Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xyzutu2 schreef:Ayasha schreef:Hoe kan je het probleem wegnemen als het gaat om gebeurtenissen in het verleden. Die dingen zijn gebeurt, dat kan je niet wegnemen. Ik ken ook geen psychologen die daar van uit gaan eerlijk gezegd. Men leert je een betere "coping" aan. Geen psycholoog zal je zeggen dat ze het weg nemen.
Ik denk dat dit een hele wijze opmerking is. Zelfs als je bijvoorbeeld met EMDR de angel uit bepaalde nare gebeurtenissen haalt zit je namelijk nog steeds met alle verkeerde denkpatronen/boodschappen die je jezelf hebt aangeleerd over wie je bent. Zoals iemand al als voorbeeld gaf, zodra ze denkt 'dit vak is moeilijk' maakt ze er zelf meteen van 'ik ben dom'. Het maakt niet uit welk trauma daar aan vooraf ging en vanuit welke hoek dit kwam, dit denkpatroon is van jouzelf. Een ander zou vanuit hetzelfde trauma bij een moeilijk vak de denkfout kunnen maken 'dit vak is moeilijk dus dit vak is stom, ik ga iets anders doen'. Het trauma komt misschien door de ander, maar de denkfouten maak je zelf.
Citaat:Dat is waar therapeuten mee aan de slag gaan; ze kunnen het trauma niet weghalen, maar je wel helpen met de verkeerde denkpatronen die je jezelf aangeleerd hebt.
luuntje schreef:Ik vind het zo erg voor je. Je ben zoveel meer waard dan je denkt.
Heb je gevraagd aan je collega’s waarom ze je niet vertrouwen?
Vertrouwen ze je wel in je werk?
Waarom ja je naar zo’n familiegebeuren als je er enkel verdrietig van wordt.
Bespreek het met je oma wat die ontmoetingen met je doen.
Dat je oma lief vindt maar geen zin hebt om met de nek aangekeken te worden.
Je mag opkomen voor jezelf hoor.
SVRL schreef:Waarom ze me niet vertrouwen heb ik zeker gevraagd, vooral omdat ik na enkele dagen al compleet zelfstandig de zorg op me nam voor de mensen die ik in schreef. Enkel de handelingen die ik nog moest leren, heb ik onder toezicht gedaan. Op gebied van mijn werk vertrouwen ze mij dus wel. Na lang aandringen van mijn kant uit, kreeg ik te horen dat ze het moeilijk met me hadden omdat ik mijn collega's steeds vroeg of ik hen nog met iets kon helpen. Een andere reden kreeg ik niet.
Citaat:Ik kan en ik wil mijn grootmoeder geen verdriet doen. Ze ziet me al zo weinig omdat ik ver weg woon. Ze is ook nooit meer alleen sinds het overlijden van mijn grootvader, dus kan ik ook niet tussendoor ongestoord met haar praten. Dat ze nooit alleen is, is ook de reden waarom mijn broer niet bij haar komt en ook al snapt ze dat, toch doet het haar verdriet. Soms toon ik haar stiekem de foto's van zijn kinderen. Kan ik alleen doen als mijn ouders even niet op letten. Ze zouden nog van me durven eisen dat ik hen de foto's stuur.
Citaat:Tuurlijk doet het me verdriet. Toen mijn grootouders 80 werden, was er een groot feest met fotoshoot. Alle kleinkinderen en kinderen, behalve mijn broer en ik, hebben copies van die foto's. Als ik ze vraag, vinden ze de stick niet. Toen mijn grootvader stierf, werd er gevraagd wie een afdruk van de rouwfoto wilde. Ik kreeg de mijne het laatst en heb er eentje met waterschade gekregen. En zo zijn er een tal van zaken, die zij afdoen als verbeelding, maar die me kwetsen.
Citaat:Ik kan gewoon mijn eigen gevoel niet meer vertrouwen en alsof dat nog niet erg genoeg is, maken mensen daar handig misbruik van.
Citaat:Mijn mannelijke collega is een arts en heeft zelf een rugzak. Denk dat hij net daardoor weet hoe hij met me om moet gaan, maar hij is daardoor soms wat onstabiel. Dat hij me uit mijn tent lokt, is al stress, maar dat een bepaalde collega me steeds opnieuw zegt dat hij niet te vertrouwen is, maakt mijn wantrouwen nog groter.
Citaat:Gevolg, ik doe niet anders als afblokken en wegjagen, terwijl die persoon (na mijn vriend uiteraard) misschien wel degene is die me met 2 voeten op de grond kan krijgen. Mijn vrouwelijke collega weet ook heel precies hoe ze een wig moet drijven. Tot vorige week dacht ik dat het mijn verbeelding was, ondertussen weet ik beter. Iemand die me na aan het hart ligt was bij ons op dienst en vroeg me nadien waarom mijn vrouwelijke collega zo gemeen tegen me was en alle aandacht naar zich toe trok. Ondertussen is de schade wel weeral geleden.
Citaat:Het vertrouwen in dat meisje en het vertrouwen in de arts hebben weer een enorme deuk gekregen. Ik moet zondag van haar over nemen, weet dat hij er dan ook is en ben nu al manieren aan het bedenken om hen zo snel mogelijk buiten te werken. Heb de arts gisteren laten weten dat ik mijn bijdrage voor kerstavond zaterdag al in de koeling zet zodat de late samen kan eten en zij op tijd naar huis kan en dat hij dan ook vroeg naar zijn bed kan. Ik weet goed genoeg dat hij de onderliggende "bol het af" eruit vist en ik haat mezelf omdat ik dat doe. Maar ik weet gewoon niet meer wanneer iemand eerlijk en oprecht met me is en wanneer niet.
LidyK97 schreef:knuffel
SVRL schreef:Ik ben op dit moment echt wel boos op mezelf hoor. Had gisteren ge-appt dat ik niet ging bakken aangezien ik kaas bij heb (had eerst beloofd dat ik taart ging maken) en heb nu toch alles bij om te bakken. Dat ik daardoor morgen minder kan slapen, neem ik er bij. En je wil niet weten hoe lang ik bij de drank heb staan dralen, omdat ik een flesje wilde meenemen om mijn gedrag van gisteren goed te maken. Heb me echt moeten dwingen om niets mee te brengen.
Mensen verwennen die ik naar mijn gevoel onrecht heb aangedaan, is mijn manier om sorry te zeggen. Zo koop ik dus ook altijd dure kado's voor mijn vriend, gewoon omdat ik altijd het gevoel heb dat ik dingen goed te maken heb. Klinkt stom en ik bereik er niets mee, maar toch kan ik het niet laten.
SVRL schreef:Ik kan zeker onbenaderbaar overkomen. Die arts noemt me an acquired taste, je moet volgens hem ff aan me wennen en me leren kennen. Zijn mening, als mensen dat niet willen is dat hun probleem, niet de jouwe.
Citaat:Vanavond voor mijn nachtdienst nog een gesprek met mijn vriend gehad. Het valt hem ook op dat ik erg diep zit op dit moment en eigenlijk rust nodig heb ipv te gaan werken.
Citaat:Maar goed, ik kan mijn team niet in de steek laten tijdens kerst, dus hier zit ik dan toch mijn nacht te doen.
Citaat:Op zijn aanraden mijn vrouwelijke collega duidelijk gezegd dat ik me enorm slecht voel en eigenlijk niet in staat ben om te werken. Zelfs ook aangegeven dat ik even een opname overwogen heb. Schrok ze wel van en vandaag viel ze best wel mee.
Citaat:Helaas kreeg ik vanavond een nieuwe opdoffer. 1 van de dames die ik vertrouw, is ontslagen. Ik ben op mijn werk dus een steunpunt kwijt. Tuurlijk houden we contact, maar toch, ik ga haar zo missen.
Hoe ik het zondag hier ga aanpakken weet ik niet. Ik hoop dat mijn collega me wat ontziet en het stoken even laat. Kan het nu even wel missen als de pest.
Evelijn schreef:En dat gesprek kwam ook na de kerstavond bij je ouders?
iig ik lees eerst een emotionele kerstavond en dan nog een werkdienst met daarbij een “gesprekje”
Nou ik ben van veel minder al doodmoe... wees niet zo hard voor jezelf.
SVRL schreef:Dat half uurtje dat ik nu open en eerlijk met mijn wachtarts gepraat heb, heeft me helemaal uitgeput. Het is toch niet normaal dat communiceren zoveel energie kost?