Rugklachten, naar de huisarts of naar iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:47

Janneke2 schreef:
Aangezien de verzekeraars chiropractoren en osteopaten vergoeden, "zal het wel werken" - het is een vorm van bewojs.

Nope de verzekeraars noemen het alternatieve geneeswijzen, heeft niets met een of ander bewijs te maken.

Een alternatieve geneeswijze is een behandel- of onderzoeksmethode waarvoor geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs van geneeskundige effectiviteit geleverd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:14

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het wordt gezien als alternatief omdat het dat is, net als de chiropractor. Er is geen bewijs dat het werkt.

Ik zou die twee dan ook even overslaan als ik de ts was.

Graag bronvermelding...!

"Dat er van alles als alternatief wordt gezien" - het zij zo.
Ooit was antibiotica alternatief.
Daarna was een AB behandeling bij maagzweer alternatief.
Dat heet voortschrijdend inzicht.

Aan loze beweringen zoals 'dat er geen bewijs voor zou zijn' hebben we niets. (Loos betekent in dit verband dan ook: onwaar.)

Bewijzen dat er geen bewijs is, zo werkt het natuurlijk niet.

Ik ben ook helemaal geen medicus, dus ik kan die onderzoeken niet beoordelen. Ik ga af op wat de heersende opinie is in de medische wereld. De beroepsgroep die er wel voor geleerd heeft zeg maar ipv vreemden op internet. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Kom jij maar met bewijs als jij denkt het beter te weten.

Voortschrijdend inzicht, tja. De tijd zal het leren dan hè. Er bestaat ook gewoon zoiets als kwakzalverij.

Het valt niet onder de reguliere geneeskunde, omdat er geen algemeen aanvaard bewijs is. Het heeft ook een heel andere status bij de overheid, inspectie en verzekering.
De Nederlandse Chiropractoren Associatie zegt zelf:
Citaat:
In Nederland is chiropractie nog steeds een vrij beroep, dat valt onder de noemer ‘alternatieve of complementaire geneeskunde’ en tot op heden is het beroep niet officieel door de overheid gereguleerd en erkend.
Er is niet eens een opleiding tot chiropractor in Nederland. Volgens mij zou ik zelfs morgen een bordje chiropractor op mogen hangen en dan mensen gaan kraken.
https://www.nca.nl/para-medici/opleidin ... nederland/

En ja, ik ben zelf wel bij een osteopaat in behandeling geweest, toen ik redelijk wanhopig was van de pijn en alles wel had willen proberen. Met als resultaat flink wat eurootjes armer, en nog net zoveel pijn.

Arjan Lubach vat het mooi samen wat mij betreft:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:56

I rest my case.

(Coöptatie - brrr. Nee, zo werkt dat niet in de wetenschap.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:34

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 16:36

Marie_Anne schreef:
Omdat ik het niet netjes naar de ts vind om er hier over verder te gaan heb ik hier [MWS] Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen gereageerd.

Hoe gaat het nu, ts? Ben je al bij de podoloog geweest?

Nee woensdag ga ik naar de podoloog, gaat opzich goed als ik niet te veel (lang) sta of loop

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 19:52

Net bij de podoloog geweest, heb een beenlengteverschil en op mijn linkervoet staat meer druk als rechts dus ik krijg zooltjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:40

LiannePuthzy schreef:
Net bij de podoloog geweest, heb een beenlengteverschil en op mijn linkervoet staat meer druk als rechts dus ik krijg zooltjes
Ah, dat is geen goed nieuws, maar toch ook weer wel als dat de oorzaak van je pijn is.
Hopelijk gaan de zooltjes het verschil voor je maken!

Janneke2

Re: Rugklachten, naar de huisarts of naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:08

Goed om te weten!
...en een beenlengte verschil is vaak een heupkwestie.

Maar goed: eerst maar eens corrigeren wat nu scheef staat - de oorzaak aanpakken kan altijd nog.

Anoniem

Re: Rugklachten, naar de huisarts of naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:06

Goed dat je geweest bent, ik ben ‘blij’ dat je wat aan mijn tip hebt gehad.
Nu weet je iig de oorzaak, hoop dat de zooltjes net zoveel voor jou doen als ze voor mij doen.

Ik ben laatst opnieuw weer geweest na 3 jaar en krijg nu weer nieuwe.
Merk ook dat die ik nu heb echt af beginnen te raken want krijg ook weer wat last van mijn rug.
Maar wat een genot die zooltjes, eindelijk pijnvrij in de rug!