Veel aankomen na te zijn begonnen met sporten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:05

suikermeisje schreef:
Ik schrijf ik denk, ik schrijf niet TS moet.

Haar eetgedrag is verstoord en zeer ongezond. Dat vind ik niet normaal. Misschien eens de docu kijken: Emma wil leven. Helaas is Emma dood door deze zieke gedachten.

Had het dan alleen bij denken gehouden ;) !

Ja dat heb ik gezien, vreselijk, maar niet vergelijkbaar.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:09

BloemBloem schreef:
suikermeisje schreef:

Haar eetgedrag is verstoord en zeer ongezond. Dat vind ik niet normaal. Misschien eens de docu kijken: Emma wil leven. Helaas is Emma dood door deze zieke gedachten.

Had het dan alleen bij denken gehouden ;) !

Ja dat heb ik gezien, vreselijk, maar niet vergelijkbaar.

Waarom niet vergelijkbaar? Emma is ook niet begonnen als skelet hoor. Dat sluipt er op een hele gemene manier in. Het wordt een obsessie. Alles draait om de kcal.
En als iemand m'n mening niet wil lezen zetten ze maar op een foei, zien ze het ook niet.

BloemBloem

Re: Veel aankomen na te zijn begonnen met sporten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:11

Ik heb getemd op je reactie, over doorslaan gesproken (!)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 14:14

8)7 |o
Ik vraag goed bedoeld advies, omdat ik het even niet meer weet, ik weet wat gezonde voeding is en ik weet wat voor voedingsstoffen je moet binnen krijgen, dat lukt me prima. Ik ben begonnen met sporten omdat ik een actief mens ben en een paard minder heb, voor mij is het leuk om het doel eraan te koppelen van de trouwerij en de vakantie, zodat ik 'ergens naar toe werk'
In onze maatschappij wordt er echt te veel gegeten, dat is een feit, zeker met alle toevoegingen in producten en de massaproductie. Ik houd van pure voeding en gezonde voeding, te weinig eten is echt niet het geval, ik zal een meting laten doen en zal de resultaten delen, ik vraag jullie naar tips uit eigen ervaring , zelf ben ik geen actieve bokker meer maar met zulke dingen vind ik het fijn ervaringen van andere mensen te horen die niet dicht bij me staan zodat ik er mijn leer uit kan halen. Dus als je zelf hetzelfde probleem hebt, of ook bezig bent met iets soortgelijks laat dan een berichtje achter, ik ben benieuwd naar je ervaring, of wanneer je voedingsdeskundig bent. Aan reacties van 'je eet te weinig en je bent al dun' heb ik niet zoveel, dat laat ik wel aan de deskundigen over, je moet doen wat je zelf prettig vind, ik hoef geen maatje 36 maar wil wel werken aan een paar punten.

Sommige tips en ervaringen heb ik zeker wat aan daarvoor bedankt!!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:15

Hey TS,
Ik sport nu ook meer en ben zeker dunner dan eerder :) Wil eigenlijk ook weer afvallen maar het wil nog niet echt.
Ik denk dat het bij mij spieren zijn, omdat ik zeker weet dat ik wel gespierder ben.
Toen ik dikker was, was ik ongeveer 68 kilo. Nu ben ik 75,5 en ik ben serieus dunner. (ik ben ook 173cm)
Het duurde een tijdje voordat ik het geloofde :+
Maar ik lees even mee, want ik wil eigenlijk ook weer een beetje eraf.

Als ik jou stukje zo lees, lijkt het mij logisch dat het spieren zijn. Dat weegt blijkbaar echt veel meer.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:16

TS, heb je in de sportschool niet zo'n supersonische :P weegschaal ?
Je moet er eigenlijk even één hebben die je spier- en vetmassa ook kan meten :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:17

Bloem bloem er staat niks vreemds. Helaas heb ik die voorbeelden ook gezien in mijn omgeving. Heel langszaam sloop het erin, dasr wil ik voor waarschuwen. Dat niet nog iemand in dezelfde val stort. Daar kom je zo lastig uit weer.

En ts nee ik geloof niet dat een goede dietiste 1200/1400 kcal normaal en ok vind. :n heb ivm voedselallergie aardig wat dietistes in zkh gehad en stuk voor stuk moest ik steeds enorme hoeveeheden eten om af te vallen en voldoende binnen te krijgen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:26

CK88 schreef:
8)7 |o
Ik vraag goed bedoeld advies, omdat ik het even niet meer weet, ik weet wat gezonde voeding is en ik weet wat voor voedingsstoffen je moet binnen krijgen, dat lukt me prima. Ik ben begonnen met sporten omdat ik een actief mens ben en een paard minder heb, voor mij is het leuk om het doel eraan te koppelen van de trouwerij en de vakantie, zodat ik 'ergens naar toe werk'
In onze maatschappij wordt er echt te veel gegeten, dat is een feit, zeker met alle toevoegingen in producten en de massaproductie. Ik houd van pure voeding en gezonde voeding, te weinig eten is echt niet het geval, ik zal een meting laten doen en zal de resultaten delen, ik vraag jullie naar tips uit eigen ervaring , zelf ben ik geen actieve bokker meer maar met zulke dingen vind ik het fijn ervaringen van andere mensen te horen die niet dicht bij me staan zodat ik er mijn leer uit kan halen. Dus als je zelf hetzelfde probleem hebt, of ook bezig bent met iets soortgelijks laat dan een berichtje achter, ik ben benieuwd naar je ervaring, of wanneer je voedingsdeskundig bent. Aan reacties van 'je eet te weinig en je bent al dun' heb ik niet zoveel, dat laat ik wel aan de deskundigen over, je moet doen wat je zelf prettig vind, ik hoef geen maatje 36 maar wil wel werken aan een paar punten.

Maar er gebeuren toch dingen met je lijf die je niet helemaal kan vatten, dus ergens zitten er fouten in je redeneringen.

Tel gewoon al een het calorieverbruik van je sporten uit:
- half uurtje hardlopen: 325 kcal
- uurtje paardrijden: 250 kcal
- 10 minuten extra oefeningen (squats ed): 80/90 kcal

Geeft een totaal van iets meer dan 650 kcal. Je eet op een doel van 1300 kcal. Dat wil zeggen dat er (1300-650) maar 650 kcal overblijven om je lichaam te onderhouden. Dat is te weinig voor een gezond lichaam.
In de periode dat ik veel sportte (5/6 keer per week, 1,5u per keer), moest ik onder begeleiding van een voedingsdeskundige op 2300 kcal zitten om af te vallen. Dat is veel, naar gevoel, maar het werkte wel.

Nu geloof ik niet meteen dat dit de reden is dat je bijkomt, zo snel gaat je lichaam niet in spaarstand. Ik vermoed dat het eerder 'natuurlijke' schommelingen zijn, spieren die wat vocht vasthouden (ik kan er bv geld op zetten, dat ik na een dag zwaar deadliften, om en bij de 1,5kg extra weeg). Je zet je lichaam onder stress (veel sporten, relatief weinig voeding om te herstellen), en dan gebeuren er rare dingen :)

Verder wil ik wel even vermelden dat je wel heel netjes eet. Erg gezond, vrij goed gebalanceerd, genoeg eiwitten en heel erg natuurlijk. Om het echt gezond te houden met jou hoeveelheid sport, ga je wel wat extra kcal er moeten in steken. Geef je lichaam de voedingsstoffen om spieren te herstellen en op te bouwen....

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:29

CK88 schreef:
Goof schreef:
Geen tips, maar ik vind dat je bijzonder weinig eet voor de hoeveelheid beweging die je krijgt per dag.

Valt echt mee hoor, familie is helaas ook dik dus omdat ik aanleg heb pas ik altijd al op, als je alle voedingsstoffen maar binnen krijgt.

Zo werkt het niet helemaal. Je hebt gewoon brandstof nodig en je eet te weinig.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 14:36

Florenc schreef:
CK88 schreef:
8)7 |o

Maar er gebeuren toch dingen met je lijf die je niet helemaal kan vatten, dus ergens zitten er fouten in je redeneringen.

Tel gewoon al een het calorieverbruik van je sporten uit:
- half uurtje hardlopen: 325 kcal
- uurtje paardrijden: 250 kcal
- 10 minuten extra oefeningen (squats ed): 80/90 kcal

Geeft een totaal van iets meer dan 650 kcal. Je eet op een doel van 1300 kcal. Dat wil zeggen dat er (1300-650) maar 650 kcal overblijven om je lichaam te onderhouden. Dat is te weinig voor een gezond lichaam.
In de periode dat ik veel sportte (5/6 keer per week, 1,5u per keer), moest ik onder begeleiding van een voedingsdeskundige op 2300 kcal zitten om af te vallen. Dat is veel, naar gevoel, maar het werkte wel.

Nu geloof ik niet meteen dat dit de reden is dat je bijkomt, zo snel gaat je lichaam niet in spaarstand. Ik vermoed dat het eerder 'natuurlijke' schommelingen zijn, spieren die wat vocht vasthouden (ik kan er bv geld op zetten, dat ik na een dag zwaar deadliften, om en bij de 1,5kg extra weeg). Je zet je lichaam onder stress (veel sporten, relatief weinig voeding om te herstellen), en dan gebeuren er rare dingen :)

Verder wil ik wel even vermelden dat je wel heel netjes eet. Erg gezond, vrij goed gebalanceerd, genoeg eiwitten en heel erg natuurlijk. Om het echt gezond te houden met jou hoeveelheid sport, ga je wel wat extra kcal er moeten in steken. Geef je lichaam de voedingsstoffen om spieren te herstellen en op te bouwen....

Bedankt daar heb ik wat aan, wat zal ik er voor gezond iets bij kunnen eten? Wel/geen koolhydraten? Wel dat handje noten door de kwark?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:38

Ik ga mee met FlorenC.

Toename in spiermassa is daarnaast ook absoluut niet vreemd en de invloed van stress is ongekend op een mensenlichaam. Je lichaam reageert waarschijnlijk veel efficiënter op wat extra kcals, en dat zou je al kunnen bereiken door eens per week een hele dag te zondigen om je stofwisseling weer even aan het denken te zetten: Ontbijt met croissantjes, lunch met pizza en diner met patat en 3 wijntjes bijwijze van.
Mijn man en ik doen dit tijdens onze cuts al jaren zo (ik normaliter actief in de sport, hij al 15 jaar bodybuilder en personal trainer)

Persoonlijk heb ik niets met kilo's op een weegschaal, ik vind het vetpercentage en omvang velen malen interessanter. :j
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 18-08-17 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:39

Noten, zaden, lijnzaad, vette vis, avocado's, olijven :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:40

Duhelo schreef:
Dan kan je ervan uitgaan dat het vet gewoon omgezet is in spier.

Dat is in mijn ogen de grootste onzinredenering die er bestaan in de wereld van 'afvallen'. Vet wordt nooit of te nimmer 'omgezet' in spieren. Je verminderd in vetmassa, en vermeerderd in spiermassa. Het één veranderd niet wonderbaarlijk in het ander.
Daarnaast ga je (zéker als vrouw) NOOIT zomaar een aantal kg bijkomen, door 'spiergroei'. Voordat je als vrouw 2kg pure spiermassa bijgekomen bent, ben je minstens een jaar bezig. En dit is: trainen met zware (!) gewichten en heel uitgebalanceerd eten.

Verder moet je om aan te komen in spiermassa, boven je onderhoud eten, hetgeen hier zeker niet gebeurd (en bij de meeste vrouwen die willen afvallen trouwens niet gebeurd)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:43

suikermeisje schreef:

Sorry maar wat een onzin is dit. Persoonlijk vind ik het voedingspatroon van TS best gezond voor een dieet. Ze wisselt aardig af kwa eten en de hoeveelheid vind ik ook erg meevallen. En het is ook heel logisch om wat strakker te willen zijn voor een situatie als trouwen. Dan ben je niet meteen ziek in je hoofd. Ik vind dit gezeur over anorexia en ook het aanhalen van, en de documentaire over Emma op zich, wel heel ziek daar in tegen.

Ts, zie je aan je lichaam dat je aankomt of geeft de weegschaal het aan? Gewichtstoename kan ook komen door je spiertoename door het sporten. Ik kan me niet voorstellen dat je aankomt als je echt zo eet.

Daarbij, las je af en toe wel een dag in waarop je onbeperkt mag eten? Op die manier voorkom je dat je lichaam vet gaat opslaan omdat het denkt dat het in een periode van voedselschaarste verkeert.

En tel je ook je olie om b.v. in te bakken mee? Als je die perrongelijk vergeet dan mis je heel wat calorieën in je telling.

Ik merk zelf dat je sneller gewicht kwijt bent zonder het gebruik van dierlijke producten. Maar dat is natuurlijk eigen keuze. ;)
Laatst bijgewerkt door Deoiridh op 18-08-17 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:45

fout

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:49

Ben je alleen ontevreden over het getal dat je ziet op je weegschaal of over hetgeen wat je in de spiegel ziet. Een getal is maar een getal en als je tevreden ben over hetgeen wat je in de spiegel ziet, waarom zou je dan meer meer meer willen (of minder)

Daarbij....op een bepaalde leeftijd blijft er gewoon wat meer hangen

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:53

CK88 schreef:
Bedankt daar heb ik wat aan, wat zal ik er voor gezond iets bij kunnen eten? Wel/geen koolhydraten? Wel dat handje noten door de kwark?

Meer koolhydraten, in een gezonde vorm. Ik heb het idee dat je ruim voldoende eiwitten en vetten binnen krijgt. Die koolhydraten zijn in principe je belangrijkste bron van energie voor het sporten, dus ik zou die zeker niet skippen. Bruine rijst, zoete aardappel, bonen, linzen, quinoa, ...

BloemBloem schreef:
Noten, zaden, lijnzaad, vette vis, avocado's, olijven :)

Waarom enkel 'vetten'?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:53

Florenc maakt een prima berekening, qua verbranding. Je ziet dus dat je lichaam echt wel wat meer nodig heeft.

Avocado zou je kunnen toevoegen en noten. Ook ligt er bij de albert heijn zat brood zonder toevoegingen.

Sinds ik ben gaan fitnessen weeg ik nog hetzelfde, maar mijn vetpercentage is afgenomen en spiermassa is toegenomen. Staar je niet blind op dat getal op de weegschaal.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 14:56

Deoiridh schreef:
suikermeisje schreef:

Sorry maar wat een onzin is dit. Persoonlijk vind ik het voedingspatroon van TS best gezond voor een dieet. Ze wisselt aardig af kwa eten en de hoeveelheid vind ik ook erg meevallen. En het is ook heel logisch om wat strakker te willen zijn voor een situatie als trouwen. Dan ben je niet meteen ziek in je hoofd. Ik vind dit gezeur over anorexia en ook het aanhalen van, en de documentaire over Emma op zich, wel heel ziek daar in tegen.

Ts, zie je aan je lichaam dat je aankomt of geeft de weegschaal het aan? Gewichtstoename kan ook komen door je spiertoename door het sporten. Ik kan me niet voorstellen dat je aankomt als je echt zo eet.

Daarbij, las je af en toe wel een dag in waarop je onbeperkt mag eten? Op die manier voorkom je dat je lichaam vet gaat opslaan omdat het denkt dat het in een periode van voedselschaarste verkeert.

En tel je ook je olie om b.v. in te bakken mee? Als je die perrongelijk vergeet dan mis je heel wat calorieën in je telling.

Ik merk zelf dat je sneller gewicht kwijt bent zonder het gebruik van dierlijke producten. Maar dat is natuurlijk eigen keuze. ;)

Bij een bbq of feestje tel ik wel en voer ik het netjes in dan zit ik soms wel op 2000 calorieën ja... gebakken ei in in m'n ap (my fitnesspal) de boter al meegerekend idd (220 calorieën 2 gebakken eieren)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:02

Maar ik vraag me af of af en toe een feestje genoeg is. Met eens in de week of om de vier dagen onbeperkt vind ik het zelf aardig oké gaan als ik de andere dagen rond jouw calorie aantal zit. (en die dagen zit ik dan echt wel op of over de 2000 ;) ) Je hebt nu best wel de kans dat je lichaam erg gaat opslaan omdat je standaard veel minder binnen krijgt dan wat eruit gaat.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:37

Ik heb de calorieën opgehoogd tot 1500, en ga maandag een meting laten doen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:41

Wat voor een meting? Vetpercentage, spiermassa, enz?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:44

Florenc schreef:
Duhelo schreef:
Dan kan je ervan uitgaan dat het vet gewoon omgezet is in spier.

Dat is in mijn ogen de grootste onzinredenering die er bestaan in de wereld van 'afvallen'. Vet wordt nooit of te nimmer 'omgezet' in spieren. Je verminderd in vetmassa, en vermeerderd in spiermassa. Het één veranderd niet wonderbaarlijk in het ander.
Daarnaast ga je (zéker als vrouw) NOOIT zomaar een aantal kg bijkomen, door 'spiergroei'. Voordat je als vrouw 2kg pure spiermassa bijgekomen bent, ben je minstens een jaar bezig. En dit is: trainen met zware (!) gewichten en heel uitgebalanceerd eten.

Verder moet je om aan te komen in spiermassa, boven je onderhoud eten, hetgeen hier zeker niet gebeurd (en bij de meeste vrouwen die willen afvallen trouwens niet gebeurd)

Precies dit. Je bent niet aangekomen in spiermassa, dat bestaat niet als je zo weinig kcal eet. Je mag van geluk spreken als je niets van je spiermassa kwijtraakt.

CK88 schreef:
Ik heb de calorieën opgehoogd tot 1500, en ga maandag een meting laten doen :)

Laat je goed begeleiden, met jouw activiteitsniveau heb je echt meer nodig.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:45

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:10

Wat ik een fijne manier vindt om een "ideaal gewicht" te bepalen is een (vrij strak :+ ) kledingstuk passen uit een tijd dat ik lekker in mijn vel zat, past dit nog? Dan is het goed, ook al is het gewicht misschien een paar kilo anders.