Bloedprikkers: wel of niet melden slecht te prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: Bloedprikkers: wel of niet melden slecht te prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:41

Ik ben makkelijk te prikken, maar wel een flauwvaller. Dus ik meld het ook altijd. Ze leggen me dan bij voorbaat neer en dan ga ik niet “out”
Krijg ook altijd de reactie dat ze het fijn vinden dat ik het even meld

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:53

Ik ben links lastig te prikken. Rechts is er 1 ader, middenin de armholte, goed te prikken, dus ik stuur altijd daar op aan. De eerste keer bloedbank (toen wist ik het zelf nog niet) prikte ze eerst links, toen rechts voor het buisje. Daarna voor de zak nog eens rechts en toen bleek er nog een buisje te moeten (heel lang geleden, wellicht gaat het nu anders) en wilde die vrouw het eerst links proberen. Wat niet lukte, dus uiteindelijk rechts. 5 keer geprikt voor 1 keer bloed geven. _O- Zegt de vrouw achter de balie droog: ik hoop niet dat we je hebben weggejaagd...

Het prikken boeit me verder niets, dus ze doen maar heen, maar gewoon rechts prikken mag van mij best, dus ik geef het wel aan of draai automatisch mijn lijf zo dat ze rechts bij zich hebben.

Mijn moeder, copd patiënt, was door alle medicatie en sowieso diepliggende aders enorm moeilijk te prikken. Daar werden babynaaldjes voor gebruikt (of zoiets) en een anesthesist voor geroepen. Die is ook regelmatig op haar voet geprikt (vond ze naar) en het infuus klapte steeds dicht, dus moesten ze nieuwe plekken verzinnen. Zij kwam altijd bont en blauw uit het ziekenhuis. De nachtmerrie voor iedereen die een infuus aan moest leggen, zelfs al deed al dat prikken haar weinig. Mijn vader heeft 1 keer tegen een vpk gezegd: haal maar iemand anders, ze is geen speldenkussen... Maar normaliter zei ze niets.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:11

Ik vind het wel prettig als iemand het meldt. Je kunt soms een andere naald pakken en je voelt je vaak ook minder schuldig als je mis prikt
Maar wat vervelend dat het zo lastig gaat.
Ik zou idd naar het zkhs gaan, priklab, daar zitten vaak van die dames die pas ècht goed kunnen prikken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:21

Ik meld het ook altijd. Ben lastig te prikken, aderen lijken makkelijk maar de zichtbare exemplaren laten geen bloed los :+ die klappen dicht, of rollen weg, of gaan gewoon spontaan kapot. Alleen ene heel diepe ader links werkt nog een beetje mee maar stopt dat soms na een of twee buisjes als je pech hebt. En als het eenmaal gelukt is blijft de boel doorbloeden lang :')

-O- helaas moet er mijn hele leven al veel bloed geprikt worden. Meestal een drama. Soms heb je van die klootzakkerige tru tten ertussen die wel even gaan bewijzen dat het rechts wel lukt, roeren met een naald, hele boel kapot en blauw en geen bloed. Een van de dames op prikpost in woonplaats komt ook niet meer aan mijn arm. Zit zij er ga ik weg of wacht op een collega. Meestal ga ik liever naar het zkh ervoor dan maar eind rijden.

Vlindernaaldje of een dunne roze en veel geduld.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:23

Liselot schreef:
Ik ben makkelijk te prikken, maar wel een flauwvaller. Dus ik meld het ook altijd. Ze leggen me dan bij voorbaat neer en dan ga ik niet “out”
Krijg ook altijd de reactie dat ze het fijn vinden dat ik het even meld

Lijkt me sterk dat ook maar iemand daar iets op tegen heeft toch?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:27

Ik heb er geen probleem mee als een patiënt dat tegen mij zegt. Werk op de afdeling Endoscopie en op onze uitslaap bereidden wij patiënten voor met een infuusje.
Mijn antwoord is vaak dat ik rustig ga voelen/kijken. Al zoekende knoop ik vaak een praatje aan en vraag waar er meestal geprikt wordt. Punt is wel dat ik voor een infuus wel moet kunnen voelen hoe de ader verder loopt in verband met het opschuiven van de canule. Voor bloed prikken hoeft dat niet.

En inderdaad, zorgen dat de handen/armen warm zijn, dat helpt ook een boel!
Heb voorheen op de medium care gewerkt en daar prikte ik ook op de voet. Als het nu echt niet lukt qua iets vinden of prikken, vraag ik de patiënt of ik op de voet/enkel mag kijken. Ben bij mij op de afdeling de enige die daar prikt.

Voor de mensen die zeggen dat iemand het drie keer mag doen: de meeste instellingen houden een maximum aan van twee pogingen per persoon.
Als ik bij iemand die echt weinig bruikbaars heeft, al één keer mis geprikt heb, dan vraag ik een collega te kijken. Ziet die het ook niet zitten, dan wordt de anesthesie gebeld!

Als ik erbij geroepen wordt door een collega en de patiënt is bijvoorbeeld al drie keer totaal geprikt, dan geef ik ook aan dat ik alleen prik als ik het echt zeker weet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:43

Ik heb een tijd geleden bloed moeten laten prikken en kreeg eerst een meid die het nog niet zo lang deed. En zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Ze kon niks vinden en haalde er ook iemand bij. Ik kreeg toen een oudere dame die het duidelijk al heel lang deed maar ook zij had veel moeite een geschikte ader te vinden. Begonnen links, drukken, zoeken, niks.. toen rechts, hetzelfde verhaal. Weer terug naar links, nogsteeds niets, uiteindelijk weer rechts en daar vond ze uiteindelijk wat. Eenmaal de naald in mijn arm, zat ze niet diep genoeg, toch wat dieper, nog niet diep genoeg, nog wat dieper en toen was het raak. Uiteindelijk vertelde ze dat ze in de tijd dat ze met mij bezig was geweest zeker 3 mensen had kunnen prikken dus dat ik zeker een lastig geval was. Voor de volgende keer weet ik dus in elk geval dat het bij mij lastig is en zou ik dit zeker aangeven. Ik heb zeker 3 dagen last van mijn arm gehad door het prikken.. Ik heb liever dat de naald in een keer goed erin gaat en diep genoeg dan dat ze tot 2/3x toe dieper moeten prikken.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:20

Zeker melden :). Sommige verpleegkundigen pakken dan uit zichzelf al een ander naaldje of schakelen een collega in. Dan is de kans dat ze mis prikken al een stuk kleiner! Ze willen jou ook geen pijn doen, dus als je met melden die kans kan verkleinen, altijd doen :).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:32

Ik ben in mn armen noet te prikken.

Dus mij prikken ze in mn hand :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 21:39

Danseresje schreef:
Voor de mensen die zeggen dat iemand het drie keer mag doen: de meeste instellingen houden een maximum aan van twee pogingen per persoon.
Als ik bij iemand die echt weinig bruikbaars heeft, al één keer mis geprikt heb, dan vraag ik een collega te kijken. Ziet die het ook niet zitten, dan wordt de anesthesie gebeld!

Als ik erbij geroepen wordt door een collega en de patiënt is bijvoorbeeld al drie keer totaal geprikt, dan geef ik ook aan dat ik alleen prik als ik het echt zeker weet.

Volgens mij is dat beleid echt heel zkh/organisatie-afhankelijk.

Zkh 1 (op prikpoli) mochten ze 3x prikken per persoon. Nr 3 uiteindelijk bij eerste prik raak
Zkh 2 (op afd) 2x per persoon en na 2 medewerkers door naar prikpoli. Uiteindelijk maakte ze een uitxondering en kreeg ik medewerker drie die infuus-expert was en die prikte "met de groene naald" in 1x goed. Volgens haar moest ik iedereen zeggen met "de groene naald" te prikken, maar als ik dat doe zegt iedereen dat ik gek ben :')
En nu dus op een diagnostisch centrum met 2 prikkers aanwezig hebben ze met zn tweetjes minstens 8naalden gezet. Volgens mij hadden die geen beleid, wat ik prima vond want had gehoopt dan iig in 1x klaar te zijn maar nope.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:51

Ik ben ook een moeilijke, ze zijn en niet vindbaar, en als ze er dan een hebben, dan stopt het en gaat de ader weer dicht :+ ik geef het altijd aan
Ik word juist heel akelig er allemaal van omdat ze dan zo zitten te wiebelen met die naald om het goed te krijgen. Dus tegenwoordig laat ik me liggend prikken uit voorzorg en ga ik nooit alleen :)

Ik ha ook standaard naar het ziekenhuis omdat ik al zovaak op mijn dorp geweest ben, waarbij het dan niet lukt, mij doorstuurt naar volgende dorp. Waar het ook niet lukt en zei me weer doorsturen naar het ziekenhuis. Dus ga tegenwoordig maar direct daarheen :)

Moet zeggen laatste keren ging het heel soepel en was het flink zoeken maar ze prikte alle in een keer goed en het stroomde goed :D

Infuus is tot nu toe altijd goed gegaan in 1x, die vind ik fijner als dat gewoel in Mn elleboog :’)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:05

Ik ben ook altijd lastig te prikken. Meld het altijd al ik een nieuwe prikker krijg.
Normaal heb ik altijd een vast vrouwtje, die prikt netjes en houd rekening met mijn wensen qua afwisselen van arm. Weet haar naam en vaste dagen tijden van het rooster.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:27

Bij mij is het heel wisselend. Sommige prikken gewoon in een keer goed, andere hebben meerdere pogingen nodig of laten bloedvat dichtklappen.
Ooit een keer gehad dat ze pas na 9 keer prikken eindelijk goed zaten, sindsdien heb ik een hekel aan bloedprikken. :o

Ook wel eens een verpleegster met schaamrood op haar kaken gehad. Ik zei dat ik moeilijk te prikken kon zijn, dus zij had zoiets van ben de beste, prik nooit mis. Nou echt wel dat ze mis prikte. :')

Infuus ging bij OK goed, hadden ook mijn arm verwarmd. Op de IC echter hadden ze meerdere pogingen nodig. Erg wisselend dus ook.

Nee ik ga altijd met kloppend hart in die stoelen zitten, van mij hoeft het niet. :P

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:29

Ik ben analist op een kch lab, dus ik prik ook vaak mensen. Ik vind het altijd wel fijn als ze het melden, kun je nog veranderen van naald enzo. Maarja als ik 2x mis geprikt heb haal ik er al een 'ervaren' prikker bij. Ik snap heel goed dat mensen het niet leuk vinden dat er 30x op hun geprikt word. Ik zelf ben super makkelijk te prikker, dus kan ik van die kant er niet over meeprikken.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:31

maxie schreef:
Sommige mensen zijn idd niet te prikken op de armen polsen of handen. Vaak ga ik dan richting voet of enkel met goed resultaat. Helaas doen ze dat heel weinig...

Bij ons mocht dat absoluut niet vanwege het risico op complicaties en ik geloof dat dat bij veel andere instanties ook zo is (tenminste in de VS).

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:38

Bij mij is het altijd een punt van discussie. Ze vragen altijd of ik links of rechtshandig ben, zodra ik zeg dat ik rechtshandig ben willen ze links bloed afnemen maar dat is volgens mij nog nooit gelukt :=
Dus ik geef dat altijd aan, doe maar gewoon rechts, links gaat niet lukken. En altijd zoeken ze links, en nooit lukt het :')

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:50

Guinevere schreef:
maxie schreef:
Sommige mensen zijn idd niet te prikken op de armen polsen of handen. Vaak ga ik dan richting voet of enkel met goed resultaat. Helaas doen ze dat heel weinig...

Bij ons mocht dat absoluut niet vanwege het risico op complicaties en ik geloof dat dat bij veel andere instanties ook zo is (tenminste in de VS).
bij ons mag je alleen op de voet/enkel prikken als je het kan. dat ben ik, samen met een andere collega. heb het wel echt even moeten 'leren'. qua prikken is er weinig verschil, maar je kan de voet moeilijker in bepaalde posities zetten, wat met de hand/arm wel lukt. sowieso is het pijnlijker voor de patiënt, net als op de hand pijnlijker is.

theadora99 schreef:
Bij mij is het altijd een punt van discussie. Ze vragen altijd of ik links of rechtshandig ben, zodra ik zeg dat ik rechtshandig ben willen ze links bloed afnemen maar dat is volgens mij nog nooit gelukt :=
Dus ik geef dat altijd aan, doe maar gewoon rechts, links gaat niet lukken. En altijd zoeken ze links, en nooit lukt het :')
zo ben ik bij de bloedbank als ik bloed ga doneren...mijn aders liggen ook wat diep, vooral die in mijn elleboog. als ze vragen of ik voorkeur heb, dan zeg ik altijd dat ze zelf mogen beslissen....want als ik zeg links, dan wordt het rechts en als ik zeg rechts, dan wordt het links! bij de bloedbank vorige keer ook een beginnend prikker gehad....die heeft er ook maar een collega bij gehaald, want ze werd steeds zenuwachtiger tijdens het voelen :')

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:14

Ik ben bijna niet te prikken, val vaak flauw en heb soms een of andere ‘shock’ dat ik helemaal out ga en ga trillen. Ik meld dit altijd, maar heb niet echt het idee dat degene die prikt daar nerveus van wordt, terwijl het bij mij dus best heftig is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 21:39

Ik vind melden dat je naar wordt van het prikken nog anders, ik zou ook niet blij worden als iemand voor mijn neus out ging en daar niet voor gewaarschuwd had.
Gaat me dus echt om moeilijke vaten. Maar jullie hebben me overtuigd!
Morgen ga ik even bellen of ik bij het zkh de laatste onderzoeken kan doen. Hopelijk achteraf overbodig en prikken ze meteen raak maar dan ben ik er maar.
Sprak gisteren mijn vader en die wordt dus idd standaard door de anesthesist geprikt in het zkh dus dat belooft wat voor de toekomst :') :')

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:21

Guinevere schreef:
maxie schreef:

Ik prik in een verpleeghuis. De mensen op die leeftijd zijn over het algemeen erg lastig te prikken. Daardoor dus overal leren prikken zowel arm/hand als been/voet.
Op de voet/enkel is zeker lastiger. Onderbeen is nog lastiger ivm scheenbeen maar als het echt moet dan doe ik het wel en ja complicaties zijn er meer zoals nabloeding maar zorg ook dat de bloeding is gestopt totdat ik naar de volgende patient ga

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 11:53

Bureaucratie in de zorg :o
Ik mag nu op de poli in het zkh laten proberen te prikken. Lukt het hun niet houdt het eigenlijk wel op, ze kunnen geen anesthesist halen oid, want ik ben niet in het zkh onder behandeling dus die kosten kunnen ze niet verhalen. Ga morgenochtend wel even zien of de soep echt zo heet wordt opgediend als het ze niet lukt, maar urgh. Zkh megadankbaar dat ze even tussen de regels door willen fietsen zover het ze lukt, maar tegelijk ook wel heel frustrerend dat er geen hele lekkere oplossingen zijn voor zoiets en dat dit soort dingen zo gescheiden worden in de nederlandse zorg.