Hebben jullie een uitvaart verzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Hebben jullie een uitvaart verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:54

Ik had dezelfde discussie met mijn man toen we samen gingen wonen. Kreten als "onzin" en "geldklopperij" kwamen voorbij.
Ik heb hem toen uitgelegd dat het misschien wel eens duurder kan zijn dan een uitvaart zo te betalen, maar dat ik dat geld niet op mijn bankrekening heb staan en ik wel een fatsoenlijke uitvaart voor hem wil regelen mocht hij komen te overlijden.
Wij betalen trouwens iets van 11 of 12 euro per maand.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:58

Mijn nabestaanden weten wat ik wil, en dat is zo min mogelijk poespas en zo goedkoop mogelijk.
Cremeren via de 'achterdeur', dus geen dienst, geen koffie en cake.
Urn ophalen en dan of op t strand of een bootje huren en me uitstrooien. Hapje en drankje erbij, herinneringen ophalen en klaar.
En dat kost gelukkig bijna niets :-)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:49

Ik ben volgens mij vanaf mijn 18de verzekerd. 10 jaar dus inmiddels, betaal 8 euro per maand. Totaal kom ik op 7000 euro dacht ik :)

Is er in ieder geval een potje, wat mijn nabestaanden (mochten die er komen) ermee willen Mogen ze zelf bedenken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:50

Maar hoe zit het dan? Stel ik sluit m nu af voor een bedrag van 8000, betaal bijvoorbeeld elke maand een tientje. Maar stel ik overlijd volgend jaar, krijg je dan 8000 of alleen wat je gespaard hebt?

En stel ik zit na 50 jaar aan 8000, stopt het dan of spaar je dan verder oid?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:02

Misschien een beetje offtopic; maar hebben jullie ergens de wensen van uitvaart vastgelegd oid? Mocht er iemand overlijden bij mij in de familie waarvoor ik iets moet regelen dan maak ik mij namelijk meer zorgen over wat iemand zou willen dan het geldplaatje wat er aan vast zit.
Bij een verzekering hangt het er ook maar weer net van af hoe je verzekert bent en wat de keuze uit bijv de kist is.
Dit ook een beetje nav de opmerkingen 'ik wil mijn nabestaanden niet met ellende opzadelen'.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:09

Amy schreef:
Maar hoe zit het dan? Stel ik sluit m nu af voor een bedrag van 8000, betaal bijvoorbeeld elke maand een tientje. Maar stel ik overlijd volgend jaar, krijg je dan 8000 of alleen wat je gespaard hebt?

En stel ik zit na 50 jaar aan 8000, stopt het dan of spaar je dan verder oid?

Als jij je voor 8000 verzekerd keren ze 8000 uit. Of je nou 1 of 50 jaar verzekerd bent.

Dat heeft niets te maken met de premie die je al betaald hebt.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:13

Wij hebben er allemaal 1 thuis. Stel dat een van mijn ouders komt te overlijden, zijn ze verzekerd, draait de rest van het gezin ook niet voor de kosten op. Kunnen ze gewoon voor een mooi bedrag begraven worden, en ik ook trouwens.
Ik geloof dat ik voor 8.000 euro verzekerd ben. Ik wil niet dat een ander voor die kosten moet opdraaien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:14

Mijn ouders hebben een uitvaartverzekering voor de kinderen afgesloten toen we nog jong waren.
Inmiddels hebben wij de verzekering overgenomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:15

vibabu schreef:
Misschien een beetje offtopic; maar hebben jullie ergens de wensen van uitvaart vastgelegd oid? Mocht er iemand overlijden bij mij in de familie waarvoor ik iets moet regelen dan maak ik mij namelijk meer zorgen over wat iemand zou willen dan het geldplaatje wat er aan vast zit.
Bij een verzekering hangt het er ook maar weer net van af hoe je verzekert bent en wat de keuze uit bijv de kist is.
Dit ook een beetje nav de opmerkingen 'ik wil mijn nabestaanden niet met ellende opzadelen'.

Dat heb ik dan weer niet gedaan, het maakt me niet zoveel uit wat er na de dood gebeurt, dat mogen mijn nabestaanden helemaal zelf kiezen waar zij zich prettig bij voelen :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:18

Als je echt iets wilt doen, ga dan sparen. Spaar 200 euro per jaar op een aparte spaar rekening. Dat loopt na 50 jaar op tot meer dan 10.000 Euro.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:26

rien10 schreef:
Als je echt iets wilt doen, ga dan sparen. Spaar 200 euro per jaar op een aparte spaar rekening. Dat loopt na 50 jaar op tot meer dan 10.000 Euro.

Ja, en dan gaat volgende maand de wasmachine, de auto en de ketel in ene kapot en krijg je er een flinke dierenartsrekening bovenop. En begint de bodem van je reguliere spaarrekening in zicht te komen. Dan weet ik voor mezelf al dat dat uitvaartpotje aangesproken gaat worden. Dan heb ik het liever via een uitvaartverzekering geregeld.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:26

Als je jong bent kun je beter een levensverzekering afsluiten. Ik betaal 15 per maand, kom ik te overlijden dan komt er 400.000 vrij. Veel goedkoper in die zin. Je kunt zelf kiezen hoeveel er vrij komt. Hoe meer, hoe duurder uiteraard.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:07

tengeltje11 schreef:
Maar nu laten jullie uitschijnen dat de verzekering jullie geld geeft.
Wat dus in 90% van de gevallen zeker niet zo is,een verzekering wint daaraan,dus waarom zou je verzekeringsmaatschappijen nog extra sponseren?

Tuurlijk kan je plots vroeg overlijden,maar hoe groot is die kans?

En wie heeft helemaal niets als hij komt te overlijden?
Meeste mensen hebben al vlug een auto,koophuis die (deels) afbetaald is,elektro,hobbyspullen,.....
Meeste mensen laten toch behoorlijk mat materieel achter als ze sterven.
Tuurlijk heb je daar geen direct geld van om de begrafenis te regelen,maar achteraf krijg je dat toch.

Mensen willen ook altijd veel,en een dure kist en ceremoniegedoe en zolang opgebaard liggen en mooie begraafplaats en maaltijd voor een boel mensen en ik-weet-niet-wat-nog-allemaal.
Das eigen keuze,maar het kan ook heus voor een boel minder.

Helaas kan ik uit eigen ervaring vertellen dat er meer mensen op jonge leeftijd dood gaan als je denkt. De rekening van de uitvaart moet binnen 15 soms 30 dagen betaald worden. In die tijd is de inboedel nog niet verdeeld laat staan het huis verkocht. Met een beetje pech heb je nog niet eens inzicht in de financiën en zijn de rekeningen nog geblokkeerd. Terwijl huur en dergelijke wel doorlopen. Voor een paar euro per maand neem je een hoop zorgen bij je nabestaanden weg. Ik ben het met je eens dat een hoop verzekeringen overbodig zijn. Maar deze neem je niet voor jezelf. Deze neem je voor de mensen waar je van houd.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:11

Inderdaad, wat Jenny zegt. Daarnaast is het enige verzekering waarvan je zeker weet dat je er gebruik van gaat maken, iedereen gaat dood immers. Een spaarrekening leuk, maar ipv naar de verzekeringsmaatschappij breng je dan veel geld naar de belastingdienst. Ervan uitgaande dat je lang genoeg geleefd hebt om überhaupt genoeg gespaard te hebben.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:16

Hier een uitvaartverzekering en een levensverzekering. Laatste was verplicht ivm hypotheek.

Mijn ouders hebben als kind ooit een polisje afgesloten, die is inmiddels betaald, maar stelt natuurlijk niks meer voor nu. Ik betaal ongeveer 6 euro per maand voor de uitvaartverzekering. Vind het erg belangrijk dat het er is omdat ik niet wil dat mijn nabestaanden tijdens hun rouwproces ook nog eens alle eindjes aan elkaar moeten knopen om te zorgen dat ik een knappe uitvaart krijg.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:20

Ik ben niet verzekerd. Was het eerst wel met mijn ouders mee, maar heb het stopgezet toen ik zelf moest betalen. Ik weet dat doodgaan veel kost, maar ik wil bijv. geen dure kist uit een catalogus, maar 1 van brandhout die zelf met een paar nagels vastzit (zelfgemaakt dus). Scheelt €2000 en de dienst + verbrandingskosten moeten ze van mijn spaargeld betalen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:40

Wie gaat die kist maken dan Antje? :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:45

Gemiddeld gezien verdient de verzekeraar natuurlijk fors op een uitvaartverzekering. Ze zijn geen liefdadigheidsinstelling.

Maar zelf sparen heeft ook nadelen. Wat als je morgen onder een bus komt/ ziek wordt etc etc. Zelfs al kan je nu lekker sparen: wat als je dat spaargeld in de toekomst moet opmaken (je raakt je baan kwijt/ onverwachte hoge uitgaves enz).

Een eigen huis is ook geen garantie. Hoe lang duurt het wel niet voor de erfenis is geregeld? En dan de verkoop? De uitvaartonderneming gaat echt geen maanden op z'n geld wachten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:45

Er is vast wel iemand in de familie die het aandurft, of als ik het kan, zelf

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:49

Als je jong bent is een uitvaartverzekering niet zo duur. Ik vind het eigenlijk asociaal als je je familie opzadelt met de kosten omdat je het geld er zelf niet voor over hebt.
Ook een eenvoudige crematie kost al om en nabij € 5000. Dan doe je echt niet gek. Ik ben ook blij dat allebei mijn ouders verzekerd zijn/waren. Mijn vader is inmiddels overleden ca 4 jaar geleden dus ik heb de kosten nog zo op het netvlies.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:52

tengeltje11 schreef:
Maar nu laten jullie uitschijnen dat de verzekering jullie geld geeft.
Wat dus in 90% van de gevallen zeker niet zo is,een verzekering wint daaraan,dus waarom zou je verzekeringsmaatschappijen nog extra sponseren?

Tuurlijk kan je plots vroeg overlijden,maar hoe groot is die kans?

En wie heeft helemaal niets als hij komt te overlijden?
Meeste mensen hebben al vlug een auto,koophuis die (deels) afbetaald is,elektro,hobbyspullen,.....
Meeste mensen laten toch behoorlijk mat materieel achter als ze sterven.
Tuurlijk heb je daar geen direct geld van om de begrafenis te regelen,maar achteraf krijg je dat toch.

Mensen willen ook altijd veel,en een dure kist en ceremoniegedoe en zolang opgebaard liggen en mooie begraafplaats en maaltijd voor een boel mensen en ik-weet-niet-wat-nog-allemaal.
Das eigen keuze,maar het kan ook heus voor een boel minder.

Mijn neefje overleed toen hij 6 was.
Mijn oom toen hij 40 was.
Mijn oma toen ze 65 was, wat een respectabele leeftijd is maar nog steeds jong.
De oom van mijn vriend was 50.
Mijn andere opa's waren beide boven de 75 toen ze kwamen te overlijden.

Hoe groot de kans is dat je jong komt te overlijden?
Ik werk tegenwoordig op de meldkamer en ik kan je vertellen dat er heel wat mensen komen te overlijden als je jonger bent. Dat je jong bent is geen garantie op het leven.

Over het geld geven van de verzekering wil ik je wel een kleine berekening geven.

Mijn vriend en ik zijn beide voor 15000 euro verzekerd dat wil zeggen: Wij hebben een pakket van diensten met een waarde van 5500 euro en kapitaalverzekering met een waarde va 9500 euro.
Wij betalen premie tot 65 jaar (dit maakt ons maand tarief iets hoger)
Mijn vriend is sinds januari verzekerd en ik heb het even snel aangerekend, als hij 65 is heeft hij 8500 euro betaald aan premie.

Persoonlijk kan ik dat niet echt geld klopperij noemen, maar wellicht ben ik gek :+

En stel nou, dat mijn vriend komt te overlijden, maar ik leef nog.
Hoe moet ik aan dat geld komen om zijn uitvaart te bekostigen?
Zijn auto levert tweedehands niet zo veel op. De woning, als je pech hebt is het weer recessie en kom ik er niet binnen een jaar vanaf...
Zijn vissen en zijn aquarium gaat ook niet alles bij elkaar opleveren.
Ik heb het idee dat jij de waarde van spullen erg overschat.
Daarbij wordt de rekening van de overledene bevroren en duurt het nog een behoorlijke poos voor iemand daar bij kan...

En natuurlijk hoef je geen ceremonie, je kan ook een technische crematie doen. Maar de vraag is of je zo afscheid wil nemen...

Voor de mensen die zeggen dat er nog nooit iemand boven de grond is gebleven, dat klopt.
De gemeente kan de uitvaart verzorgen.
Maar dan moet jij kunnen bewijzen dat je geen enkel contact hebt gehad met de overledenen of dat je het echt niet kan betalen.
Als je dat doet en de gemeente gaat de uitvaart verzorgen (bijzondere bijstand heet dat) heb je nergens recht meer op. Alles wat waarde heeft en wat geen waarde heeft is van de gemeente. Tot aan foto's aan toe.
Je mag vervolgens maar 1 keer op rouwbezoek komen en je krijgt niet te weten wanneer de uitvaart is. Die is er namelijk niet.

Is dat wat je je nabestaande wil aandoen?

Voor de mensen die sparen, je weet nooit wat er gebeurd waarvoor je je spaargeld nodig hebt. Daarbij is je uitvaartverzekering vrijgesteld van belasting, maar je spaarrekening niet. Je denkt dus dat je goedkoper uit bent maar dat ben je niet want je betaald belasting voor je spaargeld.
Rente? Welke rente?
En als je eerder komt te overlijden? Dan is het spaarbedrag nog niet optimaal.
En als je werkloos raakt? WW is leuk maar bij langdurig werkloosheid kom je in de bijstand waar je geen recht op hebt zolang je een fiks spaarbedrag hebt.

En dan, al je spaargeld is op en ie wil je toch verzekeren... Maar ondertussen ben je al lang niet meer zo gezond als dat je was, ben je oud en ziek verzin maar wat.
Dan is het een duur geintje, want je verzekerd je voor overlijden maar de verzekeraar neemt geen enkel risico. Hoe ouder je bent hoe duurder het wordt. Afhankelijk van de ziekte kan je je wellicht niet eens meer verzekeren.

Zoals te lezen ben ik dus een groot voorstander om te verzekeren, maar misschien komt dat wel omdat ik zovaak met nabestaanden praat en hun verdriet en hun verhalen hoor.
En natuurlijk ook omdat ik op de afdeling verzekeren heb gewerkt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:02

MaritB schreef:
Ja ik heb een overlijdensverzekering, ik vind het inderdaad ook niet kunnen om mijn nabestaanden met hoge kosten op te schepen.

Ik betaal 10 euro per maand, vind het prima.

Overlijdensverzekering? Overlijdensrisicoverzekering zeker?
Die heb ik ook, maar die betaalt alleen mijn hypotheek. Niet hoe ik begraven wil worden...

Dit zet me toch weer aan het denken, moet binnenkort toch eens verder kijken qua verzekeringen dan wat ik nu heb. :j

En even rekenen, mijn overlijdensrisicoverzekering betaalt een ton uit, voor mijn hypotheek. Restschuld is voor mijn familie, die het huis uiteraard dan kunnen verkopen (zeer waarschijnlijk met winst). Is een uitvaartverzekering dan nog nodig, vraag ik mij af.... De winst is namelijk voor de nabestaanden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:23

MDH, nav jouw post ga ik toch maar eens uitzoeken of het verstandiger is om te verzekeren :j

Wellicht toch handiger dan zelf sparen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:13

laetitia schreef:
MDH, nav jouw post ga ik toch maar eens uitzoeken of het verstandiger is om te verzekeren :j

Wellicht toch handiger dan zelf sparen.

Het is altijd verstandig om uit te zoeken of het past bij jou wensen.

Overigens om op jou eerste post terug te komen. Het is belangrijk te weten waar je voor verzekerd bent. Als een natura verzekering niet bij jou wensen aansluit kan je ook altijd nog een kapitaal verzekering afsluiten waardoor je alleen geld uitgekeerd krijgt.
Zo voorkom je dat je vast zit aan een pakket wat je niet wil maar ben je toch verzekerd mocht je onverhoopt in eens overlijden voor je alles bij elkaar gespaard hebt.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:32

Geen uitvaartverzekering. Wel een overlijdensverzekering voor de hypotheek. Als ik overlijd wordt direct de hele of halve hypotheek afbetaald. Daar kan je wel een uitvaart van betalen :0