CK88 schreef:
Ik vraag goed bedoeld advies, omdat ik het even niet meer weet, ik weet wat gezonde voeding is en ik weet wat voor voedingsstoffen je moet binnen krijgen, dat lukt me prima. Ik ben begonnen met sporten omdat ik een actief mens ben en een paard minder heb, voor mij is het leuk om het doel eraan te koppelen van de trouwerij en de vakantie, zodat ik 'ergens naar toe werk'
In onze maatschappij wordt er echt te veel gegeten, dat is een feit, zeker met alle toevoegingen in producten en de massaproductie. Ik houd van pure voeding en gezonde voeding, te weinig eten is echt niet het geval, ik zal een meting laten doen en zal de resultaten delen, ik vraag jullie naar tips uit eigen ervaring , zelf ben ik geen actieve bokker meer maar met zulke dingen vind ik het fijn ervaringen van andere mensen te horen die niet dicht bij me staan zodat ik er mijn leer uit kan halen. Dus als je zelf hetzelfde probleem hebt, of ook bezig bent met iets soortgelijks laat dan een berichtje achter, ik ben benieuwd naar je ervaring, of wanneer je voedingsdeskundig bent. Aan reacties van 'je eet te weinig en je bent al dun' heb ik niet zoveel, dat laat ik wel aan de deskundigen over, je moet doen wat je zelf prettig vind, ik hoef geen maatje 36 maar wil wel werken aan een paar punten.
Sommige tips en ervaringen heb ik zeker wat aan daarvoor bedankt!!
Maar er gebeuren toch dingen met je lijf die je niet helemaal kan vatten, dus ergens zitten er fouten in je redeneringen.
Tel gewoon al een het calorieverbruik van je sporten uit:
- half uurtje hardlopen: 325 kcal
- uurtje paardrijden: 250 kcal
- 10 minuten extra oefeningen (squats ed): 80/90 kcal
Geeft een totaal van iets meer dan 650 kcal. Je eet op een doel van 1300 kcal. Dat wil zeggen dat er (1300-650) maar 650 kcal overblijven om je lichaam te onderhouden. Dat is te weinig voor een gezond lichaam.
In de periode dat ik veel sportte (5/6 keer per week, 1,5u per keer), moest ik onder begeleiding van een voedingsdeskundige op 2300 kcal zitten om af te vallen. Dat is veel, naar gevoel, maar het werkte wel.
Nu geloof ik niet meteen dat dit de reden is dat je bijkomt, zo snel gaat je lichaam niet in spaarstand. Ik vermoed dat het eerder 'natuurlijke' schommelingen zijn, spieren die wat vocht vasthouden (ik kan er bv geld op zetten, dat ik na een dag zwaar deadliften, om en bij de 1,5kg extra weeg). Je zet je lichaam onder stress (veel sporten, relatief weinig voeding om te herstellen), en dan gebeuren er rare dingen
Verder wil ik wel even vermelden dat je wel heel netjes eet. Erg gezond, vrij goed gebalanceerd, genoeg eiwitten en heel erg natuurlijk. Om het echt gezond te houden met jou hoeveelheid sport, ga je wel wat extra kcal er moeten in steken. Geef je lichaam de voedingsstoffen om spieren te herstellen en op te bouwen....