Diagnose dyslectie, beelddenker.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:17

Als je zoontje het leuk vindt om te koken of bakken, kun je daar ook iets mee.
Recepten lezen (is niet saai woordjes maar direct iets waar hij iets mee kan en dan af wisselen met het lezen van het woord "eieren" en ze gaan pakken) maar ook afwegen en dan aanvullen. VB: Ik moet 400 gram bloem en ik heb er nu 200 dus .... of ik heb nu 375 dus ik moet nog ... bij.

Ook vermeningvuldigen en delen kun je zo oefenen. Dit recept is voor 4 personen maar we zijn maar met 2 vandaag. Of ingewikkelder, we zijn met 6 vandaag. Of dit is voor 12 cakejes maar ik wil er 24 bakken of 18....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:25

akishino schreef:
@ Janneke2 Mijn zoon is motorisch heel sterk, fijne motoriek ook, maar toch schrijft hij bijna onleesbaar. Dat in combinatie met een erg zwakke spelling is het vaak meer een rebus of puzzel die we op moeten lossen dan een stukje lezen.

Op zichzelf is een goede motoriek fantastisch, maar het levert zonder specifieke testen geen echte informatie op.
Schrijven is ten dele een kwestie van fijne motoriek, maar ook van oriëntatie, coördinatie van ogen en vingers en dus ook nog van evenwicht.
Soms is het gewoon een kwestie van de storende ATNR kwijtraken.

Citaat:
Het lijkt of hij altijd onder hoogspanning leeft.

Brrr!
Probeer die oorzaak te achterhalen, ipv 'meer van hetzelfde'!

(Sommige kinderen 'presteren' idd uitstekend, bijvoorbeeld met spelen als ze 4 zijn, met zwemmen als ze 5 zijn, etc - maar blijken bij gericht testen op zaken als evenwicht, coördinatie, oriëntatie "altijd op hun tenen gelopen te hebben".)