Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:31

Ik ben BHV-er (bedrijfs hulpverlener) en heb daarmee de basis van ehbo, en reanimatie met en zonder aed, kleine brandjes blussen, evacuaties etc.

Ik heb mijn ervaring helaas wel toe mogen passen. 'Helaas' omdat je niet wilt dat het nodig is, en 'mogen' omdat ik blij was dat ik wist wat te doen en hoe te handelen, en zo mensen heb kunnen helpen

BlackShadowZ

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:38

@Germie precies dat dus ja. Ze weerhouden zo denk ik echt heel veel mensen ervan om een cursus te doen. Zonde!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:40

Ik ben BHV-er met reanimatie en AED brevetten. Ook speciale BHV voor het paardenbedrijf incl evacuaties van de paarden. Tevens aangemeld als burgerhulpverlener (dan wordt je opgepiept bij een reanimatie in de buurt). Ik heb nu twee keer eerste hulp verleend. Een keer bij een scooterongeluk en bij een oudere vrouw die bij de supermarkt ten val was gekomen.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:45

Ik ben ook EHBO'er (kleine en grote verwondingen, reanimeren, ook incl. AED). Aangezien ik vrij veel risicovolle sporten doe, en ik wil kunnen helpen als er iets is, vind het belangrijk dat ik weet wat ik moet doen als er 'iets' gebeurt. Na mijn examens wil ik eens gaan kijken voor EHBO bij dieren :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:50

Ik ben bhv'er, heb een uitgebreide ehbo-cursus gehad (eigen initiatief), nog een reanimatiecursus op mijn werk gehad en ik ben vrijwilliger ehbo bij het Rode Kruis. Daarnaast aangemeld als burgerhulpverlener.

Ik heb nog niet hoeven reanimeren, maar het feit dat ik het zo vaak heb geoefend geeft me wel veel zekerheid en routine voor het geval ik een keer in actie moet komen.

Goed dat je bent gaan kijken, veel mensen durven/kunnen niet helpen. Maar iets doen (ook al is het fout) is altijd beter dan niets.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:53

Ik ben overtuigd dat herhalingslessen belangrijk zijn. Natuurlijk is het beter als je het een keer hebt geleerd [en het vervolgens niet meer bijhoudt], dan dat je het nooit hebt geoefend, maar ik sta er wel achter dat je geen geldig EHBO-bewijs kan hebben zonder dit af en toe te oefenen. 15 keer per jaar herhalen is wel veel trouwens, wij hebben een jaarlijkse herhalingscursus, dat is beter te doen.
Zo slecht als bij deze doorsnee Nederlanders (v.a. 16:10) zal het niet snel worden als je een cursus hebt gevolgd.

@Love2sk8. Goed dat je dit doet met die risicovolle sporten in je achterhoofd. Ik zag ooit iemand van d'r paard afstuiteren en blauw aanlopen en toen besefte ik me meteen dat ik een EHBO-cursus moest gaan volgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 18:01

Ik wil best weer een examen doen. Zo ben ik laatste keer door reanimatie/aed en bls gekomen. Bij een instructor trainerherhaling, op babypop en gewonepop. Als ik dedocentennorm van 85% zou halen zou ik geen herhaling hoeven doen. Dus 92% gehaald. En nu heb ik het ook gehaald, maar zonder de 4 uur geneuzel. En wel herhaald. Je moet 4 minuten volhouden. En dan wordtdiepte, frequentie, volume beademen, snelheid beademen, gebroken ribben, enz geteld. Leuk om het zo eens tedoen. Hettoneelstukje van bel112, haal hulp, gebruik omstanders evt en stuur restop afstand is natuurlijk een toneelstukje, maar ook dat dus gedaan.
Stabiele zijligging ook.

Maar 10-15 herhalingslessen. Nee.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:25

ik heb vanuit mijn werk BHV incl reanimeren en AED.
van daaruit heb ik me aangemeld als burgerhulpverlener waarmee ik al diverse oproepen gehad heb en ook zowel reanimatie uitgevoerd heb als AED aansluiten.

bij ons op het werk is het verplicht dat iedereen de scholing Veiligheid en Preventie ieder jaar volgt.
Dus ongeveer 5000 medewerkers kunnen reanimeren en AED bedienen
van die 5000 medewerkers is dan dus een klein percentage uitgebreid met BHV waaronder ik met nog 2 collega's van mijn locatie

ik zou ook op straat of dergelijke reageren, mijn vriend heeft ook BHV vanuit zijn werk maar die heeft zoiets laat Evelyne dat maar mooi doen.
Waarschijnlijk ook wel het verschil tussen bakker en in de zorg werken ;)

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:03

Ik heb mijn EHBO met AED en BHV op het werk gehaald, gelukkig nooit een erg ongeval meegemaakt. Wel kleine incidentjes zoals bloedneus, kleine openstaande wonden of pleisters plakken. (Werk in een zwembad). Ik vind het erg belangrijk, ook buiten mijn werk om.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:31

Vanuit school hebben wij een reanimatiecursus gehad. Dat was tijdens de gymles en dus 'verplicht' voor iedereen, er werden geen diploma's oid gegeven. Ik weet niet wat ik zou doen in een panieksituatie, maar het voelt toch goed om in ieder geval een béétje te weten wat ik moet doen!

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:08

Gister mijn eerste BHV training gehad, dus sinds gister kan ik ook eerste hulp verlenen :j

Vind het zelf heel waardevol om deze kennis te hebben, en ben het eigenlijk gelijk thuis mijn vriend gaan vertellen en voordoen. Als ik een keer stik in mijn eten ofzo wil ik wel dat hij me probeert te redden :')

Ik vind eigenlijk dat dit op een of andere manier in je basis onderwijs zou moeten zitten... Het is zo waardevol om dit te kunnen :=

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:15

Ik heb uitgebreide EHBO, evenementenhulpverlener met aantekening alcohol en drugs, kinder reanimatie en EHBO en heb sport- en wandelletsel.

Ik ben zeer actief vrijwilliger bij het Rode Kruis.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:20

Balou_k schreef:
Ik heb mijn reanimatie certificaat waarbij ik ook bevoegd ben een AED te gebruiken. :)

Iedereen is bevoegd die te gebruiken.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:25

Aansluitend op dit onderwerp, zijn er hier mensen die zich hebben opgegeven als burgerhulpverlener? En hoe werkt dat? Je krijgt een appje en dan moet je erheen ofzo?

Ik twijfel erover. Zelf zou ik graag iemand willen helpen als ik dat kan, maar aan de andere kant ben ik ook juist erg bang om wat ik heb geleerd toe te moeten passen :=

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:31

Ik ben burgerhulpverlener bij Hartveiligwonen, en werk in dagelijks leven ook in het ziekenhuis.
Inmiddels al meerdere oproepen gehad. En ook al meerdere mensen gelukkig weer bij kennis kunnen krijgen.
Het is niet even iets wat je zo maar doet, je moet stevig in je schoenen staan en wel ergens tegen kunnen. En het belangrijkste: Handelen onder druk! Iedere seconde telt...
Ramptoerisme etc hebben ze in zulke kritieke situaties niet zo veel aan. En helaas zie ik dat soms onder de burgerhulpverleners nog wel eens voorkomen.

Mocht je vragen hebben over situaties of over HartVeiligWonen etc stel ze gerust! :) Ik sta er voor open.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:38

Na wat wij dit jaar binnen onze familie hebben meegemaakt, willen mijn moeder en ik ook een reanimatiecursus gaan volgen.
Vind eigenlijk dat dit een verplicht onderdeel zou moeten worden op de middelbare school, ipv van een aantal gymlessem bijv. Op sommige plaatsen krijgen leerlingen wel al een les ehbo maar dat heb ik nooit gehad. Vind ik wel erg jammer.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:38

Revanches schreef:
Ramptoerisme etc hebben ze in zulke kritieke situaties niet zo veel aan. En helaas zie ik dat soms onder de burgerhulpverleners nog wel eens voorkomen.

Dat vind ik echt walgelijk.

Ik vind het ook werkelijk belachelijk dat ze tegenwoordig met cursussen moeten leren dat je het slachtoffer af moet schermen voor mensen die komen filmen. Dat is toch te zot voor woorden, in wat voor tijd leven we... Weg die telefoon en helpen _-:(

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:41

Ik heb mijn kinder ehbo ivm gastouder zijn. 1 jaar geleden mijn zwager gereanimeerd helaas heeft hij het niet gered ivm ernstig hartfalen. Maar ik ben blij dat ik weet dat ik het kan. Ik had wel heel erg moeite toen ik voor de herhaling kwam van de ehbo en ik op de pop moest reanimeren toen kwamen de tranen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:46

xMaxxiee schreef:
Aansluitend op dit onderwerp, zijn er hier mensen die zich hebben opgegeven als burgerhulpverlener? En hoe werkt dat? Je krijgt een appje en dan moet je erheen ofzo?

Ik twijfel erover. Zelf zou ik graag iemand willen helpen als ik dat kan, maar aan de andere kant ben ik ook juist erg bang om wat ik heb geleerd toe te moeten passen :=

Je krijgt een sms, als je kan moet je 'ja' reageren en dan krijg je een taak. Er worden een aantal mensen opgeroepen voor reanimatie, en een aantal om een AED te gaan halen :)

Ik heb ook mijn ehbo diploma, verplicht voor mijn werk als eerste hulp verlener op evenementen :D

Ik denk vooral dat het ligt aan dat mensen het eng vinden en bang zijn iets fout te doen. Zelf zou ik geen moment twijfelen en er op af gaan

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:49

xZiva_ schreef:
Ik heb ook mijn ehbo diploma, verplicht voor mijn werk als eerste hulp verlener op evenementen :D

Via wat doe je dat :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:15

xMaxxiee schreef:

ik ben burgerhulpverlener via hartslag.nu
lees eens gerust de site door.
fijn om te weten is dat er 30 mensen in de straal om het slachtoffer een sms ontvangen.
grote kans dat je er dus niet alleen bij uit komt ;)
ik heb zelf de app van hartslag nu geinstalleerd want die heb ik op een lawaairingtone staan. een smsje valt vaak nl niet op.
de app kun je instellen dat die blijft loeien totdat je reageert :j
ik ben vaak genoeg als zoveelste burgerhulpverlener aangekomen dan kijk ik of ik nog wat kan betekeken, zoniet dan draai ik me weer om.
ik ben 1x als eerste ter plaatste geweest, kon uiteindelijk ook als laatste weer weg omdat ik met mijn auto niet wegkwam door al dat ramptoerisme.
spreek ook gerust andere burgerhulpverleners aan met dit is mijn eerste keer.
via hartslag nu wordt je altijd na een paar dagen gebeld voor een evaluatie, dus ook als het behoorlijk impact op je gemaakt heeft kun je er je verhaal kwijt.
ik hoor vaak in mijn omgeving, ik zou dat niet kunnen, stel dat je die mensen kent.......
dan denk ik juist. juist als ik die mensen ken dan is dat toch mooi dat ik nog eventueel wat heb kunnen betekenen voor ze, als je niks doet halen ze het sowieso niet.
Zo heb ik bv een tante van een stalgenootje mee gereanimeerd, ze heeft het niet gered, maar zo krijg je wel een gezicht bij het slachtoffer. ik kende het vrouwtje niet maar doordat ik mijn stalgenootje wel ken voelt het wel goed dat ik mee geprobeerd heb wat te betekenen.
Zo heb ik bij die oproep waar ik als eerste ter plaatste was een man die van het dak was gevallen in praktisch stabiele zijligging op de grond gehouden.
was geen reanimatie maar man was van dak gevallen en was buiten bewustzijn maar in het buiten bewustzijn wilde hij omhoog komen.
omdat hij gedeeltelijk op zijn zij lag met een been richting stabiele zijligging heb ik mijn arm door zijn arm gehaakt en zijn been vastgepakt zodat ik hem laag kon houden.
man is met schedelbasisfractuur, paar gebroken ribben en gebroken sleutelbeen naar ziekenhuis gegaan, tijdje in coma gehouden en na een jaar revalideren weer thuis.
alle burgerhulpverleners zijn gaandeweg door de ambulancebroeders en politie weggestuurd, maar mij lieten ze zitten, ze hadden heel goed door dat ik mee kon handelen in hun voordeel.
ik werk met verstandelijk gehandicapten met probleemgedrag, ik weet dus hoe ik een client naar de grond moet krijgen of daar moet houden ;)

op de vraag moet je naar een oproep?
Als je kunt is dat natuurlijk zeer wenselijk, maar als je dichtklapt en daardoor niet gaat is dat ook geen verwijt.
je moet je niet verplicht voelen. ik heb eigenlijk een vrij mooie opbouw in mijn oproepen gehad.
de eerste oproep schoot ik ook vol in de adrenaline van ohjee, weet ik wel precies wat ik moet doen? en dan komt de theorie meteen in je boven.
met knikkende knieen de auto in en toen ik bij de locatie aankwam stond er al de rapid responder en een politieauto en achter mij aan kwam een tweede politieauto.
er waren al diverse burgerhulpverleners dus ik ben toen een beetje op afstand gebleven.
de tweede keer ook zo vergelijkbaar.
de derde keer waren er al burgerhulpverleners aan het reanimeren en politie kwam tegelijk met mij aan, ik heb toen de vrouw opgevangen en ben aan de weg de ambulance op gaan vangen. slachtoffer op dat moment dus eigenlijk niet gezien.
een aantal oproepen gehad waar ik niet op kon reageren omdat ik niet in de buurt was of niet in de gelegenheid maar ondertussen ga je wel er over nadenken, wat moet ik doen als.
ik heb aardig wat oproepen gehad waar ik bijna gelijktijdig met politie aan kwam.
ook een oproep gehad waar iemand al overleden was ( koud en stijf)
ze was gevallen op de badkamer, ik vond dat zo sneu voor familie wie haar gevonden hadden.
voor mezelf vond ik het nauwelijks inpact omdat ik snel genoeg gezien had op de manier hoe ze er bij lag dat ze niet geleden had of nog vanalles geprobeerd had om hulp te roepen.
lag met het gezicht omlaag met bloed eromheen. > gevallen omdat ze aan het sterven was of gestorven omdat ze gevallen was, maar niet meer proberen of kunnen kruipen of verplaatsen.
echt op de plek waar ze neergekomen was is ze overleden.
mij geeft dat heel veel rust. en zoiets zie je in een oogopslag. tenminste dat is mijn ervaring.

een reanimatie gehad waar ik als eerste met aed ter plekke kwam, ze waren al aan het reanimeren, mee door gaan rouleren in reanimatie, ging om een verstikking, man is met hartslag richting ziekenhuis gegaan, dan weet je dat je alles mee op gang hebt kunnen houden. later is de man nog overleden

eigenlijk van wat ik terug gehoord heb heb ik tot nu toe 1 succesoproep gehad.
maar toch heb ik niet het gevoel ik heb het niet goed gedaan.
ik heb gedaan wat ik kon, met niks doen hadden ze het sowieso niet gered.

(van veel oproepen hoor je niet terug of het slachtoffer het wel of niet gered heeft)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:21

Ik vind het triest dat mensen niks doen en echt beschamend

Ik heb mijn EHBO deze is in Duitsland verplicht als je je rijbewijs haalt
In Nederland ook mijn EHBO gehaal en reanimatie en kinder reanimatie enz dit ivm mijn baan
Ben er blij mee je weet nooit waar het goed voor is zelf zou ik het ook fijn vinden als mensen mij kunnen helpen op de juiste manier
Zelf heb ik altijd hesjes in de auto en een complete fatsoendelijke ehbo koffer
In augustus op een groot ongeluk gestuit als eerste en was heel blij alles bij me te hebben mensen hebben met mijn hesjes t verkeer tegen gehouden tot er een verkeersregelaar kwam en ik heb eerste hulp verleend en na enkele minuten kwam een huisarts langs gereden die mij geholpen heeft gelukkig was erg heftig

Vaak worden ehbo cursussen en reanimatie cursussen zelfs (deels) vergoed door je verzekering dus zeer zeker de moeite waard

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:35

Ik heb afgelopen maandag mijn BHV gehaald via mijn bijbaan in de horeca. Mag volgend jaar ook gratis weer op herhaling haha. Is erg nuttig omdat ik regelmatig alleen sta of met iemand van 16 etc.

Wel vond ik het best spannend en eng. Dus ga me zeker niet opgeven om oproepbaar te zijn. Durf ik niet. :) maar hoop dat ik dat over een tijdje wel durf, ligt namelijk niet aan het reanimeren zelf. Dat durf ik wel als het nodig is.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:44

Ik heb 2x herhaling voor BHV gehad met dus reanimatie en AED. Deze zijn inmiddels helaas 5 jaar verlopen. Ik zal dus in zo'n geval afwachtend reageren, omdat er mensen zijn met recentere/betere kennis. Indien niemand actie onderneemt zal ik uiteraard handelen naar wat ik herinner.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:53

Je kunt echt helemaal niks vinden van mensen die erbij staan te kijken en niks doen. Ook niet als het hulpverleners zijn. Het is een natuurlijke reactie om te bevriezen, helemaal als het je eerste keer is. Maar ook als je het je 100ste keer is, kun je om welke reden dan ook bevriezen.

Ik heb het hier niet over ramptoerisme, daar vind ik echt zum kotsen.