Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pateeke schreef:Maar de situatie kan je vaak moeilijk veranderen.
Citaat:Als je ervan uitgaat dat dat niet zo is, dan ga je er imo ook vanuit dat iedereen onder dezelfde omstandigheden een burn-out krijgt. Maar, ondanks dat de uitval groot is, krijgt niet iedereen daar een burn-out. Sommigen krijgen er een, anderen niet. Daar zit dus wellicht een verschil in beïnvloedende factoren (wat niet wil zeggen dat als je dan een van degene bent met een burn-out, dat dat dan jou schuld is)
Enjoy_ schreef:Heb je als leerling en stagebegeleider niet gewoon 1 mentor/aanspreekpunt? Iemand die ook langskomt op jouw stage (dat gebeurd neem ik aan toch ook wel?) en jouw stageverslagen straks beoordeeld?
Heel vreemd van school vind ik dat zij een soort constructie hebben bedacht waarbij er een x aantal jaar in minder tijd gedaan lijkt te moeten, waarbij het aantal stage uren niet meer past. Dat moeten zij toch ook inzien?
Shadow0 schreef:Citaat:Als je ervan uitgaat dat dat niet zo is, dan ga je er imo ook vanuit dat iedereen onder dezelfde omstandigheden een burn-out krijgt. Maar, ondanks dat de uitval groot is, krijgt niet iedereen daar een burn-out. Sommigen krijgen er een, anderen niet. Daar zit dus wellicht een verschil in beïnvloedende factoren (wat niet wil zeggen dat als je dan een van degene bent met een burn-out, dat dat dan jou schuld is)
Niet iedereen die een ongeluk krijgt zonder autogordel raakt gewond, net als dat niet iedereen die van het paard valt zonder cap problemen krijgt. Toch vinden we het nuttig om op basis van de cijfers wel voorzorgsmaatregelen te nemen.
Shadow0 schreef:pateeke schreef:Maar de situatie kan je vaak moeilijk veranderen.
In je eentje kun je dat niet altijd veranderen. Maar het is een groot probleem dat werkgevers en scholen en de maatschappij als geheel zoveel druk op mensen zet dat burnouts veel voorkomen. Dat gaat om een structureel probleem.
Je kunt het ook andersom draaien: als je als opleiding zoveel uitvallers hebt, is het belachelijk om te verwachten dat mensen zichzelf gaan veranderen, ipv dat je als opleiding kijkt naar de haalbaarheid van het programma.
BlackShadowZ schreef:Enjoy_ schreef:Heb je als leerling en stagebegeleider niet gewoon 1 mentor/aanspreekpunt? Iemand die ook langskomt op jouw stage (dat gebeurd neem ik aan toch ook wel?) en jouw stageverslagen straks beoordeeld?
Heel vreemd van school vind ik dat zij een soort constructie hebben bedacht waarbij er een x aantal jaar in minder tijd gedaan lijkt te moeten, waarbij het aantal stage uren niet meer past. Dat moeten zij toch ook inzien?
Nee helaas. De stagebegeleider van stage 1 moet bij leraar 1 zijn, stagebegeleider van stage 2 bij leraar 2, en stagebegeleider van stage 3 bij leraar 3. Ook komen er geen stagebezoeken, althans niet waar je vanuit kunt gaan. Dit is dus ook iets wat stagebegeleiders erg dwars zit.
Vandaag heb ik met twee leraren een gesprek gehad. Ze waren gelukkig, zoals ik ook verwacht had, erg begripvol. Ze gaan proberen een van de drie stages naar het einde van het jaar te verplaatsen. Dan zijn er wat lessen weggevallen waardoor er meer ruimte zou moeten zijn. Ook hebben de leraren mij verzekerd en ook zwart op wit gezet dat ik mij geen zorgen hoef te maken over mijn afwezigheid. Zolang er een goede reden voor is zoals in mijn geval, is dat niet erg.
Wel heb ik vriendelijk doch duidelijk uitgesproken het vertrouwen in bepaalde leraren kwijt te zijn, dit werd ook geaccepteerd en begrepen.
Ik heb voor mezelf dus iets meer rust nu, wel wil ik eerst afwachten hoe dit in de praktijk gaat lopen.