Tramadol en klaarwakker?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:02

Ayasha schreef:
En wat als de tramadol niet meer werkt? Steeds meer blijft geen optie.

Hier gebruik ik 'm occasioneel op de ergste dagen, de andere dagen haal ik de randjes er af met paracetamol. Met pijn kan je leren om gaan. Ook met ernstige. :) tramadol is voor mij vooral als ik om eender welke reden gewoon mentaal en fysiek te 'op' ben om nog met de pijn te copen.

Dan komt er wel weer een ander middel. Over omgaan met pijn hoef je me niks uit te leggen na het traject waar ik nog middenin zit (o.a. met chronische pijn) en die maken geen punt van het tramadol gebruik. Ze zien liever natuurlijk helemaal geen gebruik maar ik ben dus van 3-4 per dag naar 1-2 per dag gegaan, en om heel eerlijk te zijn denk ik ook dat er bij mij iig geen verdere winst meer te behalen is.
Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik een vrij milde dosering heb, met de paracetamol er ook al bij in (325mg paracetamol en 37,5 tramadol) dus omhoog is altijd nog een optie met deze lage dosering wat dat aangaat.

Pijn is armoe en ik weiger met pijn te leven. Als dat een pilletje betekent, so be it.
Voor jou is tramadol een middel wat je gebruikt als het echt niet anders kan, voor mij is het noodzakelijk om de dag mee door te komen. En ja, daar is die tramadol dan voor nodig, en ik heb het echt wel met paracetamol geprobeerd..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:30

Ayasha schreef:

Hier gebruik ik 'm occasioneel op de ergste dagen, de andere dagen haal ik de randjes er af met paracetamol. Met pijn kan je leren om gaan. Ook met ernstige. :) tramadol is voor mij vooral als ik om eender welke reden gewoon mentaal en fysiek te 'op' ben om nog met de pijn te copen.

Pijn kan je mee leren omgaan, er is echter ook pijn waarmee je totaal niet meer kunt functioneren en mentaal en fysiek gewoon totaal niet meer mee kunt dealen. Pijn is slopend, vermoeiend en maakt je kapot.

Er zijn nog zo veel meer pijnstillers dan tramadol. Ook zwaardere. Ik gebruik geen tramadol meer, maar veel zwaardere pijnstilling en no way dat ik pijnvrij ben. Nooit, never pijnvrij, zelfs niet toen ze me op de OK voorbereiding volledig plat gespoten hebben met zeer zware pijnstillers. Dat is ook het doel niet, pijnvrij krijgen, wel een beetje meer leefbaar maken. Zelfs met de zware pijnstillers heb ik ernstige pijn, dag en nacht. Anders gezegd, ik loop met een gebroken enkel gewoon door en dat noem ik dan dus geen echte pijn... Fijn is anders.

Pijnscore van 0 tot 10 is dan ook 1 = gebroken bot, 3 = verbrijzeld en de pijn die ik heb een 11...
Dan kijken ze je raar aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:36

Anoniem schreef:
Ayasha schreef:

Dan komt er wel weer een ander middel. Over omgaan met pijn hoef je me niks uit te leggen na het traject waar ik nog middenin zit (o.a. met chronische pijn) en die maken geen punt van het tramadol gebruik. Ze zien liever natuurlijk helemaal geen gebruik maar ik ben dus van 3-4 per dag naar 1-2 per dag gegaan, en om heel eerlijk te zijn denk ik ook dat er bij mij iig geen verdere winst meer te behalen is.
Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik een vrij milde dosering heb, met de paracetamol er ook al bij in (325mg paracetamol en 37,5 tramadol) dus omhoog is altijd nog een optie met deze lage dosering wat dat aangaat.

Pijn is armoe en ik weiger met pijn te leven. Als dat een pilletje betekent, so be it.
Voor jou is tramadol een middel wat je gebruikt als het echt niet anders kan, voor mij is het noodzakelijk om de dag mee door te komen. En ja, daar is die tramadol dan voor nodig, en ik heb het echt wel met paracetamol geprobeerd..

Ik denk dat ons grootste verschil er in zit dat ik meer problemen heb met het pilletje dan met pijn. :) (nu heeft het bij mij ook extra risico ivm darmziekte en epilepsie. Er is sowieso weinig pijnstilling die ze me mogen geven. Dat speelt ook mee in die mening. Dat risico moet je mee afwegen en als de pijnstiller op regelmatige basis voor meer problemen kan zorgen dan leven met de pijn dan moet je keuzes maken, of je wil of niet. :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:39

Ayasha: maar dat hangt dan bij jou dus wellicht samen met het risico mbt darmen en epilepsie en is daarom voor jou absoluut een goede afweging om te maken en niet meer dan terecht dat jij dan pijn boven een pil verkiest; dat zou ik in jouw geval wellicht ook doen :)

Edit: ah je had 'm al aangevuld zag ik :')

Ayasha
Blogger

Re: Tramadol en klaarwakker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:41

:j Ik had 'm even gewijzigd om het duidelijker te maken. Toen ik hem na las kwam ik tot de conclusie dat het behoorlijk onsamenhangend stond. _O-

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:45

Ach, ik weet het niet. Mijn darmen werken niet, als er dan eigenlijk beter iets niet kunt nemen is een morfine(achtige) pijnstiller... Problemen met mijn hersenen heb ik helaas meer dan genoeg, ook niet de beste samenwerking. Ik heb de keuze gemaakt (of nouja ik zie het niet als keuze, ja kiezen tussen heel slecht en nog veel slechter, of te wel tussen 24/7 in bed liggen half dood en een uurtje per dag iets kunnen doen). Liever een beetje kunnen functioneren dan oud worden, als ik moet kiezen tussen 2 jaar een beetje kunnen leven of nog 30 jaar mee gaan, dan weet ik het wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:57

Ayasha schreef:
:j Ik had 'm even gewijzigd om het duidelijker te maken. Toen ik hem na las kwam ik tot de conclusie dat het behoorlijk onsamenhangend stond. _O-

_O- kan gebeuren.

Ik moet zeggen *even afkloppen* dat ik verder wel aardig gezond ben. Als in, geen verdere medicatie en ik sta jaarlijks onder controle bijnde cardioloog dus mocht het dáár effect op hebben merken ze het snel genoeg, maar m'n conditie is behoorlijk goed. Alleen ja dat lijf en die pijn.. nu heb ik ook 7 jaar geleden m'n rug nogal onhandig gebroken dus dat helpt ook niet mee aan de pijn...
toen ik begin dit jaar m'n rib kneusde door het hoesten (zeg maar niks) en dus codeïne kreeg was ik voor het eerst in ruim 7 jaar pijnvrij (met uitzondering van de 2 weken na m'n hartoperatie - stoned van de morfine na dan) en er kwam toen zoveel geluk dat ik het af en toe suf zijn op de koop toe neem.. ik wil niet meer terug naar pijn..

Maar als je met meerdere complicaties te maken hebt is de afweging natuurlijk heel anders dan bij mij! Ben ik absoluut met je eens :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:03

Quir schreef:
Ach, ik weet het niet. Mijn darmen werken niet, als er dan eigenlijk beter iets niet kunt nemen is een morfine(achtige) pijnstiller... Problemen met mijn hersenen heb ik helaas meer dan genoeg, ook niet de beste samenwerking. Ik heb de keuze gemaakt (of nouja ik zie het niet als keuze, ja kiezen tussen heel slecht en nog veel slechter, of te wel tussen 24/7 in bed liggen half dood en een uurtje per dag iets kunnen doen). Liever een beetje kunnen functioneren dan oud worden, als ik moet kiezen tussen 2 jaar een beetje kunnen leven of nog 30 jaar mee gaan, dan weet ik het wel. :)

Het is geen kwestie van niet werken maar van bloederige zweren ofwel ontstekingen. En gezien tramadol dat in de hand werkt zijn ze daar geen fan van. :)
Ik kies dus tussen pijn en leven. een 60tal jaar geleden ging je aan deze ziekte nl. nog gewoon dood. (dan bloedde je gewoon inwendig traag dood.).
Gezien het met de medicatie die ze nu hebben al moeilijk onder controle te houden is opteer ik er dus voor om zo min mogelijk tramadol te gebruiken. :)

Rachelle; dat is dan even een moment van echte vrede he, zo'n moment van pijnvrij zijn... :)
Het is lang geleden dat ik dat nog heb ervaren eigenlijk... (en nee dat is niet zielig bedoelt. :D Ik "ken" mijn pijntjes, ik zou met niemand anders willen wisselen, met "mijn pijntjes" weet ik wat ik moet aanvangen.. Dus ik zou echt niet willen ruilen van plek.)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:24

Eerste 2 nachten heb ik heerlijk geslapen.
Maar daarna lag ik er ook sn om 6u alweer wakker.

Overdag lag ik liever op bed door de sufheid.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:34

ik moet eigenlijk ook aan de Tramadol ( en ze hebben nog liever Fentanyl pleisters ), maar ik durf eenvoudig niet.
heb een ernstige, terminale ziekte.
maar toch ben ik bang voor verslaving, en vooral gewenning.
en ook de bijwerkingen.
slikken jullie bij de Tramadol ook laxeermiddelen ?
heb nu af en toe een paracetamolletje,maar die zijn niet meer afdoende. wil daarvan ook niet teveel slikken :roll: .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:44

Ik denk dat of je er al dan niet verslaafd aan raakt ten eeste veel te maken heeft met je eigen persoonlijkheid (ben je gevoelig daarvoor?) en ik weet dat verslavingskans ook minder groot is als je het in medische setting gebruikt (dus gewoon braaf de dosis neemt die je voorgeschreven wordt en niet meer of minder dan nodig.
Wanneer je pijn hebt reageert je lichaam ook anders op dergelijke medicatie dan wanneer je tramadol pakt voor iets wat bv ook met een paracetamol op te lossen is. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:48

spicegirl schreef:
ik moet eigenlijk ook aan de Tramadol ( en ze hebben nog liever Fentanyl pleisters ), maar ik durf eenvoudig niet.
heb een ernstige, terminale ziekte.
maar toch ben ik bang voor verslaving, en vooral gewenning.
en ook de bijwerkingen.
slikken jullie bij de Tramadol ook laxeermiddelen ?
heb nu af en toe een paracetamolletje,maar die zijn niet meer afdoende. wil daarvan ook niet teveel slikken :roll: .

Als je veel pijn hebt zou ik het echt overwegen, je krijgt er wel wat meer kwaliteit van leven op terug. Bijwerkingen is bij tramadol relatief hoog. Meeste mensen kunnen ook een stuk beter met fentanyl of oxycodon overweg. Ook zijn de bijwerkingen er maar een paar dagen en nemen dan af en er zijn meerdere soorten, stel dat die toch niet past. En als je het echt niets vind kan je na een paar dagen ook weer gewoon stoppen, zo snel is je lichaam er namelijk niet aan verslaafd. En meeste verslaving is toch ook psychisch, dus die overweging kan je zelf maken of je er gevoelig voor bent of niet.

Tramadol zit je wel ook vrij snel aan een max dosering, bij fentanyl is dat niet zo. Pleisters werken ook stuk prettiger, omdat de afgifte langer en constanter is.

Als je echt pijn hebt zou ik het echt overwegen. :(:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:22

Let wel dat Tramadol maar een werkingsduur heeft van drie tot vier uur dus je moet er heel wat slikken om het in je lichaam te houden. Je moet er dus zes per dag slikken om het effect te behouden en dan treed er gewenning op ja.

Daarom heb ik de retard maar ook dat kan je niet eindig slikken.

Als je geen jaren te leven meer hebt zou ik me niet druk maken over bijwerkingen c.q. verslaving. Verslaving heb ik zelf nooit iets van gemerkt overigens. Ben zelf ook nogal anti medicatie omdat ik al zoveel moet slikken waar ik echt niet buiten kan.

Leef liever toch wat langer en pijnvrij ben ik eigenlijk nooit meer. Een beetje meer of minder pijn, daar kan ik meestal wel mee omgaan. Kan daardoor wel heel veel dingen niet meer maar pijnstillers verdoezelen de pijn en als je, dankzij pijnstillers, door je grens heengaat kan je wel van kwaad tot erger gaan en daar pas ik voor.

Schipperen, dat is het en dat is denk ik voor iedereen persoonlijk plus hoeveel voorlichting je krijgt van de artsen plus hoever die met je mee willen gaan.

Denk dat ze daar hier in België iets alerter op zijn. Hier krijg je echt geen nsaid's bij het Kruidvat.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 01:36

Tramadol werkt hier wel erg goed voor de pijn, dus wat dat betreft kun je wel een lichte dosering proberen spicegirl. En eerlijk gezegd blijft het zo,n waardeloos middel dat het niet snel verslavend is. Als je echt niet zonder kan, is dat echt heel naar.

Hier inmiddels een dikke ontsteking in mijn voet, of er ook een breuk in zit hoor ik vlg week als de mri bekeken is. Wellicht is dan de ontsteking in ieder geval weg of een stuk beter, want die veroorzaakt heel veel pijn. Of ik ben een watje. :=

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 04:54

Ik heb een hele vage pijnlijke hoofdpijn, doktoren hebben alles uitgezocht maar hebben niks kunnen vinden. Het is op sommige momenten zo erg dat ik gewoon echt jankend naar bed ga, daarom hebben ze me toen tramadol gegeven maar bij mij werkte het niet de hoofdpijn kwam er even erg doorheen zetten daarom heb ik nu gezegd dat ik het er maar bij laat. Paracetamol en ibuprofen reageer ik helemaal niet op ook niet als ik een spiegel opbouw.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 05:27

moonfish13 schreef:
Ik slaap er ook slechter van, ook van morfine trouwens.
Lang niet iedereeen wordt er suf van.
Verslavend vind ik trouwens overdreven, ik slik al jaren dezelfde dosis en nooit behoefte aan meer.

Ik word er ook wakker van maar heb ook heel wat minder pijn (van lang durende pijn kun je juist ook erg moe van worden)en ja het is verslavend als ik nu zou stoppen moet ik afkicken(Dit ondervond ik toen ik stopte vanwege zwangerschap), nuvind ik dit afkicken niet zo erg vinden omdat ik het liever niet neem als wel dat is anders als bv drugs wat je in principe op een andere wijze bewust neemt maar de verschijnselen blijven hetzelfde maar zijn na een paar dagen ook weg ik zou zelf blij zijn als ik kon stoppen omdat er wat anders zou werken tegen de pijn of liever dat die pijn eens zou verdwijnen...

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 05:48

Ik lig er ook soms wakker van. Slik tramadol voor de nacht, omdat ik anders wakker lag van de pijn in mijn nek en rug. Nu slaap ik 2 uurtjes en dan lig ik alsnog de rest van de nacht wakker. De nachten die ik slaap, slaap ik door de tramadol wel goed. Anders werd ik sowieso altijd wakker van de pijn. En dan halverwege de nacht is de pijnstillende werking ook wel weg helaas. Soms neem ik dan nog een tweede tabletje, maar dat kan alleen als ik niet hoef te werken de dag erna, want ik word wel knetterstoned van die ondingen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 07:48

Ik slaap juist extra goed op tramadol :) . Ik gebruik het voor spier en zenuwpijnen in mijn been en doordat alles dan kan ontspannen slaap ik een stuk beter.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:43

24 jaar tramadol geslikt.
En na een pijn bestrijding abrupt gestopt
Zo wat ben ik ziek geweest.
En na 6 dagen naar de huisarts en die zei je hebt afkick verschijnselen
Wist ik veel dat ik verslaafd was aan tramadol

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:13

staat in de bijsluiter :j
wat heb je dan voor pijnbestrijding gehad ?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:07

spicegirl schreef:

Lees jij elke bijsluiter exact?
Ikke niet hoor

Ik ben na 24 jaar achter het probleem gekomen
En hebben ze mijn zenuwen daar aangeprikt en lam gelegd.
En dat is inmiddels alweer een jaar of 4 geleden en geen greintje pijn meer

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:26

jazeker, ik lees m exact, helemaal, en nog 2 x ook !
en dan zoek / google ik het ook nog op i-net.

zeker, nadat ik een fatale complicatie heb gekregen, die een bijwerking bleek van het medicijn.daar kreeg ik geen bijsluiter bij, heb 2 x gevraagd of het kwaad kon (beide keren ontkend ).
toen maar opgezocht op i-net,maar helaas al te laat.
dit bekort mijn leven in grote mate.
pas nog een medicijn de vulliebak ingeworpen, omdat die een ernstige onomkeerbare bijwerking had :j
dus ja, ik lees alles.
so should you ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:36

spicegirl schreef:
so should you ;)

Is ook zo hoor ik weet het

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:47

Vind het vreselijk spul. ben chronisch pijnpatient en het ook gehad. Als pijnstilling voor de nacht. Nou voor de pijn deed het niks, voor het slapen ook niet en heb een vreselijke nacht gehad. Wat een horror. Was hyperactief, zag de gekste dingen, kon zelfs geen water binnen houden en heb me nog nooit zo slecht gevoeld. Dan liever pijn... dat spul nooit meer haha

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:48

ponyparadijs schreef:
spicegirl schreef:

Lees jij elke bijsluiter exact?
Ikke niet hoor

Ik ben na 24 jaar achter het probleem gekomen
En hebben ze mijn zenuwen daar aangeprikt en lam gelegd.
En dat is inmiddels alweer een jaar of 4 geleden en geen greintje pijn meer

zou ik wel doen voortaan die dingen zitten er niet voor niks bij. :j