Zorgtoeslag, hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Zorgtoeslag, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:36

Ik kan me vinden in de berichten van Goeroe. Ik zie regelmatig loonbeslagen voor onterecht ontvangen toeslagen, soms gaat dit terug tot 2011. Zeker bijeen wisselend inkomen, moet je wijzigingen zsm doorgeven.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:38

Eef_Bam schreef:
goeroe schreef:
Het is onmogelijk om toeslag aan te vragen zonder een schatting van het inkomen door te geven. Aangezien ik helemaal nergens kan vinden dat de belastingdienst het inkomen op de voorschotbeschikking tegenwoordig zelf aanpast (op het indexeren na) en alle informatie die ik wel kan vinden erop wijst dat het nog steeds op dezelfde manier gaat denk ik eerlijk gezegd dat je je vergist.

Tja, misschien is dat bij jou zo, maar het werkt zeker niet voor iedereen zo. Ik vergis me dus zeker niet. Ik ontvang al enkele jaren toeslag en heb nog nooit mijn inkomen door hoeven geven. Bij mij schatten ze gewoon op basis van 2 jaar daarvoor. Het is wel mogelijk om zelf een schatting door te geven, maar zeker niet verplicht. Omdat bij mij de schatting redelijk accuraat is, heb ik dus ook nog nooit zelf een bedrag door gegeven.

Hierook nog nooit door hoeven te geven.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:17

Hier hetzelfde soort idee gehad hoor.. en pas na twee jaar erachter gekomen dat je het ook achteraf kan opvragen (maar dan ben je wel 6 terugbetalingen verder). De regel: alle wijzigingen doorgeven, dan nooit problemen gaat hier mooi niet op. Wij geven alles door!

Wij hebben al zoveel problemen gehad met de belastingdienst.. staat nu volledig stop. Een jaar alles keurig gehad, aan het einde van het jaar ineens een hoog bedrag uitgekeerd gekregen. Ruim een halfjaar regelmatig over gebeld; iedereen bevestigde dat het klopte. We hadden te weinig gehad dat jaar. Elf maanden na het uitgekeerd te hebben gekregen, klopte het dus toch niet. Een fout bij de belastingdienst; intern stond mijn man zijn salaris op nul. Wat bleek: bij afdeling W, X en Y (allen aan de telefoon gehad) stonden andere gegevens dan afdeling Z. Afdeling Z is voor de burger onbereikbaar. Voor ons niet te zien op internet, maar uiteraard wel terugbetalen.
Het jaar daarna fiscale partners geworden. Deze wijziging was wel doorgekomen, stond ook in ons account, maar niet doorgevoerd in het zorg- en huurtoeslag systeem. Weer hetzelfde probleem, afdeling Z.. voor ons weer niet in te zien, weer terugbetalen.

Mijn advies aan iedereen die huur- of zorgtoeslag kan ontvangen (en er niet per direct om verlegen zit): achteraf opvragen, zodra je weet wat je hebt verdiend.

Dit scheelt zoveel moeite, telefoontjes, gedoe, gezeur en tijd..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:42

Stamper schreef:
Hierook nog nooit door hoeven te geven.

Dat ben je vergeten waarschijnlijk en dat is echt geen schande. Vaak gaat het om het inkomen dat mensen hebben doorgegeven toen ze op hun 18e hun zorgtoeslag aanvroegen. Ik weet ook niet meer wat ik toen heb ingevuld. Ik weet niet eens wat ik eergister gegeten heb. Feit is dat er zonder inkomen nooit een beschikking gemaakt had kunnen worden. Als jij het niet hebt doorgegeven is er maar één andere optie, namelijk dat iemand anders dat heeft gedaan en dat heet fraude. En ja, ik heb ze aan de telefoon gehad die bleven volhouden dat zij dat ondertekende formulier dat ik onder mijn neus had toch echt niet zelf konden hebben ingevuld. Dat het rekeningnummer vervolgens wel bleek te kloppen was een beetje gek, maar nee, ze hadden het écht niet zelf ingevuld. Met andere woorden, er lopen fraudeurs rond die voor de lol toeslagen aanvragen zonder er zelf beter van te worden. Maar doorverbinden met de fraudehelpdesk, nee, dat was toch ook weer niet nodig. :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:36

Ach. Hier gaat de belastingdienst ieder jaar de fout in. Heb een wajonuitkering maar moet ieder jaar 350 euro terug betalen. Sorry mevrouw, er is een fout ingeslopen bij het UWV.... UVW gebeld, sorry mevrouw, wij maken ook fouten. Tjee 350 euro terug betalen met een uitkering is echt geen lolletje! Stop eens met dat eeuwige fouten maken......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 11:39

mvdende schreef:
Ach. Hier gaat de belastingdienst ieder jaar de fout in. Heb een wajonuitkering maar moet ieder jaar 350 euro terug betalen. Sorry mevrouw, er is een fout ingeslopen bij het UWV.... UVW gebeld, sorry mevrouw, wij maken ook fouten. Tjee 350 euro terug betalen met een uitkering is echt geen lolletje! Stop eens met dat eeuwige fouten maken......

Even voor de duidelijkheid: bij mij is dus helemaal niets fout gegaan hoor!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:28

mvdende schreef:

Waarom schat je je inkomen dan ook niet wat hoger in? Heel rot gezegd maar je moet het zelf in de gaten houden en veranderen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:35

Waarom? Omdat alles via het UWV loopt. Ze gaan ieder jaar de fout in met mijn verjaardag. Ik kan geen hoger inkomen opgeven? Dan gaan de vergoedingen omlaag en dan heb ik een stukje maand over aan het einde van mijn geld...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:47

Zoals al heel vaak geschreven ben je er zelf verantwoordelijk voor om een correcte schatting van je inkomen door te geven. Het UWV kan dat niet eens voor jou aanpassen. Jammer dat dat blijkbaar nooit goed tegen jou gezegd is. Als je een hoger inkomen doorgeeft kan het inderdaad zijn dat je toeslag naar beneden gaat, maar als dat inkomen klopt hoef je na afloop van het jaar niet telkens terug te betalen. Het resultaat is dus exact hetzelfde. Als jij elke maand door je geld heen bent voordat de maand om is zit er niks anders op dan je uitgaven verlagen of je inkomsten verhogen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:55

Even voor de goede duidelijkheid. Het bedrag wat doorgeven wordt aan de belastingdienst is ook het daadwerkelijke inkomen dat ik heb. Het uwv maakt ieder jaar een fout met de hoogte van mijn uitkering nadat een jaar ouder ben geworden. Ze berekenen de maand maart dus altijd verkeerd en het vakantiegeld gaat ook ieder jaar dus fout omdat ik ouder werd. Ik kan niet meer doorgeven aan de belastingdienst dan wat ik aan officiële inkomsten van het UWV heb.... dus aub niet zeggen dat het mijn eigen fout is. Doe er alles aan om te voorkomen dat ik moet terugbetalen.

Ik heb het trouwens over de belastingdienst in het algemeen. Zorgtoeslag, huurtoeslag, inkomsten belasting. .... groot log overheidsbedrijf dat z'n zaakjes niet altijd op orde heeft.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 13-11-17 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:00

*zucht* Dat is dus precies wat ik bedoelde met mijn opmerking dat je sommige mensen met de beste wil van de wereld niet kunt uitleggen dat ze zelf in actie moeten komen als er iets niet klopt. Log eens in op mijn toeslagen, dan zul je zien dat je prima in staat bent om zelf je inkomen te wijzigen. Of bel de belastingtelefoon, hopelijk tref je een goede en dan is het binnen 5 minuten gepiept.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:03

goeroe schreef:
*zucht* Dat is dus precies wat ik bedoelde met mijn opmerking dat je sommige mensen met de beste wil van de wereld niet kunt uitleggen dat ze zelf in actie moeten komen als er iets niet klopt. Log eens in op mijn toeslagen, dan zul je zien dat je prima in staat bent om zelf je inkomen te wijzigen. Of bel de belastingtelefoon, hopelijk tref je een goede en dan is het binnen 5 minuten gepiept.

Ik zeg toch duidelijk dat het bedrag wat bij de belastingdienst bekend is als mijn inkomen, ook daadwerkelijk mijn exacte inkomen is?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:05

Dan moet je in bezwaar gaan, want dan klopt het niet dat je moet terugbetalen. De hoogte van de toeslag wordt immers berekend aan de hand van de schatting van je inkomen. Als de schatting klopt hoef je ook niet terug te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:10

goeroe schreef:
Dan moet je in bezwaar gaan, want dan klopt het niet dat je moet terugbetalen. De hoogte van de toeslag wordt immers berekend aan de hand van de schatting van je inkomen. Als de schatting klopt hoef je ook niet terug te betalen.

Oftewel, de schatting klopt niet, dus een fout van de Belastingdienst!

Ik heb niks tegen de Belastingdienst en zou de laatste zijn die er over gaat zitten zeveren, maar ik vraag me echt af of jij aandelen hebt bij hun ofzo, jeetje...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:13

Amy schreef:
Oftewel, de schatting klopt niet, dus een fout van de Belastingdienst!

Ik hoopte op een sarcastisch grapje, maar ik ben bang dat je het nog serieus meent ook. _-:( Ik ben zo blij dat ik dat werk niet meer doe. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:28

mvdende schreef:
Even voor de goede duidelijkheid. Het bedrag wat doorgeven wordt aan de belastingdienst is ook het daadwerkelijke inkomen dat ik heb. Het uwv maakt ieder jaar een fout met de hoogte van mijn uitkering nadat een jaar ouder ben geworden. Ze berekenen de maand maart dus altijd verkeerd en het vakantiegeld gaat ook ieder jaar dus fout omdat ik ouder werd. Ik kan niet meer doorgeven aan de belastingdienst dan wat ik aan officiële inkomsten van het UWV heb.... dus aub niet zeggen dat het mijn eigen fout is. Doe er alles aan om te voorkomen dat ik moet terugbetalen.

Ik heb het trouwens over de belastingdienst in het algemeen. Zorgtoeslag, huurtoeslag, inkomsten belasting. .... groot log overheidsbedrijf dat z'n zaakjes niet altijd op orde heeft.

Je geeft zodra je je jaaropgave hebt gekregen van het uwv door wat je in 2017 hebt gekregen, even rekenen wat je bruto hebt gekregen. Maar ik zie in je profiel dat je 23 bent dus je wajong is tot 23 jaar dat het veranderd.
Eerlijk gezegd word ik er een beetje moe van dat dingen op instanties worden afgeschoven terwijl je er in feite zelf verantwoordelijk voor bent.
(zelf ook een wajong en ik geef het ook zelf door aan de BD toeslagen)