Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sure_lee schreef:Hoi,
Mijn vriend is laatst na een jaar medicatie gestopt. Om te kijken of zijn schildklier weer normaal deed. Maar helaas.
Nu adviseert zijn internist een slok te nemen met radio actief jodium. Wat zijn de ervaringen hiermee en was daarna de Graves 'weg' ?
Sure_lee schreef:Hoi,
Mijn vriend is laatst na een jaar medicatie gestopt. Om te kijken of zijn schildklier weer normaal deed. Maar helaas.
Nu adviseert zijn internist een slok te nemen met radio actief jodium. Wat zijn de ervaringen hiermee en was daarna de Graves 'weg' ?
Bravura schreef:Svadilfari1, hoe gaat het inmiddels en wat is er verder mee of aan gedaan?
Zijn er hier mensen met Graves, de oogaandoening, die een multifocale bril dragen? Hebben jullie gewone multifocale glazen of glazen met bepaalde filters, juist voor de oogziekte van Graves?
Hier eerdaags aan een nieuwe bril toe en ik bedacht me dat ik wel graag brillenglazen met UV-A/UV-B en blauwlicht filter wil hebben om de ogen beter te kunnen beschermen. Mogelijk dat dat ook de klachten van tranen en droge geïrriteerde ogen ten goede komt? Ben op zoek naar dit soort info maar vind er eigenlijk niks over mbt Graves en multifocale glazen.
Las net overigens dit stukje zojuist maar eigenlijk niks over de juiste brillenglazen of filters https://www.schildklier.nl/nieuws/28-weekvandeschildklier/430-aandacht-voor-de-mens-achter-de-bril
Bravura schreef:Svadilfari1, hoe gaat het inmiddels en wat is er verder mee of aan gedaan?
Zijn er hier mensen met Graves, de oogaandoening, die een multifocale bril dragen? Hebben jullie gewone multifocale glazen of glazen met bepaalde filters, juist voor de oogziekte van Graves?
Hier eerdaags aan een nieuwe bril toe en ik bedacht me dat ik wel graag brillenglazen met UV-A/UV-B en blauwlicht filter wil hebben om de ogen beter te kunnen beschermen. Mogelijk dat dat ook de klachten van tranen en droge geïrriteerde ogen ten goede komt? Ben op zoek naar dit soort info maar vind er eigenlijk niks over mbt Graves en multifocale glazen.
Las net overigens dit stukje zojuist maar eigenlijk niks over de juiste brillenglazen of filters https://www.schildklier.nl/nieuws/28-weekvandeschildklier/430-aandacht-voor-de-mens-achter-de-bril
Yinka schreef:Ik werk op de oogheelkunde als verpleegkundige en wij behandelen mensen die in een actieve fase van graves (oogvariant) zitten met stootkuur prednison over het infuus. Voor type glazen zou je moeten overleggen met je oogarts. Kan namelijk heel goed zijn dat momenteel switchen naar ander soort glazen niet veel zin heeft. Je oogklachten worden veroorzaakt doordat er ontstekingen zijn in je oogspieren en vetweefsel in je oogkas. Hierdoor kunnen je ogen minder goed bewegen, minder goed samenwerken en komt er ook meer druk op je oogbol/oogzenuw. Klachten hiervan zijn dubbelzien en wazig zicht. Met je oogbol op zichzelf is niks aan de hand.
Bravura schreef:Pas gelezen dat de Graves altijd blijvend zal zijn ondanks dat de schildklier weer normale waarden zou hebben. Hier alweer 1 jaar zonder medicatie en de schildklier waarden zijn nog altijd goed.
crow schreef:Bravura schreef:Pas gelezen dat de Graves altijd blijvend zal zijn ondanks dat de schildklier weer normale waarden zou hebben. Hier alweer 1 jaar zonder medicatie en de schildklier waarden zijn nog altijd goed.
Ja, ik ben 13 jaar zonder medicatie geweest, daarna kwam het weer terug, weer medicatie, daarna radioactief wat niet hielp.
Daarna schildklier verwijderd.
Bravura schreef:crow schreef:Ja, ik ben 13 jaar zonder medicatie geweest, daarna kwam het weer terug, weer medicatie, daarna radioactief wat niet hielp.
Daarna schildklier verwijderd.
En hoe gaat 't zonder? Ik heb gelezen in een of ander medisch stuk dat bij de oogziekte van Graves de schildklier (groot deel er van) beter verwijderd kan worden. Kennelijk geeft behandeling met radioactief spul, in geval van de oogziekte Graves, nl meer kans op blindheid. Maar dat wordt je niet verteld in het ziekenhuis.