Terminale zorg in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:35

Delphi schreef:
Als familie hebben wij gevraagd de dosis te vervroegen, ook als dat zou betekenen dat hij eerder zou komen te overlijden.
Helaas mocht het personeel dit niet doen, omdat dit gezien zou worden als euthanasie. Uiteindelijk is hij de andere dag overleden.

Dit was trouwens in het verzorgingstehuis waar hij nog maar enkele weken zat. De verpleging vond het zichtbaar moeilijk en vervelend voor ons dat zij geen extra of vroegere dosis mochten geven.

Naar hoor...!
Ik gok dat je met het personeel de harde werkers op de vloer bedoelt: verpleegkundigen en verzorgenden.
Die mogen niet op eigen houtje de medicatie verhogen etc.

In principe is de arts verantwoordelijk, dus die had opgetrommeld moeten worden.

Een verhoogde dosis morfine 'omdat meneer pijn lijkt te hebben' is doorgaans een gewone medische handeling (gericht op comfort/leed verzachten = palliatief; niet gericht op genezing) en heeft weinig met euthanasie van doen.
Wel kan het de dood bespoedigen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:36

Polly schreef:
Delphi schreef:
Nu denk ik dat dit niet onder palliatieve sedatie viel, maar hoe het wel precies zat was ons niet duidelijk. Wel was het 's avonds laat toen dit aan de orde was, dus misschien was er de dag later één en ander in gang gezet als hij toen niet zou zijn overleden?

Ik hoop dat nooit iemand nog in deze situatie komt maar voor dit soort situaties kan heel prima de huisartsenpost gebeld worden die het wel mogen voorschrijven om eerder medicatie toe te dienen of bijvoorbeeld andere medicijnen.

Ik meen dat er een arts aanwezig was in het verzorgingstehuis of dat ze deze gebeld hebben i.v.m. de dosis om deze te mogen verhogen/vervroegen. Het was ons helaas niet helemaal duidelijk wat wel en niet mocht. Wij hadden achteraf veel liever gezien dat mijn opa eerder was gestorven, maar wel echt al die uren aaneengesloten comfortabel was.

Overigens werd de mond met wattenstaafjes nog wel nat gemaakt, maar kreeg hij helemaal geen eten of vocht meer.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:39

Zowel bij mijn oma als mijn schoonmoeder is er goed overlegd met ons en de artsen.
Mijn schoonmoeder heeft een week of 2 morfine gehad. Ze kreeg steeds minder eetlust, drinken ging nog wel. Uiteindelijk wilde ze zelf niet meer en is met dormicum in slaap gehouden, ze was toen met 2 dagen overleden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:40

Janneke2 schreef:
Delphi schreef:
Als familie hebben wij gevraagd de dosis te vervroegen, ook als dat zou betekenen dat hij eerder zou komen te overlijden.
Helaas mocht het personeel dit niet doen, omdat dit gezien zou worden als euthanasie. Uiteindelijk is hij de andere dag overleden.

Dit was trouwens in het verzorgingstehuis waar hij nog maar enkele weken zat. De verpleging vond het zichtbaar moeilijk en vervelend voor ons dat zij geen extra of vroegere dosis mochten geven.

Naar hoor...!
Ik gok dat je met het personeel de harde werkers op de vloer bedoelt: verpleegkundigen en verzorgenden.
Die mogen niet op eigen houtje de medicatie verhogen etc.

In principe is de arts verantwoordelijk, dus die had opgetrommeld moeten worden.

Een verhoogde dosis morfine 'omdat meneer pijn lijkt te hebben' is doorgaans een gewone medische handeling (gericht op comfort/leed verzachten = palliatief; niet gericht op genezing) en heeft weinig met euthanasie van doen.
Wel kan het de dood bespoedigen.

Klopt, ik bedoelde hier de verzorgenden en verpleegkundigen mee. Waar ik trouwens geen onvertogen woord over kan zeggen! Zij vonden het zichtbaar ook erg vervelend. Zij hebben de arts toen ook gecontacteerd, maar omdat hij een hoge dosis dormicum en morfine had gehad mochten ze de volgende dosis niet vervroegen. Zij kregen geen toestemming op dat moment.

Het kan overigens ook dat wij bepaalde zaken verkeerd begrepen hebben hoor. Je bent immers ook emotioneel en er gaat van alles door je heen.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:40

Mijn oma is ruim 5 jaar terug geëuthenaseerd.

Teruggekeerde borstkanker na 9 jaar "schoon"

Na een laatste zomer in Hongarije waarvan ze had gezegd die nog mee te willen maken ging ze rap achteruit toen ze terug waren. Vanaf de dag dat ze terug waren tot de dag dat ze geholpen werd en dus overleed, zaten maximaal 2 weken. Kan iets korter zijn geweest.

Mijn oma had al tig medicijnen en ik geloof dat ze ook morfine pillen had maar geen pomp oid. De dag dat ze overleed hebben we bij haar gezeten maar behalve mn moeder en opa moest iedereen weg (ik wilde er ook niet bijzijn moet ik zeggen) het schijnt dat ze zo moe was van het vechten dat ze bij binnenkomst van de arts haar hand heeft opgetild als teken van doe het alsjeblieft. Dat vind ik nog steeds wel lastig als ik erover na denk.

Dat je zo moe kan zijn van het leven dat je zo uitkijkt naar de arts die er een "eind" aan komt maken.
Maar super fijn dat die keuze er wel is! En mijn oma dus ook een hoop lijden nog heeft kunnen besparen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:41

Delphi schreef:
Jolien87 schreef:
Het is 29 april als ik een telefoontje krijg van mijn vader dat mijn oma die ochtend buiten kennis is aangetroffen. Direct staat er een medisch team bij mijn oma: ze krijgt een morfinepomp en ons wordt verteld dat deze ervoor dient om het haar zo comfortabel mogelijk te maken. Ze is stervende en we moeten er rekening mee houden dat ze binnen enkele dagen zal komen te overlijden. Op de ochtend zelf dat ze comateus is aangetroffen weet de huisarts nog maar nauwelijks met haar te communiceren: "Heeft u door dat het niet goed met u gaat?" Twee kneepjes in de hand volgen, 'ja', ze heeft het in de gaten. "Heeft u pijn?" Één kneepje, 'nee', ze heeft geen pijn.
Alle vragen die we hebben worden uitgebreid en duidelijk beantwoord, de morfine die ze toegediend krijgt is dusdanig weinig dat het er niet voor zorgt dat ze overlijdt maar dat ze geen pijn of ongemak voelt. Uiteindelijk zal haar lijf er zelf mee ophouden. Op momenten dat we merken dat het niet goed gaat dan mag mijn vader een extra 'shotje' toedienen aangezien hij zelf ook in de zorg werkt. Ook hebben we een soort wattenstaafje gekregen met een bakje water waarmee we oma's mond kunnen bevochtigen. Voor de rest krijgt ze, naast de morfine, geen infuus of iets dergelijks. We wachten tot het lijf er vanzelf mee ophoudt en het belangrijkste is dat oma hier zo weinig mogelijk last van heeft.
Met oma wordt respectvol omgegaan. Wanneer de arts of verpleegkundige haar aan wil raken voor een onderzoek dan wordt dit aan mijn oma verteld, dingen zoals: "Ik ga even uw pols vastpakken om uw hartslag te voelen, vindt u dat goed? Zo mevrouw Drost, ik leg nu uw hand weer terug". Het is ontroerend om te zien met hoeveel respect dit gebeurt.
Op de vierde dag wordt overlegd om de morfinedosis iets op te hogen en op dat moment begint mijn oma onregelmatig te ademhalen: het einde is daar van een mooi 93-jarig leven.
Hoe verdrietig het ook was om mijn oma te verliezen, mijn familie en ik kijken met een warm hart terug op deze periode waarin wij én oma geweldig en liefdevol zijn bijgestaan door het medisch team. Van mij dan ook geen onvertogen woord over de terminale zorg in Nederland.

Ik heb hier tranen van in mijn ogen. Wat mooi en ontroerend!

Ondanks dat het bij mijn opa vervelend was om te zien dat hij steeds even een poosje oncomfortabel was, vond ik de verpleging ook heel goed. Aanwezig, maar voor ons als familie op de achtergrond. Hier gingen ze ook erg respectvol om met mijn opa en werd er inderdaad ook verteld wat ze gingen doen. Ook al reageerde hij niet. Uiteindelijk bleken er een paar medebewoners erg onrustig te zijn. Ze wilden nog even naar mijn opa toe, ondanks dat hij er nog maar zo kort zat. De verpleging kwam vragen of wij dit bezwaarlijk vonden.
Wij vonden dit geen enkel probleem en toen zijn ze samen met de verpleging afscheid komen nemen. Zo ontroerend vond ik dat.

Dankjewel. Ik vind het fijn om te lezen dat er voor jouw opa ook zijn fijn gezorgd werd, ondanks dat hij het toch niet altijd gemakkelijk heeft gehad.
Mijn oma woonde inmiddels ook in een verzorgingstehuis en zij was degene die het langst op haar afdeling woonde. De medebewoners en de 'meisjes' zoals mijn oma de verpleegkundigen altijd liefkozend noemde waren erg met haar begaan en er kwam -in overleg met ons als familie- ook zo nu en dan even iemand afscheid van haar nemen. Het was zo bijzonder om te zien hoe geliefd zij was, het was altijd al een markante vrouw geweest (voor de mensen die Schone Schijn kennen: denk maar aan Hyacint) en om haar dan zo te zien liggen in haar sterfbed was hartverscheurend.
Wij hebben haar onder begeleiding van de Monuta zelf afgelegd, dit was allemaal mogelijk. En toen we haar op de dag van de uitvaart in de kist naar de uitgang reden stond er een enorme erehaag klaar van medewerkers. Nou, dan breekt je hart hoor. We hadden het niet anders gewild voor haar. We hebben haar echt tot het eind bijgestaan, tot en met het moment dat de kist in de oven werd geschoven.
Twee weken daarvoor had ze de uitspraak gedaan 'Ze mogen me nu wel komen halen' en uiteindelijk is haar wens in vervulling gegaan.

Was de terminale zorg voor oma niet zo warm en betrokken geweest dan had ik heel anders op deze periode teruggekeken.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 09-11-17 22:44, in het totaal 3 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:42

Zeer recent is mijn oma na een vrij kort en heftig ziekbed overleden. Woensdag kregen we het nieuws dat het echt heel slecht was, de dag erna verhuisde ze al naar een hospice. Na een week is er in overleg besloten dat ze zouden starten met de palliatieve sedatie en een dag later was ze overleden. Alles was eigenlijk zo geregeld.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:44

Ervaring, geen continu zorg, thuiszorg kwam 2 x per dag en 1x per dag of met medicatie problemen iemand vd terminale thuiszorg, rest moest door 1 familie lid worden gedaan. ( zie maar eens iemand in je eentje op po stoel te krijgen en daarvoor op het toilet of luiers te verwisselen bij iemand met veel pijn )Terwijl er was aangegeven dat er hulp thuis zou komen in het ziekenhuis en door ha en thuiszorg. Toen dit nodig werd de mededeling gegeven dat er niemand beschikbaar was,klein detail hierin en niet onbelangrijk is dat familie lid 1 beneden bedlegerig was (wachtende op transpantaie) en familie lid 2 boven op sterven lag.
En kort door de bocht gezegd, was het zoek het verder zelf maar uit. De uiteindelijke palliatieve "zorg" met dormicum n morfine pomp heeft 10 dagen geduurd, waarvan 5 met nog zeer heldere momenten en wegens gebrek aan zorg aantal ongelukjes. ( patient die op onbewaakte momenten aan de wandel gaat maar dat niet kon)

En nog 1 wel meerdere failieleden bij betrokken, ging vreselijk mis met de medicatie als in paniek en angst aanvallen, de dormicum component was "vergeten" en daarvoor ging het ook meer dan week niet van een leien dakje, medicatie fouten mt als gevolg onnodig lijden van terminale patient. ( patient palliatieve zorg geven, maar tegelijker tijd alle medicatie van voorheen door laten slikken en niemand die verantwoording wou nemem voor het stoppen daarmee )

In beide gevallen nabestaanden not amused en in 2e geval zeer kwalijk voor de patient, die echt heel ziek en angstig is geweest, patient in 1e geval heeft door missende zorg ook aantal minder fraaie momenten doorstaan, gelukkg met beperkte gevolgen.

Zal wel toeval zijn dat net de 2 gevallen die ik ken niet echt de schoonheids prijs verdienen. Maar fraai was het niet.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:46

Zeer recent en iemand die zeer dichtbij mij stond; zorg aangevraagd eind van de middag, zelfde avond gestart. Warme mensen, bij een telefoontje stonden ze binnen 15 minuten op de stoep. Huisarts was ook indien gewenst binnen een uur bij ons en onderhield contact met de huisartsenpost zodat wij daar geen informatie hoefden te verstrekken en direct geholpen zouden worden.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:48

Toen mijn moeder aan het eind van de behandelingen van de chemo's was gekomen is veel met de huisarts besproken. Zij wilde geen actieve euthanasie, terwijl ze eerst dacht van wel en hier zelfs het eerste gesprek al voor had gehad.

In de tussentijd was ze thuis en heeft ze thuiszorg gehad, maar heel weinig, ook omdat ze dit niet wilde.

Maar toen ze echt aan het einde kwam was ze bij mij thuis, was alles vlot geregeld.
Thuiszorg kwam elke dag om even te checken en eventueel te wassen als ze dit wilde. En moest het nodig zijn kwamen ze extra.
Toen mijn moeder echt niet meer kon kwam de huisarts maandags en vertelde dat de pomp gewoon besteld kon worden en zij kon dan zelf beslissen of ze die dan dinsdags gelijk aangesloten wilde krijgen of wat later.
Zij heeft toen besloten dit woensdags te willen want ondanks dat ze heel ziek was wilde ze liever niet sterven. De pomp moesten we wel zelf ophalen.
Na goed overleg de pomp woensdags aan laten sluiten, hier was onze huisarts zelf bij met nog een huisarts die op dat moment bij hem in de praktijk werkte en die mijn moeder graag mocht.
Ook kwam de thuiszorg om te helpen, die waren er ook al de dagen ervoor geweest om haar te wassen ed. Er werden een soort van grote plas luiers op het matras neergelegd omdat mensen nog weleens vocht verliezen als ze komen te overlijden.
Nog even gepraat en de pomp uiteindelijk aangesloten, daarna viel ze al snel in slaap. Nog tegen haar gepraat, geen idee of ze iets verstaan heeft, en haar lippen wat nat gemaakt.
Ze werd wel wat onrustig en toen ik de thuiszorg hierover belde hebben die nog even contact gehad met de huisarts en deze kwam nog om extra morfine bij te spuiten.
Nog diezelfde avond is ze overleden, ze was echt op en heeft alles eruit gehaald wat erin zat.

Ben ontzettend tevreden en dankbaar over de manier waarop alles verlopen is, zowel met thuiszorg als met de huisarts en ook naderhand met de uitvaartonderneming die gelijk kwam toen ze gebeld waren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:52

mirmar schreef:
Toen mijn moeder aan het eind van de behandelingen van de chemo's was gekomen is veel met de huisarts besproken. Zij wilde geen actieve euthanasie, terwijl ze eerst dacht van wel en hier zelfs het eerste gesprek al voor had gehad.

In de tussentijd was ze thuis en heeft ze thuiszorg gehad, maar heel weinig, ook omdat ze dit niet wilde.

Maar toen ze echt aan het einde kwam was ze bij mij thuis, was alles vlot geregeld.
Thuiszorg kwam elke dag om even te checken en eventueel te wassen als ze dit wilde. En moest het nodig zijn kwamen ze extra.
Toen mijn moeder echt niet meer kon kwam de huisarts maandags en vertelde dat de pomp gewoon besteld kon worden en zij kon dan zelf beslissen of ze die dan dinsdags gelijk aangesloten wilde krijgen of wat later.
Zij heeft toen besloten dit woensdags te willen want ondanks dat ze heel ziek was wilde ze liever niet sterven. De pomp moesten we wel zelf ophalen.
Na goed overleg de pomp woensdags aan laten sluiten, hier was onze huisarts zelf bij met nog een huisarts die op dat moment bij hem in de praktijk werkte en die mijn moeder graag mocht.
Ook kwam de thuiszorg om te helpen, die waren er ook al de dagen ervoor geweest om haar te wassen ed. Er werden een soort van grote plas luiers op het matras neergelegd omdat mensen nog weleens vocht verliezen als ze komen te overlijden.
Nog even gepraat en de pomp uiteindelijk aangesloten, daarna viel ze al snel in slaap. Nog tegen haar gepraat, geen idee of ze iets verstaan heeft, en haar lippen wat nat gemaakt.
Ze werd wel wat onrustig en toen ik de thuiszorg hierover belde hebben die nog even contact gehad met de huisarts en deze kwam nog om extra morfine bij te spuiten.
Nog diezelfde avond is ze overleden, ze was echt op en heeft alles eruit gehaald wat erin zat.

Ben ontzettend tevreden en dankbaar over de manier waarop alles verlopen is, zowel met thuiszorg als met de huisarts en ook naderhand met de uitvaartonderneming die gelijk kwam toen ze gebeld waren.

Wat een ontroerend verhaal. Ik ben blij voor jou en je moeder dat het uiteindelijk zo mooi en vredig is verlopen, afgezien van haar onrustige moment. Maar het is fijn dat hier direct actie op is ondernomen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:01

nou ;( geloof mij het kan waardeloos zijn, ik heb de braadzakken en helium nog in huis, ik was in staat mijn eigen zus om te leggen ;( .

het is niet bij iedereen zo simpel als jullie denken.

en daar laat ik het bij, wacht maar als je ervoor staat, want echt iedereen laat je vallen, echt ..........

sassefras

Re: Terminale zorg in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:03

ohhhhhhh daarbij wil ik nog zeggen dat de meeste ervaringen met een oma of opa zijn, als je net 45 bent is dat een heel ander verhaal helaas

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:04

Jammer dat je niet wat meer uitleg geeft sassefras over hoe het bij jou ging, maar wel meteen aanvallend op dit topic reageerd....

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:05

sassefras schreef:
ohhhhhhh daarbij wil ik nog zeggen dat de meeste ervaringen met een oma of opa zijn, als je net 45 bent is dat een heel ander verhaal helaas

Mijn ervaring gaat om een 22 jarige. Je moet ook hulp wíllen accepteren.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:06

Trouwens voor de droge mond zijn er ontzettend veel middelen in de apotheker dat je kan halen, dat is ook de nieuwste trend. Ik heb van ijsvlokken tot champagne gekend maar een soort "vals speeksel" is echt wel nuttig.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 09-11-17 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:06

sassefras schreef:

Bedoel je hiermee dat de terminale zorg hierin willekeurig is?
En natuurlijk is het ontzettend k*t als een relatief jong iemand komt te overlijden, maar als kleinkind is het nog steeds heel verdrietig om je opa of oma te verliezen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:07

2 familieleden zijn beide voor hun 55e overleden aan kanker, in 2013 en 2015 en ik kan me niet herinneren dat het zo is gegaan als jou ervaring sassefras...

Daarnaast werk ik in het verpleeghuis en in 95% gaat het daar om ouderen maar soms komen er ook jongere mensen... en ook daarbij heb ik deze ervaring (gelukkig) niet
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 09-11-17 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:08

Furrow schreef:
Trouwens voor de droge mond zijn er ontzettend veel middelen in de apotheker dat je kan halen, dat is ook de nieuwste trend. Ik heb van ijsvlokken tot champagne gekend maar een soort "vals speeksel" is echt wel nuttig.

Ik geloof dat mijn oma één of ander suikerwater had. Ik dacht eerst in al mijn naïviteit nog dat het een lolly was die ze de avond ervoor van de verpleging had gekregen, omdat ze 's nachts vaak onrustig was. :')

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:10

idylle schreef:
Jammer dat je niet wat meer uitleg geeft sassefras over hoe het bij jou ging, maar wel meteen aanvallend op dit topic reageerd....

aanvallend ???? nou echt niet hoor, maar t kan dus echt waardeloos zijn :(

idylle

Re: Terminale zorg in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:11

Dan heb ik je verkeerd begrepen, excuus!
Zou je wat meer willen/kunnen vertellen of liever niet?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:13

YellowLeaf schreef:
sassefras schreef:

Mijn ervaring gaat om een 22 jarige. Je moet ook hulp wíllen accepteren.

hulp accepteren ???? zeg bijna ga je mond spoelen met zeep :+

je weet niet waar je over praat, euthanasie verklaring geregeld alle rare dingen uitgesloten, totdat je niet meer kan praten, geen ja en geen nee. en dan ben je ineens wilsonbekwaam. nou geloof me ;( , dan heb je aan niemand niks meer hoor

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:15

Jolien87 schreef:
Furrow schreef:

Ik geloof dat mijn oma één of ander suikerwater had. Ik dacht eerst in al mijn naïviteit nog dat het een lolly was die ze de avond ervoor van de verpleging had gekregen, omdat ze 's nachts vaak onrustig was. :')

kan wel een lolly zijn. Op oncologie waar ik gewerkt hebt hadden ze ook lolly's met morfine.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:19

sassefras schreef:
hulp accepteren ???? zeg bijna ga je mond spoelen met zeep

je weet niet waar je over praat, euthanasie verklaring geregeld alle rare dingen uitgesloten, totdat je niet meer kan praten, geen ja en geen nee. en dan ben je ineens wilsonbekwaam. nou geloof me , dan heb je aan niemand niks meer hoor

Waarom reageer je nou zo aanvallend?
Ik zit ademloos en met een traan de ontroerende ervaringen te lezen, hij wil blijkbaar je ervaring niet delen maar wel heel hard roepen dat het waardeloos is.. Wat moet daarvan geleerd worden?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:21

Maar helaas is dat vaak zo Sassefras, als ik nu vast laat leggen dat ik euthanasie wil als ik alzheimer krijg, dan kan het allemaal goed geregeld zijn maar als het eenmaal zover is en ik kan niet meer duidelijk aangeven wat ik wil dan ben ik wilsonbekwaam.. een arts heeft met vreselijk veel regels en wetten te maken omtrent euthanasie, hoe moeilijk dat helaas ook kan zijn soms..