Alternatieve geneeswijze, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:49

Bij alternatief kijk je waar het probleem vandaan komt.Dus waarom slaap je niet, waarom ben je moe enz.Bij regulier krijg je een slaappil, waar alternatief zegt maak een avondwandeling of doe aan yoga.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:54

marleen_usar schreef:
Bij alternatief kijk je waar het probleem vandaan komt.Dus waarom slaap je niet, waarom ben je moe enz.Bij regulier krijg je een slaappil, waar alternatief zegt maak een avondwandeling of doe aan yoga.

Tuurlijk, reguliere geneeskunde zoekt niet naar de oorzaak van je ziekte.... :roll:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:57

aestate schreef:
Ik heb op zich niets tegen alternatieve geneeswijzen, zolang mensen het idee hebben dat het werkt. Bedenk je dan wel alleen dat dit ook placebo kan zijn (je hebt het gevoel dat het werkt, maar dit komt niet direct door de geneeswijze). Met reguliere medicatie wordt hier op getest, met alternatieve geneeswijzen niet. Daarom is officieel ook niet aangetoond dat alternatieve geneeswijzen ook daadwerkelijk genezen.
Nou is een van de eerstr regels in de wetenschap: laten we duidelijk zijn in waar we het over hebben.
"Alternatieve medicatie wordt niet getest".
Over welke medicatie heb je het...? Misschien geldt het wel voor een paar middeltjes, dat kan.
Voor curcumine geldt dit zeer nadrukkelijk niet (meer dan 10.000 publicaties op pubmed) - en zo zijn er nog heel veel meer middelen.

Idem voor zaken als osteopatie, uitgebreid ontwikkeld op basis van onderzoek en niets anders dan onderzoek - hoeveel wetenschappelijker wil je het hebben?

Maar ik ga weer off topic.

aestate

Re: Alternatieve geneeswijze, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:14

@janneke2; ik bedoelde therapie en niet getest op placebo: een compound is relatief makkelijk te testen op werkzaamheid, maar een therapie, zoals resonance therapy bijvoorbeeld, is dan weer heel lastig. Pure celstudies zijn te eenvoudig.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:44

Curcumine (kurkuma) is geen alternatief geneesmiddel maar een voedingsmiddel, een kruid wat je door je eten kan doen. Niks alternatiefs aan, het wordt alleen door velen gezien als het zoveelste wondermiddel tegen van alles en nog wat, maar het valt als zodanig eerder in de categorie superfoods.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:02

Is het nou werkelijk waar zo moeilijk on topic te blijven?
Topic mag van mij op deze manier wel gesloten worden, hier heb ik het niet voor geopend!

Erg jammer dit -:(-

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:33

Welkom op bokt... waar ieder topic over alternatieve geneeskundr uitloopt tot een rel.

Je mag me eventueel pben voor mijn persoonlijke ervaring.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:01

Ach dat weet je als je hier zo.n topic begint, niks dan gezeik. Echt heel jammer.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:09

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:43

kimberly1995 schreef:
http://leefbewust.nu/reguliere-geneesku ... kzalverij/

Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen TS.

Met sommige dingen vind ik dat ze ergens een punt hebben, tegelijkertijd staat er imo ook genoeg onzin op bovenstaande website. Daarnaast vind ik dat onderzoek mbt Amerika niet geheel relevant voor NL. Ik zit op mn mobiel dus ga het niet uittypen, maar er is zo een heel zooitje aan medicatie en behandelingen aangehaald waarvan ik je kan vertellen dat dat in NL anders werkt of dat daar andere of veel strengere regels voor zijn. Je kan bijv. ook niet voor niks heel veel 'thuismedicatie' in NL niet kopen terwijl dat in Amerika in elke willekeurige Walmart ligt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:25

BigBen schreef:
Licor schreef:
En dan kun je zeggen dat is het placebo effect.. maar leg dat een paard maar eens uit ;)

Dat paard heeft er niets mee te maken.
Het is de eigenaar die gevoelig is voor het placebo effect.

In dit geval was de eigenaar niet eens op de hoogte dus het was blind getest ;)

Maar goed.. ik heb in mijn omgeving al te vaak de positieve effecten gezien dus ik kan er echt niet meer onderuit

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:09

Askja schreef:
Curcumine (kurkuma) is geen alternatief geneesmiddel maar een voedingsmiddel, een kruid wat je door je eten kan doen. Niks alternatiefs aan, het wordt alleen door velen gezien als het zoveelste wondermiddel tegen van alles en nog wat, maar het valt als zodanig eerder in de categorie superfoods.

(... ;) gosh, ik wist niet dat pubmed zich met superfoods etc etc bezighield...)

Dat het hard op weg is om gebruikt te worden door de gebruikelijke reguliere artsen, dat kan kloppen.

(...of is dit: gevalletje "ik heb recht op mijn eigen feiten"?)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:45

Je laatste opmerking tussen haakjes kan ik niet plaatsen Janneke

Naar de werking van het keukenkruid kurkuma is idd het nodige onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat het mogelijk gunstige effecten heeft op bijv. artrose en andere chronische ontstekingen.
Ik gebruik het onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet voor een van onze paarden, een artrosepatient, en het lijkt hem zeker te helpen. Maar kurkuma is dus nogmaals geen alternatief geneesmiddel, of je moet alle gezonde natuurlijke levensmiddelen onder die noemer scharen.

Meer on topic (voordat er hier weer mensen beginnen te steigeren): persoonlijk vind ik dat er een groot verschil zit tussen het inzetten van bepaalde kruiden/plantenextracten ter bevordering van de gezondheid, en bijv. homeopathie. Van bepaalde planten en kruiden is bekend en aangetoond dat ze werkzame bestanddelen bevatten. Denk aan wilg (bevat acetylsalicilzuur ofwel aspirine), calendula (extract werkzaam bij huidirritaties), vingerhoedskruid (bevat glycociden, werkzaam bij hartklachten), valeriaan (rustgevend) etc.
Van het zgn. potentiëren dmv verdunningen wat de basis vormt van homeopathie is echter nooit enig effect bewezen/gemeten.

Zelf heb ik in het verleden weleens echinaforce (homeopathisch) gebruikt op aanraden van derden, maar nooit effect bemerkt. Het gaf hooguit een goed gevoel iets te gebruiken waarvan gesteld wordt dat het de weerstand verhoogt.
Voortaan hou ik het wel bij een sinaasappeltje extra, een warme douche en een uur eerder naar bed.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:39

Dat kan natuurlijk.

Mijn huidklachten zijn verdwenen en mijn melkallergie die vorig jaar opeens weer op kwam (had ik als baby en daarna niet meer echt last van gehad wat ik heb gemerkt) en die is nu door homeopathie inmiddels een intolerantie. Het was binnen de behandeling de bedoeling dat ik mijn oude klachten weer tijdelijk terug kreeg en dat ze daarna weer zouden verdwijnen en dat is ook precies het geval. Dus voor mij het bewijs dat het werkt. Fysieke lichaamsprocessen kun je niet faken en al helemaal niet als er vervolgens fysieke symptomen aan te linken zijn.

Binnen mijn opleiding vind ik ook niet Natuurgeneeskunde of Klassieke homeopathie beter. Ze doen precies hetzelfde, alleen de middelen die je fysiek inneemt zijn anders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:46

Faken is niet het juiste woord. Zowel placebo als nocebo effecten veroorzaken echte fysieke lichaamsprocessen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:14

Askja schreef:
Je laatste opmerking tussen haakjes kan ik niet plaatsen Janneke

Naar de werking van het keukenkruid kurkuma is idd het nodige onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat het mogelijk gunstige effecten heeft op bijv. artrose en andere chronische ontstekingen.

Accoord, ik was wat kort door de bocht, dat zou niet moeten... :o

Voor alle duidelijkheid: er is een klein, subtiel verschil ( ;) alleen voor de fijnproevers onder ons) tussen het kruid curcuma/ koenjit/ geelwortel en curcumine.

Men type in op pubmed 'curcumine' en er verschijnen meer dan 10.000 hits.
(Met een breder scala aan onderwerpen dan ontsteking en arthose.)

En accoord, ik heb geen uitspraak gedaan over 'of curcumine/ curcuma een al dan niet alternatief geneesmiddel is'.
Wat ik wel zeg: het middel wordt 'uit en te na' onderzocht in de medische sector.
En ik denk dat ondanks de onmogelijkheid van patent (... nu ja, er zijn patenten op allerlei manieren om opname te verbeteren etc.) dit een goede zaak is. Blijkens de verschillende onderzoeken kan curcumine erg veel goeds doen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-10-17 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:19

Kuggur schreef:
Faken is niet het juiste woord. Zowel placebo als nocebo effecten veroorzaken echte fysieke lichaamsprocessen.

:j

Er is uit (wetenschappelijk) onderzoek zelfs gebleken dat patiënten beter herstellen die medicatie uit een luxe verpakking krijgen dan de patiënten die exact dezelfde medicatie krijgen uit een goedkoop, simpel uitziende verpakking.....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:37

Ofwel: lang leve het placebo-effect. De werking van het menselijk brein blijft een wonderbaarlijk iets.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:43

Na overleg hebben we besloten dat dit topic terug open kan. Mijn excuses voor het ongemak. ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:59

Ik ben een groot voorstander van alternatief in combinatie met regulier!

Alternatief maakt je bewust van je zelf, je lichaam, je geest, je manier van voeden, etc...alternatief geeft je innerlijk aandacht en geeft je het grvoel begrepen en gewaard te worden, je klachten serieus worden serieus genomen...hierdoor raakt de mens bewust en beter zelfredzaam..

Regulier is een ondersteuning in allerlei labtesten...die kijkt van binnen, maakt een foto, een scan...eventueel een medicament om dingen van binnen te sturen of aan te vullen..

Maar regulier heeft steeds meer nadelen, geen tijd arts, geen gevoel van arts, te snelle uit de losse hand diagnose, te veel medicijnen die niet adequaat werken, waardoor er nog een bij, dosis hoger...oorzaak wordt 9 van de 10 keer niet gezocht en daardoor niet gevonden....duur! Hoge drempel ivm klachten omschrijving en drempelvrees. Uit eindelijk worden er maar enkelen echt genezen bij regulier, het ontaard in jarenlang medicijngebruik met steeds meer klachten door medicijngebruik....jaarlijks sterven er bosjes door medicijnvergiftiging.

Alternatief is een grote poel waar je in kan vissen en verdwalen in de wirwar van gogen....velen ervan is kwats....velen zijn goed opgeleide paramedici die met veel interesse in allerlei gebieden meer kennis hebben dan een arts, die alleen achter zijn bureau met veel moeite in 10 minuten een duur consult geven en zo snel mogelijk van allerlei “gezeur” verlost willen zijn.....

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:51

Indestal schreef:
Maar regulier heeft steeds meer nadelen, geen tijd arts, geen gevoel van arts, te snelle uit de losse hand diagnose, te veel medicijnen die niet adequaat werken, waardoor er nog een bij, dosis hoger...oorzaak wordt 9 van de 10 keer niet gezocht en daardoor niet gevonden....duur! Hoge drempel ivm klachten omschrijving en drempelvrees. Uit eindelijk worden er maar enkelen echt genezen bij regulier, het ontaard in jarenlang medicijngebruik met steeds meer klachten door medicijngebruik....jaarlijks sterven er bosjes door medicijnvergiftiging.

En alternatieve 'genezers' kunnen wel diagnoses stellen? En dan bedoel ik echte diagnoses, dus niet dingen met bioresonantie of wat ze allemaal gebruiken, waarbij er uiteindelijk uitkomt dat iemand niet goed in zijn chi zit oid.

En klopt, bij de alternatieve geneeswijzen zul je weinig mensen zien die doodgaan door medicatie, omdat ze alleen water met energie (aka homeopathie) voorgeschreven krijgen. Lastig om daar aan dood te gaan. Tenzij je daardoor de reguliere geneeswijzen links laat liggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:55

Citaat:
En alternatieve 'genezers' kunnen wel diagnoses stellen? En dan bedoel ik echte diagnoses, dus niet dingen met bioresonantie of wat ze allemaal gebruiken, waarbij er uiteindelijk uitkomt dat iemand niet goed in zijn chi zit oid.

What's in a name...?
Ik heb geen idee wat je bedoelt met een genezer tussen aanhalingstekens.
Ik neem maar aan dat je met diagnose de gebruikelijke diagnose bedoelt (maagpijn vanwege ulcus vanwege H. Pylorus).

Er zijn mensen die arts zijn, of goed regulier opgeleide niet arts met ziekteverzekerings contract - of idd lui met drie weekendcursussen.

Gesteld dat iemand werkt met bioresonantie, dan hoort de diagnose öok in termen van bioresonantie te zijn - DAT is namelijk wat gemeten is. (Fyi: dat is geen chi.)
Citaat:
En klopt, bij de alternatieve geneeswijzen zul je weinig mensen zien die doodgaan door medicatie, omdat ze alleen water met energie (aka homeopathie) voorgeschreven krijgen. Lastig om daar aan dood te gaan. Tenzij je daardoor de reguliere geneeswijzen links laat liggen.

En andermaal fyi: er is meer dan alleen homeopathie.

Prima om kritisch te zijn op "alternatieve geneeswijzen", maar doe dan niet zo slordig. Dat wekt de indruk dat je drie kreten kent en verder maar wat roept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:21

Wat een dag vandaag, vanochtend met mijn verkeerde been uit bed gestapt, alles loopt kriskras door elkaar blablablabla...
Hahaha grapjes natuurlijk.

Volgen jullie ook het nieuws trouwens? Arm meisje, wat moet zij toch allemaal doorstaan hebben in de laatste minuten van haar leven :(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:30

Romy1234 schreef:
Wat een dag vandaag, vanochtend met mijn verkeerde been uit bed gestapt, alles loopt kriskras door elkaar blablablabla...
Hahaha grapjes natuurlijk.

Volgen jullie ook het nieuws trouwens? Arm meisje, wat moet zij toch allemaal doorstaan hebben in de laatste minuten van haar leven :(

Verkeerd topic, of helemáál in de war?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:47

Nee hoor, goede topic.
Ik Doe dan maar gewoon gezellig mee met Off topic kletsen aangezien de rest dat ook doet :)