Nek/schouder klachten. Wie herkent dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Nek/schouder klachten. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:54

Oefentherapie en fysiotherapie is zeker niet het zelfde.

Ik ben als fysio altijd heel blij met een oefentherapeut. :) zeker in multidisciplinaire setting.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:09

@Peelie:dank je!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 08:27

Even een update met de huidige stand van zaken.

Tijdens de 5 behandelingen veel geoefend. Nek en rug stretches om de boel los te houden. Bij mijn onderrug werkte het maar mijn nek verbeterde niet. Infrarood geprobeerd, iedere keer gemasseerd. Uiteindelijk dry needling gedaan waar de spier op dat moment gedwongen werd om los te laten (daarna heel veel blijven rekken om het los te houden) maar na een dag (gisteren binnen een dag) zit het zo weer vast. Werd er ook aktijd heel naar van. Omdat er gewoon geen vooruitgang in zit woensdag weer een consult bij HA gepland met een brief van de fysio.

Ik heb geen idee meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:51

...gesteld dat het geen hernia op nekhoogte is - heeft de fysio naar je bekken gekeken?

Je romp heeft per definitie een bepaalde stabiliteit nodig - idealiter haal je die uit wat in plaatselijk jargon heet 'je core': bilspiren en buikspieren rondom je zwaartepunt.

(Vind je zwaartepunt: leg je duim in je navel - de handpalm eronder op je buik. Leg je andere hand op gelijke hoogte op je rug. Stel je een draadje tussen je 2 handpalmen voor: op 2/3e het dichtste bij je rug ligt je zwaartepunt.)

Als om een of andere reden je core spieren deze stabiliteit niet leveren 'neemt je nek het over' en dan kan de fysio je "kneden dat het een aard heeft", je nek/schouderspieren gaan weer aan de bak.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 08:55

Fysio heeft niet naar mijn bekken gekeken, maar constateerde wel dat ik scheef stond in mijn schouders. Maar ik zal het voorleggen aan de HA.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 17:26

Naar de HA geweest. Moet morgen een foto maken om dat uit te sluiten. Ik heb wel het gevoel dat wij eindelijk ergens heen gaan!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:47

Ik heb hetzelfde, alleen bij mij uit zich dat vooral in heel veel hoofdpijn. Wat voor mij wel werkt is de fysio of een chiropractor. Probleem is dat het door stress en een verkeerde houding komt waardoor de klachten steeds weer terugkeren...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:02

Ik heb gisteren in de welness een sportmassage gehad. En er zat flink wat vast in mijn nek/schouders. De masseur verbaasde zich er over en vond het knap dat ik het volgehouden had, want hij was niet lief voor me geweest zei hij. Hij heeft er iemand bij geroepen om er naar te laten kijken, want hij had het nog niet eerder meegemaakt dat het zo vast kon zitten. Degene die hij er bij riep was een fysio. Zij adviseerde om voorlopig iedere week naar een masseur toe te gaan om het los te laten maken. Of in ieder geval 1x per maand. En tegelijkertijd ook werken aan mijn houding (schouders meer naar achteren).

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 23:26

Fysio helpt niet (oefende op een bepaald moment wel 5x per dag zonder verbetering). Maar bedankt voor de tips :) Fijn omte weten dat hier meer mensen last van hebben. Soms konden de naalden van dry needling niet eens in de spieren komen..

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 23:49

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 00:03

Ik vind oefentherapie absoluut heel waardevol. Dat zijn erkende hbo-opleidingen...

Een fysio zal iemand terugsturen naar de huisarts bij twijfel.
Je hebt ieg geen verwijzing nodig om naar de fysio te gaan, maar je kunt uiteraard ook met verwijzing terecht.

Een fysio hoort ook te kijken naar goede vooruitgang en naar de oorzaak. Ik weet dat het in de praktijk niet altijd gebeurd, helaas.

En nek- en schouderklachten komen enorm veel voor, logisch dat er veel meningen zijn in dit topic.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 08:13

Ingrid_92 schreef:
Ja. Heel herkenbaar. Ik heb 7 jaar geleden ook een half jaar fysio gehad zonder vooruitgang.

Iemand bekend hiermee? https://triggerpoint-therapie.nl

Klinkt super interessant Ingrid_92!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:18

Ja! Triggerpoints, daar is een mooie site van waarin wordt uitgelegd hoe je dit zelf kan.

Maar eerst een goede manuele masseur zal ook al veel kunnen verhelpen....als het spierenkwestie is dan is quasha behandeling, niet aangenaam, maar wel effectief...alhoewel triggerpoints bewerken ook pijnlijk is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:20

Ik heb ook bijzonder veel last van nekklachten. Mijn fysio die combineert dry needling met cupping en dat geeft wel wat verlichting al zei hij gisteren dat de naalden er inderdaad niet eens doorheen kwamen.

Heb alleen wel de halve nacht wakker gelegen van de napijn.

Afbeelding

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:28

Precies cupping, is ook zo iets, guasha, schraapt dieper en krijg je ook plekken van, kan zelfs zijn dat je na 1 behandeling al van alles af bent...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 18:56

Dat ziet er pijnlijk uit zeg..

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:58

Ik ben bekend met Triggerpoint.

Ik word behandeld door iemand die combinatie doet met emmett, triggerpoint ect.
Ik heb 6 jaren met pijn gelopen verschillende fysio's, therapieën en ziekenhuizen in en uit.

Nu hier in behandeling en het is een hele erge verlichting en we gaan zeker de goede kant op.

Zijn website:
http://massagepraktijkmeelenhorst.nl/

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:06

Ik heb ongeveer dezelfde klachten, 2 jaar geleden kon ik niets meer als alleen in bed liggen van de hoofdpijn, kon niet goed meer stappen, nek/schouders/rug, alles vast... pillen nemen waar ik ‘high’ van werd... 2 keer per week fysio... 2 dagen goed en daarna weer slecht... ik ben overgestapt op voetreflexiologie en dit helpt bij zeer goed! Ik krijg wel elke 3 weken een behandeling en daar heb ik het goed mee onder controle... Het klinkt heel raar maar bij mij werkt het zeer goed!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 00:14

Foto’s laten maken vorige week, kwam niks uit. Aan de ene kant fijn, want weet ik vrijwel zeker dat het een spieren kwestie is. HA was verder niet echt een hulp. 2 weken lang paracetamol slikken om te kijken of het minder werd en dan stoppen, uitproberen of de spieren dan ontspannen blijven. Vreemd verhaal, ondertussen een week verder maar weinig verschil.

Toevallig had ik het dinsdag nog met mijn tandarts over. Die raadde een kaakfysiotherapeut aan.. Nu eentje gevonden in de buurt waar ik morgen naar ga bellen. Ben benieuwd.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 06:55

Bij de Action verkopen ze die balans schotels..dat is al een hulp middel om je lijf in balans te krijgen..
Verder zou ik als ik jou was lekker gaan zwemmen in warm water..of aqua jogging gaan doen.

Bij mij kwamen de klachten van een stugge vering van mijn werk bus Fiat ducato
Ik heb nu al meer dan een jaar een Mercedes bus met stoel vering,en alle klachten weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:52

Bralindy schreef:
Foto’s laten maken vorige week, kwam niks uit. Aan de ene kant fijn, want weet ik vrijwel zeker dat het een spieren kwestie is.

Fijn dat de botten heel en recht zijn...!
Maar daaruit mag niet worden geconcludeerd dat de pijn *dus* in de spieren zit.

Wel is er de 'kringloop' van "pijn geeft spanning (=een reflex)
spanning geeft pijn (= oa te weinig doorbloeding en te veel melkzuur)."
Pijnstillers of massage kunnen dit doorbreken. (...massage heeft mijn persoonlijke voorkeur.)
Hoe dan ook heeft het zin deze kringloop te doorbreken.

Maar de pijn kan bijvoorbeeld ook in het bindweefsel zitten.
Citaat:
Toevallig had ik het dinsdag nog met mijn tandarts over. Die raadde een kaakfysiotherapeut aan.. Nu eentje gevonden in de buurt waar ik morgen naar ga bellen. Ben benieuwd.

Nuttig om te onderzoeken!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:59

Ik heb de laatste jaren veel fysios gezien en van alles geprobeerd, alles gaf verlichting maar niks loste op. Toen heb ik contact opgenomen met een orthomanueel arts en na 1 behandeling al zoveel verschil! Je kan blijven masseren etc maar als er wat scheef staat gaat dat echt niet lang helpen..

Ik kan het je echt aanraden, spijt dat ik niet 2 jaar eerder ben geweest.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 20:13

Lijkt een Orthomanueel arts op wat een chiropractor doet?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:04

Geen idee nooit bij chropractor geweest en dat werd ook erg afgeraden bij mijn lichaam. En dit is een arts, met een geneeskunde opleiding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:14

Ook diverse fysio's gehad, maar het gewone massage bleven gewoon de problemen en loste niks op.

Orthomanueel therapeut in het begin was er heel veel losmaak werk bij mij. En nu misschien 5x per jaar om alles weer even recht te laten zetten. Heb nu ook oefeningen die ik zelf kan doen om los te maken. En voor de rest heel bewust zijn van je houding met alles wat je doet.