2018: Angsten overwinnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:01

Sassol schreef:
Bij Cognitieve Gedragstherapie ga je juist aan de slag met die gedachten, die de emotie oproepen.

Dat is nuttig - bij nare gedachten die emoties oproepen.
...en bij angst kan het in die zin nuttig zijn, dat iemand kan aanleren om zichzelf deels te kalmeren "'die misselijkheid, dat bonkende hart - 'alleen maar' angst".

Angst zelf komt niet voort uit de cortex (nu ja, Hitchkock films, thrillers etc daargelaten).
Angst is ook geen emotie zoals bijvoorbeeld verdriet: dan lucht huilen op en verwerk je bijvoorbeeld een verlies.
Angst komt uit diepere hersendelen (amygdala, hersenstam).

Citaat:
Als er Anno 2018 beter werkend spul is dan (de nu nog veelgebruikte) CGT zie ik die tip ook graag voorbij komen.

Mijn tip: een goed boek over emdr en hersenfysiologie.

Sill_Monster

Re: 2018: Angsten overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:26

Allereerst wat goed dat je er zo open over bent en dat je het wilt proberen!

Zelf heb ik redelijk wat angsten van mijzelf. Grotendeels is het omdat ik redelijk erge faalangst heb en daardoor zodanig gestrest word dat ik dichtga.

Ook ik ga daarom wat angsten proberen te overwinnen.
Mijn eerste wat ik al heb overwonnen is een excursie naar een bedrijf regelen wat dus bij hoorde dat ik met een vreemde moet bellen, dat was doodeng en ik dacht dat mijn hart eruit zou gaan maar het is gelukt!
Mijn tweede is dat ik in Maart ga afrijden voor autorijden, ik zie hier erg tegenop omdat ik naast faalangst best een perfectionist ben. Dus als iets met rijden fout ga, schiet ik in de stress en voelt het al alsof ik heb gefaald ondanks het een normale kleine fout is.
Als laatste is dat ik in Juni en Augustus alleen ga vliegen, vreselijk want toen ik 6 jaar was schreeuwde ik dat ik nooit meer in een vliegtuig zou stappen, Uhm yea sure :+

Hopelijk sta ik er net zo sterk tegen als jou en gaat het bij mij ook goedkomen.. Soort van dan :Y)

xxmiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 23:39

Sorry voor mijn late reactie. Bedankt voor jullie berichtjes, maar ik had de afgelopen maand even de behoefte om mezelf terug te trekken. Voel me nu weer een stuk beter :)

Vorige week vrijdag ben ik naar de huishoudbeurs geweest, en ben zo blij dat ik het heb gedaan! *\o/*
Het ging veel beter dan verwacht. Ik zag het meeste tegen de busreis van zo'n 2,5 uur op, maar met een half reistabletje op ging dat super goed.

Heb ook nog veel nagedacht over het reisje en weet inmiddels waar die heen gaat. Het is ongeveer een uur en drie kwartier vliegen, dus dat is ook nog wel te overzien. Kijk, als het nou meteen een vlucht van 4 uur zou zijn... Heb mijn gegevens doorgegeven dus ik sta ook ingepland voor het reisje, maar ik kan tot een paar dagen voor vertrek altijd nog afmelden. Maar ik ga het denk ik wel proberen. Ben bang dat ik heel veel spijt ga krijgen als ik het niet doe :(:)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:16

Sorry dat ik zo laat reageer haha , maar was dit topic vergeten.

Knap dat je naar de huishoudbeurs bent gegaan! Ook fijn dat het goed ging. Wanneer had je je reisje alweer?

Hier gaat het ook beter.
In februari gingen we uiteten wat dus totaal niet goed ging. Daarna ging het weer een stuk beter dus heb ik een etentje gereserveerd voor mij en men moeder. Een paar dagen voor het etentje voelde ik me echt heel slecht en had ik ook erg veel spijt van dat ik dat gereserveerd had..

Sochtends daarvoor heb ik het dan ook verteld tegen mijn ouders. Wat een opluchting dat ik na 1.5 jaar het eindelijk heb kunnen vertellen.

Daarna dus weten uiteten en ook nog gewinkeld (in totaal 6 uur weggeweest) en ik heb geen een keer een paniekaanval gehad!.

Binnenkort wil ik wel nog naar de huisarts om het probleem te bespreken en dan kijken naar verdere oplossingen. Maar de eerste stap is gezet.

xxmiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 01:14

Wat knap roosjenat, het aan mensen vertellen luchtte voor mij ook heel erg op. Maar ik kwam er ineens achter dat meer mensen het weten die ik minder goed ken. En dus niet iedereen van mijn familie weet het. Die drempel van het vertellen ligt voor mij hoger denk ik...

Reisje is begin juni, duurt niet zo heel lang meer dus :7

xxmiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 00:44

Lange tijd geleden dat ik hier heb gepost. Veel gebeurd in de tussentijd haha. Ik ben dus toch mee op reis geweest en wat ben ik trots op mezelf, heb bijna nergens last van gehad :D

Daarna met iets simpels een iets mindere ervaring gehad en dan val ik toch weer harder terug dan ik had verwacht. Morgen weer een gesprek met mij coach waar ik toen ook mee heb gesproken.

Komt wel weer goed :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:01

Fijn dat er veel goede dingen zijn gebeurd...!

En oliebol van de terugval. Zullen we zeggen 'een stap terug en dan 2 naar voor'? ;)

Succes!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 14:12

Omdat dit topic is geopend met een SA zet ik het op slot.