[ENQ]Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Re: Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:58

Ja dat altijd alles opeten is ook een ding. Hebben we zelf ook niet wel eens dat je gewoon geen trek hebt? Of sneller vol zit dan anders? Het eten misschien minder lekker vindt, waardoor je minder eet? Dat is allemaal maar de normaalste zaak van de wereld, maar als kinderen hun bord niet leeg eten (wat ze 9 van de 10 keer niet eens zelf hebben opgeschept), dan is dat 1 groot drama. Eten is sowieso bij jonge kinderen 1 van de weinige dingen waar ze controle over hebben, ouders kunnen immers niet het eten met een trechter naar binnen drukken. Hoe meer nadruk je daar op legt, hoe meer problemen je zult krijgen. Daarnaast is eten (en zeker op scholen) altijd haasten. Prop de boel maar naar binnen en dan vlug weer verder. Ook daarvan kan ik me niet voorstellen dat dat nou heel erg gezond is...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:16

Zit op een fb groep voor gezonde lunches. Had een mama een lekkere trommel vol groentes en yoghurt en gezonde dingen gemaakt en een fles fruitwater meegegeven.
Kreeg het beide onaangeraakt terug want de kinderen moesten verplicht 4 boterhammen eten en water.....
Dan slaat de bemoeienis wel door, als het kind zijn eten ontzegd wordt dat gewoon gezond was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:25

Keet schreef:
Zit op een fb groep voor gezonde lunches. Had een mama een lekkere trommel vol groentes en yoghurt en gezonde dingen gemaakt en een fles fruitwater meegegeven.
Kreeg het beide onaangeraakt terug want de kinderen moesten verplicht 4 boterhammen eten en water.....
Dan slaat de bemoeienis wel door, als het kind zijn eten ontzegd wordt dat gewoon gezond was.

Het is maar goed dat ik geen kinderen wil want de school die mijn kind zou weerhouden van zijn of haar lunch omdat het in hun mening niet goed genoeg is had een probleem.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:29

Yup...... zou uit mijn dak gaan.
Kijk dat ze elke dag boterkoek snickers en cola mee terug geven kan ik wel inkomen, of donuts en zut.
Maar groenten en andere gezonde zaken :n

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:40

Maar zelfs als je je kind een keer een snickers meegeeft...dat is toch geheel je eigen zaak? Kijk, ik zou dan een zak meegeven om uit te delen, want ik vind het sneu voor de rest als mijn kind iets aparts zou hebben en de rest niet. Maar het is toch veel logischer als je je kind leert dat het een minder gezond is dan het andere en dat je minder gezond eten met mate eet en af en toe?

En dat met dat trommeltje vol gezonde dingen weer mee terug geven, dan waren ze bij mij toch aan het verkeerde adres. Wat heeft dat kind dan gegeten??

Keet

Re: [ENQ]Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:51

Gedeelde boterhammen met klasgenootjes.

Een keer is je eigen zaak. Maar dagelijks? Dan vind ik enige aansturing over gezonde lunch voor kinderen wel op zijn plaats.

Maar vind de bemoeienis te groot worden. Laat ze dan liever vaker bewegen in schooltijd. Breng schoolzwemmen weer terug. Telspellen op het schoolplein. Bewegen in de klas ipv statisch stilzitten aan een tafeltje

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:54

Keet, dat is wel bizar zeg! En dan ook nog verplicht 4 broodjes, bizar!

Siesjuh, op zich ben ik dat wel met je eens, ware het niet dat er kinderen zijn die elke dag dat soort dingen mee naar school krijgen zonder regeltjes. Iedere dag een snickers, of zakje chips, of gevulde koek. Bij de kleuters... En echt, dat waren niet de extreme uitzonderingen. Dan snap ik best dat school zich ermee gaat bemoeien. Ze moeten alleen uitkijken daarin niet door te slaan.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:57

Nee niet dagelijks, imo logisch, maar ik heb al gemerkt dat dat schijnbaar niet zo logisch is voor sommigen :') .
En dan zijn richtlijnen prima, maar ga iemand niet vertellen wat en hoeveel van dat hij precies mee moet geven.

En dan delen met een klasgenootje...dan hebben ze beide toch veel te weinig gehad? Het moet echt niet gekker worden.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:50

Keet schreef:
Gedeelde boterhammen met klasgenootjes.

Een keer is je eigen zaak. Maar dagelijks? Dan vind ik enige aansturing over gezonde lunch voor kinderen wel op zijn plaats.

Maar vind de bemoeienis te groot worden. Laat ze dan liever vaker bewegen in schooltijd. Breng schoolzwemmen weer terug. Telspellen op het schoolplein. Bewegen in de klas ipv statisch stilzitten aan een tafeltje

Gelukkig hebben wij wel nog schoolzwemmen groep 4 t/m 8 en 1x per week gym voor groep 3 t/m 8
Kleuters spelen 2x (soms 3x) per dag buiten of in de kleine gymzaal. Groep 3 speelt ook nog 2x per dag buiten.
Ook in de klas is het gelukkig niet alleen stilzitten.

poetser

Re: [ENQ]Onderzoek gezond gewicht bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:13

Mijn zoontje krijgt wel gewoon water mee naar school, niet verplicht, maar hij drinkt dat zelf graag. Pauze 1 eet hij een appel, pauze 2 een "gezonde" koek. Tussen de middag eet hij 4 boterhammen met worst op school en een pakje Fristi.
Bewegen doet hij genoeg. 's Morgens en 's middags hebben ze 20 minuten pauze, tussen de middag 1u en een kwartier. Momenteel heeft hij 2x in de week gym en vanaf maart komt er ook nog schoolzwemmen bij. Wat ik wel jammer vind ( ik ben zelf van mening dat kleine kinderen, zoontje is 6, zo min mogelijk op pc/tablet moet spelen) is dat ze hun huiswerk enkel online krijgen via een speciaal programma, waardoor school mij eigenlijk verplicht om hem iedere dag voor de computer te zetten.

Ik kreeg zelf schoolmelk vroeger (woonde toen nog in Nederland) en een Evergreen koek of een pakje Sultana mee voor de pauze. Eten deed ik thuis (overblijven mocht niet van mijn moeder, zij was toch thuis).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:28

Hier op de middelbare school (HAVO/VWO) is het digitale leerdeel ook door onze strot geduwd. Althans, zo ervaar ik het. Je was verplicht om een laptop aan te schaffen of van school te huren. Uiteindelijk heeft mijn zoon heel leerjaar 4 de laptop niet aangeraakt (heel schooljaar voor niets huur betaald) en dit jaar is het nog de vraag of hij gebruikt wordt. Wel is het zo dat alles digitaal gecommuniceerd wordt. Ook naar ons.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:02

Siesjuh schreef:
Kijk, ik zou dan een zak meegeven om uit te delen, want ik vind het sneu voor de rest als mijn kind iets aparts zou hebben en de rest niet.

En als alle kindjes nou een keer zo'n utdeelzak meenemen, is de hele klas obees aan het einde van het schooljaar ;)

Eens per jaar is het nationaal schoolontbijt. Gesponsord door lokale supermarkten. Dan wordt er een gezond ontbijt geserveerd, zodat kinderen leren wat gezond is. Het is dan maar waar je de lat legt natuurlijk. Want (witte) boterhammen, margarine, hagelslag en bekertjes melk - ík vind dat niet zo gezond als standaard ontbijt!

Dus alsteblieft, laat school zich verre houden van verplichte warme maaltijden en dergelijke! Ouders mogen zèlf bepalen hoe hun kind groot wordt en dat betekent dat zij ook mogen kiezen voor iets anders dan een 'algemeen heersende opvatting'.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:03

Ben wel benieuwd wat TS van alle reacties tot nu toe vindt. :j

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 15:12

Ik ben erg blij, ik heb alleen maar serieus reactie gekregen en ook allemaal bruikbare antwoorden! :)

Wat betreft het 'taboo' ik kan dat wel snappen, het is ook een moeilijk onderwerp en ik wil zeker niet
zeggen dat je niet alleen water moet drinken, je kunt best een frisje drinken, dat kan weinig kwaad. Ik
drink ook zeker niet alleen maar water..

Ik wil jullie allemaal erg bedanken! :D