Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gekvanfleur schreef:Altijd!
Ik heb het goed en realiseer mij dat dit niet voor iedereen zo is en ookk dat het voor mij morgen anders kan zijn.
Daarom vind ik het voor mijzelf verplicht dat ik kijk naar de mensen die het niet goed hebben en daar aan meehelp.
Ik ben daar het streng in voor mijzelf, als ik geld heb om paarden te houden, te reizen en een huis te betalen kan ik best die paar tientjes missen voor een ander.
Ik steun maandelijks standaard wat goede doelen en elke maand zoek ik een ander doel uit waar ik aan doneer.
Dat directeurenverhaal is voor zielige mensen die de massa napraten.
Sorry voor mijn harde mening.
Maar een onderzoekje van een half uurtje zou je al leren dat het bij veel organisaties echt niet zo werkt en het zeker bij de grote bekende stichtingen heel goed inzichtelijk is waar je geld heengaat, tot op de cent bijna.
En al krijgt die directeur 20 cent van mijn euro. Je kunt moeilijk van een uitkeringsgerechtigde verwachten dat die een soort bedrijf leidt naar wetenschappelijk onderzoek om hele ingewikkelde ziektes bijvoorbeeld te genezen. Daar heb je gewoon hel veel kennis voor nodig en nog méér tijd. Dus dat kun je niet vrijwillig op je vrijdagavond doen.
rien10 schreef:Ik geef alleen aan super-kleinschalige goede doelen. Bijvoorbeeld vriend A. Runt een kleuterschool op balie. A. Krijgt held van mij.
D. Wil kerstcadeautjes kopen voor weeskinderen in Bogota. D. Krijgt ook geld van mij.
Dit zijn reëele voorbeelden, nier verzonnen.
Amy schreef:Ik geef bijna nooit aan een goed doel... En als ik eerlijk moet zijn, als ik wat geef gaat dit naar bv dierenambulance of andere stichtingen die voor dieren opkomen.
Dieren zijn afhankelijk van mensen en gaan mij daarom meer aan het hart dan mensen. Daarbij vraag ik mij af waar al het geld daadwerkelijk blijft van de grote stichtingen zoals KWF etc...
Dus jouw plan dat je daadwerkelijk ziet waar het geld heen gaat, vind ik heel belangrijk!
Janneke2 schreef:Hm - ik houd niet van het beeld dat Afrikanen dom, lui en achterlijk zouden zijn. (En sommige "goede" doelen cultiveren dit waanidee.)
Het is het continent waar wij, Europeanen onze rijkdom vandaan hebben gestolen.
En tot op de huidige dag spelen de corrupte leiders ons erg veel geld toe.
En de meeste economische activiteiten van Afrikanen worden zorgvuldig buiten de EU gehouden, 'want het zou wel eens ten koste van onze industrie kunnen gaan' (foei toch, verbeeld je) - dus staan er giga tariefmuren.
Ja - zo blijft de boel wel arm daar en wij hier rijk - brrr.
Gaby schreef:Janneke2 schreef:Hm - ik houd niet van het beeld dat Afrikanen dom, lui en achterlijk zouden zijn. (En sommige "goede" doelen cultiveren dit waanidee.)
Het is het continent waar wij, Europeanen onze rijkdom vandaan hebben gestolen.
En tot op de huidige dag spelen de corrupte leiders ons erg veel geld toe.
En de meeste economische activiteiten van Afrikanen worden zorgvuldig buiten de EU gehouden, 'want het zou wel eens ten koste van onze industrie kunnen gaan' (foei toch, verbeeld je) - dus staan er giga tariefmuren.
Ja - zo blijft de boel wel arm daar en wij hier rijk - brrr.
(Als we negeren in hoeverre onze donaties nuttig worden gebruikt voor buitenlandse doelen – er zijn diverse manieren om ons geld echt efficiënt in te zetten)
Citaat:De nare waarheid is:
Naast dat het ons geld kosten en wellicht welvaart, kom je in de knoop met onze ecologische voetafdruk. De gemiddelde Nederlander verbruikt 2,5x zoveel grondstoffen als verantwoord. Tenzij morgen 40% van de wereldbevolking sterft, is een scenario waarin ontwikkelende/opkomende naties een vergelijkbaar consumptiepatroon ontwikkelen als het Nederlandse patroon een onhoudbare situatie.
Citaat:Ik denk dat er best wat Nederlanders zijn die hun vakanties willen opgeven in ruil voor meer welvaart in opkomende/ontwikkelende landen. (...)
Janneke2 schreef:Gaby schreef:
(Als we negeren in hoeverre onze donaties nuttig worden gebruikt voor buitenlandse doelen – er zijn diverse manieren om ons geld echt efficiënt in te zetten)
...in eerdere postings sprak ik over oikokredit.
Erg effectief: het geld dat ik in 1988 in die organisatie stopte, circuleert daar nog steeds.Citaat:De nare waarheid is:
Naast dat het ons geld kosten en wellicht welvaart, kom je in de knoop met onze ecologische voetafdruk. De gemiddelde Nederlander verbruikt 2,5x zoveel grondstoffen als verantwoord. Tenzij morgen 40% van de wereldbevolking sterft, is een scenario waarin ontwikkelende/opkomende naties een vergelijkbaar consumptiepatroon ontwikkelen als het Nederlandse patroon een onhoudbare situatie.
Gaby schreef:Ons consumptiepatroon moet omlaag, als het consumptiepatroon van de Afrikanen omhoog gaat.
Citaat:De meeste dieren, ook wilde dieren zullen moeten uitsterven. Geen Veluwe en andere natuur, maar akkers waar mogelijk.
Citaat:Een wereld waarin alle mensen kunnen leven als de gemiddelde nederlander is een illusie.
Janneke2 schreef:Gaby schreef:Ons consumptiepatroon moet omlaag, als het consumptiepatroon van de Afrikanen omhoog gaat.
![]()
1) I am sorry to break this news to you: onze ecologische voetafdruk moet sowieso omlaag.
2) Omrede van gelijkheid zie ik niet in, waarom "wij" het wel goed zouden mogen hebben en "hullie" niet.
Dit hoeft niet ten koste van Moeder Aarde te gaan, maar laat de inwoners van het rijke Noorden ("Westerse wereld") dus svp wel beseffen dat het erg hoog tijd is.Citaat:De meeste dieren, ook wilde dieren zullen moeten uitsterven. Geen Veluwe en andere natuur, maar akkers waar mogelijk.
...het is off topic, maar wel belangrijk.
Louise Fresco heeft dit teruggenomen.
Spaar me dus dit soort doemscenario's, we leven niet in de 1980er jaren.Citaat:Een wereld waarin alle mensen kunnen leven als de gemiddelde nederlander is een illusie.
Dat klopt dan weer wel.
Maar ik krijg er een naar gevoel bij in een topic over goede doelen icm "ontwikkelingslanden" (eufemisme voor leeggeroofd).
Gaby schreef:Ik klink heel koud als ik dit alles zeg ja. Ik zit er zelf gigantisch moreel mee in de knoop. Ik weet dat we alle leeggeroofde landen met een grijpstuiver in het riet sturen, en ik word letterlijk straalmisselijk bij die gedachte. Ik onderdruk hem dan ook vaak.
Citaat:Onze voetafdruk moet sowieso omlaag. Maar het idee dat we deze van 2,5 naar 1 kunnen krijgen en dat de Westerlingen deze offers zullen willen brengen is een illusie.'Wij' (dat wil zeggen: de meeste westerlingen) willen het beter hebben dan 'hullie'. En dat is heel oneerlijk, maar wel waar.