Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:59

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het draagt niet direct bij aan jullie discussie maar hier wil ik toch even op reageren. Ik studeer zelf geneeskunde en wij leren ook dat je altijd duidelijk moet hebben wat de patiën van jou wil / verwacht, ook met het hele idee dat patiënten meer betrokken moeten worden bij hun behandeling.

...hier ben ik het roerend mee eens.

Tegelijkertijd blijf ik het een idiote vraag van de assistente vinden.
Eerst triage, zodat bij spoed iemand snel gezien wordt, dan bij de arts de evaluatie/diagnose en dan de kwestie "wat nu te doen"/ het plan.

En iemand die vroeg belt omdat ze niet kan werken kan hopelijk dezelfde dag gezien worden.

Ik kan me idd wel voorstellen dat die vraag idioot over kan komen. Vooral als je al hebt verteld dat je er al een paar dagen tegen aan hebt gekeken maar nu hebt besloten dat het écht niet gaat en dat je niet kan werken met je enkel, zelfs niet met pijnstilling. De assistente had daar best uit kunnen concluderen dat 1. ze niet te maken heeft met iemand die voor elke pijntje bij de huisarts op de stoep staat en 2. dat het feit dat je er van baalt dat je niet kan werken betekent dat je graag wilt dat de huisarts je er zo snel mogelijk van af helpt. Als de assistente dan vervolgens gaat vragen wat jij al lang hebt duidelijk gemaakt dan zou ik ook het gevoel hebben dat ze gewoon niet goed heeft geluisterd / je niet sirieus neemt. Helemaal als dat alles gepaart gaat met een onsympatiek toontje. Maar goed uiteindelijk zijn assistenten en artsen ook maar mensen en de een is wat beter in zijn / haar beroep dan de ander.
En tot slot: over het algemeen nemen artsten / assistenten liever het risico je op de kast te jagen door alles 100x te vragen en te checken te vragen dan dat ze een aanname met het risico dat het later niet blijkt te kloppen. En ja jullie hebben gelijk, al dat gevraag en gelul kost veel tijd (die er soms niet is). Het blijft afwegen.

verootjoo

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:08

Wat een rare vragen. Gelukkig krijg ik altijd normale assistentes die gewoon de triage uitvragen.

Maar deze vragen hebben daar niks mee te maken :+

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:17

Snadrem schreef:
Blue_Eyes schreef:
Lijkt mijn huisarts wel toen ik daar laatst mijn lijstje met klachten neerlegde. "En, heb je zelf al gegoogeld wat het zou kunnen zijn?" -O-

_O- _O- _O- Neeeeeeee hahahahaha!

"Ja, ik had zo'n erge hoofdpijn dokter. Maar ik ben inderdaad gaan googlen en toen bleek dat ik zwanger was van een seropositieve pandabeer."

Die ken ik ook, ga ik zitten vraagt hij de klachten. Die geef ik hem netjes, draait hij naar mij toe en vraagt, en aan welke diagnose dacht jezelf :')

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:18

Ik ben altijd langer in gesprek met de assistent dan dat ik bij de huisarts ben :+
Onder andere toen ik niet kon lopen ivm enorme steken in mijn zij, ademhalen ging al lastig: kan je hier met 5 minuten zijn? (Is normaal tegen de 10 minuten lopen... laat staan als ik amper kan lopen haha). Huisarts stelt ook niet zo veel voor Maargoed
De vraag wat je van de ha verwacht snap ik wel, hoewel niet handig verwoord denk ik. Denk idd dat ze bedoelen wat je wil: controle, onderzoek, geruststelling, mogelijkheden, weet ik t. Hoop in elk geval dat je enkel snel beter wordt haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:24

Wat grappig dat mensen dit zulke rare vragen vinden! Ik heb zelf 2 jaar bij de huisarts gewerkt tussen mijn studies in en je wilt niet weten waarvoor patiënten komen als je ze zomaar inplant.

Een goede assistente moet vragen wat er aan de hand is of waar de patiënt voor wil komen. Hier zijn ze voor opgeleid en kunnen vrij behoorlijk inschatten of het vandaag nog moet of dat het doorgezet kan worden naar een andere dag in de week.

De assistente had hierin advies kunnen geven zelf naar de fysio te bellen voor een afspraak. Je hebt hier namelijk geen verwijzing voor nodig. Sterke pijnstilling zal ook niet helpen wanneer je daarnaast geen fysio oid hebt.

De vraag dat je zo vroeg belt zou er verband kunnen hebben dat er voor afspraken bijvoorbeeld alleen tussen 09:00 en 10:00 gebeld mag worden. (Wat ik overigens echt de meest achterlijke regeling vind een een praktijk)

De verwachting vragen is wel een goede vraag van de assistente. Wanneer je namelijk had gezegd dat je naar de fysio wilde had ze je kunnen vertellen dat je daar rechtstreeks naar toe kunt zonder verwijzing.

Soms is het echt mateloos irritant dat er iemand voor je bepaald dat je wel of niet mag komen maar de assistente doet dat echt niet zonder reden.

Wij hadden zo vaak mensen zitten waar achteraf bleek dat ze al weken de klachten hadden. Daarvoor was er soms geen plaats meer voor mensen die wel echt vandaag gezien hadden moeten worden.
Heel erg vervelend.

Ik maak zelf het gesprek kort als ik voor mezelf of mijn kinderen bel:
Hallo met .... ik wil graag een afspraak maken voor klacht x.

Dan zegt de assistente vaak meteen wanneer ze plek heeft.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:30

Ik heb een nieuwe vrij jonge huisarts en die stelt me ook altijd de vraag wat ik nu van haar verwacht. Euhh nou gewoon, dat je je taak als huisarts uitvoert en handelt naar aanleiding van mijn lichamelijke ongemak :+
Verder een aardige en kundige vrouw hoor maar soms mis ik mijn oude, doortastende huisarts die gewoon de regie nam en handelde.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:31

ik vind het heel normaal dat je vroeg belt
meestal als je wat later belt dan is de lijn vaak bezet -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:33

Citaat:
De vraag wat je van de ha verwacht snap ik wel, hoewel niet handig verwoord denk ik. Denk idd dat ze bedoelen wat je wil: controle, onderzoek, geruststelling, mogelijkheden, weet ik t.

...vroeger of later in een consult heeft het zin als deze vragen op een of andere manier ter sprake komen.

Maar een assistente die geen triage doet (wat is er gebeurd met de enkel, wat voor soort pijn, etcetera) en dan wel maar dit soort verwachtingen gaat navragen...

Ik houd het maar bij 'Wat wil dat de huisarts doet?' 'Zijn werk.'

Vraagt de huisarts het zelf, vraag ik om een verhaal met kop en en staart, hoe zit de klacht in elkaar & waarom.
...en als-t-ie er iets mee kan hoor ik dat graag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:36

Of er is zeker geen plaats meer voor de komende week of zo. Oude huisarts was ook een verademing, bellen hele dag door afspraak eigenlijk altijd dezelfde dag. En geen overbodig gevraag. De man is met pensioen en nu bij een nieuwere praktijk, zijn assistente is mee verhuisd en die wordt gek van de protocollen nu, -O-

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:39

Ik herken eigenlijk alle ‘vreemde vragen’ die hier langs komen wel van eigen huisarts ervaringen. Vind ze dan ook niet zo vreemd misschien een beetje ongelukkig gesteld.

Koia schreef:
CalipsoLover schreef:
Dit vind ik wel heel raar. Ik bel gewoon naar mijn HA of maak een afspraak online en zit er dezelfde dag of volgende dag nog bij, bij noodgevallen pakt hij mij er zelfs tussen al is er geen vrije plek meer.

Mijn vriend is ook een belg en kan zo online een afspraak inplannen en zelfs tot s'avonds 8 uur bij een vaste huisarts terecht. Ik ben nederlands en ik moet ook eerst door de screening van de assistente van (een van de vele dienstdoende) huisartsen heen. :+ het is echt een verschil van dag en nacht hoe het over de grens werkt.

Bij mijn plattelands huisarts in Groningen kan dat ook. Afspraken tot 19 uur online inplannen en ook de mogelijkheid tot econsult (gewoon een reactieformulier waarin je kunt verzoeken tot wisselen van medicatie oid). Dacht eigenlijk dat dat overal wel zo zou zijn in Nederland.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:53

De assistente van mijn vorige huisarts kon ook zo vreemd reageren. Tot ik er een keer helemaal klaar mee was. Ze had weer eens geen plek. Waarop ik tegen haar heb gezegd; geeft niet hoor, ik bel de veearts wel even. Die heeft er vast meer zin in. Fijne dag nog. Een half uur later werd ik door de huisarts terug gebeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:55

vec schreef:
Wat grappig dat mensen dit zulke rare vragen vinden! Ik heb zelf 2 jaar bij de huisarts gewerkt tussen mijn studies in en je wilt niet weten waarvoor patiënten komen als je ze zomaar inplant.

Een goede assistente moet vragen wat er aan de hand is of waar de patiënt voor wil komen. Hier zijn ze voor opgeleid en kunnen vrij behoorlijk inschatten of het vandaag nog moet of dat het doorgezet kan worden naar een andere dag in de week.

De assistente had hierin advies kunnen geven zelf naar de fysio te bellen voor een afspraak. Je hebt hier namelijk geen verwijzing voor nodig. Sterke pijnstilling zal ook niet helpen wanneer je daarnaast geen fysio oid hebt.

De vraag dat je zo vroeg belt zou er verband kunnen hebben dat er voor afspraken bijvoorbeeld alleen tussen 09:00 en 10:00 gebeld mag worden. (Wat ik overigens echt de meest achterlijke regeling vind een een praktijk)

De verwachting vragen is wel een goede vraag van de assistente. Wanneer je namelijk had gezegd dat je naar de fysio wilde had ze je kunnen vertellen dat je daar rechtstreeks naar toe kunt zonder verwijzing.

Soms is het echt mateloos irritant dat er iemand voor je bepaald dat je wel of niet mag komen maar de assistente doet dat echt niet zonder reden.

Wij hadden zo vaak mensen zitten waar achteraf bleek dat ze al weken de klachten hadden. Daarvoor was er soms geen plaats meer voor mensen die wel echt vandaag gezien hadden moeten worden.
Heel erg vervelend.

Hoezo grappig? Dit zijn echt geen normale triage vragen hoor :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:00

Joh je belt altijd ongelegen voor ze.
Ik bel nooit voor niks, maar als ik eens bel voor wat serieus zoals recent gebeurde is het bel maandag maar terug, of iets in die trant.
Ze poeieren je standaard af, terwijl ik voor mijn glijder met mijn knie gewoon direct naar de fysio gegaan ben, ze hebben het druk zat.
Ofwel ik denk heus met ze mee, maar je doet t nooig goed voor ze. :')
Maar die vragen die ze jou stelden heb ik ook ooit gehad, fantastisch.
Ja daarom bel je, om zelf te moeten zeggen wat je denkt dat het is. :+
Ik zou gewoon zeggen dat je het al aangekeken hebt en een afspraak wil.
Zonde om je enkel aan gruzelementen te helpen door een lakse assistente.
Jij zit ermee als het toch meer blijkt als een kneuzing, niet zij. :n

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:02

Jennyj01 schreef:
De assistente van mijn vorige huisarts kon ook zo vreemd reageren. Tot ik er een keer helemaal klaar mee was. Ze had weer eens geen plek. Waarop ik tegen haar heb gezegd; geeft niet hoor, ik bel de veearts wel even. Die heeft er vast meer zin in. Fijne dag nog. Een half uur later werd ik door de huisarts terug gebeld.

Nouja zeg.. wees trots op je reactie. Vaak doet de assistente haar uiterste best om iemand in te plannen maar als er geen plek is, is er geen plek. Als het geen spoed is, is het dan zo'n ramp om 1 of 2 dagen te wachten? Iedereen verwacht tegenwoordig dat iedereen in de pas schiet als iemand wat 'eist'. Dat gaat ten koste van de echte spoedgevallen.. en als je al 3 weken met een zere enkel loopt kan er toch ook nog wel een dagje bij. Waarom het elkaar toch zo moeilijk maken.
Het is geen onwil vd assistente maar soms moet je selecteren..

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:03

Het lijkt wel of je naar mijn huisarts hebt gebeld, daar hebben ze ook altijd zulke achterlijke vragen.
Ik ben alleen op maandag vrij en voor zaken die geen spoed hebben ga ik geen vrij vragen, en dan "mag" je eigenlijk niet op die dag komen....
Als je dan uiteindelijk een week later wel terecht mag, dan krijg je van de huisarts na het vertellen van de klachten: Wat denk je zelf dat het is 8)7

Mijn wedervraag was wie er nu de huisarts was.....
Ik zei dat als ik zo goed was ik zelf wel huisarts was geworden....

Ik heb dan ook een grote hekel aan onze huisartsenpraktijk, gelukkig kom ik er zelden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:04

verootjoo schreef:
vec schreef:

Heel erg vervelend.

Hoezo grappig? Dit zijn echt geen normale triage vragen hoor :')

Wat is er aan de hand en wat is je verwachting zijn hele normale vragen wanneer iemand belt voor een zere enkel.

Bij een oorpijn zullen ze de tweede vraag waarschijnlijk ook niet stellen.

Maar als iemand met een zere enkel naar de fysio wil en denkt daarvoor via de huisarts te moeten dan kan de assistente prima uitleggen dat je daar rechtstreeks naartoe kunt zonder verwijzing.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:07

uniekhorse schreef:
Jennyj01 schreef:

Nouja zeg.. wees trots op je reactie. Vaak doet de assistente haar uiterste best om iemand in te plannen maar als er geen plek is, is er geen plek. Als het geen spoed is, is het dan zo'n ramp om 1 of 2 dagen te wachten? Iedereen verwacht tegenwoordig dat iedereen in de pas schiet als iemand wat 'eist'. Dat gaat ten koste van de echte spoedgevallen.. en als je al 3 weken met een zere enkel loopt kan er toch ook nog wel een dagje bij. Waarom het elkaar toch zo moeilijk maken.
Het is geen onwil vd assistente maar soms moet je selecteren..

Maar als je gewoon normaal reageert vinden mensen het echt geen probleem om te wachten. Hier vragen ze altijd voor wanneer ik een afspraak wil en dan geef ik gewoon zelf aan of het wel of geen spoed is :) Ik vind het niet erg om een paar dagen te wachten met een klacht waar ik toch al een tijdje mee in leven ben gebleven.

Maar met de gekke vragen die hier gesteld worden snap ik wel dat je debiel gaat reageren. Al vind ik het wel raar om gelijk voor dezelfde dag een afspraak te eisen. Als het echt een zaak van leven of dood is moet je gewoon 112 bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:07

moonfish13 schreef:
Joh je belt altijd ongelegen voor ze.
Ik bel nooit voor niks, maar als ik eens bel voor wat serieus zoals recent gebeurde is het bel maandag maar terug, of iets in die trant.
Ze poeieren je standaard af, terwijl ik voor mijn glijder met mijn knie gewoon direct naar de fysio gegaan ben, ze hebben het druk zat.
Ofwel ik denk heus met ze mee, maar je doet t nooig goed voor ze. :')
Maar die vragen die ze jou stelden heb ik ook ooit gehad, fantastisch.
Ja daarom bel je, om zelf te moeten zeggen wat je denkt dat het is. :+
Ik zou gewoon zeggen dat je het al aangekeken hebt en een afspraak wil.
Zonde om je enkel aan gruzelementen te helpen door een lakse assistente.
Jij zit ermee als het toch meer blijkt als een kneuzing, niet zij. :n

Assistentes 'poeieren' je niet af. Ze worden enkel heel veel gebeld door mensen die willen dat je per direct ruimte maakt en wel nu zorgt dat je naar ze luistert.

Mensen zoals jij zijn daar de dupe van helaas. Patiënten die wel met een goede reden bij de huisarts komen ipv met een plekje wat er al 6 weken zit en wat eigenlijk al beter aan het worden is...

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:08

Wij hebben ook vreemde assistentes en ook vreemde dokters die helemaal niks doen. Kreeg ook een keer de vraag: “heb je al op Google gekeken?” En als je belt dan krijg je zo’n bandje waarop word verteld: “kijk eens op Thuisarts.nl, voor de klachten die u heeft”. Bizar eigenlijk :+

F_inley

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:18

Dit is dus de reden waarom ik een jaar na mijn verhuizing nog steeds bij mijn oude dokter 20 min verderop zit. De assistente kent mij sinds de geboorte weet dat ik nooit zomaar bel en vraagt nooit wat en waarom en kan altijd dezelfde dag komen en de dokter weet dat ik al veelste lang ergens mee loop voordat ik eindelijk kom.
Kortom ik blijf lekker bij mijn dorps dokter dan maar wat verder rijden

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:24

Ik had twee weken geleden echt dikke griep. Geen verkoudheid of koorts, maar griep. Toch, ik weet dat dit nu heerst, dus ik wilde het uitzingen. Maar op den duur hoestte ik zoveel dat ik telkens adem tekort kwam, last van mijn astma kreeg, moest overgeven door het hoesten en zoveel irritatie en pijn aan mijn keel had dat de dag doorkomen ellende was om nog niet te spreken over de nacht ervoor.

Toen heb ik toch gebeld dat ik gewoon griep had en niet gezien hoefde te worden maar of ik wel een recept mocht voor hoestremmers want ik was echt ellendig naar.. Mijn huisarts was er niet, zei de assistente, maar morgen was die er wel, dus dan zou ze het even overleggen en of ik dan nog wel gezien moest worden of niet.

Kan het overleg niet met een andere huisarts, vroeg ik, want ik hoef echt niet gezien te worden, heb gewoon griep en word gek van het hoesten. Ik zat echt niet te wachten op nog een ellendige dag en nacht. Ja, dat kon ook wel. Of ik dan rond 4 uur 's middags even terug wilde bellen. Ik belde om 8 uur in de ochtend en kon al haast geen woord uitbrengen over de telefoon door al het hoesten. Ik heb netjes opgehangen maar ik was eigenlijk super pissig dat ik die dingen niet eind ochtend bij de apotheek kon oppikken maar nog een hele dag moest wachten om zoiets simpels. Die assistent hoorde me over de telefoon hoesten als een zeehond, maar ik had het gevoel niet heel serieus te worden genomen. Ik was al de hele dag aan het hoesten, overgeven, migraine, 39 graden koorts en één en al ellende, maar dat maakte niet zo heel veel uit blijkbaar.

Uiteindelijk, want ik lag de hele dag op bed, ben ik in de namiddag in slaap gevallen. Ene kant, gelukkig, maar na 5 uur werd ik wakker, dus klote, nog geen hoestremmers en praktijk was dicht. Maar goed, eigen schuld.

De volgende dag had ik zoiets van, laat maar, gaat toch niet lukken, was ook niet in staat om naar de apotheek te gaan om ze op te halen en had er ook flink de balen in. Zat te klagen over die poedersuiker assistentes en huisartspraktijken hier in NL. Tot plots, om 11 uur valt er een doosje door de brievenbus.. Met hoestremmers! Ik kon wel janken :')

Belde mijn huisarts later nog op of ik ze ontvangen had en inderdaad, dat het niet zo lang had hoeven duren gisteren, en dat ik ze eigenlijk gewoon, normaal, meteen had moeten kunnen ophalen, maar dat het nu zo druk was, zeker met de griepepidemie, dat overleg om zoiets klein al haast niet in de plannen is door de assistentes.

Triest eigenlijk, dat het zo gesteld is met de praktijken hier in NL. Is echt zwaar onderbezet allemaal. Dus ondanks mijn irritatie ermee, snap ik het ook wel. Ze komen echt handen tekort. Dat zoiets simpels als een recept om hoestremmers al zo moeizaam moet gaan.

Of dus in het geval van TS, haar enkel..

Je moet echt een beetje je mond opentrekken om gezien te worden, want je word al heel snel 'afgescheept' met of geen afspraak of pas een week later. Ben je dus niet zo mondig tegen de assistentes, heb je eigenlijk gewoon pech soms.

Ik heb altijd het gevoel dat ik door een muur van assistentes moet en ze moet overtuigen waarom ik vind dat ik iets moet, maar dat ze je bij voorbaat al niet willen inplannen als ze de telefoon opnemen, ook al heb je nog niets gezegd over wat je hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:44

vec schreef:
Heel erg vervelend.

Je kunt ook denken: "goh, die mensen hebben uit zichzelf al al die tijd gewacht en ons niet belast."

Ik vind de zorg vaak wel wat inconsistent in de verwachtingen naar de patient toe. En je ziet bij dit soort onderwerpen op Bokt ook dat de ervaringen echt enorm uit elkaar liggen... hoe moet je als patient (zeker als je niet vaak bij de huisarts komt) dan weten wat nou eigenlijk de bedoeling is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:47

Shadow0 schreef:
vec schreef:
Heel erg vervelend.

Je kunt ook denken: "goh, die mensen hebben uit zichzelf al al die tijd gewacht en ons niet belast."

Ik vind de zorg vaak wel wat inconsistent in de verwachtingen naar de patient toe. En je ziet bij dit soort onderwerpen op Bokt ook dat de ervaringen echt enorm uit elkaar liggen... hoe moet je als patient (zeker als je niet vaak bij de huisarts komt) dan weten wat nou eigenlijk de bedoeling is?

Onwetendheid is geen probleem, daar kan een patient ook niets aan doen.

Maar ik doel vooral op mensen die je bellen, je allerlaatste plek op het afsprakenrooster opeisen (nog vaak met een grote mond ook) en wanneer ze bij de dokter zijn zeggen: Ja ik heb er al weken last van en het gaat ook alweer beter...

Daar wordt de dokter uiteraard ook niet goed van.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:50

Ik heb het probleem andersom. :D
Bel ik voor een imo niet heel boeiend probleem en heb mijn agende bij de hand omdat ik veel werk en een dag moet hebben die past, zeggen ze altijd: kun je over een paar uur of eind van de middag?
Nee ik moet vandaag natuurlijk werken en kom wel over twee dagen ofzo.

Misschien heeft een en ander te maken dat ik al twee keer ben komem binnenwandelen met een pijntje die botbreuken bleken te zijn.
Ze zullen wel denken dat ik half suicidaal ben. :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:51

Keet schreef:
Dit zijn normale vragen :) de assistente doet een voorbeoordeling ivm noodzakelijkheid.

Pardon.