mirmar schreef:Toen mijn moeder aan het eind van de behandelingen van de chemo's was gekomen is veel met de huisarts besproken. Zij wilde geen actieve euthanasie, terwijl ze eerst dacht van wel en hier zelfs het eerste gesprek al voor had gehad.
In de tussentijd was ze thuis en heeft ze thuiszorg gehad, maar heel weinig, ook omdat ze dit niet wilde.
Maar toen ze echt aan het einde kwam was ze bij mij thuis, was alles vlot geregeld.
Thuiszorg kwam elke dag om even te checken en eventueel te wassen als ze dit wilde. En moest het nodig zijn kwamen ze extra.
Toen mijn moeder echt niet meer kon kwam de huisarts maandags en vertelde dat de pomp gewoon besteld kon worden en zij kon dan zelf beslissen of ze die dan dinsdags gelijk aangesloten wilde krijgen of wat later.
Zij heeft toen besloten dit woensdags te willen want ondanks dat ze heel ziek was wilde ze liever niet sterven. De pomp moesten we wel zelf ophalen.
Na goed overleg de pomp woensdags aan laten sluiten, hier was onze huisarts zelf bij met nog een huisarts die op dat moment bij hem in de praktijk werkte en die mijn moeder graag mocht.
Ook kwam de thuiszorg om te helpen, die waren er ook al de dagen ervoor geweest om haar te wassen ed. Er werden een soort van grote plas luiers op het matras neergelegd omdat mensen nog weleens vocht verliezen als ze komen te overlijden.
Nog even gepraat en de pomp uiteindelijk aangesloten, daarna viel ze al snel in slaap. Nog tegen haar gepraat, geen idee of ze iets verstaan heeft, en haar lippen wat nat gemaakt.
Ze werd wel wat onrustig en toen ik de thuiszorg hierover belde hebben die nog even contact gehad met de huisarts en deze kwam nog om extra morfine bij te spuiten.
Nog diezelfde avond is ze overleden, ze was echt op en heeft alles eruit gehaald wat erin zat.
Ben ontzettend tevreden en dankbaar over de manier waarop alles verlopen is, zowel met thuiszorg als met de huisarts en ook naderhand met de uitvaartonderneming die gelijk kwam toen ze gebeld waren.
Wat een ontroerend verhaal. Ik ben blij voor jou en je moeder dat het uiteindelijk zo mooi en vredig is verlopen, afgezien van haar onrustige moment. Maar het is fijn dat hier direct actie op is ondernomen.