Baby wilt zijn eigen zin doordraven met slapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Baby wilt zijn eigen zin doordraven met slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:46

Ook al is bijna iedereen van mening dat verwennen niet mogelijk is en baby's van uit instinct reageren, ze kunnen wel degelijk weten dat bepaald gedrag ander gedrag oproept. Zeggen dat het allemaal instinct is kan maar dan nog, instinctief voelt een baby en vooral wanneer ze een maand of negen zijn, echt wel aan dat bepaald gedrag aandacht betekend. Daarmee zeg ik niet dat je een kind maar moet laten huilen of niet moet troosten maar men mag er best wel bij stilstaan(wanneer er medisch niets aan de hand is) dat negatief gedrag ook omgeturnd kan worden naar positief gedrag. Ik ben echt geen opvoedgoeroe maar merkte vroeger echt wel dat rust veel deed. En rust, daar komt dit kind niet aan toe door de wereld om hem heen die nu zo is dat huilen continue aandacht betekend. Ts kan ook moeilijk anders, ze woont bij familie in. Dat maakt het gewoon veel moeilijker om dit te stoppen want iedereen vind er iets van en steun krijgt ze niet. Vijf uur naast een kind zitten en proberen in slaap te brengen is absurd en daar gaan de meeste moeders aan onderdoor met alle gevolgen van dien. Wat ik aangeef kan een oplossing zijn. Dat anderen dit anders zien is is goed voor te stellen maar er moet wel een oplossing komen voor ts.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:59

Daarom zei ik al kind op de rug slingeren en gewoon je ding doen.. Mijn dochter viel in slaap bij papa op de rug terwijl hij stond te boren en zagen (wel oorbeschermers op tegen de herrie ;)) Als ze dan sliep legde we haar weg en dat was het.. Zo heeft iedereen wat hij/zij nodig heeft.. Dochter haar slaapje en papa kon doorgaan met zijn klus.

Ik bedoel maar er zijn meer wegen naar Rome. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:01

Inderdaad, en aan ts te beslissen welke ze gaat nemen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:03

chocobroodje schreef:
Daarom zei ik al kind op de rug slingeren en gewoon je ding doen.. Mijn dochter viel in slaap bij papa op de rug terwijl hij stond te boren en zagen (wel oorbeschermers op tegen de herrie ;)) Als ze dan sliep legde we haar weg en dat was het.. Zo heeft iedereen wat hij/zij nodig heeft.. Dochter haar slaapje en papa kon doorgaan met zijn klus.

Het is wel een behoorlijk flinke baby, die slinger je niet 'even op je rug' gok ik als je ook nog andere bezigheden hebt :=

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:06

Ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar kan je wel van harte 1 boek aanraden, namelijk baby in een droomritme van Stephanie Lampe (of eerst haar website). Wat de reden van het slechte slapen ook is, dit boek geeft je tips, oplossingen (en hoop!). Echt, hoe eerder je start, hoe makkelijker het is om een goed ritme te krijgen. Voor mij (een beide kids) was dit de baby-slaap-bijbel. Veel sterkte, want de situatie waar je nu in zit, lijkt me aflopend voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:07

Even voorop gesteld; je baby is echt niet dun. Onze kabouter is ook zo'n beetje de lengte van jouw baby en is 12 kilo en is daarmee echt niet dun (ook niet extreem dik, maar volgt prima z'n groeicurve) maar met 9 maanden vind ik hem wel echt enorm groot.

Ik heb alleen jouw berichten gelezen TS, dus forgive me als het al een keer gezegd is.
Wat betreft verwennen en laten huilen of 'zin doordraven', ik ben van mening dat een kind van 9 maanden zijn zin absoluut nog niet door kan draven. Het is een baby, geen wiskundig wonder. Besef je goed dat ze 9 maanden in de buik hebben gezeten en dat ze op deze leeftijd best wat mentale 'sprongen' (of ontwikkelingen voor als je allergisch bent voor 'sprongetjes' ;) ) doormaken waarbij hun wereld ineens groter wordt.
Wij hebben ook op een gegeven moment dat ritme maar gelaten voor wat het was en zijn gewoon ons zoontje gaan volgen. Dat betekende dus dat de slaapjes even heel anders gingen, en dat ik er in het begin inderdaad écht heel lang naast heb gezeten (ik ben ook niet van het 'lekker laten huilen', dat deed ik pas op de leeftijd dat hij wél daadwerkelijk de boel in de zeik kon nemen en dat was niet met 9 maanden...).

En wat misschien een idee is (maar ik weet niet of dat financieel uit kan bij jullie); een kinderdagverblijf/kinderopvang/gastouder? Niet alleen zodat jullie wat ontzorgt worden en ook op sommige momenten even bij kunnen komen, maar ook omdat ze dan een heel ander behangetje zien, en ook op andere manieren worden geprikkeld en gestimuleerd. En als andere babies gaan slapen, gaat de jouwe misschien ook slapen. Althans, onze zoon zit inmiddels bijna een jaar op het KDV en die slaapt daar inmiddels ook overdag zonder morren, heeft ie alleen wel even moeten leren :')

Laat het CB ook eens meekijken met het voedingsschema. Juist omdat hij nu zo idioot lang is voor zijn leeftijd (want dat is hij nu eenmaal wel, laten we even heel eerlijk wezen), kan het zijn dat hij gewoon echt enorm veel trek heeft. Als hij honger heeft, gaat ie echt niet slapen, hoe moe hij ook is en gaat ie dus gillen. Ook dat hebben wij moeten doorstaan, want toen bleek het 'eetschema' wat iedereen zo voor m'n neus bleef houden helemaal niet voldoende en had ie gewoon honger. Dat was met twee extra bruine boterhammen weer opgelost en toen sliep hij weer.

En wellicht dat je kind het toch te druk vindt; zou niet heel vreemd zijn. Ineens met meer in huis, zorgt misschien ook voor onbewust meer spanningen en die pakken kindjes héél snel op, trust me.

Last but not least, eerder op bed leggen, nog voor hij gaat wrijven, gapen en dreinen misschien. En dan niet als in 'volgens een urenschema' maar als je kindje veel heeft gespeeld of als je op een lange wandeling buiten bent geweest, z'n bed in leggen. Wel ruim de tijd ervoor nemen, een boekje voorlezen misschien en wat liedjes zingen en dat iedere keer herhalen, wellicht dat dat helpt.

Maar het zou me niks verbazen als je kindje toch onbewust spanningen oppikt of veel geprikkeld wordt door de situatie...

Maar je kindje is echt niet mager, eerder groot. Anders zou het gros van de ouders toch een probleempje hebben denk ik :+ Die van ons is minder zwaar als de jouwe en die volgt nog netjes z'n curve. Dus ik zou me ook niks verbazen als ie toch honger heeft of een achterlijke groeispurt heeft, zo groot als die van jou is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-17 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:07

Magrathea schreef:
chocobroodje schreef:

Het is wel een behoorlijk flinke baby, die slinger je niet 'even op je rug' gok ik als je ook nog andere bezigheden hebt :=

Trust me, er zijn mensen die hun peuter nog in een doek op hun rug slingeren, kwestie van de juiste doek en knooptechniek; als je juist knoopt valt het gewicht ook echt mee (en dat zeg ik met een 2 gebroken ruggewervels :+ )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:10

Ik kon mijn kind niet dragen door mijn bekkeninstabiliteit, niet als hij 5 kg woog, niet bij 8 kg en zeker niet bij 13 kg.
Dus elke situatie is anders en dus niet omdat andere het wel kunnen, dat andere het ook moeten kunnen.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:15

Bigone, ik ben het helemaal met je eens.. ik vind 5 uur bezig op een dag om een kind in slaap te krijgen iedere dag echt absurd.
Als t eens een keer voorkomt prima maar niet iedere dag.
Ik denk dat het belangrijkste voor nu is dat je eerst alle neuzen in dezelfde richting gaat krijgen of in ieder geval zo dat niemand anders dan de fam, behalve jij of je man je kind uit bed haalt.
Geloof dat ik ontploft was als een ander had gedaan zoals er bij jou gebeurde..

Mijn zoontje heeft toen hij rond dezelfde leeftijd was hetzelfde gehad, mijn man was doordeweeks de hele week weg dus stond er alleem voor, ik heb een strak ritme ingevoerd met betreft slapen.

Niet teveel rondtutten en moeilijk doen. Neerleggen, knuffel erbij. Deur dicht. Bij huilen eerst naar binnen aai over zn bol, neerleggen en weer weg. Opnieuw huilen 30 sec later na binnen, weer neerleggen aai over de bol en weer weg. Zo breidt je het iedere keer nadat je weg bent gegaan uit met een minuut of 1,5 min (beetje wat je gevoel zelf aan geeft ook hoelang tijd max er tussen zit). Bij mijn zoontje duurde het de eerste avond 3 kwartier voordat ie sliep, dag erna half uur, na 3 dagen 15 min en daarna sliep die binnen 5 minuutjes of lag gewoon lekker in zichzelf te keuvelen en viel alsnog in slaap.

Ja een kind oneindig laten huilen is niet goed, maar een moeder die zo oververmoeid is is ook niet goed.

Je zult toch ergens op een gegeven moment de cirkel moeten doorbreken, en voor degene die er geen moeite mee hebben en een andere oplossing hebben gevonden wat bij hun en hun kindje past ook prima. Maar sommige doen net of ts een slechte moeder is omdat ze graag wil dat haar kindje gewoon rustig in slaap valt..

Even een edit: ik denk ook niet dat een baby van 9 maand (bewust) een spelletje kan spelen of zn zin wil doordrammen. Wel denk ik dat een kindje in een negatieve cirkel kan komen.
Laatst bijgewerkt door MarleenM op 12-08-17 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:16

Ik vind het idee dat een baby van 9 maanden een "spelletje met je speelt" wat vreemd... een baby speelt geen spelletjes. Het is een baby; die kunnen niets en hebben alle liefde van hun moeder nodig.

Ik heb nog een tip, wellicht helemaal onnodig en doe je het al zo, maar mijn ouders lieten me met 3 weken al op mijn buik slapen. Ik was altijd aan het huilen 's nachts omdat ik op mijn rug lag, maar zodra ik op mijn buik werd gelegd was het over. Ik was een sterke baby, dus ik kon zelf mijn hoofdje optillen en de andere kant op leggen.

Wellicht dat je baby ook in een andere houding wil slapen?

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:25

Hier bij de oudste net het zelfde.
Bij de 2de de verwen fout nemeer gemaakt.
Ze zijn eeg klein maar beseffen dit zeker wel.

Omdat ik na de eerste snel terug zwanger ben geworden en hij erg verwend werd eerste kleinkind nog inwonend bij mijn ouders dus hij werd nogal van arm na arm gegaan.

Slapen in zijn park zat er niet in laat staan in zijn bed wiegen tot hij sliep en na 20 min beseffen dat hij in zijn bed lag weer huilen.. vaak om onze nachtrust te sparen mee in bed genomen was er geen probleem.

Helaas bleef mijn buik groeien en zag ik dit niet meer zitten met 3 in bed.
Dus naar zijn kamer met een lichtje voor in de stekker dat het nog 'gezellig' donker was.

Stoel naast het bed gezet en eerst verhaaltje lezen tot hij inslaap ging en zo stilletjes afbouwen dan als hij wakker was oeps mama heeft beneden iets laten liggen kom zo weer terug licht in de gang laten branden etc..

En soms even hoe moeilijk het ook is even laten wenen. Na enkele weken klaar..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:25

Ik bv ;) dochter is 2 weet nu ruim 13 kilo en wordt nog regelmatig gedragen zowel in de doek als met een drager.. Ik dacht eerst dat ik het niet kon ivm zeer beperkte hand en slechte rug maar ik kan haar nu nog ruim een uur dragen als het nodig is en zelf vind ze het fantastisch vooral als " de beentjes moe zijn"

Hier zal ze ongeveer 12 kilo wegen en is ze rond de 20 maanden schat ik:

Afbeelding

Anoniem schreef:
Trust me, er zijn mensen die hun peuter nog in een doek op hun rug slingeren, kwestie van de juiste doek en knooptechniek; als je juist knoopt valt het gewicht ook echt mee (en dat zeg ik met een 2 gebroken ruggewervels :+ )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:28

Super dat je dat kan, helaas kan iedereen dit niet.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:33

Vind mensen altijd zo makkelijk praten dat je maar aan kind moet toegeven. Hoe doe je dat met meerdere kinderen? Ik heb een tweeling, moet er niet aan denken 2x5 uren bezig te zijn met in slaap laten komen.

Ik ben altijd heel strikt geweest, bij huilen er naar toe, aai over de bol speen erin en weer weg. En dan steeds beetje langer laten huilen, ze weten hier waar ze aan toe zijn en eigenlijk nooit problemen. Bij 9 maanden hebben ze echt wel in de gaten dat ze moeders bij slapengaan kunnen bespelen.

Vaste rituelen en vaste ritmes, volgens mij werkt dat echt het beste. Weet je kind ook waar het aan toe je

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:35

Rachelle fijne post! Wellicht dat ts inderdaad nog naar de voeding kan kijken.

Probeer er achter te komen wat je kind wil. Wie weet is het zo simpel als op schoot nemen, wiegen of een extra fles.

Wissel alleen niet continu van aanpak en las ook rustmomenten in overdag. Houd het prikkelarm, zeker vlak voor de slaapmomenten.

En nee, bij 9 maanden zijn ze écht nog lang niet bezig met manipuleren.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 12-08-17 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:36

jongens jongens wat een opvoedkundige correctheid hier allemaal. Wat weten we allemaal goed hoe het moet en hoe het hoort. hoe zwaar een baby hoort te zijn en wat we wel en niet moeten doen.

lieve lieve lieve TS, vertrouw op je moeder instinct. laat je vooral niet gek maken in dit topic.
allereerst heb je het beste voor je kindje over, dat lees ik in al je post. dat is al het halve werk.

verder lees ik dat je in een lastige situatie zit. bij je schoonouders in huis (is sowieso al lastig), je probeert te werken terwijl je kindje bij je is. je doet nooit meer leuke dingen voor je jezelf of samen met je man. Je voelt je niet gesteund door je familie (zowel man als schoonouders). Maar ze helpen je ook niet met een oplossing. Je bent moeder geworden en je leven staat op de kop. de hormonen veranderen nog etc etc. (9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren).

De baby is gecontroleerd bij het CB. Dus wat dat betreft, als zij aangeven dat het prima is. je niet door bokkers laten gekmaken. je hebt grote en je hebt kleine baby's. die van ons is nu 1,5 jaar en is groter dan zij nicht van 2,5 jaar. tsja.. dat kan.

wat betreft het slapen. erg lastig zeg. wij kunnen vanaf hier niet inschatten wat voor huiltje het is. ik ben ook iemand die mijn kinderen nooit echt heeft laten huilen (sowieso het eerste jaar niet). en dan zij een vriendin ook wel is.. jeetje het is maar een klein huiltje. nee mijn kinderen lag ik op bed en ze gingen slapen (luxe), dus als ze dan gingen huilen. haalde ik ze er weer uit en weer even opnieuw tot rust komen en weer proberen. maar sommige baby's moeten inderdaad even de dag verwerken en zichzelf in slaaphuilen. dat is geen gekrijs, maar gehum en gejammer.

dus nogmaals, doe waar jij je goed bij voelt. volg je hart!! maar denk vooral ook even aan jezelf. je man heeft hier ook een rol in. de borstvoeding vreet ook energie. Daarnaast inderdaad overgeven aan het feit dat je kind nu even je leven bepaalt. werken met een kind kan echt niet. ze vreten aandacht.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:42

Ritme en regelmaat ben ik ook zeer strikt in, want kind gaat daar goed op en zoals je zegt voorspelbaarheid is erg belangrijk :j. Maar zij mag het ritme bepalen tot een zekere hoogte. Zo merk ik al een tijdje dat voor dochter 6 uur te laat is om te eten, dus pas ik daar ons ritme wat op aan zodat ze vroeger kan eten en sávonds nog een paar hapjes mee eet voor de gezelligheid als papa thuis is. Zo zorg ik dat er aan ieders behoefte wordt toegekomen incl die van mezelf

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:48

Heftig topic maar wel interessant. Iedereen is anders en je mag een mening geven maar dat kan ook als volwassenen toch? Dan kan er een interessante discussie ontstaan waar mensen iets van kunnen opsteken.

Ts voor jou: ik heb het met je te doen. In veel van je woorden lees en voel ik vooral frustratie, dat je alles alleen moet doen, dat je schoonfamilie je het ook nog eens niet laat doen zoals jij het wilt, je man die wel een mening heeft maar jou 24/7 het werk laat doen. Ik zou het niet kunnen!

Jij kent je zoontje het beste, je hebt huilen en huilen. Er bestaat een methode gecontroleerd huilen, beetje wat Bigone omschrijft. Alleen is t niet precies 5 minuten maar goed luisteren naar het huilen. Beetje jammeren om moe te worden is prima, wordt hij verdrietig ga je naar hem toe, aai over zijn bol, toestoppen en weer weglopen. Gaat hij meteen weer heel erg huilen begin je weer opnieuw. De manier van huilen is dus belangrijk om naar te luisteren.
je geeft aan dat hij moeite heeft om echt in slaap te vallen, mag ik je avond ritueel weten? En hoe doe je het overdag? Je geeft aan vaste tijden maar is hij dan bijv echt moe? Of te moe? Of te overprikkeld?
Mag ook per pb natuurlijk, wil je graag helpen.
Als je nu met hem bezig bent waar ben je dan? En wat doe je dan?
Het klinkt allemaal zo bekend, zit nu in dezelfde fase :)

Naast het kijken naar je zoontje is het goed om aan jezelf te gaan denken, ook een keer even weg zonder Zoontje, leuke dingen gaan doen enz. Je man is er ook nog ;) wellicht gaat dan wat frustratie weg!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:04

Ik haak even in op dat een baby van 9 maand niet kan bespelen. Ik heb er hier toch echt 1 die heel goed kan toneelspelen en jammeren omdat ze haar zin niet krijgt of iets niet mag.

En daar zit volgens mij wel een verschil in huilen. Ze hoeft hier niet overstuur te huilen omdat ze echt verdriet heeft, maar toneelspel ben ik niet gevoelig (meer) voor...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:08

Resistance schreef:
Ik vind het idee dat een baby van 9 maanden een "spelletje met je speelt" wat vreemd... een baby speelt geen spelletjes. Het is een baby; die kunnen niets en hebben alle liefde van hun moeder nodig.

Dit precies.. een baby van 9 maanden heeft letterlijk de hersencapaciteit niet om dit te kunnne doen. En ik vind het ook zorgwekkend dat iemand er zo naar kan kijken.

Een van de tips die hier boven is gegeven, schaf het boek van stephanie lampe aan. Ik vind haar boeken ook slaapbijbels. Zo heb ik mijn zoontje aan de hand van haar tips aangeleerd om zelf in slaap te vallen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:09

Dan heb je gewoon een kind die huilt omdat ze niet krijgt wat ze wil. Niet omdat ze denkt dat als ze gaat huilen dat ze dan haar zin wel krijgt.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:12

Scheelt misschien dat als ik naar de mentale ontwikkeling van haar kijk en met fysio overleg ze mentaal al op ca. 12 maanden zit.

En dan had je vandaag haar pruillipje moeten zien die ze opzette nadat ze mij eerst aandachtig aankeek...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:13

NAIWHL schreef:
Ik haak even in op dat een baby van 9 maand niet kan bespelen. Ik heb er hier toch echt 1 die heel goed kan toneelspelen en jammeren omdat ze haar zin niet krijgt of iets niet mag.

En daar zit volgens mij wel een verschil in huilen. Ze hoeft hier niet overstuur te huilen omdat ze echt verdriet heeft, maar toneelspel ben ik niet gevoelig (meer) voor...

Toneelspelen met 9 maanden. Oh oh oh.. wat moet ik hier op zeggen.

Ja ze kan huilen als ze iets wil, maar dat is niet gek aangezien dat haar enige communicatie middel is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:14

Mag ik vragen wat je dan als toneelspel ziet? Ik bedoel een situatie?

NAIWHL schreef:
Scheelt misschien dat als ik naar de mentale ontwikkeling van haar kijk en met fysio overleg ze mentaal al op ca. 12 maanden zit.

En dan had je vandaag haar pruillipje moeten zien die ze opzette nadat ze mij eerst aandachtig aankeek...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:17

Hier liet ik onze zoon vanaf 4 maanden toen hij te lang werd voor de cosleeper (ja ook al een behoorlijk lange baby) aan de borst inslapen bij mij in bed en legde hem dan in zijn eigen bed in zijn eigen kamer. In het begin had ik alleen een babyfoon met audio, maar ik heb toen snel eentje met video gekocht zodat ik ook in het donker goed beeld en geluid had en niet hoefde te storen met licht.
Me beeld kon ik vond ik veel beter inschatten of ik hem even kon laten huilen of niet.
Hij is nu 17 maanden en om te gaan slapen pak ik hem nog steeds even bij mij in bed en kletsen we gezellig wat. Zodra hij in relax modus is leg ik hem in bed. Geef hem een kus en aai over zijn bol en ga weg.

Ik zet dan meestal een muziekje aan (zit ook op de babyfoon). Soms gaat het goed, ligt ie nog wat te kletsen of een klein beetje te zeuren en gaat dan lekker slapen. Soms is ie boos gooit alle knuffels uit bed en staat rechtop te brullen. Je hoort na een tijdje ook wel duidelijk het verschil tussen boos, zeuren of verdriet/paniek. Als ie boos is laat ik hem gerust even gaan. Verdriet of paniek komt eigenlijk zelden voor en dan haal ik hem eruit en pak hem bij me in bed tot ie slaapt of weer gewoon in relax modus is.

Ik ben wel behoorlijk strikt in bedtijden. 's middags uiterlijk 13 uur, maar als ik merk dat ie eerder moe wordt gaat ie wat eerder. 's avonds hetzelfde uiterlijk 8 uur, maar vaak merk ik ergens tussen 7 en 8 dat het tijd is.

Jengelen afgewisseld met babbelen etc laat ik dus gewoon gaan. Dan zeg ik door de babyfoon schatje het is tijd om te slapen ga maar lekker liggen en zet zijn muziekje aan. Werkt eigenlijk altijd.

En als bij jullie in bed slapen werk en jullie hebben daar geen probleem mee, dan is dat prima.