En opeens moet je naar de spoedeisende hulp...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: En opeens moet je naar de spoedeisende hulp...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:22

Je hoort van alles over Crohn en ik denk dat je zelf je eigen weg moet vinden.
Hier was de oplossing een strikt dieet, lactose-, suiker-, gluten/meelvrij (volkorenmeel ging wel goed), geen varkensvlees en rood vlees meer.

Dus veel groenten, kip, vis, havermout, volkorenproducten (pasta, couscous etc) en veel zelf maken en nu gaat het echt veel beter, tot het punt dat het dieet niet meer zo streng nodig is.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:28

Ach wat erg :( sterkte! heb je een beetje kunnen slapen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:32

theadora99 schreef:
Ik zou niet weten wat je het beste mee kan nemen, maar ik wil je even meegeven dat er best goed te leven valt met Crohn. Mijn moeder heeft het en natuurlijk is het niet makkelijk en moet ze best veel dingen rekening mee houden, maar er is "goed" mee te leven.

Ik ken ook een aantal mensen met Crohn. Er is inderdaad goed mee te leven, al moet je wel wat aanpassingen doen. Je hebt al een hoop goede tips gekregen. Sterkte in ieder geval.
Vind het wel gek dat het bloedonderzoek niets uitwees.Met zo'n abces zou je wel ontstekingswaarden verwachten.

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 09:36

Dank jullie wel allemaal!

Helaas zijn mijn kamergenoten erg veeleisende luidruchtige bejaarden en komen er ongeveer ieder half uur mensen binnen -O- dus een korte en veel onderbroken nacht gehad.
De ct scan is niet vanmorgen maar later op de dag of zelfs morgen pas. Gelukkig mag ik nu wel ontbijten.

Pantoffels was ik vergeten mee te nemen maar mijn moeder brengt ze vanmiddag.
Handcreme is mee, en ook een pompje zeep waar geen water voor nodig is.

Babootje er waren wel ontstekingswaarden gevonden maar geen andere rare dingen gelukkig!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:07

Wat vervelend dat ze jou niet direct helpen. Het lijkt er soms op dat patiënten worden opgenomen als financiële vulling van de bedden.
Sterkte vandaag.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:12

Potate schreef:

Oortjes mee is zeker een goed plan, ga ik absoluut doen.
Haarelastiekjes is ook een goeie!
Medicijnen moet ik inderdaad niet vergeten ookal weet ik niet wat ik daar nog van mag gebruiken.
Ik heb gelukkig een flinke stapel nog ongelezen boeken dus de halve boekenkast mag mee

Het lijkt me inderdaad zo fijn als het weg is, mijn hele buik is nu al een tijd raar bol en erg gevoelig dus als dat weg is voel ik me vast ook beter (hoop ik)

Goed idee, een vriend van me lag een tijdje terug 2 weken in het ziekenhuis. Het ergste vond hij de verveling, gekmakend was dat soms :oo Dus lekker veel te doen meenemen (of je moeder erom sturen :)* )

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:16

allereerst veel sterkte , en zijn oordopjes niks voor je?
ik slaap al jaren met oordoppen vanwege snurkende man en moet zeggen na paar dagen wennen vind ik het heerlijk!!!!!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:28

Balen, hopelijk is er snel duidelijkheid.
Op welke afdeling lig je?
Ik lag 2 jaar geleden op Interne geneeskunde en na een paar nachten niet slapen door bejaarde kamergenoten die het infuus er ieder uur uit trokken, schreeuwend wakker werden enz, vroeg ik aan de verpleegster of ik niet in dat lege bed op de gang mocht liggen. Toen mocht ik in een aparte kamer gaan slapen die in het weekend niet gebruikt werd. Twee nachten heerlijk kunnen slapen en daar knapte mijn bloedwaardes ook goed van op, mocht 's maandags naar huis. Dus, mocht het echt drama blijven, vraag het eens lief :D

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:35

Sterkte TS, dat is schrikken.
Beterschap!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:37

Jeetje wat vervelend zeg. Allereerst veel sterkte.
Ikzelf heb ook Crohn. Er was nooit iets aan de hand en binnen een week zat ik aan een berg medicatie. Ik was toen 16 dus je leven ligt echt op de kop. Had smiddags nog paardgereden, wel met buikpijn maar ach.. paardrijden kan altijd :+ savonds lag ik op de eerste hulp.
Gelukkig nooit hoeven overnachten.

Als jong persoon met Crohn kan ik je wel vertellen dat het niet altijd simpel is. Mijn mentale deel heeft echt een klap gehad, had veel schooluitval etc.. trek op tijd aan de bel!
Ik volg trouwens geen dieet, en ik moet zeggen dat elke Crohnpatient anders is. Dus begin geen dieet zonder diëtist of als het niet nodig is.

Maargoed, eerst eens jouw testen afwachten natuurlijk! Sterkte daar!

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 11:54

De wachtlijsten zijn ook erg lang, alle ziekenhuizen zitten vol. Ik ben nu ook best een stuk van huis want de ziekenhuizen dichtbij hadden wachtlijsten van 70 dagen voor alleen maar een gesprek met de arts! Iedereen gaat nu dus naar de ziekenhuizen met de kortste wachttijden en nu zit het ook hier stamvol.

Ik lig op de interne geneeskunde, hier ben ik de jongste patient :\ er is nog maar 1 bed vrij op de hele afdeling en dat is op mijn kamer, dus verkassen naar de rust kan helaas niet.

Misschien moet ik inderdaad toch maar wel oordopjes indoen 's nachts. Liever dat ik niets hoor dan dat ik zo slecht slaap

Paardrijden kan inderdaad bijna altijd! :+ Denk dat ik de komende tijd niet meer mag, maar zodra het weer kan zit ik erop!
Ik heb inderdaad ook veel school moeten missen al, vanaf december ben ik niet meer een volledige week naar school geweest. Vaak nog wel 1 les meegedaan, maar daarna weer naar huis. Mentaal wordt het er niet beter op, en helaas waren mijn voorgaande schooljaren ook wat negatief. Hopen dat ik wel mijn laatste eindexamens kan doen dit jaar :Y)

Gelukkig weet ik nu wel wanneer ik de scan heb! Om 10 voor 2, en ik mag vanaf 11 uur niets meer eten en drinken behalve speciale vloeistof voor de scan (en daar dan heel veel van :( )

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:10

Hier ook Crohn en operaties toen ik erg jong was, ben nu erg oud :D

Luisteren naar je lichaam, dat vertelt je wat het beste is mbt voeding. Natuurlijk gelden de algemene regels, maar per persoon verschilt het veel. Nu vooral veel rusten in het ziekenhuis. Sterkte!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:13

Succes TS!
Heel vervelend maar probeer bezig te blijven, lezen, luisteren etc. Gaat de tijd het snelst.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:15

Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen ik met klachten kwam, moest ik ook wachten op een afspraak met de arts. Toen eenmaal bleek dat ik CU had, hoefde ik nooit meer te wachten, want dat kan ook eigenlijk niet.
Crohn en CU uit zich bij iedereen anders, maar het is vooral heel belangrijk stress te vermijden.

Ik heb me nooit aan een dieet gehouden. Wel moest ik aankomen en dat lukte toen moeilijk. Ze wilden dat ik vloeibaar at tijdens de heftige ontstekingen en heb ook wel een tijdje een sonde gehad. Later ben ik zelf goed aangekomen.

Paardrijden heb ik gewoon gedaan, tenzij ik natuurlijk echt heel ziek was met hoge koorts en erge ontstekingen en pijn. Maar verder nooit niet mogen rijden. Mijn mdl arts toen zei juist dat wel te doen als dat ontspannend werkt voor mij. Ik heb 3 maanden een stoma gehad en toen ook gereden. Moest alleen wel een buikband met bescherming dragen.

De onderzoeken zijn niet zo leuk, maar wel belangrijk en het is ook zo voorbij.

wbt het zkh was ik een paar keer te ziek om iets te doen en de andere keren wel geprobeerd mn dag te vullen, maar je wordt zo vaak afgeleid. Misschien puzzelboekje, kleurboek voor volwassenen, tekenen, online spelletjes??

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:20

Potate schreef:
Ik lig op de interne geneeskunde, hier ben ik de jongste patient :\ er is nog maar 1 bed vrij op de hele afdeling en dat is op mijn kamer, dus verkassen naar de rust kan helaas niet.

Ook niet overdag vragen, maar 's avonds. Voor het weekend worden vaak meer mensen ontslagen. Ik lag toen in een kamertje wat overdag gebruikt wordt voor mensen die behandelend zijn met radioactieve bestralingen, mocht absoluut geen gebruik maken van de badkamer daar, prima, ik kwam om te slapen :z

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:21

Jemig ts dat is niet niks zo allemaal. Heel veel Beterschap! hopelijk kunnen ze je goed helpen en voel je je snel weer een beetje fit

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:49

Beterschap!
Je hebt al heel veel tips gehad, dus dat zit allemaal wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:58

Ethelate schreef:
Potate schreef:

Ook niet overdag vragen, maar 's avonds. Voor het weekend worden vaak meer mensen ontslagen. Ik lag toen in een kamertje wat overdag gebruikt wordt voor mensen die behandelend zijn met radioactieve bestralingen, mocht absoluut geen gebruik maken van de badkamer daar, prima, ik kwam om te slapen :z

De ziekenhuizen zijn overvol door de grieppandemie. Sommige ziekenhuizen nemen zelfs alleen nog maar bij spoed op. Dus het zal nu zelfs voor het weekend lastig zijn een kamertje voor jezelf te regelen.

Sterkte TS!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:59

Heel veel beterschap, TS! Ik wens je een heel spoedig herstel. Hopelijk krijg je binnenkort fijnere kamergenoten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:28

safina schreef:
De ziekenhuizen zijn overvol door de grieppandemie. Sommige ziekenhuizen nemen zelfs alleen nog maar bij spoed op. Dus het zal nu zelfs voor het weekend lastig zijn een kamertje voor jezelf te regelen.

Sterkte TS!

Met griep ga je het ziekenhuis toch niet in??

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:29

ponyparadijs schreef:
safina schreef:

Sterkte TS!

Met griep ga je het ziekenhuis toch niet in??

Niet met alleen griep nee, maar wel met de aandoeningen die na griep kunnen ontstaan. Bv een longontsteking.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:30

Wel als je op leeftijd bent. Dan kan een voor ons simpele griep levensbedreigend zijn.

Ts veel beterschap.
Schrikken zo ineens.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:32

Mensen vallen letterlijk om op de griep. Alle eenpersoonskamers zijn deze tijd van het jaar bezet met isolatie of andere goede redenen.

Soms laat ik wel eens een patiënt in een behandelkamer overnachten als ze willen bijslapen. Moet er wel een bellensysteem zitten.

Sterke Potate! Ik hoop dat het drinken en de scan goed zijn gegaan.

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:43

De scan ging goed, alles samen gerekend duurde het niet eens 5 minuten.
Ik mag nu alleen vloeibaar eten zonder vezels hebben om mijn darmen tot rust te laten komen, en wat is dit saai! Alle maaltijden zijn hetzelfde: yoghurt, water, en een dieetdrank met alle vitaminen enzo die ik anders niet binnenkrijg. Helemaal geen textuur en ook weinig smaak, maar het moet maar -O-
Het is hier inderdaad helemaal vol door de griep, de verplegers hebben het ook erg druk en zijn wel blij met dat ik niet veel aandacht nodig heb.

Tijdens het typen van dit bericht nog goed nieuws gekregen, uit de ct scan blijkt dat er geen abces zit maar alleen een flinke ontsteking. Nu hoef ik dus niet doorgeprikt te worden! Helaas ergens volgende week nog wel een darmonderzoek. De ontstekingswaarden in mijn bloed waren sinds vorige week ook al wat afgenomen, dus mijn gevoel klopte dat het wat beter ging. Ik moet nog wel in het ziekenhuis blijven helaas, en ook nog vloeibaar eten blijven eten. Zodra de ontsteking minder geworden is mag ik weer wat meer vezels, en dan langzaamaan opbouwen. Het gaat de goede kant op!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:45

Oh dat is fijn. Ik heb ook ooit met zo'n soortige ontsteking in het ziekenhuis gelegen. Heb toen ook een darmonderzoek gekregen op een gegeven moment maar mn maag was zo vreselijk ellendig van zo lang vloeibaar eten dat ik het echt niet wegkreeg. Heb toen een sonde gehad en dat was wel heel erg fijn want je moet wel 4 liter cleanprep drinken in een relatief korte tijd.