Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Diddykong schreef:Hoi Danique
Wat een vervelend probleem en lastig als je er al langer last van hebt. Het probleem met enkel vermoeidheid als hoofdklacht, is dat er wel 100 verschillende oorzaken kunnen zijn. Vaak lost het zich uiteindelijk ook vanzelf op en kom je nooit achter de oorzaak.
Ik ben verpleegkundige dus ik kan wel iets zeggen, maar ook geen diagnose erop plakken natuurlijk.
De monocytes om mee te beginnen, horen bij je afweersysteem en dit zegt niets over een eventueel ijzertekort. Daarvoor moet je Hb, ht, mcv, mch, mchc en ferrinegehaltes weten. Dan kun je iets zeggen over anemie (bloedarmoede) en of de oorzaak meer ligt in een tekort aan vitamine B12 of in een ijzertekort. Op zich is het niet verkeerd om dit toch nog te laten prikken, als dit nog niet gedaan is. Dit valt onder een algemeen bloedbeeld, behalve ferrine die staat apart. Mochten deze waarden nu allemaal normaal zijn, dan is bloedarmoede uitgesloten als oorzaak van je vermoeidheid. En dan hebben ijzertabletten ook geen enkele toegevoegde waarde. Leucocytes en crp zegt iets over ontstekingswaarden in bloed. En in dubai geven ze wat sneller antibiotica of ontstekingsremmers mee ( weet je toevallig de naam ervan) in het kader, misschien is het zoiets. Maar meestal voegt dat ook niets toe. Je kunt ergens natuurlijk een ontsteking hebben (longontsteking, blaasontsteking of zo) maar dan zou je meer klachten moeten hebben en heb je een virus onder de leden dan helpt het allemaal niks, die moet je gewoon uitzieken. Maar in heel veel landen krijg je nog steeds een antibioticakuur mee als er zo snel geen oorzaak gevonden wordt.
Vitamine D tekort kan ook vermoeidheid veroorzaken en zelfs in dubai kun je het oplopen, maar dat ligt er aan hoe goed je je insmeert met zonnebrandcreme. Dit blokt de opname namelijk. Dus het kan, maar dan zou je ook deze waarde moeten laten prikken en dan kun je daar een uitspraak over doen. Hier kun je mee beginnen want dan heb je de meest waarschijnlijke oorzaken al te pakken. En als dat allemaal normaal is, weet je dat vieze ijzertabletten het in elk geval niet beter maken em kun je altijd nog kijken of je bijv in nederland verder onderzoek wilt doen, of het nog even aankijkt.
Ik hoop dat je snel opknapt!
Ps je mag je bloeduitslag best via pb sturen dat ik er even naar kijk als je dat fijn vindt. Dan graag met de eenheden erbij omdat die in dubai anders kunnen zijn. Nogmaals ik kan en mag geen medische diagnose stellen, maar ik wil best met je meedenken welke oorzaken reeeel zijn. Lijkt me lastig dat je daar zo zit, vreemd land, vreemde taal en ook zonder goede verzekering)