Behalve dat je de cardio nodig hebt om af te vallen... Cardio verbrand alleen kcal, maar met krachttraining bouw je spiermassa op en meer spieren = meer verbranding = afvallen (als je daarbij ook je voedingspatroon aanpast, want voedingspatroon is key). Wel zijn spieren zwaarder dan vet, maar lichamelijk merk je het verschil natuurlijk meteen ;). Je bloeddruk stijgt op het moment dat je hartslag stijgt, dus dat zal wellicht juist eerder gebeuren bij cardio. Op ieder niveau kun je oefeningen doen voor versterking van de spieren :)

De grote MAAR is alleen dat het niet zorgt voor "algemene fitheid", want daarbij hoort een basis cardio inderdaad. Anders ben je dadelijk prachtig afgetraind, maar sta je bovenaan de trap nog steeds te hijgen :')

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:06

Oei ja nog iets waar in aan moet werken, water drinken. Ik heb te horen gekregen dat mijn huid, voornamelijk mijn rug, zeer uitgedroogd is (wat zeker ook waar is)
Als ik echt kijk naar hoeveel water ik drink op een dag (echt puur water, niet in iets anders verwerkt) is dat denk ik toch echt wel minder dan een flesje op een dag. Soms helemaal niks. Probeer het wel meer bij te houden maar man wat gaat dat slecht.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:37

Ik kan krachttraining ook veel langer volhouden en raak er gemotiveerder van ofzo terwijl cardio me echt verveeld

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:08

Ik meld me ook!
Hier doe ik niks aan sport, ook geen paardrijden meer.
Heb een conditie van niks, ik begin Altijd heel enthousiast, Maar helaas versloft het bij mij ook weer heel snel. :+
Drinken doe ik veeelste weinig.
Het scheelt dat mijn zoontje elke dag fruit en groente moet eten, dus eet ik altijd wel wat mee.
Als ik moet kiezen tussen een broodje kaas, eet ik liever een broodje frikandel, en eet ook het liefst alleen maar warm haha.

Ik hen mezelf aangemeld voor 3 juni de obstacle run, dit leek me een goede stuk achter de deur om wat conditie te gaan trainen.
Heb het nog niet eens een week volgehouden om elke dag 6 km te lopen, en spiertrainingen te doen.
Waarom weet ik eigenlijk ook niet....
Maaar, dit wil ik vanaf maandag weer oppakken ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:09

Angeliquee18 ohjaaaa zo herkenbaar; heel enthousiast starten met iets en in één keer kak ik dan ook enorm in en gebeurt er niks meer en baal ik keihard haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:10

xVera94 schreef:
Klopt helemaal, Helmer! Behalve dat je de cardio nodig hebt om af te vallen... Cardio verbrand alleen kcal, maar met krachttraining bouw je spiermassa op en meer spieren = meer verbranding = afvallen (als je daarbij ook je voedingspatroon aanpast, want voedingspatroon is key). Wel zijn spieren zwaarder dan vet, maar lichamelijk merk je het verschil natuurlijk meteen ;). Je bloeddruk stijgt op het moment dat je hartslag stijgt, dus dat zal wellicht juist eerder gebeuren bij cardio. Op ieder niveau kun je oefeningen doen voor versterking van de spieren :)

Met krachttraining bouw je spieren op als je weinig herhalingen doet met veel gewicht. Doe je veel herhalingen met weinig gewicht, dan verbrand je meer vet.

Ik train voor de halve marathon en loop drie keer per week hard. Momenteel 10 tot 21km per keer. Ook train ik twee of drie keer per week kracht in de sportschool. Voor duursporters zijn zware spieren een nadeel, dus ik train meer herhalingen met een wat lichter gewicht.

Van cardio krijg je ook zeker spieren hoor, ik heb hele sterke beenspieren van het hardlopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:15

Ik ga wel gewoon naar een sportschool en zorg dat ik begeleiding krijg, want ik kan wel van 10 mensen horen wat het beste is om te doen, maar van de helft weet ik toch al geeneens wat het precies inhoudt, lol :') :') Dus wanneer ik zover ben om echt serieus aan de slag te gaan, ga ik even op zoek naar een fijne sportschool met begeleiding - in de meeste sportscholen hier is goede begeleiding ver te zoeken en laten ze je vaak maar wat aanmodderen dus het wordt nog een opgave om een goede sportschool te vinden tzt.

Op dit moment is een half uur lopen al een zware inspanning voor me bij wijze van spreken - al zit t er niet ver naast haha -, dus ik wilde eigenlijk voor ik naar de sportschool ga, al wat conditie opgebouwd hebben met lopen en mijn mountainbike eens gaan gebruiken die al sinds kerst in het tuinhuisje staat, ongebruikt, lol.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:43

Ah TS, ik herken mezelf zo erg in dat alleen maar icetea drinken. _/-\o_
Het was het enige drinken wat ik lustte. Ondertussen heb ik het bij mezelf kunnen verhelpen (drink het nu helemaal niet meer). Welke soort icetea drink je?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 20:52

Pffff telkens andere. Ik heb af en toe die Lipton ijsthee gehad, en Oké ijsthee, en groene ijsthee van de Lidl, en Arizona ijsthee. Ik neem altijd gewoon mee wat er ligt. Het enige wat ik altijd hetzelfde heb is dat ik alleen maar ijsthee zonder koolzuur koop :)

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:01

Aaah zo. De lipton ijsthee is voor mij ook onweerstaanbaar (vooral green). Wat bij mij heeft geholpen is alleen maar water drinken. De meeste soorten (behalve lipton) lust ik nu gewoon niet meer omdat je dan doorkrijgt hoe zoet en chemisch het eigenlijk smaakt, heel vies eigenlijk haha

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:04

Incroyable schreef:
Aaah zo. De lipton ijsthee is voor mij ook onweerstaanbaar (vooral green). Wat bij mij heeft geholpen is alleen maar water drinken. De meeste soorten (behalve lipton) lust ik nu gewoon niet meer omdat je dan doorkrijgt hoe zoet en chemisch het eigenlijk smaakt, heel vies eigenlijk haha

Dat heb ik ook met appelsap. Dronk daar paar liter van per dag, dus gestopt met de appelsap. Nu vind ik het echt veel te zoet. Maar toen begon ik met cola, wat ik eigenlijk nooit dronk :+

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:09

@ Supervixen; Veel herhalingen zorgt voor spieruithoudingsvermogen en coördinatie, wat ik wel nodig vind om naar die extensieve krachttraining te gaan. Zeker aan het begin kun je zelfs met relatief veel herhalingen al spiermassa opbouwen. Tof dat je traint voor de halve marathon! Ik kijk altijd op tegen mensen die goed kunnen hardlopen :o (En daar het geduld voor hebben)
Begrijpelijk dat je dan lichter gaat, jij hebt inderdaad meer aan lange, dunnere spieren met onwijs veel uithoudingsvermogen. Ik ben ingegaan op de cardio versus kracht omdat ik er dus niet mee eens bent dat je cardio 'nodig hebt' om af te vallen, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat je zonder krachttraining/met cardio geen spieren kan krijgen/af kan vallen, bedankt voor de nuance :) Ik wilde het toch even benoemen omdat ik vaak hoor dat mensen willen afvallen, meer herhalingen gaan doen + veel cardio en vervolgens niet tevreden zijn omdat de spiermassa weg is. (Been there, done that; zo onwijs zonde).
Heel veel succes met het trainen! Wanneer is de halve marathon?

@ Helmer; respect hoor! Een goede sportschool maakt een passend schema en begeleid je de eerste paar keer + zorgt voor een regelmatige afspraak daarna, zodat je schema aangepast kan worden naar jouw wensen en behoeften. Ik heb het geluk om een hele fijne te hebben gevonden, maar ik betaal ook wel wat meer dan de BasicFit etc.

Ooh Ice Tea green heb ik ook al snel afgezworen! Ik vond het eerst echt niet lekker en toen wilde ik het ineens continu drinken. Vandaar dus maar de Crystal Clear. Vind de Ice Tea lekkerder, maar dan weet ik dat het hek wee van de dam is :Y)
Ik eet nog even het gezicht van mijn paashaas op ondertussen :D Wat zijn jullie doelen voor komende week?

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:12

Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Ik meld me ook! Ik ben een enorme snoepkont en heb een serieuze chocoladeverslaving... Ik nu nu mee aan een challenge voor Holland4ALS. 0%snoep in de maand april. Ben dus meteen keihard begonnen met Pasen. Ik houd het eigenlijk nog prima vol. Alleen de drang naar chocolade begint weer steeds groter te worden.

Ik hoef niet af te vallen ofzo, maar een strakke summerbody is altijd mooi meegenomen :o
Ik ga 3 a 4 keer per week naar de sportschool en rijd nog 2 keer week ongeveer paard (niet fanatiek).

Wellicht kan dit topic mij helpen mijn doel voor ALS vol te houden als ik even in een choco dip zit!

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:13

Ja die green van Lipton is ontzettend verslavend <3
Misschien dat ik moederlief maar eens ga vragen of ze voortaan heuuuul veel sinaasappels mee kan nemen, dan pers ik ze thuis wel en doe ik dat in een lege fles. Versgeperst sinaasappelsap is namelijk ook heeeeeerlijk, en als ik het thuis doe weet ik zeker dat er geen suiker in zit :+

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:14

Is zeker een aanrader! Let dan wel op de fruitsuikers (en dat het veel minder vult dan gewoon een sinaasappel eten. Ooh ik vind trouwens verse jus met magere kwark/yoghurt echt een super lekker tussendoortje.. Je brengt me op ideeën voor het weekend! :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:15

Ik vind het inderdaad niet erg om meer te betalen dan een Fit4Free of BasicFit vraagt per maand, als de begeleiding dan wel altijd klaar staat voor je :) Dus ik ga er inderdaad maar eens naar op zoek.

Ik weet wel dat er een paar scholen in de buurt zitten die specifiek op vrouwen gericht is en waar dus geen mannen komen, misschien dat ik me daar prettiger voel om naar binnen te gaan. Dat zal niet zozeer beter zijn qua begeleiding, maar misschien ben ik dan niet zo bewust bezig met hoe slecht ik me voel over mezelf.

Ik ben echt echt echt een hele erge zoetekauw dus het wordt echt mega zwaar voor me om te kappen met suikers. Op dit moment krijg ik echt teveel suikers binnen - suiker in m'n koffie en thee, snoepgoed, siroop. Dus in zowel eten als drinken.. Dus ik wil kijken om geleidelijk aan te stoppen. Nu beginnen met een 0% suiker-siroop die dan wel nog zoet smaakt dus dan heb ik daar niet zo'n moeite mee als het goed is. En dan toch maar stoppen met thee drinken voorlopig en met mezelf afspreken dat ik bv. maar 1 kop koffie neem - cold turkey stoppen werkt bij mij ook niet - en ik heb nog 0% suiker snoepjes in de kast liggen die ik kocht voor mijn zoveelste poging om te stoppen met suikers, die moet ik misschien maar eens gaan openmaken en proberen :') Ondertussen blijf ik snoepen van mijn KINDERchocolade paashaas, SOMEBODY STOP ME!

O, wat versgeperste sinaasappelsap betreft; ik nam die regelmatig mee van de AH waar ze een persmachine hebben staan. Maar nu ik weer terug ga naar het online bestellen, wordt dat weer lastiger :') Het is wel elke keer een verrassing met HOE het smaakt. Soms is het zo zuur haha, brr.