Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lynnepinny schreef:Ik denk dat als je iets écht wil, je het ook wel kan. Lang doorstuderen voor een uiteindelijk doel is denk ik zo gek nog niet. Zelf zit ik nu bijvoorbeeld al ruim 8 jaar op de middelbare school. Dus van vmbo naar havo, een tussenjaar en nu zit ik in 6vwo. Waarom? Omdat ik heel erg veel interesse had in de opleiding diergeneeskunde, en ik dit ook waar wilde maken. Het moet natuurlijk ook nog blijken of ik wordt toegelaten, maar stel dat dit lukt dan zit ik nog eens 6 jaar 'vast'.
Vergeet niet dat je ook pas 16 bent, je hebt de hele wereld nog aan je voeten! Lang bezig zijn met het oriënteren op wat je nou eigenlijk kan en wil doen is helemaal niet zo erg. Probeer anders eerst even door te bijten met je huidige studie. Wie weet gaat het over een tijdje al een stuk beter als je bent gewend aan het (huiswerk)systeem. Zo niet, dan kan je altijd nog kijken of de eerder genoemde kunstacademies bijvoorbeeld iets voor je zijn. Maar het is inderdaad een grote stap vanaf vmbo, ik ken het
LoveGlove schreef:Cinnepin schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar herken veel....bij mij is op veel latere leeftijd eruit gekomen dat ik ADHD heb, toen vielen alle puzzel stukjes in elkaar.
Ik denk zelf dat ik dat ook heb. En ik denk dat ik misschien ook een lichte versie heb van autisme. En ik wil daar ook graag op getest worden. Maar mijn ouders zijn er heilig van overtuigt dat ik niets heb. Nouja, dan niet. Dan ben ik elke dag aan het einde van de Dag maar moe door alle prikkels die ik op een dag binnen krijg.tengeltje11 schreef:ook al zijn dingen al zangschool ed niets voor jou,ook als zangeres heb je een cv nodig.
opleidingen zang,audities,deelnames aan 'got talent',.... staan daar gewoon goed en leuk op.
dus als je daar echt voor gaan,ga je toch je 'is niets voor mij' en 'lijkt me niets' en 'interesseert me niets'..... aan de kant moeten zetten en dat gewoon doen.
want daar lopen nog het meest vanal mensen rond die je verder kunnen helpen als ze iets in je zien.
hoe breder je netwerk,hoe makkelijker.hoe vaker je kop op bv tv komt,hoe beter en ga zo maar door.
als beginnende artiest kan je het gewoon niet maken van geen dingen te gaan doen 'omdat je ze niet leuk vindt'
zangeressen in spe,daar zijn er 100000den van.allemaal kunnen ze goed zingen.
om door te breken is meer nodig dan goed kunnen zingen.
Doorbreken is wel wat ik wil. En ik ben er van overtuigt dat ik dat ook kan.
Mijn ouders vinden die scholen en talentenshows ook niets aan trouwens. Maar ze vinden het hele zangeres gebeure niets aan. Alhoewel ik wel weet dat ze me zullen steunen als ik echt die richting op gaGoof schreef:Ga eens eem goed gesprek aan met een loopbaancoach of studiebegeleider.
Je kan wel artiest willen worden, maar de halve wereld wil dat en je moet wel heel uniek zijn wil het lukken. Je zal toch een basis nodig hebben om jezelf later van inkomen te voorzien. Een goede opleiding is altijd wijs.
Dat weet ik. Daarom doe ik ook deze opleiding. Mijn plannen zijn letterlijk altijd zo groot, en heel moeilijk haalbaar. Maar ik wil het wel
Mam heeft net toch wel gemerkt dat er iets mis met me is. Er zijn nu een hoop man, dus ik kan het nu niet gaan vertellen. Ik heb haar beloofd om het te vertellen, dus ik heb niet veel keuze meer. Het is gewoon zo lastig, omdat ik weet dat mam waarschijnlijk niet helemaal weet wat ze er mee moet. Ik bedoel, zangeres is niet zomaar wat. Ze weet wel dat dat is wat ik wil doen.
LoveGlove schreef:Ik lees dat mensen vinden dat ik geen goed doorzettingsvermogen heb. Ik ben anders wel al sinds ik er echt echt serieus mee bezig ben (dat begon dus echt rond mijn puberteit) wel al keihard aan het werken om zelf beter te worden. Dat weten zelfs mijn ouders niet. Ofja ze weten het wel, maar hoe ver ik ga, weten ze niet. En, waar baseer je dan precies op dat ik geen doorzettingsvermogen heb?
LoveGlove schreef:En sommige dingen wil, of doe ik niet, omdat dat voor mijn gevoel geen zin heeft. Ik bereik er niet veel mee. Dat is mijn gevoel, en mijn gevoel heeft het nooit mis.
davinci2412 schreef:Alle antwoorden die ts geeft staat wel iets in van ik kan niet, ik wil niet, daar heb ik geen zin in enz. Denk je nou echt dat als je zangeres wil worden je alleen maar dingen kan doen die je leuk vind. Je zal keihard moeten werken en regelmatig dingen moeten doen die je niet leuk vind!
Je kan best gevoelig zijn voor prikkels, misschien zelfs ADD of ADHD maar dat je enkel doet waar je zelf zin in hebt is gewoon kinderachtig. Mijn advies? Grow up en zet je schouders er onder.
Dani schreef:Er is nog iets wat me opviel bij het verloop van dit topic. Je begint over je vermoeidheid en demotivatie, en vertelt dat dit al zeker een jaar speelt. Dan schrijf je iets over zingen, je passie. En direct daarna trek je de conclusie: dát is waarom mijn studie niet lukt, omdat ik zangeres wil worden. Vervolgens gaat het topic vooral nog over die ambitie. Maar hoe weet je ineens zo zeker dat dit de reden is? Want ik vond mijn studie erg leuk, en toch was ik ook vaak moe en gedemotiveerd bij mijn huiswerk. Je worstelt hier al een jaar mee en 'ineens' heb je het antwoord, maar hoe kan het dat je hier nooit eerder aan hebt gedacht? Is dit écht de oorzaak? Of vind je het ook fijn om er een reden aan te hangen, een verklaring, zodat je niet verder hoeft te zoeken en jezelf ook geen schop onder de kont hoeft te geven? Nu hoef je geen oplossing meer te zoeken, nu kan je je focussen op je nieuwe doel, zangeres worden. En als dat niet lukt, en je blijft ongemotiveerd, dan kan je er niks aan doen want het komt doordat je andere ambities hebt.
miramii schreef:LoveGlove schreef:Ik lees dat mensen vinden dat ik geen goed doorzettingsvermogen heb. Ik ben anders wel al sinds ik er echt echt serieus mee bezig ben (dat begon dus echt rond mijn puberteit) wel al keihard aan het werken om zelf beter te worden. Dat weten zelfs mijn ouders niet. Ofja ze weten het wel, maar hoe ver ik ga, weten ze niet. En, waar baseer je dan precies op dat ik geen doorzettingsvermogen heb?
Ik denk dat dat vooral voortkomt uit de dingen die je schrijft. Van 6 tot 8 aan huiswerk zitten is niet ongebruikelijk voor een mbo/hbo opleiding. Dat soort dingen kunnen anders overkomen.
Echter zijn er ook een aantal factoren die effect hebben op iemand zijn doorzettingsvermogen. Passie en interesse voor hetgeen wat je doet, zorgen ervoor dat doorzetten je veel makkelijker afgaat dan wanneer je geen interesse hebt voor het betreffende onderwerp. Dan kan van 6 tot 8 studeren veel minderen belastend zijn dan bij een onderwerp dat je niet interesseert. Dat zal je ongetwijfeld ook gehad hebben bij bepaalde vakken op de middelbare school.
Ik heb het idee dat je de essentie uit mijn bericht niet helemaal opgepakt hebt. Het lastige is, voor alle bokkers uit dit topic, is dat het lastig is om de vinger op de zere plek te leggen. Ligt het inderdaad aan je doorzettingsvermogen en motivatie? Is het een tijdelijk dipje? Kamp je met de beginselen van een depressie (iets wat onder jongeren veel vaker voorkomt dan men denkt)? Is de druk te hoog? Je opleidingsniveau te hoog of te laag? Motiveren je ouders je inderdaad te weinig of zijn ze juist realistisch? Besides that ben je ook 16, een leeftijd waarop je sowieso aardig met jezelf in de knoop kan zitten.
Er zijn zo ontzettend veel dingen die deze situatie kunnen veroorzaken. Vandaar de decaan. Een gesprek kan sowieso geen kwaad, iemand die meedenkt en je ook kan helpen met leren.
Ik spreek zelf uit ervaring. Ik wilde jarenlang de paardenwereld in, maar er is weinig werk en weinig kans op succes. Ik koos voor een 'veilige keuze', een opleiding met een grote kans op een baan. Tijdens mijn mbo deed ik dus een opleiding onder mijn niveau en iets wat ik totaal niet leuk vind. In gesprek met een decaan heb ik dit ontdekt en heb ik een (hbo)opleiding uitgezocht. Voor mij gold dat ik mijn mbo in 3 jaar i.p.v. 4 jaar zou doen, zodat ik zo snel mogelijk mijn hbo kon starten. Dit heeft ontzettend goed uitgepakt en uiteindelijk kon ik dit zelfs combineren met mijn droom; de paarden.