Goede doelen; Waarom geef jij wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:26

Ik geef zelf alleen als er iemand met een collectebus komt, en ik toevallig cash heb. Ik heb een onzeker inkomen momenteel, dus ik wil nergens aan vast zitten. Daarnaast gaat er teveel geld naar de directeuren, en te weinig naar de mensen die het nodig hebben, en vaak wordt het dan ook nog eens niet handig besteed. Je 'moet' geen waterputten graven, je moet je de mensen een schep geven, anders veranderd het nooit.

Het voorbeeld van TS vind ik heel lastig, en ik ga nu vast heel bokt over me heen krijgen... Maar ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid om de zorg voor kinderen met een beperking van andere mensen te moeten dragen. Ik ben bewust kinderloos omdat ik vind dat er al genoeg mensen zijn. Het is natuurlijk verschrikkelijk als je een kind krijgt met een beperking waardoor er altijd extra zorg nodig is, maar ik ben van mening dat het een risico is wat je kan zien aankomen (het is volgens mij algemeen bekend dat het allemaal lang niet altijd goed gaat), en ik voel me daar niet verantwoordelijk voor. Ik zal zelf dan ook niet geven aan een dergelijk doel.

Ik zal ongetwijfeld een ontzettende egoist zijn, maar ik heb zelf al niet echt iets over ofzo, en wat ik dan verdien met werken besteed ik graag aan mezelf nadat ik het meeste al afgedragen heb aan de belasting.
Ik zie regelmatig inzamelings acties voorbij komen, of mensen met een beperking uiten hun frustratie over hoe onhandig het allemaal geregeld is. Zo was er laatst iemand die OV budget kreeg, en van dat budget kon ze maar 1 keer per week naar stal. Dat is ook weinig, en het is ook sneu, maar ik kan ook niet elke dag. Ik moet werken, om vervolgens te weinig tijd en alsnog te weinig geld over te hebben om elke dag te kunnen.
Er loopt ook een grote inzamelingsactie voor een aangepaste auto voor een paardenmeisje. Top actie, maar ik geef niet. Ik kan zelf ook geen auto betalen, niet eens een niet-aangepaste. En er is niemand die me een paar euro geeft als ik zeg dat ik niet naar stal kan omdat ik geen vervoer heb. Alleen het is dan anders omdat iemand een beperking heeft van een soort die ik niet heb.
Mijn beperking is dat ik altijd alles zelf heb betaald en een knetter dure studie heb gedaan. Dat betaald zich ooit wel terug, maar nu nog even niet...

begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt erg voor de mensen die door een beperking gehinderd worden. Maar er zijn ook zoveel mensen die keihard werken die veel dingen ook niet kunnen omdat ze gewoon niet genoeg verdienen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:44

gekvanfleur schreef:
Altijd!
Ik heb het goed en realiseer mij dat dit niet voor iedereen zo is en ookk dat het voor mij morgen anders kan zijn.
Daarom vind ik het voor mijzelf verplicht dat ik kijk naar de mensen die het niet goed hebben en daar aan meehelp.
Ik ben daar het streng in voor mijzelf, als ik geld heb om paarden te houden, te reizen en een huis te betalen kan ik best die paar tientjes missen voor een ander.
Ik steun maandelijks standaard wat goede doelen en elke maand zoek ik een ander doel uit waar ik aan doneer.

Dat directeurenverhaal is voor zielige mensen die de massa napraten.
Sorry voor mijn harde mening.
Maar een onderzoekje van een half uurtje zou je al leren dat het bij veel organisaties echt niet zo werkt en het zeker bij de grote bekende stichtingen heel goed inzichtelijk is waar je geld heengaat, tot op de cent bijna.
En al krijgt die directeur 20 cent van mijn euro. Je kunt moeilijk van een uitkeringsgerechtigde verwachten dat die een soort bedrijf leidt naar wetenschappelijk onderzoek om hele ingewikkelde ziektes bijvoorbeeld te genezen. Daar heb je gewoon hel veel kennis voor nodig en nog méér tijd. Dus dat kun je niet vrijwillig op je vrijdagavond doen.

Eens. Ik doneer voor goede doelen maar bijvoorbeeld ook voor kledinginzameling.

KarmaChansy

Re: Goede doelen; Waarom geef jij wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:53

Ik geef 1 keer per jaar aan de MS stichting, waarom?

Ik liep in de stad en een werver kwam naar mij toe gelopen, normaal zeg ik altijd nee bedankt maar nu niet, na haar uitleg heb ik besloten 1 keer per jaar iets te geven.

De volgende dag belt mijn oma huilend op dat mijn tante dus MS heeft. Ze had het voor iedereen stil gehouden dat ze onderzoeken had laten doen, nu ja ik zeg altijd toeval bestaat niet dus ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Ik ga dus op mijn gevoel af, het is nog altijd voor iedereen eigen keuze en ik respecteer als iemand het niet wilt doen en als mensen wel doneren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:55

Ik geef alleen aan super-kleinschalige goede doelen. Bijvoorbeeld vriend A. Runt een kleuterschool op balie. A. Krijgt held van mij.

D. Wil kerstcadeautjes kopen voor weeskinderen in Bogota. D. Krijgt ook geld van mij.

Dit zijn reëele voorbeelden, nier verzonnen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:55

rien10 schreef:
Ik geef alleen aan super-kleinschalige goede doelen. Bijvoorbeeld vriend A. Runt een kleuterschool op balie. A. Krijgt held van mij.

D. Wil kerstcadeautjes kopen voor weeskinderen in Bogota. D. Krijgt ook geld van mij.

Dit zijn reëele voorbeelden, nier verzonnen.

Kleinschalig is inderdaad leuk, je ziet direct wat er gebeurt.
Mijn nichtje woont op Sint Maarten en werkt daar op een basisschool. Als we daar geld doneren, zien we direct resultaat, super tof.

Wat wij ook lang hebben gedaan is een hard werkende familie die in de schuldsanering zat, met sinterklaas een handje helpen. Wij verzorgde voor hun kinderen de kadootjes. En mijn zoon zijn te kleine kleding ging daar altijd heen. Als je dan een foto te zien krijgt met drie blije koppies, dan kan mijn dag niet meer stuk.

rien10

Re: Goede doelen; Waarom geef jij wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:05

Fijn is dat hè?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:22

Amy schreef:
Ik geef bijna nooit aan een goed doel... En als ik eerlijk moet zijn, als ik wat geef gaat dit naar bv dierenambulance of andere stichtingen die voor dieren opkomen.
Dieren zijn afhankelijk van mensen en gaan mij daarom meer aan het hart dan mensen. Daarbij vraag ik mij af waar al het geld daadwerkelijk blijft van de grote stichtingen zoals KWF etc...
Dus jouw plan dat je daadwerkelijk ziet waar het geld heen gaat, vind ik heel belangrijk!

Helaas is niet elke dierenambulance even goed. Ik heb er bij 1 gewerkt...en hoe het er daar aan toe ging.
Zijn ook al verschillende keren slecht in het nieuws gekomen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:24

Ik verdiep me in welke doelen ik geld wil geven. Erg moeilijk.
1. Het zijn er heel veel.
2. Welk doel verdient prioriteit boven een ander doel?
3. Hoeveel zoden zet het aan de dijk? Wat doet men met mijn donatie en hoeveel gaan ze er dan op vooruit?
4. Hoeveel geld wil ik überhaupt aan goede doelen schenken?

Ik concentreer me op Nederlandse goede doelen. Met name dieren en milieu, met enkele gezondheidsdoelen. Ik zit momenteel moreel in de knoop met buitenlandse doelen, met name ontwikkelingssamenwerking.

Jouw organisatie zou daar nu niet onder vallen, Faline. Ik ken zelf geen praktijksituaties, dus het leeft niet bij mij. Ik voel me momenteel meer getrokken tot doneren aan de Hersenstichting dan aan jouw doel.
Als je me zou willen overhalen, moet je met een goed verhaal komen. Welke routes zijn er voor 18-jarige verstandelijke gehandicapten? Waarom zijn deze mogelijkheid niet voldoend ?
Qua financiering: Met cijfers en voorbeelden berekenen/tonen hoeveel geld je per persoon tekort komt.

Objectief, ondersteund door feiten en NIET inspelen op de emotie. Geen enkele emotionele taal.
Mensen die op basis van emotie doneren, zullen dat toch al doen, omdat ze mensen kennen met deze problemen.
Me dunkt dat je een andere, nieuwe bron van potentiele donateurs wil aanspreken.

Janneke2 schreef:
Hm - ik houd niet van het beeld dat Afrikanen dom, lui en achterlijk zouden zijn. (En sommige "goede" doelen cultiveren dit waanidee.)

Het is het continent waar wij, Europeanen onze rijkdom vandaan hebben gestolen.
En tot op de huidige dag spelen de corrupte leiders ons erg veel geld toe.

En de meeste economische activiteiten van Afrikanen worden zorgvuldig buiten de EU gehouden, 'want het zou wel eens ten koste van onze industrie kunnen gaan' (foei toch, verbeeld je) - dus staan er giga tariefmuren.
Ja - zo blijft de boel wel arm daar en wij hier rijk - brrr.

(Als we negeren in hoeverre onze donaties nuttig worden gebruikt voor buitenlandse doelen – er zijn diverse manieren om ons geld echt efficiënt in te zetten)

De nare waarheid is:

Naast dat het ons geld kosten en wellicht welvaart, kom je in de knoop met onze ecologische voetafdruk. De gemiddelde Nederlander verbruikt 2,5x zoveel grondstoffen als verantwoord. Tenzij morgen 40% van de wereldbevolking sterft, is een scenario waarin ontwikkelende/opkomende naties een vergelijkbaar consumptiepatroon ontwikkelen als het Nederlandse patroon een onhoudbare situatie.

Ik denk dat er best wat Nederlanders zijn die hun vakanties willen opgeven in ruil voor meer welvaart in opkomende/ontwikkelende landen.
Maar ik gok dat er weinig mensen zijn die de consumptie van vlees, eieren en zuivel willen opgeven, of het kopen van kleding en meubels, of het houden van dieren zoals huisdieren, productiedieren, prive-boerderijdieren en dierentuindieren - en ook de wilde dieren zullen grotendeels het veld moeten ruimen (mogelijke uitzonderingen voor boerderijkatten en een aantal waakhonden, die hun nut bewijzen).

Ik denk dat alle Bokkers hun paarden, honden, katten, knaagdieren, etc. zouden moeten wegdoen. Er zullen weinig mensen toe bereid zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:37

Gaby schreef:
Janneke2 schreef:
Hm - ik houd niet van het beeld dat Afrikanen dom, lui en achterlijk zouden zijn. (En sommige "goede" doelen cultiveren dit waanidee.)

Het is het continent waar wij, Europeanen onze rijkdom vandaan hebben gestolen.
En tot op de huidige dag spelen de corrupte leiders ons erg veel geld toe.

En de meeste economische activiteiten van Afrikanen worden zorgvuldig buiten de EU gehouden, 'want het zou wel eens ten koste van onze industrie kunnen gaan' (foei toch, verbeeld je) - dus staan er giga tariefmuren.
Ja - zo blijft de boel wel arm daar en wij hier rijk - brrr.

(Als we negeren in hoeverre onze donaties nuttig worden gebruikt voor buitenlandse doelen – er zijn diverse manieren om ons geld echt efficiënt in te zetten)

...in eerdere postings sprak ik over oikokredit.
Erg effectief: het geld dat ik in 1988 in die organisatie stopte, circuleert daar nog steeds.
Citaat:
De nare waarheid is:

Naast dat het ons geld kosten en wellicht welvaart, kom je in de knoop met onze ecologische voetafdruk. De gemiddelde Nederlander verbruikt 2,5x zoveel grondstoffen als verantwoord. Tenzij morgen 40% van de wereldbevolking sterft, is een scenario waarin ontwikkelende/opkomende naties een vergelijkbaar consumptiepatroon ontwikkelen als het Nederlandse patroon een onhoudbare situatie.

Ja.
Als wij verstandig zijn, stoppen we daar acuut mee. (Verstandig zijn is erg lastig, vaak.)

Verder compleet off topic.
Citaat:
Ik denk dat er best wat Nederlanders zijn die hun vakanties willen opgeven in ruil voor meer welvaart in opkomende/ontwikkelende landen. (...)

Maar wat bedoel je hier nu precies mee...?

Ik had het over de volgende hypocrisie annex nare waarheid:
Europa haalt haar rijkdom uit Afrika,
zorgt dat Afrika arm blijft,
en daarna komt dat neerbuigende, gelogen rotbeeld dat wij, nobele lui, die arme domme nikkertjes helpen. (Zo lief van ons!)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:46

Ik gaf altijd bij collecte (dus incidenteel) want ik wil sowieso niet vastzitten aan een incasso.

Maar ik moet eerlijk bekennen, de collecte krijgt steeds minder en ik ben ook steeds kieskeuriger. Waar gaat het geld aan op? Reclame? De grote baas?

Lokale projecten hebben mijn voorkeur.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:15

Janneke2 schreef:
Gaby schreef:

...in eerdere postings sprak ik over oikokredit.
Erg effectief: het geld dat ik in 1988 in die organisatie stopte, circuleert daar nog steeds.
Citaat:
De nare waarheid is:

Ja.
Als wij verstandig zijn, stoppen we daar acuut mee. (Verstandig zijn is erg lastig, vaak.)

Verder compleet off topic.

Gaby
Mijn opmerking over consumptiepatronen in opkomende landen is offtopic voor het onderwerp van gehandicaptenzorg als goed doel ja. Maar niet voor goede doelen an sich.

Gaby in eerder bericht
Ik denk dat er best wat Nederlanders zijn die hun vakanties willen opgeven in ruil voor meer welvaart in opkomende/ontwikkelende landen. (...)

Janneke2
Maar wat bedoel je hier nu precies mee...?

Ik had het over de volgende hypocrisie annex nare waarheid:
Europa haalt haar rijkdom uit Afrika,
zorgt dat Afrika arm blijft,
en daarna komt dat neerbuigende, gelogen rotbeeld dat wij, nobele lui, die arme domme nikkertjes helpen. (Zo lief van ons!)

Gaby
Ons consumptiepatroon moet omlaag, als het consumptiepatroon van de Afrikanen omhoog gaat.
Diverse zaken kosten veel grondstoffen en zijn relatief luxe.
Zie:
-Nederlanders zullen niet meer op buitenlandse vakanties kunnen. Reden: milieuvervuiling en een aanslag op grondstoffen.
-Geen consumptie van vlees, eieren en zuivel - om deze te produceren gebruik je veel granen en groenten waarmee miljoenen mensen kunnen worden gevoed.
-Er kunnen geen meubels en kleding meer worden gekocht in de hoeveelheden waarin de gemiddelde Nederlanders ze kopen. Exit IKEA, Primark en co.
-De meeste dieren, ook wilde dieren zullen moeten uitsterven. Geen Veluwe en andere natuur, maar akkers waar mogelijk. Paarden en huisdieren en dierentuindieren en wilde dieren (in principe alle dieren) zijn nutteloos, want ze kosten ons enkel grondstoffen, en ze zullen moeten sterven.

Een wereld waarin alle mensen kunnen leven als de gemiddelde nederlander is een illusie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:32

Gaby schreef:
Ons consumptiepatroon moet omlaag, als het consumptiepatroon van de Afrikanen omhoog gaat.

|(
1) I am sorry to break this news to you: onze ecologische voetafdruk moet sowieso omlaag.

2) Omrede van gelijkheid zie ik niet in, waarom "wij" het wel goed zouden mogen hebben en "hullie" niet.

Dit hoeft niet ten koste van Moeder Aarde te gaan, maar laat de inwoners van het rijke Noorden ("Westerse wereld") dus svp wel beseffen dat het erg hoog tijd is.

Citaat:
De meeste dieren, ook wilde dieren zullen moeten uitsterven. Geen Veluwe en andere natuur, maar akkers waar mogelijk.

...het is off topic, maar wel belangrijk.

Louise Fresco heeft dit teruggenomen.

Spaar me dus dit soort doemscenario's, we leven niet in de 1980er jaren.

Citaat:
Een wereld waarin alle mensen kunnen leven als de gemiddelde nederlander is een illusie.

Dat klopt dan weer wel.

Maar ik krijg er een naar gevoel bij in een topic over goede doelen icm "ontwikkelingslanden" (eufemisme voor leeggeroofd).

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:43

Janneke2 schreef:
Gaby schreef:

|(
1) I am sorry to break this news to you: onze ecologische voetafdruk moet sowieso omlaag.

2) Omrede van gelijkheid zie ik niet in, waarom "wij" het wel goed zouden mogen hebben en "hullie" niet.

Dit hoeft niet ten koste van Moeder Aarde te gaan, maar laat de inwoners van het rijke Noorden ("Westerse wereld") dus svp wel beseffen dat het erg hoog tijd is.

Citaat:
De meeste dieren, ook wilde dieren zullen moeten uitsterven. Geen Veluwe en andere natuur, maar akkers waar mogelijk.

...het is off topic, maar wel belangrijk.

Louise Fresco heeft dit teruggenomen.

Spaar me dus dit soort doemscenario's, we leven niet in de 1980er jaren.

Citaat:

Dat klopt dan weer wel.

Maar ik krijg er een naar gevoel bij in een topic over goede doelen icm "ontwikkelingslanden" (eufemisme voor leeggeroofd).

Ik klink heel koud als ik dit alles zeg ja. Ik zit er zelf gigantisch moreel mee in de knoop. Ik weet dat we alle leeggeroofde landen met een grijpstuiver in het riet sturen, en ik word letterlijk straalmisselijk bij die gedachte. Ik onderdruk hem dan ook vaak.

Ik zou graag dat stuk van Louise Fresco willen lezen.

Onze voetafdruk moet sowieso omlaag. Maar het idee dat we deze van 2,5 naar 1 kunnen krijgen en dat de Westerlingen deze offers zullen willen brengen is een illusie.'Wij' (dat wil zeggen: de meeste westerlingen) willen het beter hebben dan 'hullie'. En dat is heel oneerlijk, maar wel waar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:58

Gaby schreef:
Ik klink heel koud als ik dit alles zeg ja. Ik zit er zelf gigantisch moreel mee in de knoop. Ik weet dat we alle leeggeroofde landen met een grijpstuiver in het riet sturen, en ik word letterlijk straalmisselijk bij die gedachte. Ik onderdruk hem dan ook vaak.

1) Moed houden...!
2) Bedenk: bange mensen zijn makkelijk te manipuleren.

Gewoon uit die knoop komen.
Het hoeft niet ten koste van Moeder Aarde en het hoeft niet ten kosye van de 'tot derde rangs gedegradeerde wereld' te gaan.

Het hoeft NIET.

Citaat:
Onze voetafdruk moet sowieso omlaag. Maar het idee dat we deze van 2,5 naar 1 kunnen krijgen en dat de Westerlingen deze offers zullen willen brengen is een illusie.'Wij' (dat wil zeggen: de meeste westerlingen) willen het beter hebben dan 'hullie'. En dat is heel oneerlijk, maar wel waar.

We leven in 2018, niet in 1983!

Zet de angst, de misselijkheid en de heftigste geldingsdrang opzij.
Schrap de notie van 'offer'.
Schrap de notie dat we net zo arm zouden moeten worden als onze slachtoffers.

..en ga denken in oplossingen, die er - gelukkig maar - in 2018 ruim voorhanden zijn.