Aansprakelijkheid burn out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Re: Aansprakelijkheid burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:45

Er is ook niemand die zegt dat het 'dan maar aan het karakter van TS' ligt. Wel dat bepaalde factoren die bv afhankelijk zijn van je persoonlijkheid een rol kunnen spelen. Zijn het daarom slechte eigenschappen ? Nee, maar sommige eigenschappen kunnen je wel vatbaarder maken voor zaken als burn-out, icm factoren zoals een stressvolle omgeving op je werk of studie.
Het gaat imo niet om goed of fout of wie de schuldige is.... Maar de situatie kan je vaak moeilijk veranderen. Je kan vaak wel iets veranderen aan de manier waarop je met bepaalde situaties omgaat (en dat kan op verschillende manieren: door je bepaalde zaken meer eigen te maken (bv grenzen aangeven en bewaken), door de studie meer te spreiden (als dat mogelijk is), door met een mentor of leidinggevende te gaan praten, door van opleiding of werk te veranderen.....)
Dat is niet alleen bij burn-out zo, maar ook bij andere zaken: er zijn doorgaans zowel risico- als protectieve factoren in zowel de persoon zelf als in de omgeving die een situatie en de manier waarop ermee omgegaan wordt tot wat ze is.
Als je ervan uitgaat dat dat niet zo is, dan ga je er imo ook vanuit dat iedereen onder dezelfde omstandigheden een burn-out krijgt. Maar, ondanks dat de uitval groot is, krijgt niet iedereen daar een burn-out. Sommigen krijgen er een, anderen niet. Daar zit dus wellicht een verschil in beïnvloedende factoren (wat niet wil zeggen dat als je dan een van degene bent met een burn-out, dat dat dan jou schuld is)

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:45

Heb je als leerling en stagebegeleider niet gewoon 1 mentor/aanspreekpunt? Iemand die ook langskomt op jouw stage (dat gebeurd neem ik aan toch ook wel?) en jouw stageverslagen straks beoordeeld?

Heel vreemd van school vind ik dat zij een soort constructie hebben bedacht waarbij er een x aantal jaar in minder tijd gedaan lijkt te moeten, waarbij het aantal stage uren niet meer past. Dat moeten zij toch ook inzien?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:21

pateeke schreef:
Maar de situatie kan je vaak moeilijk veranderen.

In je eentje kun je dat niet altijd veranderen. Maar het is een groot probleem dat werkgevers en scholen en de maatschappij als geheel zoveel druk op mensen zet dat burnouts veel voorkomen. Dat gaat om een structureel probleem.

Je kunt het ook andersom draaien: als je als opleiding zoveel uitvallers hebt, is het belachelijk om te verwachten dat mensen zichzelf gaan veranderen, ipv dat je als opleiding kijkt naar de haalbaarheid van het programma.

Citaat:
Als je ervan uitgaat dat dat niet zo is, dan ga je er imo ook vanuit dat iedereen onder dezelfde omstandigheden een burn-out krijgt. Maar, ondanks dat de uitval groot is, krijgt niet iedereen daar een burn-out. Sommigen krijgen er een, anderen niet. Daar zit dus wellicht een verschil in beïnvloedende factoren (wat niet wil zeggen dat als je dan een van degene bent met een burn-out, dat dat dan jou schuld is)

Niet iedereen die een ongeluk krijgt zonder autogordel raakt gewond, net als dat niet iedereen die van het paard valt zonder cap problemen krijgt. Toch vinden we het nuttig om op basis van de cijfers wel voorzorgsmaatregelen te nemen.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 19:35

Enjoy_ schreef:
Heb je als leerling en stagebegeleider niet gewoon 1 mentor/aanspreekpunt? Iemand die ook langskomt op jouw stage (dat gebeurd neem ik aan toch ook wel?) en jouw stageverslagen straks beoordeeld?

Heel vreemd van school vind ik dat zij een soort constructie hebben bedacht waarbij er een x aantal jaar in minder tijd gedaan lijkt te moeten, waarbij het aantal stage uren niet meer past. Dat moeten zij toch ook inzien?

Nee helaas. De stagebegeleider van stage 1 moet bij leraar 1 zijn, stagebegeleider van stage 2 bij leraar 2, en stagebegeleider van stage 3 bij leraar 3. Ook komen er geen stagebezoeken, althans niet waar je vanuit kunt gaan. Dit is dus ook iets wat stagebegeleiders erg dwars zit.

Vandaag heb ik met twee leraren een gesprek gehad. Ze waren gelukkig, zoals ik ook verwacht had, erg begripvol. Ze gaan proberen een van de drie stages naar het einde van het jaar te verplaatsen. Dan zijn er wat lessen weggevallen waardoor er meer ruimte zou moeten zijn. Ook hebben de leraren mij verzekerd en ook zwart op wit gezet dat ik mij geen zorgen hoef te maken over mijn afwezigheid. Zolang er een goede reden voor is zoals in mijn geval, is dat niet erg.
Wel heb ik vriendelijk doch duidelijk uitgesproken het vertrouwen in bepaalde leraren kwijt te zijn, dit werd ook geaccepteerd en begrepen.

Ik heb voor mezelf dus iets meer rust nu, wel wil ik eerst afwachten hoe dit in de praktijk gaat lopen.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 19:38

En wat betreft de opleiding: verschillende leraren, coordinatoren en klachtencommissies hebben uitgesproken en toegegeven dat de opleiding in de huidige vorm schandalig is. Helaas geven ze ook aan daar voor dit jaar niks meer aan te kunnen veranderen.

Overigens is er met alle les en stageuren op papier niks anders dan bij iedere andere school. Maar reken daar enorme reistijden en drie keer zoveel opdrachten/administratie bij, en dit is het resultaat.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:58

Shadow0 schreef:
Citaat:

Niet iedereen die een ongeluk krijgt zonder autogordel raakt gewond, net als dat niet iedereen die van het paard valt zonder cap problemen krijgt. Toch vinden we het nuttig om op basis van de cijfers wel voorzorgsmaatregelen te nemen.

Dat is exact wat ik bedoel: er zijn meerdere factoren die maken of je gewond raakt of problemen krijgt. Niet enkel het rijden zonder gordel of cap heeft daar invloed op. Het speelt mee, maar is niet de enige factor.

Shadow0 schreef:
pateeke schreef:
Maar de situatie kan je vaak moeilijk veranderen.

In je eentje kun je dat niet altijd veranderen. Maar het is een groot probleem dat werkgevers en scholen en de maatschappij als geheel zoveel druk op mensen zet dat burnouts veel voorkomen. Dat gaat om een structureel probleem.

Je kunt het ook andersom draaien: als je als opleiding zoveel uitvallers hebt, is het belachelijk om te verwachten dat mensen zichzelf gaan veranderen, ipv dat je als opleiding kijkt naar de haalbaarheid van het programma.

Klopt. Wat ik wil zeggen is dat je zeker wel stappen kan zetten om aan te geven dat de situatie niet Ok is en kijken of er aan de situatie iets veranderd kan worden. Dat heeft TS en medestudenten al gedaan. Maar als daar niet op ingegaan wordt, kan TS niet veel anders doen dan zelf iets veranderen.

TS, fijn dat je een goed gesprek hebt gehad en nu meer rust ervaart. Nu vooral tijd nemen voor jezelf en uitrusten.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:07

BlackShadowZ schreef:
Enjoy_ schreef:

Nee helaas. De stagebegeleider van stage 1 moet bij leraar 1 zijn, stagebegeleider van stage 2 bij leraar 2, en stagebegeleider van stage 3 bij leraar 3. Ook komen er geen stagebezoeken, althans niet waar je vanuit kunt gaan. Dit is dus ook iets wat stagebegeleiders erg dwars zit.

Vandaag heb ik met twee leraren een gesprek gehad. Ze waren gelukkig, zoals ik ook verwacht had, erg begripvol. Ze gaan proberen een van de drie stages naar het einde van het jaar te verplaatsen. Dan zijn er wat lessen weggevallen waardoor er meer ruimte zou moeten zijn. Ook hebben de leraren mij verzekerd en ook zwart op wit gezet dat ik mij geen zorgen hoef te maken over mijn afwezigheid. Zolang er een goede reden voor is zoals in mijn geval, is dat niet erg.
Wel heb ik vriendelijk doch duidelijk uitgesproken het vertrouwen in bepaalde leraren kwijt te zijn, dit werd ook geaccepteerd en begrepen.

Ik heb voor mezelf dus iets meer rust nu, wel wil ik eerst afwachten hoe dit in de praktijk gaat lopen.

Klinkt als een rommeltje! Maar fijn dat zij dat ook in lijken te zien.

Maar eh, ben jij nu deze angel er wat uit lijkt te zijn, wat geruster? Of zit je nog steeds elke avond uitgeput en huilend op de bank (dat kan ik me van mijn burn-out nog goed herinneren). In dat eerste geval zou het eerder overspannenheid zijn wat door deze oorzaak weg te nemen wat zou moeten verminderen, in het laatste geval, zoek hulp hoor! Ik weet dat met een burn-out er met álles beren op de weg lijken te zijn, ik kon zelf niet eens een psycholoog bellen, zelfs dat taakje leek onmogelijk. Dus als er iemand is die je kan ondersteunen, of alleen al een eerste klein stapje met je kan maken naar herstel, vraag diegene dan. En neem de tijd, want hoe langer doormodderen, hoe langer je herstel duurt.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:46

Nou het geeft vooral rust dat ik me minder zorgen hoef te maken over mijn uren. Maar daar blijft het ook bij. De stress over alles wat belangrijk en onbelangrijk is blijft, en ik wil nogsteeds alleen maar in bed liggen. Huilen valt mee, maar dat is omdat het in houd. Maar ik krijg gelukkig wel hulp, dus ik hoop dat het enkel bergop gaat vanaf nu. Maar ik zal vast en zeker nog de nodige tegenslagen krijgen.

Ik heb 1 leraar aangegrepen en hem als vertrouwenspersoon benoemd, hem dit ook verteld. En dat geeft ook erg veel rust. Leraren hebben uitgesproken alle vertrouwen in mijn kennis te hebben, en dus ook geen problemen zien voor toetsen en tentamens. Enkel stages steken op alle vlakken helaas. Vooral de manier van organisatie, want stagebegeleiders zelf zijn juist enorm behulpzaam en begripvol.