Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:06

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het ook verontrustend als je het geen 30 dagen KAN volhouden. :) Dat je liever een biertje dan een cola drinkt is an sich geen probleem maar echt geen maand zonder kunnen.. Tsja, dat vind ik dan weer wat anders. :)
Maar ik zie als nuchtere elke keer als ik uit ga hoe weinig mensen die beweren hun grenzen te kennen, dat ook daadwerkelijk doen. Ik denk dat alcohol een zwaar onderschat iets is. :)
En daar mag men van vinden wat men wil. En degene die mij ongezellig noemt omdat ik geen alcohol drink die mag van mij in de dichtsbijzijnde boom klimmen. :) Daar heb ik echt helemaal niks mee (en ja, dan geef ik ze met alle liefde gelijk en wórd ik ongezellig. )

Denk inderdaad ook dat alcohol zwaar onderschat wordt. Maar er is zeker een verschil tussen niet zonder kunnen en niet zonder willen.
Beetje hetzelfde als met koffie. Het is natuurlijk onzin dat je daar niet zonder kunt, maar veel mensen willen het niet :) .

bruintje123

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:08

Maar waarom willen ze het niet?
Omdat ze dan menen dt het niet gezellig is zonder drug gebruik?

Als mensen niet uit kunnen gaan zonder pilletje zou er neem ik aan anders gereageerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:11

Qerty schreef:
Gelukkig zit daartussenin nog een wereld van verschil.
Ik drink niet dagelijks. Wel wekelijks. Niets drinken in de kroeg of op het terras vind ik ongezellig en zou maken dat ik op den duur wordt gevraagd plaats te maken voor een betalende klant. Ik geef dan liever 3,50 uit voor een goed biertje dat me echt smaakt dan 2,50 voor fris of thee. En in een alcoholvrije periode stelt mij dat voor een dilemma. Soms zwicht ik dan. Dus houdt ik de 30 dagen niet vol of heb ik het er moeilijk mee. Maar dat betekent echt niet dat ik een drankprobleem heb.

Op wat voor een terrassen kom jij? Een horecaondernemer die je van het terras af stuurt omdat je geen alcohol drinkt, is een hele domme ondernemer. (Zeker in maart. :') ). Hier is een horecagelegenheid die een speciale kaart heeft gemaakt met alcoholvrije drankjes voor deze periode. In het kader van IkPas, vasten etc.
Maar wow, ben ik ff stil van: alcohol gaan drinken om aan de vermeende verwachtingen van een horecaeigenaar te voldoen...? :?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:12

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het ook verontrustend als je het geen 30 dagen KAN volhouden. :) Dat je liever een biertje dan een cola drinkt is an sich geen probleem maar echt geen maand zonder kunnen.. Tsja, dat vind ik dan weer wat anders. :)

Nou ja, wat is niet zonder kunnen. Tuurlijk KAN ik een maand zonder alcohol.
Maar een voorgenomen maand zonder alcohol volhouden is niet iets wat me altijd lukt.
Maar dat heeft meer te maken met hoe ik met goede voornemens ben. Ik neem me ook weleens voor vanaf nu altijd mijn huis netjes te houden, niet meer buiten werktijd mijn mail te checken of een tijdje geen toegevoegde suikers te consumeren en dat lukt me eigenlijk ook nooit.
Toch wordt daar vast begripvoller op gereageerd, maar dat je alcohol als drugs KAN gebruiken betekent niet dat je het niet gewoon kunt drinken omdat je het gewoon echt heel lekker vind.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:13

safina schreef:
Qerty schreef:
Gelukkig zit daartussenin nog een wereld van verschil.
Ik drink niet dagelijks. Wel wekelijks. Niets drinken in de kroeg of op het terras vind ik ongezellig en zou maken dat ik op den duur wordt gevraagd plaats te maken voor een betalende klant. Ik geef dan liever 3,50 uit voor een goed biertje dat me echt smaakt dan 2,50 voor fris of thee. En in een alcoholvrije periode stelt mij dat voor een dilemma. Soms zwicht ik dan. Dus houdt ik de 30 dagen niet vol of heb ik het er moeilijk mee. Maar dat betekent echt niet dat ik een drankprobleem heb.

Op wat voor een terrassen kom jij? Een horecaondernemer die je van het terras af stuurt omdat je geen alcohol drinkt, is een hele domme ondernemer. (Zeker in maart. :') ). Hier is een horecagelegenheid die een speciale kaart heeft gemaakt met alcoholvrije drankjes voor deze periode. In het kader van IkPas, vasten etc.
Maar wow, ben ik ff stil van: alcohol gaan drinken om aan de vermeende verwachtingen van een horecaeigenaar te voldoen...? :?

Niets drinken bedoel ik mee; niets bestellen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:14

Josien_ schreef:
Beetje hetzelfde als met koffie. Het is natuurlijk onzin dat je daar niet zonder kunt, maar veel mensen willen het niet :) .

Ik word anders heel ongezellig als ik geen koffie drink :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:15

Qerty schreef:
Niets drinken bedoel ik mee; niets bestellen.

Dat is in een topic over alcohol niet de gebruikelijke term :)
Daar staat niets drinken voor geen alcohol drinken.
Iedereen drinkt op een terras namelijk iets vloeibaars :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:18

Ik snap dat die post in de context van dit topic niet helemaal duidelijk overkwam, mijn excuses daarvoor. Maar nu ik hem al twee keer heb uitgelegd is het toch wel helder wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:24

Qerty schreef:
Ayasha schreef:

Nou ja, wat is niet zonder kunnen. Tuurlijk KAN ik een maand zonder alcohol.
Maar een voorgenomen maand zonder alcohol volhouden is niet iets wat me altijd lukt.
Maar dat heeft meer te maken met hoe ik met goede voornemens ben. Ik neem me ook weleens voor vanaf nu altijd mijn huis netjes te houden, niet meer buiten werktijd mijn mail te checken of een tijdje geen toegevoegde suikers te consumeren en dat lukt me eigenlijk ook nooit.
Toch wordt daar vast begripvoller op gereageerd, maar dat je alcohol als drugs KAN gebruiken betekent niet dat je het niet gewoon kunt drinken omdat je het gewoon echt heel lekker vind.

Zelfs mijn zwaar alcoholistische vroegere buurman kan een maand zonder alcohol als hij dat wil. Maar daar gaat het dus niet om met IkPas. Het is niet een kwestie van een maandje niet drinken om zo te bewijzen 'dat je dat wel kan en dat je dus geen alcoholprobleem hebt.' Het gaat erom dat je ervaart in welke mate dat moeite of weerstand dat bij je oproept. En dat je nadenkt over wat dat zegt over hoe belangrijk alcohol voor je is. In hoeverre het een gewoonte is geworden. En voor jezelf nadenkt of je dat wel wilt op die manier.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:32

Ja dat snap ik hoor Safina, ik doe dan niet mee met IkPas, maar zoals eerder geschreven las ik om die reden af en toe ook een alcohol vrije/arme periode in.
Niet om te bewijzen dat ik het kan, maar om wat bewuster te minderen. De gewoonte van het drinken er weer even uit te halen. Dus het is niet dat ik de actie afkeur, maar meer de reactie van mensen die stellen dat je direct een probleem hebt als je die maand niet vol houdt.
Ik ben best bewust van wat ik eet en drink. En wat betreft de alcohol is het niet zozeer het drogerende effect waarom ik het belangrijk vind dat ik niet teveel consumeer (drink maar sporadisch meer dan 1-2 glazen per keer en als ik mezelf wel aangeschoten drink dan was het er blijkbaar de gelegenheid naar), maar vooral omdat het zo'n dikmaker is :)
Laatst bijgewerkt door Qerty op 26-02-18 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:35

Citaat:
De gewoonte van het drinken er weer even uit te halen.

Dan heb je toch ook een probleem als je daarvoor een alcohol vrije tijd in moet zetten?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:47

Ik vind van niet, want drink alleen in sociale context en hoewel ik het lastig vind om in de horeca een biertje te laten staan is het niet dat ik niet zonder kan.
In mijn ogen zou het een probleem zijn als het mijn leven op een bepaalde manier beheerst. Als ik thuis of op mijn werk al zou verlangen naar het moment dat ik aan de bar kan gaan hangen of thuis een fles wijn mag open trekken.
Dat ik na een paar weken met heerlijk terrasweer me wel achter de oren krab of ik niet meer gedronken heb dan ik eigenlijk verantwoord vind voor mijn lijf en portemonnee zie ik zelf meer als een bewustwordingsstop dan als het werken aan een probleem.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:54

Ik doe hier ook aan mee. Verschillende mensen uit mijn omgeving uitgedaagd mee te doen maar niemand wilde deze uitdaging aangaan. Vind het best een kwalijke zaak dat mensen moeite hebben met 30-40 dagen geen alcohol drinken. Persoonlijk vind ik het weinig uitdaging (gelukkig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:04

Qerty schreef:
Ja dat snap ik hoor Safina, ik doe dan niet mee met IkPas, maar zoals eerder geschreven las ik om die reden af en toe ook een alcohol vrije/arme periode in.
Niet om te bewijzen dat ik het kan, maar om wat bewuster te minderen. De gewoonte van het drinken er weer even uit te halen. Dus het is niet dat ik de actie afkeur, maar meer de reactie van mensen die stellen dat je direct een probleem hebt als je die maand niet vol houdt.
Ik ben best bewust van wat ik eet en drink. En wat betreft de alcohol is het niet zozeer het drogerende effect waarom ik het belangrijk vind dat ik niet teveel consumeer (drink maar sporadisch meer dan 1-2 glazen per keer en als ik mezelf wel aangeschoten drink dan was het er blijkbaar de gelegenheid naar), maar vooral omdat het zo'n dikmaker is :)

Ik denk dat de campagne vooral in het leven is geroepen om te dialoog erover op gang te zetten en te zorgen dat mensen erger nadenken. En, je hoeft natuurlijk helemaal niet mee te doen om erover te praten en na te denken....

Ik heb het twee jaar terug al eens gedaan. Ik heb het toen, op twee biertjes na, de hele maand volgehouden. Ik vond de gesprekken die daardoor op gang kwamen al heel interessant. "Huh, drink jij niks? Hoezo? Je bent toch niet ziek? Ben je zwanger? Nee? Nou, doe dan niet zo ongezellig." Of die keren dat je aan een bar zit bij de rijvereniging en er gewoon een biertje voor je neus gezet krijgt als iemand een rondje geeft. Ze vragen niet eens meer wat je wilt drinken. :')

Ik was al niet zo'n drinker, maar inmiddels drink ik vrijwel niks meer. Ik wil graag wat fitter zijn en die bom calorieën hoeft van mij ook niet zo. Nu is men er ook wel aan gewend. Ik krijg er ook nooit meer vragen over. En eigenlijk ook nooit meer ongevraagd bier. *\o/*

Afgelopen twee maanden heb ik trouwens twee maanden geen auto gereden. Had ook zo'n gewoontendoorbrekend effect. Pak nu veel sneller de fiets.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:09

Die actie is er idd niet voor degene die dronken in de goot liggen, daar is het duidelijk genoeg. Wel voor de hele gewone mensen die nooit dronken zijn en van zichzelf denken dat er absoluut geen probleem is, tot ze eens alles optellen wat ze op een week aan alcohol drinken. Dat blijkt dan vaak tch een stuk hoger te liggen dan wat gezond is. En idd om de dialoog op gang te helpen. Wat blijkbaar geslaagd is :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:36

Ik durf hier op Bokt bijna niet te reageren maar ik zou dit oprecht nu niet kunnen. Woon op kamers en zo ongeveer iedereen met wie ik omga gaat redelijk vaak naar de kroeg en houd wel van een biertje waaronder ik. Kwestie van verschil in omgeving en mensen denk ik als ik hier zo lees :+ En denk dat degene die dat ook hebben hier niet echt reageren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:38

Maar als je hele vrienden groep mee zou doen zou je het dan nog niet kunnen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:50

Ik vind het een goed initiatief.

Ik ben eind 2016 gestopt met drinken omdat ik af wilde vallen. Mijn grootste probleem was rode wijn en hapjes in de avond. En dan niet alleen in het weekend maar elke dag behalve de avonden dat ik moest werken. In het begin heb ik het erg gemist. Maar nu lust ik geen eens meer alcohol. Op vakantie een wijntje geprobeerd maar ik vond het gewoon vies.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:08

Achaiah schreef:
of je een probleem hebt beslis je zelf.

Niet mee eens.... helaas...
Genoeg mensen die wel degelijk een alcohol probleem hebben, maar zelf vinden van niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:26

LadyMadonna schreef:
Achaiah schreef:
of je een probleem hebt beslis je zelf.

Niet mee eens.... helaas...
Genoeg mensen die wel degelijk een alcohol probleem hebben, maar zelf vinden van niet...

Er is denk ik geen kwestie van óf je hebt een probleem óf je hebt het niet. Ik ken mensen die dagelijks samen een fles wijn wegtikken, maar bij wie het geen enkele invloed heeft oo het functioneren. Ze worden niet dronken, niet vervelend, hebben een goede baan etc etc. Maar echt gezond is het natuurlijk niet.... Ik denk dat voor best veel mensen het stoplicht ergens op oranje staat ipv groen of rood.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:35

Ik doe niet mee, maar niet omdat ik het niet kan. Ik drink doordeweeks nooit alcohol. Enkel water, koffie en thee. In het weekend drink ik wel eens een wijntje of biertje, maar nu ook weer niet tot ik stomdronken ben. Ik vind alleen het "zonder"-idee weer zoiets... :roll:
"zonder" vlees, "zonder" alcohol, "zonder" dit en "zonder"dat...
Ik ben eerder een "met"-mens.
Met plezier, met vrienden, met de glimlach, maar vooral "met mate".
En dan hoeft er helemaal geen probleem te zijn. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:57

safina schreef:
Er is denk ik geen kwestie van óf je hebt een probleem óf je hebt het niet. Ik ken mensen die dagelijks samen een fles wijn wegtikken, maar bij wie het geen enkele invloed heeft oo het functioneren. Ze worden niet dronken, niet vervelend, hebben een goede baan etc etc. Maar echt gezond is het natuurlijk niet.... Ik denk dat voor best veel mensen het stoplicht ergens op oranje staat ipv groen of rood.

Dat is niet waar ik op doel. Ik doel op mensen waarbij het stoplicht op felrood staat maar zelf vinden dat het groen is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:13

LadyMadonna schreef:
safina schreef:

Dat is niet waar ik op doel. Ik doel op mensen waarbij het stoplicht op felrood staat maar zelf vinden dat het groen is..

Nee, da's niet mijn ervaring. Die verlopen types die elke dag voor de middag een tray Schültenbrau kopen bij de Aldi weten wel van zichzelf dat ze een probleem met drank hebben. Die hebben nog maar weinig schijn op te houden. Het is vaak de groep die op donkeroranje staat die het niet onder ogen wil zien. Van die lui die zeggen dat ze prima zonder kunnen, 'maar dat gewoon niet willen'. "Ik vind vind gewoon lekker, een wijntje bij het koken, bij het eten, bij het natafelen, bij de TV...ach, nu kan die fles ook wel leeg." En willen dat je meezuipt zodat niet opvalt hoeveel zij drinken....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:18

Was het maar waar safina.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:21

Nies_ schreef:
Was het maar waar safina.

Weten en toegeven zijn 2 verschillende dingen he?

Tenzij ze zich echt de Korsakov gezopen hebben natuurlijk...