Neusspray verslaving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:48

Dat spoelen met zout.. Voelt dat hetzelfde als per ongeluk een klots zeewater in je neus krijgen? :+

Ik heb trouwens de kinderneusspray van Jumbo eigen merk, hier kan je de dop van af draaien. Als het flesje bijna leeg is leng ik het laatste beetje aan met wat water. Ook een manier om af te kicken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:48

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:50

Ghostattack schreef:
Dat spoelen met zout.. Voelt dat hetzelfde als per ongeluk een klots zeewater in je neus krijgen? :+

Ik had het veel te zout gemaakt blijkbaar, dus dit was echt 100x erger. Keel stond in brand, kreeg geen lucht en tegelijkertijd had ik de aandrang om mijn longen eruit te hoesten :+

Voor neusgat 2 had ik het minder zout gemaakt, dat ging prima.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:51

Ik heb dat ook eens gedaan met zout. Branden dat het deed! Ook veel te veel gedaan haha. Maar probeer gewoon in een keer te stoppen met sprayen. Even door het juiste moment heen maar het helpt echt!
Stel je raakt helemaal in paniek vanacht met een dichte neus, spray dan in 1 neusgat! Dat helpt ook!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:56

xyzutu2 schreef:
Jolliegirl schreef:
Kopje water, portie zout, roeren.
Neus bij mn hand en t water in mn hand laten lopen en opsnuiven.

Het kan ook makkelijker. ;)
Gewoon een bekertje vullen met zout en warm water, daar een (liefst wat breder) rietje in duwen, de bovenkant dichtgedrukt houden met een vinger zodat het water er niet meer uit kan en dan met je hoofd achterover in je neusgat leeg laten lopen (door de vinger weer van de bovenkant af te halen) en opsnuiven.

Kan, maar heeft niet het gewenste effect.
Door het snuiven zal het snot wegschieten als het eenmaal doorkomt.

Ik maak het altijd iets zouter dan mn tranen, zodat het lekker doorpakt.
Daarna met lauw water je keel goed gorgelen. En goed drinken erna.

Herhaal dit eens een tijdje, je zult zien dat je de spray dan niet nodig gaat hebben.

Ik doe elk neusgat minimaal 6x.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:58

Liek_ schreef:
Dit weleens geprobeerd? https://capsinol.com/

Die moet je echt niet willen :+
Jezus... Krijg er nog tranen in mijn ogen van als ik er aan denk. Heb hem ook geprobeerd want las er veel goede recensies over.

Dit voelt gewoon alsof een hap hete pepers neemt als het in je keel komt :=

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:00

Als caissière bij de Kruidvat vind ik dit toch wel grappig/herkenbaar om te lezen. Wij hebben in de winkel echt een aantal vaste neusspray verslaafden, komen regelmatig twee flesjes halen. Zo ook een oudere man die iedere keer weer vertelt dat hij de variant voor kinderen neemt omdat hij die van de dokter wel altijd mag gebruiken. Dit is voor ons wel altijd een lastig iets als je er te veel over nadenkt, klanten waarvan je weet dat ze een geneesmiddel niet goed gebruiken, maar het is dan weer net een stap te ver om er iets van te zeggen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:09

annaburg schreef:
Als caissière bij de Kruidvat vind ik dit toch wel grappig/herkenbaar om te lezen. Wij hebben in de winkel echt een aantal vaste neusspray verslaafden, komen regelmatig twee flesjes halen. Zo ook een oudere man die iedere keer weer vertelt dat hij de variant voor kinderen neemt omdat hij die van de dokter wel altijd mag gebruiken. Dit is voor ons wel altijd een lastig iets als je er te veel over nadenkt, klanten waarvan je weet dat ze een geneesmiddel niet goed gebruiken, maar het is dan weer net een stap te ver om er iets van te zeggen

Waarom een stap te ver? Dat is toch je taak als medicijn- verkoper :?

Maar goed, daarom vind ik het dus van de zotte dat er überhaupt medicijnen bij de drogist te koop zijn.
Ze vragen tegenwoordig wel netjes meestal of je vragen hebt. Maar als je dan een vraag stelt weten ze nooit het antwoord :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:13

Ik zou het liefste elke dag neusspray willen gebruiken maar ik let er wel op dat ik ook periodes stop. Om verslaving te voorkomen. Ik ben erg allergisch, vooral in de winter en zit inderdaad vaak dicht. Niet met snot maar gewoon dicht. Wat je kan proberen is idd kinderneusspray te gebruiken, deze is 0,5 ipv 1. En afwisselen met zoutoplossing neusspray. En zo afbouwen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:14

Ik vind t ook slecht dat het gewoon verkocht word.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:17

Guilty... hier ook een verslaafde.. Ben al een keer eerder verslaafd geweest aan deze rommel. En toen toch weer begonnen, omdat verkoudheden bij mij echt overdreven heftig zijn, en ik anders bijna stik omdat ik moeilijk tot niet ademen kan. En tja, nu bijna 2 jaar weer verslaafd, dus ik denk dat de haartjes die je er mee platspuit ondertussen wel plat liggen, dus echt de drang om te stoppen, naah niet echt..

Edit, vandaag in de kruitvat, was ik op zoek naar neusspray, en een vak waar zon 100/150 flesjes kunnen staan, was compleet leeg! :+ Dus er zijn meer mensen die er last van hebben..

Maris

Gaat dit dan over neusspray van de drogist of van de huisarts ( met cortisonen of prednison ) erin ?

Anna_98

verootjoo schreef:
annaburg schreef:

Waarom een stap te ver? Dat is toch je taak als medicijn- verkoper :?

Maar goed, daarom vind ik het dus van de zotte dat er überhaupt medicijnen bij de drogist te koop zijn.
Ze vragen tegenwoordig wel netjes meestal of je vragen hebt. Maar als je dan een vraag stelt weten ze nooit het antwoord :')

Nou ja, aangezien ik geen diploma heb mag ik letterlijk niets zeggen. Ik heb laatst onwijs op m'n kop gekregen omdat ik informatie van een doosje paracetamol voorlas. Ik mag alleen vragen of de klant advies wil en verwijzen naar de bijsluiter.

Ik zou het daarnaast zelf ook best vervelend vinden als een "domme meisje achter de kassa" zich met mijn privéleven zou bemoeien.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:18

Maris schreef:
Gaat dit dan over neusspray van de drogist of van de huisarts ( met cortisonen of prednison ) erin ?

Drogist, xylometazoline :)

Suzanne F.

Drogist. Met dat Xylo huppeldepup spul erin.

Tiffany

Wat goed dat ik dit topic tegen kom!

Nu al 4 weken aan de neusspray en begreep er al niks van waarom mijn neus steeds "dichtplopt" en een drukkend gevoel had elke keer...

Nu maar afkicken dan.. -O-

Je hebt toch ook zoutoplossing in een tube? (Die heb ik thuis voor het kind, kan ik die ook gebruiken?)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:19

De verhouding zout water is : een afgestreken theelepel op een bierglas/beker warm water. Dan krijg je geen zeewater, maar een licht zoute oplossing.

zorro

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:27

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:37

Ik ben nog altijd neussprayjunkie :Y)

Had een vorig jaar/2 jaar terug eens een topic er over aangemaakt. Ik was toen bezig met afkicken, maar mijn nachtrust was nagenoeg foets. Niet kunnen slapen, wakker worden omdat ik geen lucht kreeg, wakker worden vanwege een zere/uitgedroogde strot etc. Ik was het beu, en ben weer begonnen.
Ik heb veel dingen geprobeerd, maar niks mocht baten.
Zoutoplossing? Geen resultaat.
Stomen? Nope
Doorspoelen? na-ah.
1 neusgat per keer? Slapeloze nachten
Cold turkey? Slapeloze nachten + zéér, zéér sjaggie _O-
Eerst over op kindervariant en deze uiteindelijk verdunnen? Werkte, tot ik ging verdunnen _O-
Dampo op de borst? Lekker geurtje...tot ik het niet meer kan ruiken :+

Wel naar de huisarts geweest en aangegeven dat ik verslaafd ben. Ik kreeg daar te horen dat ik niet verslaafd was, maar gewoon al 5 jaar lang verkouden ben _O- Met mijn vraag of dat niet opmerkelijk is kreeg ik als antwoord; ''Nee hoor. Dat kan gewoon! Dan gaat je ene verkoudheid over in een andere.''
Ik ben ooit begonnen toen ik verkouden was en last kreeg van hooikoorts (ik begin in februari al, en eindig pas met mijn hooikoorts tot het laatste bloeiende bloempje weg is :')). De hooikoortsneusspray deed helemaal niks voor mij, en de gewone neusspray zorgde ervoor dat ik kon blijven ademhalen :P

Ik gebruik nu dus nog altijd neusspray, ben vaste klant bij de drogist in het dorp :')

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:19

Ik heb er helaas ook last van. Standaard neusspray in mijn tas zitten, en thuis altijd een nood voorraad. Ik probeer alleen altijd te wisselen van winkel, dus de ene keer haal ik het in het dorp, dan op station Den Bosch, soms op station Utrecht, station Bijlmer etc.
Vind het heel erg maar kan het gewoon niet helpen. Heb al een aantal keer geprobeerd te stoppen, met de verschillende oplossingen uit dit topic (spoelen, verdunnen, vaporub, uien naast bed, die hete neusspray etc.). Kan er gewoon echt niet tegen als mijn neus dicht zit. Zelfs al er maar 1 neusgat dicht zit krijg ik gewoon hoofdpijn aan 1 kant. Huisarts kan ook niet helpen, hij vindt dat ik gewoon moet stoppen. Maarja dat lukt dus niet...

Blijf dit topic ook even volgen, misschien komt er een gouden tip! :) Als de neusspray alleen nog maar op recept te halen is, zou dat voor mij een ramp zijn. Dan vrees ik dat ik me een maand ziek kan melden op mijn werk... Want dan slaap ik nog geen uur per nacht. Ik slaap nu niet eens volle nachten want ik word standaard om 4 uur wakker met een dicht neus en moet dan even sprayen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:24

Hier ook een ex neussprayverslaafde. Nu ongeveer 1,5 maand clean :')

Ik begon met 3 a 4 keer daags gebruiken, dit heb ik toen met veel moeite terug gebracht naar alleen de nacht. Dan wilde ik gewoon echt vrij kunnen ademen.
Maar ik moest wel altijd een flesje mee hebben, anders werd ik echt helemaal gestressed.

Ik had altijd de goedkoopste variant, die zeezout oplossingen werkten echt niet bij me.

Ik heb nog steeds een flesje naast mijn bed staan, maar ik gebruik het niet meer. Ik lees overal dat het zo slecht voor je is.

Maar ik ben nu al bang voor de periode dat ik weer verkouden ben. Dan moet ik het echt gebruiken want met een verstopte neus functioneer ik mentaal gewoon echt niet :') Elke keer ben ik afgekickt tot ik weer verkouden wordt.. dan zit ik er zo weer een aantal maanden aan vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:32

Jolliegirl schreef:
Kan, maar heeft niet het gewenste effect.
Door het snuiven zal het snot wegschieten als het eenmaal doorkomt.

Volgens mij is bij het merendeel van de neusspray verslaafden helemaal geen sprake van snot. Dus hoe wil je dat wegsnuiven als het er überhaupt niet zit?
Probleem is juist dat mensen door te lang gebruik van xylometazoline last krijgen van chronisch opgezwollen slijmvliezen - dus zonder snot. Daar helpt zoutoplossing ook niet tegen omdat er niets is om weg te snuiven. Hier zwollen de slijmvliezen alleen maar meer op toen ik een zoutoplossing op door xylometazoline verpeste slijmvliezen wilde gebruiken en werden ze ontzettend pijnlijk, terwijl bij een gewone snotverkoudheid ik nauwelijks last heb van pijn bij een zoutoplossing.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:45

Jolliegirl schreef:
Warm water, ik doe het tijdens het douchen.

Kopje water, portie zout, roeren.
Neus bij mn hand en t water in mn hand laten lopen en opsnuiven.

Eerste x ga je over je nek haast.. Maar als je eenmaal weet hoe het moet helpt het echt om je holtes te openen en je neus te openen.

Ja dat zou je denken ....er zijn ook gevallen dat het met zout spoelen niet helpt ,gewoon niet...
ja zelfs operaties ondergaan om de holtes' te openen....

Het spoelen wekte juist nog meer ellende op.... uiteindelijk natuurlijke ontstekingsremmers van een homeopaat En geloof het of niet na 5 jaar 9 operaties en een 10 e afgesproken ziet alles er beter uit dan ooit. En zelfs de probleem gevallen dokter wist het niet meer, en staat paf. Zo paf dat hij het aan anderen ook ter advies geeft.
sterker nog mijn onstekings waarden in het bloed zijn nu slechts 2,3 en ooit ongelofelijk hoog!
Maar ze weten niet waardoor mijn holten steeds dicht groeien, ja gewoon met bot dus geen slijmvlies!
Bij mij zijn het dus de ontsteking remmers in combinatie met stomen in kamille water wat me goed helpt!

Silly1972

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:26

Wat gebruik jij dan?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:32

Goh wat een apart topic dit.
Mijn neus zit 24/7 dicht en heb hiervoor neussprays (al verschillende) gekregen en ik vind het werkelijk een verschrikking dat sprayen :').
Het helpt ook voor geen meter en vind het super goor dus ben er mee opgehouden :o

Volgens mij spoor ik niet als ik dit allemaal zo lees :Y)