Tandarts staakt wortelkanaalbehandeling halverwege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Tandarts staakt wortelkanaalbehandeling halverwege

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:27

Mijn wortelkanaalbehandeling ging ook in 2x, maar niet omdat de tijd verstreken was :?
Mijn kies was te ver ontstoken en verdoven ging niet dus hij is weer dicht gemaakt en na 2 dagen zware ontstekingsremmers is de behandeling uiteindelijk wel door gezet.
Ik vind het raar dat de behandeling abrupt gestopt zou zijn vanwege het aflopen van de tijd. Heeft je broertje dat niet verkeerd begrepen?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:59

Goof schreef:
Mijn wortelkanaalbehandeling ging ook in 2x, maar niet omdat de tijd verstreken was :?
Mijn kies was te ver ontstoken en verdoven ging niet dus hij is weer dicht gemaakt en na 2 dagen zware ontstekingsremmers is de behandeling uiteindelijk wel door gezet.
Ik vind het raar dat de behandeling abrupt gestopt zou zijn vanwege het aflopen van de tijd. Heeft je broertje dat niet verkeerd begrepen?

ja bij mij is het idd ook 2x gedaan, maar niet omdat de tijd verstreken is idd. daar heeft hij namelijk 2x een uur voor vrijgepland bij mij, en dat was een lastige helaas, ( kies)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 21:09

Goof schreef:

net nog even nagevraagd, ze hadden 3 kwartier ingepland en de tandarts was al een uur bezig. Tandarts heeft mijn broertje gezegd dat het nu te moeilijk was en dat hij het een andere keer af gaat maken.
Ik haal daar zelf inderdaad uit dat hij er de tijd niet voor kon nemen het af te maken. Zo heb ik het in ieder geval van mijn broertje begrepen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:13

Ik vind 'te moeilijk' iets anders dan 'te weinig tijd'.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:46

Flip schreef:
Een wortelkanaalbehandeling kan prima in meerdere afspraken gedaan worden. Sterker nog,een wortelkanaalbehandeling wordt zelden in een keer begonnen en afgemaakt. Als dit de eerste keer was dat hij voor die kies bij de tandarts was is het dus standaard dat hij met een tijdelijke vulling in die kies naar huis is gestuurd. Als het de tweede afspraak was en het blijkt moeilijker dan gedacht is het logisch dat de tandarts liever een nieuwe afspraak maakt om de behandeling goed te volbrengen ipv te haasten en misschien wel een fout te maken.
Niks geks aan dus

Ik moet volgende week voor de verdere afhandeling van mijn wortelkanaal.. Maar dit ging wel dus in goed overleg. Ik kwam als 'nood' met ontzettend veel kiespijn. Ze zijn toen begonnen, tijdelijke vulling en de rest is dus later gepland. Had wel 1/2 dagen pijn eraan, dus dacht echt van, had net zo goed week kunnen wachten en alles op 1 afspraak alles in 1x kunnen laten doen.. Maar 2de dag had ik weinig last en daarna was de pijn weg, dus toch wel blij dat ik meteen kon komen. De rest is bijna een maand later gepland. Dus het kan wel, het niet afmaken, maar bij mij was het echt in goed overleg en omdat ik er tussen kwam als 'nood' ipv een gewone afspraak.

Het is dus niet schadelijk voor je broer of slecht voor zijn tand, maar ik snap wel dat het vervelend is dat het zo gebeurd, als je het niet van tevoren weet. Toch, te moeilijk is idd iets anders dan te weinig tijd. Waarschijnlijk was de tand moeilijker dan een gemiddelde tand en kon hij het niet afmaken in de tijd die voor een 'normale' wortelkanaalbehandeling' staat. En je kan ook niet echt je volgende patiënten een uur laten wachten. Dus ik begrijp de tandarts wel.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:11

Ja dat is normaal, zeker als het moeizaam gaat kunnen er best 2 of 3 zittingen voor gebruikt worden. En soms nog vaker als een element niet rustig wordt

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 22:26

er was wel degelijk te weinig tijd ingepland voor de gehele behandeling. Mijn moeder is eerder deze week bij dezelfde tandarts geweest en deze is wel in 1 keer uitgevoerd.
Omdat de tandarts het dus te moeilijk vond om het in die tijd uit te voeren, heeft hij mijn broertje dus een vervolgafspraak laten maken. heb het niet helemaal goed verwoord.
De afspraak liep al uit dus de tijd was simpelweg voorbij. Iets wat ik niet helemaal begrijp bij zo'n ingreep, dat er maar 45 minuten voor wordt ingepland

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:29

taartjee schreef:
er was wel degelijk te weinig tijd ingepland voor de gehele behandeling. Mijn moeder is eerder deze week bij dezelfde tandarts geweest en deze is wel in 1 keer uitgevoerd.
Omdat de tandarts het dus te moeilijk vond om het in die tijd uit te voeren, heeft hij mijn broertje dus een vervolgafspraak laten maken. heb het niet helemaal goed verwoord.
De afspraak liep al uit dus de tijd was simpelweg voorbij. Iets wat ik niet helemaal begrijp bij zo'n ingreep, dat er maar 45 minuten voor wordt ingepland

Omdat de meeste patienten waarschijnlijk wel binnen 45 minuten klaar zijn. En als je zelf 2 patienten later bent je het ook niet fijn vindt als het spreekuur een half uur uitloopt?

Nee niet alles in het leven kan je plannen. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:34

Ik was zo'n moeilijk geval :+
Dikke ontsteking,achterste kies en 3 kanalen waarvan als ik het goed onthouden heb 1 vrij smal en men er niet goed bij kon komen.
Leuke was dat er staigiares rondliepen die ook even mochten proberen en ik bijna anderhalf uur in de tandarts stoel heb gezeten.

Napijn kan, als de boel flink ontstoken is dan voel je dat nog wel even.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:48

Jeetje wat doen ze dat allemaal snel bij jullie! Langst dat ik heb gezeten op 1 dag (wel met pauze ertussen gelukkig) is 5 uur :')

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:54

Ja dat is normaal, gebeurt regelmatig, als er bijv sprake is van een ontsteking gaat er eerst medicament in.. er zijn 100 redenen om het niet in 1x af te maken. Ik spreek uit ervaring.

Laat je broertje 1 ibuprofen combineren met 2 paracetamol, werkt al een tierelier bij kiespijn, het versterk elkaar namelijk.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:59

Ook ik vind het helemaal niet zo vreemd, bij mij is een wortelkanaalbehandeling ook in 2 x circa 45 min gedaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:09

Fenrir schreef:
Jeetje wat doen ze dat allemaal snel bij jullie! Langst dat ik heb gezeten op 1 dag (wel met pauze ertussen gelukkig) is 5 uur :')

Meen je, en ik vond mijn anderhalf uur al te zot :(:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:18

Bij mij is het een keer in tweeën gedaan en een keer in 1x. Verschilt denk ik wel omdat je last heb van een ontsteking of niet.

Ach hier dacht de tandarts dat hij mijn verstandskies wel zelf kon trekken waar een klein gaatje in zat. Hij had foto's gemaakt en het was geen probleem.
Na driekwartier aanmodderen (lees het gevoel of hij mijn kaak zou breken) met een soort wig/hefboomeffect brak hij mijn kies af en de zenuwen lagen bloot. Hij moest toen bekennen dat hij hem er toch niet uit ging krijgen en stuurde me door naar de kaakchirurg.
Was op woensdag om 8.30 bij de tandarts en kon pas vrijdag om 16.00 terecht bij de kaakchirurg. Nou dat heeft ook goed zeer gedaan.
Bij de kaakchirurg werd er eerst een foto gemaakt en die zeiden al gelijk, deze kies had hij er nooit zelf uit moeten halen. Wortels stonden helemaal krom.

Hele gelul was daarna wel dat ik een dikke dubbele rekening kreeg. Kaakchirurg werd niet vergoed omdat het niet op medische indicatie was gegaan. Als hij mij gewoon gelijk had doorgestuurd wel.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:32

Het ligt aan het aantal kanalen, sommige hebben 1 kanaal ( meestal tanden) sommige 5