Hoe 'verstandig' zijn jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:03

Alle 4 eruit gehaald onder volledige narcose en door een kaakchirurg.
Ik had er geen pijn aan, maar dat kwam omdat mijn kin ook geopereerd moest worden en daardoor is alles 6 weken gevoelloos geweest :+

Heb wel een nabloeding gehad maar verder viel alles erg goed mee!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:03

Ik heb foto gemaakt en heb er maar 3 zitten.
Ben nu 19 en zitten nog lekker er onder.

Maar toen ik 15/16 was had ik mn laatste twee melk kiezen pas gewisseld dus wie weet duurt het gewoon nog wel even.

Ze moeten als ze doorkomen sowieso er uit, me tanden staan al scheef en over elkaar vooral hoektanden met voortanden dus dat zal t alleen maar verergen.

Winged

Re: Hoe 'verstandig' zijn jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:04

Ik heb ze alle vier nog. Gelukkig ook maar, want ik mis twee andere kiezen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:05

Winged schreef:

Zijn ze al door gekomen dan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:06

Ik heb ze allemaal nog (afkloppen!!!!).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:11

Janinevv schreef:
Winged schreef:

Zijn ze al door gekomen dan?

Yes, op mijn 21ste al. Ben nu bijna 29 :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:14

Bij mij zijn ze er alle 4 uit, moest voor m'n operatie ivm narcose en beademingsdingen enzo. Blijkbaar mag je dan je verstandskiezen niet meer houden ivm infectiegevaar.

Hier zijn ze om en om gegaan, dus eerst links en daarna rechts, door een kaakchirurg in het EMC. Het engste vond ik eigenlijk nog de verdoving zelf, alles ging tintelen en ineens kan je je mond niet meer bewegen dus ik raakte daarvan in de paniek :+

De pijn viel daarna wel mee. De tweede keer werd het geloof ik door een in opleiding gedaan en toen is er een splinter blijven zitten, die wel behoorlijk zeer deed en telkens ook m'n tong open sneed 'maar dat was gewoon gevoeligheid' (aldus de tweede kaakchirurg). Uiteindelijk heb ik zelf het stukje eruit weten te wippen en heb ik er daarna geen last meer van gehad. Ben nog wel even terug gegaan om mede te delen dat er dus wel degelijk nog een stukje verstandskies achter was gebleven. :+
Nu merk ik er niks meer van. Ja, in m'n onderkaak voel ik 'putjes' en aan één kant is er een soort 'flapje' (dat is ook de kant die door de kaakchirurg in opleiding is gedaan) maar bovenin voel ik niks geks ofzo, zelfs geen putje niks.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:20

Ik ben 25 en heb ze allemaal nog. Of nouja, onder zijn ze een klein beetje door dus die moeten er binnenkort wel uit. Boven nog niets te voelen of te zien! De tandarts wilde wachten met er uit halen zo dat onder en boven te gelijk kan. Eerst de ene kant en later de andere kant.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:21

Ik heb ze alle 4 op mijn 12e laten trekken. Ze zijn alle 4 weer teruggekomen en die heb ik allemaal nog. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:25

Die van mij zijn op mijn 17e doorgekomen en heb ze alle vier nog.
Nu mis ik de 4 kleinste kiezen vooraan (die waren op jonge leeftijd al getrokken) dus nu heb ik een "normaal" aantal kiezen. :) Dat was ook naar verwachting, want op de foto's konden ze toen al zien dat ze vrij snel door zouden komen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:26

Fair schreef:
Ik heb ze alle 4 op mijn 12e laten trekken. Ze zijn alle 4 weer teruggekomen en die heb ik allemaal nog. :)

Hoe kan dat dan? Iedereen heeft maar 4 verstandskiezen? Ze zijn niet wisselbaar als melktanden..

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:36

Winged schreef:
Fair schreef:

Hoe kan dat dan? Iedereen heeft maar 4 verstandskiezen? Ze zijn niet wisselbaar als melktanden..

Dat weet ik. Maar toch is het echt gebeurd. :) Ik kreeg ze tegelijk met al mijn andere volwassen tanden. Voor mijn beugel moesten ze toen alle 4 eruit gehaald worden. Later, rond mijn 16e, zijn ze alle 4 weer teruggegroeid en ik heb ze op mijn 19e nog steeds. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:42

Grappig, ik weet wel dat sommigen een extra tand aan de binnenzijde hebben... Maar een extra stel verstandskiezen kende ik weer niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:43

Oh mijn hemel ik heb ze allemaal nog en het is mijn grootste nachtmerrie dat ze eruit moesten. Twee jaar geleden voor andere klachten bij de kaakchirurg gelopen en die zei gelijk die moeten eruit. Dus ik vroeg door of het echt moest of dat het nog even kon wachten. Hij gaf als antwoord dat het niet direct hoefde...ja weg was ik natuurlijk.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:47

Ik heb alles nog zitten :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:36

Ik heb afgelopen zomer mijn eerste verstandskies laten trekken. Ze moeten er allemaal uit en zit daar echt niet op te wachten...

Het eruit halen was geen probleem. De kies stond wel dwars, maar werd door midden gezaagd en met een beetje wrikken waren de twee stukken eruit. Ik had geen last van de geluiden ect, vond het wel prima. Maar daarna.... Pfff.... Mijn pijngrens is best hoog, maar slikte 4 dagen lang constant ibuprofen en paracetamol. Iedere dag dacht ik, als het nu niet overgaat ga ik bellen met de tandarts. En toen was het weekend, maandag, dinsdag en toen hield ik het niet meer. Moest huilen van de pijn terwijl dat meestal niet gebeurt. Tandarts gebeld en die zei dat ik direct moest komen want ik was de klos... Het gat was ontstoken en moest schoongespoeld worden. Dit gebeurde zonder verdoving en ging door de grond van de pijn. Maakte helemaal spastische bewegingen :')
Daarna was de pijn snel over. Kreeg een spuitje mee om zelf schoon te spuiten en een aantal dagen later was het dicht.

Nu de rest nog :')

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:46

Alle 4 in 1x eruit, onder volledige narcose. Ik had schrik dat ik anders nooit terug zou willen gaan als ik per 2 liet doen :-) Geen echte napijn van gehad ook, wel de typische hamsterkaakjes maar kon redelijk snel weer vlot alles eten. Mijn pijngrens ligt normaal best wel laag ook, dus wil veel zeggen als ik er geen last van heb gehad. Geen pijnstillers nodig gehad hier!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:48

Heb eentje linksboven die half door gekomen is maar scheef staat.
Wanneer deze opnieuw begint door te komen moet ie waarschijnlijk wel verwijderd worden.
Rechtsonder is sedert een week aan het door komen.
Voor de rest geen last van de anderen of dergelijke.

Edit: ben 24.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:56

rien10 schreef:
Weet je trouwens waarom het "verstandskiezen" heten?
Verstandskies is een verbasering van "ver staande kies". De kies die verste achterin je mond staat.
Geheel off topic, ik weet het. Excuus.

Maar waar komt dan het Engelse wisdom teeth vandaan? :D

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:58

Alle 4 tegelijk onder volledige narcose bij kaakchirurg nergens last van gehad ook daarna niet echt. Alleen al het hechtdraad wat tegelijk loskomt... bijna in verslikt omdat stukje nog vastzat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:11

Ik begrijp alleen niet dat sommigen ze alle 4 tegelijk hebben laten doen. Bij mij mocht dat helemaal niet omdat je dan bijna niet kunt slikken/eten/drinken... Konden jullie dat dan wel? :oo

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:15

Drinken ging direct toen verdoving uitgewerkt was. Eten 1ste dag lekker vla daarna pasta ect

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:18

Nooit problemen gehad om daarna te slikken/eten/drinken... De dag zelf moet je het nog bij vloeibare dingen houden, maar ik kon al heel snel weer vast voedsel eten ook. Was echt geen enkel probleem.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:20

Ik bleek er in totaal 3 te hebben, twee boven en één onder. Alle drienin een keer laten trekkken bij de kaakchirurg. Ging allemaal erg soepel en stond met een kwartiertje weer buiten.
Eten was die dag even geen optie. Heb aan de groentesapjes en vla/yoghurt gezeten. Dag erna kon ik weer rustig wat eten (kleine stukjes). Drinken via de kant waar geen kies onder was getrokken en dan door een rietje

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:23

Ik heb ze allemaal nog :) Ze kwamen bij mij al vrij vroeg door en op mijn 16e had ik ze alle vier.
Ze mogen blijven zitten mits ik ze goed schoon kan houden, al vind ik dat soms best lastig :o