Bloed geprikt, niks uitgekomen... Wat heb ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:22

misschien zeg ik iets heel stoms maar snurk je in je slaap ?

Anoniem

Re: Bloed geprikt, niks uitgekomen... Wat heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:46

Ik ga geen vis eten, daar ben ik hartstikke allergisch voor :+
Ik heb een stabiel gewicht en heb niet het idee dat ik te weinig binnen krijg. Als ik meer ga eten (gezond) kom ik wel snel (te) veel aan.

Ik snurk zover ik weet niet. Hooguit als ik verkouden ben oid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:50

Misschien een optie wanneer je in nederland bent om een volledig bloedonderzoek te laten doen. En dan vooral ook op Vit D, B, en mineralen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:00

Een tijd leven in het buitenland kost meer energie. Ander ritme, voedsel,taal, klimaat, etc. Dat is echt niet zomaar iets.
Ik weet niet hoe lang je daar nu leeft. De meeste mensen hebben daar een flinke tijd last van.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:22

Waarom een vraag stellen als je ieder antwoord afketst?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:27

Hoi Danique
Wat een vervelend probleem en lastig als je er al langer last van hebt. Het probleem met enkel vermoeidheid als hoofdklacht, is dat er wel 100 verschillende oorzaken kunnen zijn. Vaak lost het zich uiteindelijk ook vanzelf op en kom je nooit achter de oorzaak.
Ik ben verpleegkundige dus ik kan wel iets zeggen, maar ook geen diagnose erop plakken natuurlijk.
De monocytes om mee te beginnen, horen bij je afweersysteem en dit zegt niets over een eventueel ijzertekort. Daarvoor moet je Hb, ht, mcv, mch, mchc en ferrinegehaltes weten. Dan kun je iets zeggen over anemie (bloedarmoede) en of de oorzaak meer ligt in een tekort aan vitamine B12 of in een ijzertekort. Op zich is het niet verkeerd om dit toch nog te laten prikken, als dit nog niet gedaan is. Dit valt onder een algemeen bloedbeeld, behalve ferrine die staat apart. Mochten deze waarden nu allemaal normaal zijn, dan is bloedarmoede uitgesloten als oorzaak van je vermoeidheid. En dan hebben ijzertabletten ook geen enkele toegevoegde waarde. Leucocytes en crp zegt iets over ontstekingswaarden in bloed. En in dubai geven ze wat sneller antibiotica of ontstekingsremmers mee ( weet je toevallig de naam ervan) in het kader, misschien is het zoiets. Maar meestal voegt dat ook niets toe. Je kunt ergens natuurlijk een ontsteking hebben (longontsteking, blaasontsteking of zo) maar dan zou je meer klachten moeten hebben en heb je een virus onder de leden dan helpt het allemaal niks, die moet je gewoon uitzieken. Maar in heel veel landen krijg je nog steeds een antibioticakuur mee als er zo snel geen oorzaak gevonden wordt.
Vitamine D tekort kan ook vermoeidheid veroorzaken en zelfs in dubai kun je het oplopen, maar dat ligt er aan hoe goed je je insmeert met zonnebrandcreme. Dit blokt de opname namelijk. Dus het kan, maar dan zou je ook deze waarde moeten laten prikken en dan kun je daar een uitspraak over doen. Hier kun je mee beginnen want dan heb je de meest waarschijnlijke oorzaken al te pakken. En als dat allemaal normaal is, weet je dat vieze ijzertabletten het in elk geval niet beter maken em kun je altijd nog kijken of je bijv in nederland verder onderzoek wilt doen, of het nog even aankijkt.
Ik hoop dat je snel opknapt!

Ps je mag je bloeduitslag best via pb sturen dat ik er even naar kijk als je dat fijn vindt. Dan graag met de eenheden erbij omdat die in dubai anders kunnen zijn. Nogmaals ik kan en mag geen medische diagnose stellen, maar ik wil best met je meedenken welke oorzaken reeeel zijn. Lijkt me lastig dat je daar zo zit, vreemd land, vreemde taal en ook zonder goede verzekering)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:49

Women2 schreef:
Waarom een vraag stellen als je ieder antwoord afketst?

Om gewoon wat ervaringen te horen? Je bent niet verplicht elk advies op te volgen als je en topic op bokt opent gelukkig :=

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:14

Ik zou denken aan opties vit B12 tekort, vit D tekort, te trage schildklierwerking ? Zou daar in ieder geval ook op laten prikken om uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:48

Diddykong schreef:
Hoi Danique
Wat een vervelend probleem en lastig als je er al langer last van hebt. Het probleem met enkel vermoeidheid als hoofdklacht, is dat er wel 100 verschillende oorzaken kunnen zijn. Vaak lost het zich uiteindelijk ook vanzelf op en kom je nooit achter de oorzaak.
Ik ben verpleegkundige dus ik kan wel iets zeggen, maar ook geen diagnose erop plakken natuurlijk.
De monocytes om mee te beginnen, horen bij je afweersysteem en dit zegt niets over een eventueel ijzertekort. Daarvoor moet je Hb, ht, mcv, mch, mchc en ferrinegehaltes weten. Dan kun je iets zeggen over anemie (bloedarmoede) en of de oorzaak meer ligt in een tekort aan vitamine B12 of in een ijzertekort. Op zich is het niet verkeerd om dit toch nog te laten prikken, als dit nog niet gedaan is. Dit valt onder een algemeen bloedbeeld, behalve ferrine die staat apart. Mochten deze waarden nu allemaal normaal zijn, dan is bloedarmoede uitgesloten als oorzaak van je vermoeidheid. En dan hebben ijzertabletten ook geen enkele toegevoegde waarde. Leucocytes en crp zegt iets over ontstekingswaarden in bloed. En in dubai geven ze wat sneller antibiotica of ontstekingsremmers mee ( weet je toevallig de naam ervan) in het kader, misschien is het zoiets. Maar meestal voegt dat ook niets toe. Je kunt ergens natuurlijk een ontsteking hebben (longontsteking, blaasontsteking of zo) maar dan zou je meer klachten moeten hebben en heb je een virus onder de leden dan helpt het allemaal niks, die moet je gewoon uitzieken. Maar in heel veel landen krijg je nog steeds een antibioticakuur mee als er zo snel geen oorzaak gevonden wordt.
Vitamine D tekort kan ook vermoeidheid veroorzaken en zelfs in dubai kun je het oplopen, maar dat ligt er aan hoe goed je je insmeert met zonnebrandcreme. Dit blokt de opname namelijk. Dus het kan, maar dan zou je ook deze waarde moeten laten prikken en dan kun je daar een uitspraak over doen. Hier kun je mee beginnen want dan heb je de meest waarschijnlijke oorzaken al te pakken. En als dat allemaal normaal is, weet je dat vieze ijzertabletten het in elk geval niet beter maken em kun je altijd nog kijken of je bijv in nederland verder onderzoek wilt doen, of het nog even aankijkt.
Ik hoop dat je snel opknapt!

Ps je mag je bloeduitslag best via pb sturen dat ik er even naar kijk als je dat fijn vindt. Dan graag met de eenheden erbij omdat die in dubai anders kunnen zijn. Nogmaals ik kan en mag geen medische diagnose stellen, maar ik wil best met je meedenken welke oorzaken reeeel zijn. Lijkt me lastig dat je daar zo zit, vreemd land, vreemde taal en ook zonder goede verzekering)

Zo! Dankjewel voor je uitgebreide uitleg.

Wat je zegt over hoe snel ze antibiotica etc. meegeven is inderdaad bijna schrikbarend. Ik heb eerst Diclopid en Fenam Forte gekregen, en nu heb ik Diclomax en Roxonin maar daar ben ik vooralsnog niet mee begonnen.

De verzekering is hier meer van 'als je naar de dokter moet, hoef je het niet zelf te betalen' maar het is niet zo dat je naar een (huis)arts gaat en dat die je dan doorverwijst naar iets anders oid. Daar moet je dus zelf maar naar op zoek en zelf maar uitzoeken wat er precies getest wordt.

Ik zit hier nu bijna een jaar en ben 2 weken op vakantie naar huis geweest eind november/begin december. Toen had ik nog nergens last van.

Ik heb wel contact gehad met mijn eigen huisarts maar die vroeg gelijk of mijn keel, neus, ogen, lever, nieren, vitaminen en ogen zijn gecheckt, en of ik een neurologisch onderzoek heb gehad en of ik een algemeen gezondheidsonderzoek heb gehad. Als ik dat allemaal los van elkaar moet gaan laten checken dan ben ik over een maand misschien pas klaar omdat je hier niet alles bij 1 kliniek kan laten testen, maar voor alles ergens anders heen moet...

Women2, omdat ik wil horen wat anderen er van denken zodat ik misschien dingen herken of misschien zie ik iets over het hoofd. Ik vind het lastig omdat ik hier alles zelf moet aanvragen bij doktoren ipv. dat er wordt gezegd 'misschien is het dit, ik verwijs je door naar...' Ik moet dus zelf maar 'bepalen' wat ik heb. En misschien zitten er dus mensen zoals Diddykong op bokt, die mij wel iets meer kunnen vertellen.

En misschien ook wel een beetje steun, ik zit helemaal alleen ver weg van huis en ik vind het best eng dat ik nu 'ineens' iets heb.

Als ik weer in Nederland ben ga ik inderdaad even door de APK omdat ik gewoon graag wil weten wat dit nou kan zijn, en misschien zijn er ook wel andere dingen waar ik iets aan kan doen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:28

Ik help graag, ben geen dokter he, maar kan me zoo voorstellen dat je daar eenzaam zit, en ook al die engelse termen, andere waarden dan in nederland, andere medicijnen. Je houvast raak je dan ook nog wat kwijt.
In Nederland zou een huisarts eerst een algemene check doen. Dus je klachten uitvragen, want misschien zijn er wel dingen waar je niet aan gedacht hebt wat er mogelijk bij kan passen (bijv sneller zweten, duizeligheid, nachtzweten, hartkloppingen, sneller buiten adem zijn, haaruitval, meer drinken, veranderingen in plas of ontlasting, krampen, pijn enz) en een algemeen lab prikken. Meestal is dit de nierfuncties, leverfuncties, de bloedwaarden en eventueel wat vitamines en schildklierfuncties en crp). Verder het hart luisteren, even de longen luisteren, voelen of er klieren opgezet zijn. En dan kun je al een heel eind zeggen wat de oorzaak is, of wat in elk geval af valt als oorzaak. In de meeste gevallen, wordt er nog geen eens een oorzaak gevonden, maar trekken de klachten wel langzaam weg en lost het "vanzelf" op. Zo mooi is ons lichaam gelukkig ook weer. En weet de huisarts het niet, en helpt een beetje tijd ook niet, dan gaat een internist ermee verder.
Dan de medicijnen, ik zal ze "vertalen" naar nederlandse termen. Dan weet je wat je slikt. Of niet slikt ;).
Fenam forte: een nsaid zoals ibuprofen of diclofenac. Heb je ergens pijn? Want anders denk ik niet dat het iets gaat toevoegen of helpen. Je kunt hem wel innemen bij menstruatiepijn of hoofdpijn ;).
Diclomax: diclofenac, zie hierboven
Diclopid: ook diclofenac
Roxonin: een soort ibuprofen
Kijk dít vind ik net zo goed geldklopperij als beweren dat het bloedarmoede is... want je wordt met een pijnstillertje naar huis gestuurd. Erger nog, zover ik het kan vertalen en begrijpen mag je deze middelen niet eens samen gebruiken. In Nederland zijn we niet zo gek op nsaid's, omdat ze maagklachten kunnen veroorzaken. En mag er maar 1 soort tegelijk geslikt worden.
Hopelijk kun je er iets mee, al is het maar dat je niet zo alleen bent :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 06:19

Dankjewel Diddykong! Je zegt bijna hetzelfde als mijn huisarts in de mail zei (ook met wat er bij hem gecheckt zou worden :j )

Ik laat die medicijnen dus lekker voor wat het is en ga op zoek naar goede vitaminen. Ze verkopen hier voornamelijk het merk Solgar.

Het is inderdaad erg frustrerend en soms ook wel een beetje eng om hier alleen te zitten met dokters die je met een pijnstillertje naar huis toe sturen... Daarom vind ik Bokt ook fijn!