Amandelen verwijderen, ja nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Amandelen verwijderen, ja nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:14

Jaaa doen!

Die van mij zijn verwijderd toen ik 4 of 5 was, was veel ziek toen. Het was toen nog heel gebruikelijk en bij kinderen worden/werden (?) ze geknipt.

Vanaf mijn elfde had ik 1 á 2 keer per jaar wat keelontsteking. Ik schoof het af op een verkoudheidje. Ook nooit medicijnen voor gehad, het hoorde er bij in mijn ogen.
Rond mijn 19e kwam dat een stuk regelmatiger. Tot op den duur wel 3 keer in 4 maanden. Uiteindelijk vlak voor mijn 25e weer bij de KNO terecht gekomen. Nouja, lang verhaal kort... Hij kon niets vinden, maar het zou kunnen dat er een restant was blijven zitten toen ik 4 was, dat was ingekapseld.
Hij kon niets garanderen, en het werd een duur grapje als hij niets zou vinden. Maar hij wilde wel opereren als ik het wilde.

Gedaan, iets meer dan een week flink last gehad (het zat maar aan één kant), maar inmiddels ben ik 2 jaar verder en nog geen dag weer ziek thuis gezeten! *\o/*
En ook geen onverklaarbare koorts meer *\o/*

Het is echt de moeite waard!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:22

Bij mij moesten ze er eigenlijk uit omdat ik om de zoveel weken keelontsteking had.. alleen zei die KNO arts dat je er erg veel last van hebt als het als volwassene laat doen. Daarom heb ik het niet gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:23

SavannahNx schreef:
Bij mij moesten ze er eigenlijk uit omdat ik om de zoveel weken keelontsteking had.. alleen zei die KNO arts dat je er erg veel last van hebt als het als volwassene laat doen. Daarom heb ik het niet gedaan.

Weegt niet op tegen de ellende van om de haverklap keelontsteking hoor...
Daarbij, de een zit twee weken te kwijlen op een doek, de ander zit binnen een week weer vrolijk een normale warme maaltijd naar binnen te werken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:24

SavannahNx schreef:

Naar een andere kno arts? Want t valt best mee

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 22:28

Hmm ik twijfel of ze het willen doen in mijn geval. Ja ik heb vaker ontstekingen. Echter, dit is voor mij de druppel. Ik kan niks meer eten, ik heb moeite met ademen, straalt uit naar mijn oor. Ik heb pijn ondanks pijnstilling, zwelling wordt groter ipv kleiner en we zijn nu ruim een week verder. Ik ben dit weekend alleen thuis, en ben bang dat het erger wordt en ik niet mobiel ben om ergens heen te gaan -O-

Maar goed, ik denk dus niet dat ze, omdat ik nu ervoor eens naar de huisarts ben geweest dat ze zeggen dat verwijderen een optie is. Al hoop ik van wel.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:29

Ik op mijn 21e laten verwijderen, kwam eigenlijk nooit 'uit' keelontsteking. Als het net ff wat beter ging ergens een kou'tje er over en hoppa, weer zo groot als eieren. Mijn linker was de grootste die ze daar ooit gezien hadden :D
Sindsdien nooit meer problemen mee gehad en eigenlijk ook nooit echt meer ziek.

Wat wel serieus driedubbel K met peren was dat het midden in mijn studententijd was :') De eerste keer bier of friet nadien is echt zo niet leuk XD En het genezen, dat was ook niet tof. Werd regelmatig 's nachts 'stikkend' wakker toen die littekens aan het genezen waren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:30

Nayomie schreef:
Hmm ik twijfel of ze het willen doen in mijn geval. Ja ik heb vaker ontstekingen. Echter, dit is voor mij de druppel. Ik kan niks meer eten, ik heb moeite met ademen, straalt uit naar mijn oor. Ik heb pijn ondanks pijnstilling, zwelling wordt groter ipv kleiner en we zijn nu ruim een week verder. Ik ben dit weekend alleen thuis, en ben bang dat het erger wordt en ik niet mobiel ben om ergens heen te gaan -O-

Maar goed, ik denk dus niet dat ze, omdat ik nu ervoor eens naar de huisarts ben geweest dat ze zeggen dat verwijderen een optie is. Al hoop ik van wel.

Gewoon bij de controle vragen om een verwijsbrief voor de KNO :j

Ik herken de klachten en het is echt waardeloos...
Sommige keren kon ik gewoon aan het werk. Andere keren lag ik de hele dag in een slaapzak op de bank en kon ik helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:30

Ik ben afgelopen juni geopereerd, ik was toen 33. Sindsdien ben ik een groot deel van mijn smaak kwikt, zoet proef ik amper en na de eerste hap zelfs helemaal niet. Lees je alsjeblieft in over de risico’s wbt smaak want mij hebben ze niet volledig ingelicht. Neem die keelontstekingen voor lief en geniet van je smaak. Niets proeven is echt een hel.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:32

Maartje1990 schreef:
SavannahNx schreef:

Naar een andere kno arts? Want t valt best mee

Ik durf niet :') :(

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 22:36

Janine1990 schreef:
Nayomie schreef:

Gewoon bij de controle vragen om een verwijsbrief voor de KNO :j

Ik herken de klachten en het is echt waardeloos...
Sommige keren kon ik gewoon aan het werk. Andere keren lag ik de hele dag in een slaapzak op de bank en kon ik helemaal niks.

Huisarts had me gisteren direct naar een KNO-arts gestuurd. Ik gaf aan dat ik moeite met ademen had en 's nachts nog wel eens stikkend wakker werd. "2 kussens onder je nek". Dat doe ik al, en kreeg er geen reactie op.
Daarnaast nu ik niks kan eten, val ik af. Ik heb al te veel ondergewicht, dus extra gewicht verliezen kan op het moment niet. Goed, met operatie is het ook niet anders, maar ze laten me nu een week afwachten zonder enig iets. Had niet het idee dat het serieus genomen werd.

Liek_ schreef:
Ik ben afgelopen juni geopereerd, ik was toen 33. Sindsdien ben ik een groot deel van mijn smaak kwikt, zoet proef ik amper en na de eerste hap zelfs helemaal niet. Lees je alsjeblieft in over de risico’s wbt smaak want mij hebben ze niet volledig ingelicht. Neem die keelontstekingen voor lief en geniet van je smaak. Niets proeven is echt een hel.

Oef dat is naar, komt dat niet van narcose? Schijnt dat je smaak tot wel een jaar kwijt kunt raken als je onder narcose bent geweest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:38

Nayomie schreef:
Huisarts had me gisteren direct naar een KNO-arts gestuurd. Ik gaf aan dat ik moeite met ademen had en 's nachts nog wel eens stikkend wakker werd. "2 kussens onder je nek". Dat doe ik al, en kreeg er geen reactie op.
Daarnaast nu ik niks kan eten, val ik af. Ik heb al te veel ondergewicht, dus extra gewicht verliezen kan op het moment niet. Goed, met operatie is het ook niet anders, maar ze laten me nu een week afwachten zonder enig iets. Had niet het idee dat het serieus genomen werd.

Oh sorry, heb ik niet goed begrepen van je beginpost.
Maar in dat geval zou ik bij de huisarts vragen naar een verwijzing voor een andere KNO. Zo'n KNO arts moet naar mijn idee ook zien dat jij niet veel bij te zetten hebt als je weerstand te laag is. En helemaal niet meer als je dan een ontsteking krijgt aan je amandelen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 22:43

Janine1990 schreef:
Nayomie schreef:

Oh sorry, heb ik niet goed begrepen van je beginpost.
Maar in dat geval zou ik bij de huisarts vragen naar een verwijzing voor een andere KNO. Zo'n KNO arts moet naar mijn idee ook zien dat jij niet veel bij te zetten hebt als je weerstand te laag is. En helemaal niet meer als je dan een ontsteking krijgt aan je amandelen.

Zat ik over te denken ja. Echter, wat kan zo'n andere arts mij bieden? En ik heb het idee dat diegene me niet kon helpen omdat ik nooit koorts heb gehad. Nog steeds niet. Wel week lang enorme zwelling die mijn keel haast afsluit maar geen koorts. Denk dat dat een punt is waarop ze zeggen 'ja wij weten het ook niet' of iets dergelijks. Maar zoals je zegt, mijn weerstand is heel laag. Ik ben 3 maand non-stop ongesteld en tot anderhalf maand geleden ben ik 5 week lang ziek/grieperig geweest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:52

Nayomie schreef:
Zat ik over te denken ja. Echter, wat kan zo'n andere arts mij bieden? En ik heb het idee dat diegene me niet kon helpen omdat ik nooit koorts heb gehad. Nog steeds niet. Wel week lang enorme zwelling die mijn keel haast afsluit maar geen koorts. Denk dat dat een punt is waarop ze zeggen 'ja wij weten het ook niet' of iets dergelijks. Maar zoals je zegt, mijn weerstand is heel laag. Ik ben 3 maand non-stop ongesteld en tot anderhalf maand geleden ben ik 5 week lang ziek/grieperig geweest.

Nou, ik zou wat je hier schrijft gewoon aandragen. Zowel bij je huisarts als bij de KNO arts.
Als jij om de haverklap een keelontsteking hebt, dan lost dat je andere problemen zéker niet op...

Ik kwam voordat ik een verwijzing kreeg terecht bij de PI in de praktijk, die man zei meteen: "Weet je, het kan me niet schelen of het er niet toe doet. Jij hebt deze klachten te vaak en daar moeten we gewoon wat aan doen."

Omdat het bij mij onduidelijk was waar het vandaan kwam, hebben ze eerst ook nog een allergietest gedaan. Je moet bij sommige artsen gewoon een beetje meer pushen. Het is niet zo dat je een vervelend kuchje hebt ;)

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:54

Ik heb ze ook laten weghalen en heb nog zelden last van keelontstekingen. Na de operatie heb ik wel pijn gehad maar het is het zeker waard!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:11

Mijn amandelen zijn er met 5 jaar uitgesloopt.
Tussen mijn 20ste en 26ste mega vaak keelontsteking gehad.
Het beschermt dus niet, in tegendeel. ("Oh, het is ontstoken, nou dan halen we het er uit" - soms moet het, maar ik vind het wel drastisch.)

Die opmerking van extra kussens onder je hoofd vind ik van de zotte.

De oplossing is voor mij: voorkomen: L-Glutamine om te voorkomen dat een virus etc binnendringt; goede darmflora om te zorgen dat bij eventueel binnendringen goede actie mogelijk is, en bij beginnende pijn gorgelen met molkosan, liefst onverdund - dat overleeft geen enkele bacterie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:21

Janneke2 schreef:
Mijn amandelen zijn er met 5 jaar uitgesloopt.
Tussen mijn 20ste en 26ste mega vaak keelontsteking gehad.
Het beschermt dus niet, in tegendeel. ("Oh, het is ontstoken, nou dan halen we het er uit" - soms moet het, maar ik vind het wel drastisch.)

Die opmerking van extra kussens onder je hoofd vind ik van de zotte.

De oplossing is voor mij: voorkomen: L-Glutamine om te voorkomen dat een virus etc binnendringt; goede darmflora om te zorgen dat bij eventueel binnendringen goede actie mogelijk is, en bij beginnende pijn gorgelen met molkosan, liefst onverdund - dat overleeft geen enkele bacterie.

Je weet dat ze op die leeftijd geknipt worden? Er is later niets te zien als er een restant ingekapseld teruggroeit. Ben nog maar 2 jaar verder natuurlijk, maar ik ben zeker niet de enige waarbij dat gebeurt. Alleen meestal wordt daar niet aan gedacht. Een kno arts moet dat eerder gezien hebben wil hij het herkennen. Het gebeurt nog veel vaker dat een geknipte amandel gewoon teruggroeit. Reden dat er tegenwoordig of bij volwassenen (niet meer zeker) gepeld wordt.
Hierbij kan er eigenlijk niets achterblijven.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:03

Nayomie schreef:
Daarnaast nu ik niks kan eten, val ik af. Ik heb al te veel ondergewicht, dus extra gewicht verliezen kan op het moment niet. Goed, met operatie is het ook niet anders, maar ze laten me nu een week afwachten zonder enig iets. Had niet het idee dat het serieus genomen

Maar je hebt antibiotica gekregen toch? En die slaat niet aan? Misschien toch de verkeerde antibiotica maar waarschijnlijk heb je een virusinfectie en niet een keelontsteking veroorzaakt door bacteriën. Bij een keelontsteking door een virus helpt geen antibiotica. Als je geen amandelen meer had zou je nog deze virusinfectie hebben. Het is lastig om hier echt wat aan te doen als arts geloof ik. Misschien kunnen ze wel wat aan de pijn doen. Dus toch misschien blijven aangeven dat de pijn echt niet te doen is en nauwelijks kan eten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:18

Bij mij als kind gedaan. Mijn Vader als volwassenene moest paar dagen in ziekenhuis blijven. Ivm nabloeding dacht ik.

Voordeel is dat je daarna niet steeds last van amandelen hebt. Ik had er al twee keer mee in ziekenhuis gelegen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:29

Ik had gewoon een dagopname trouwens. Nog geen nachtje in het zkh gebleven

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:39

Nayomie schreef:
Wat slikte je zoal aan pijnstilling?

Als ik het zo hoor, is het vergelijkbaar met wat ik nu heb. Misschien als ze eruit zijn net iets erger.

Ik kreeg uit mijn hoofd vier keer per dag twee paracetamol en drie keer per dag diclofenac! Geen hele heftige pijnstilling, de paracetamol versterkt wel de diclo!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:50

Ik heb eind vorig jaar en begin dit jaar 3x achter elkaar virale tonsilitis gehad, compleet met (gerelateerd aan het virus) huiduitslag, geen koorts, wel benauwd en pijn.
Nam de maximale dosering paracetamol en ibuprofen (met maagbeschermer) en het duurde steeds bijna 2wkn om klachtenvrij te worden (om dan binnen een week weer van voren af aan te beginnen). Inmiddels een week of 4 klachtenvrij en hoop dat ik er nu vanaf ben.
Ik heb van mezelf grote amandelen maar ik ga ze er hiervoor echt niet uit laten halen. Heb wel een antibiotica kuur mee gehad vlak voor kerst omdat ik zoveel pijn had een met kerst moest werken (hulpverlening), maar die heb ik uiteindelijk niet genomen, heb meestal van antibiotica meer klachten dan van de kwaal waar het voor bedoeld is.

Probeer een pijnstiller spiegel op te bouwen, consequent slikken ookal heb je misschien nog geen pijn.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 01:04

TS niet te lang doorsukkelen hoor als je merkt dat het steeds erger wordt desnoods naar de hap. Ik had dezelfde sport klachten en de antibiotica deed niks ik kon niet meer slikken en ben toen naar hap gegaan en werd meteen opgenomen voor een antibiotica via het infuus want een gewone was niet sterk genoeg heb 3 dagen gelegen aangezien het zo verdikte dat m’n keel dicht raakte. Hierna ook nog 5 weken zoet geweest en toen het over was moest ik geopereerd worden. Echt het os geen pretje daarna dat hoor je van iedereen maar ook al heb je het niet vaak zo heftig als nu krijg je het nooit meer!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 01:59

Ik was geloof ik 32 toen ze eruit zijn gehaald. Had vaak keelontstekingen, maar door een ziekte jaren veel prednison kuren gehad en in die periode echt minder last gehad.

Toen ik na die periode weer een heftige keelontsteking had, kreeg ik een ab kuur. Toen die afgelopen was, begon het direct weer en moest ik door blijven slikken. Ik werd naar de kno arts gestuurd. Die keek in mn keel en zei meteen dat ze eruit moesten en eigenlijk waarschijnlijk al veel eerder eruit hadden gemoeten. Omdat ik echt flink last had, moest ik blijven slikken tot de operatie, maar die was wel snel.

Na de operatie kwam hij ook vertellen dat ze groot waren, maar wel vrij makkelijk te verwijderen.

Het is even rot na de operatie, maar dat weet je. Ik wilde liever niet slikken de eerste dagen, maar je moet. Ik kreeg wel honger en mn man heeft eten gepureerd zodat ik toch wat binnen kreeg. Ik liet het iets afkoelen en dan zo naar binnen slikken. Ik moet er nu echt niet aan denken, maar toen wad gepureerde spaghetti of spinazie echt heerlijk even.

Ik heb daarna nog weleens een flinke keelontsteking gehad en mopper dan even, waarom heb ik ze eruit laten halen. Maar laatste jaren eigenlijk helemaal niet ziek geweest, dus weerstand is verder prima. Ondanks dus ook andere chronische ziekte waarbij mn weerstand minder zou moeten zijn.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:22

Jans schreef:
Ik heb ze er eind 2016 uit laten halen. Ik slikte inmiddels voor een paar 100 euro strepsils per jaar op dat moment. :+

Geen seconde spijt van gehad, ja de eerste week was naar maar ik had een week morfine dus kon gewoon eten en drinken etc. Nu in een jaar tijd slechts 3 strepsils hoeven slikken tijdens verkoudheid omdat mn keel rauw was van het hoesten. Meer niet. Echt een verademing!

Inderdaad, strepfen/strepsels altijd binnen handbereik :')
Maar goed, dat is dus niet meer nodig.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 09:27

Daantj__ schreef:
Nayomie schreef:
Daarnaast nu ik niks kan eten, val ik af. Ik heb al te veel ondergewicht, dus extra gewicht verliezen kan op het moment niet. Goed, met operatie is het ook niet anders, maar ze laten me nu een week afwachten zonder enig iets. Had niet het idee dat het serieus genomen

Maar je hebt antibiotica gekregen toch? En die slaat niet aan? Misschien toch de verkeerde antibiotica maar waarschijnlijk heb je een virusinfectie en niet een keelontsteking veroorzaakt door bacteriën. Bij een keelontsteking door een virus helpt geen antibiotica. Als je geen amandelen meer had zou je nog deze virusinfectie hebben. Het is lastig om hier echt wat aan te doen als arts geloof ik. Misschien kunnen ze wel wat aan de pijn doen. Dus toch misschien blijven aangeven dat de pijn echt niet te doen is en nauwelijks kan eten

Een virus is weinig aan te doen inderdaad. Maakt het niet makkelijker. Andere amandel zet na een week ook meer uit. Als die net zo groot wordt als de ander, kan ik niet meer ademen. Dus ik ga straks opnieuw naar de huisarts omdat het steeds erger wordt en ik dit weekend alleen thuis ben en geen mogelijkheid heb om een hap te bezoeken.

candalisa schreef:
TS niet te lang doorsukkelen hoor als je merkt dat het steeds erger wordt desnoods naar de hap. Ik had dezelfde sport klachten en de antibiotica deed niks ik kon niet meer slikken en ben toen naar hap gegaan en werd meteen opgenomen voor een antibiotica via het infuus want een gewone was niet sterk genoeg heb 3 dagen gelegen aangezien het zo verdikte dat m’n keel dicht raakte. Hierna ook nog 5 weken zoet geweest en toen het over was moest ik geopereerd worden. Echt het os geen pretje daarna dat hoor je van iedereen maar ook al heb je het niet vaak zo heftig als nu krijg je het nooit meer!

Nee ik ga straks opnieuw naar de huisarts. Zeker nu het weekend eraan komt.

Polly schreef:
Ik heb eind vorig jaar en begin dit jaar 3x achter elkaar virale tonsilitis gehad, compleet met (gerelateerd aan het virus) huiduitslag, geen koorts, wel benauwd en pijn.
Nam de maximale dosering paracetamol en ibuprofen (met maagbeschermer) en het duurde steeds bijna 2wkn om klachtenvrij te worden (om dan binnen een week weer van voren af aan te beginnen). Inmiddels een week of 4 klachtenvrij en hoop dat ik er nu vanaf ben.
Ik heb van mezelf grote amandelen maar ik ga ze er hiervoor echt niet uit laten halen. Heb wel een antibiotica kuur mee gehad vlak voor kerst omdat ik zoveel pijn had een met kerst moest werken (hulpverlening), maar die heb ik uiteindelijk niet genomen, heb meestal van antibiotica meer klachten dan van de kwaal waar het voor bedoeld is.

Probeer een pijnstiller spiegel op te bouwen, consequent slikken ookal heb je misschien nog geen pijn.

Hoe bedoel je dat laatste precies? Is dat met het oog op een operatie oid? :)