Synesthesie - kleuren met letters zien en meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:56

Lien_ schreef:
Hier een nummer-kleur synestheet :) veel sterkere associaties met nummers dan met letters. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat anderen niet kunnen zien hoe geel de 7 is :+

Ik ben sinds 2012 betrokken bij onderzoek naar synesthesie als proefpersoon, is een samenwerking van een universiteit hier (UK) met Nijmegen. Ik meen me te herinneren dat Nijmegen recent nog personen zocht :) mocht je mee willen doen.

De 7 is donkergroen! :D

Heb je een linkje naar waar je je kan opgeven voor dat onderzoek? Lijkt me wel leuk om te doen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:58

Jolien87 schreef:
Joaltijd schreef:
En hoe zie je het dan als je een dag eventjes niet weet? :P

Dit heb ik vaak tijdens vakanties. Dan 'sta' ik op een schema zonder dagen erop met achter mij de dingen die ik me nog kan herinneren van de voorgaande dagen. Als ik het dan eenmaal weer weet -door het bijvoorbeeld aan mijn vriend te vragen- dan wordt het schema 'gereset' met de dagen van de week en de datums.

Aah, ik snap m. Thanks!

Ik vind het echt interresant!

Kuggur

Re: Synesthesie - kleuren met letters zien en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:10

Hm, nogal wat posters hier halen synethesie en levendige fantasie door elkaar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:12

Jildau schreef:
Dagen van de week in kleuren zien heb ik ook maar dat komt doordat vroeger in groep 1 en 2 een lijstje met dagen van de week hing in die kleuren. Dat is toen in mijn hoofd gewoon aan elkaar gekoppeld en dat heb ik met meer dingen. Werkt dat dan niet gewoon zo?

Maandag - rood
Dinsdag - geel
Woensdag - blauw
Donderdag - groen
Vrijdag - oranje
Weekend - grijs, want dan was er geen school.

:D

Nee bij mij klopten die schema's op school nooit :Y)

Ma lichtblauw
Di geel
Wo lichtroze
Do donkerrood
Vr geel
Za bruin
Zo zwart

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:15

Dagen hebben kleuren, nummers, mensen, handelingen.

Bizar eigenlijk :')

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:44

Resistance schreef:
Ik heb er verder geen last van! :) Het is juist wel grappig. Ik ga ook aan de kunstacademie studeren, wellicht komt het ooit van pas. :+

Savannah is bij mij lichtblauw, Janine is turquoise. :D

Wat leuk! Mijn 2e naam is Janine dus Savannah Janine lichtblauw en turqoise :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:49

Ooh wat interessant! :) Mijn naam is Lisa, welke kleur zie jij dan?
Vroeger als kind had ik dit wel best erg met dagen van de week maar echte synthesie heb ik denk niet. De laatste jaren heb ik nooit echt meer kleuren bij dagen van de week gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:50

Lieshorses schreef:
Ooh wat interessant! :) Mijn naam is Lisa, welke kleur zie jij dan?
Vroeger als kind had ik dit wel best erg met dagen van de week maar echte synthesie heb ik denk niet. De laatste jaren heb ik nooit echt meer kleuren bij dagen van de week gehad

Je bent geel! :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:59

Kuggur schreef:

Als we daar mrs. Humbug niet hebben.

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:00

Heel interessant! Ik had hier echt nog nooit van gehoord. Ikzelf heb dat ik soms mensen koppel aan geluiden, maar ik denk niet dat het hieronder valt.

Wat ik me wel afvroeg (misschien heb ik eroverheen gelezen en is dit wel een hele stomme vraag :') ) : Hebben die namen in je hoofd nou die kleur als je er aan denkt, of lees je ze zegmaar echt met die kleur?
Laatst bijgewerkt door aman2002 op 12-08-17 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:01

Jolien87 schreef:
Kuggur schreef:

Als we daar mrs. Humbug niet hebben.

:')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:05

Wat voor kleur heeft Humbug?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:07

Ik heb het alleen met cijfers, deze hebben kleuren voor mij. Verder niet eigenlijk.
Edit: voor mij is de 7 hartstikke zwart. :D

Ik vraag me af hoe dit ontwikkeld wordt aangezien hierboven iemand die 7 als geel ziet en een ander donkergroen? Hoe ontstaan de associaties met kleuren?

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:26

Resistance schreef:
Lien_ schreef:
Hier een nummer-kleur synestheet :) veel sterkere associaties met nummers dan met letters. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat anderen niet kunnen zien hoe geel de 7 is :+

Ik ben sinds 2012 betrokken bij onderzoek naar synesthesie als proefpersoon, is een samenwerking van een universiteit hier (UK) met Nijmegen. Ik meen me te herinneren dat Nijmegen recent nog personen zocht :) mocht je mee willen doen.

De 7 is donkergroen! :D

Heb je een linkje naar waar je je kan opgeven voor dat onderzoek? Lijkt me wel leuk om te doen. :j

Ik heb even voor je gegoogled: http://www.mpi.nl/departments/language- ... sthesia/nl :)

Suzanne, mij is ooit verteld dat dit soort verbindingen in het brein als baby bij iedereen bestaan, en 'normaal' worden die verbroken. Maar bij een klein gedeelte van de bevolking dus niet. Ik weet alleen niet zeker of dit klopt :D

Als ik cijfers zie krijg ik daar een kleurassociatie bij, maar dit is nog veel sterker als ik me dingen probeer te herinneren. Dan zie ik meer de kleur dan het cijfer voor me :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:43

Kuggur schreef:

De kleur van gebakken lucht.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:52

Jolien87 schreef:
Kuggur schreef:

De kleur van gebakken lucht.

Jolien :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:56

Maar wat ik me nou af vraag, voor de mensen die cijfers in kleuren zien.
Stel de 1 is rood
3 is geel
En 5 is blauw
Welke kleur is dan 351?
Behoudt ieder nummer zijn eigen kleur, of wordt het samengestelde cijfer een andere kleur?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:02

Resistance schreef:
Ja! Maandag is grijs ( :+ ), dinsdag wit, woensdag rood (sowieso is alles met een o erin meestal een vorm van rood/roodpaars), donderdag is oranje, vrijdag is blauwgrijs, zaterdag is lichtpaars en zondag is rood/gelig. Kleuren zijn inderdaad zolang als ik me kan herinneren hetzelfde.

Mijn broer, zus en moeder hebben het overigens ook. :j

Neeh maandag is paars, dinsdag lichtblauw, woensdag idd rood, donderdag groen, vrijdag geel, zaterdag idd lichtpaars en zondag oranje :')

Ik heb het ook maar dan alleen met dagen, cijfers en namen, niet met letters.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:03

fleurtjeuh schreef:
Maar wat ik me nou af vraag, voor de mensen die cijfers in kleuren zien.
Stel de 1 is rood
3 is geel
En 5 is blauw
Welke kleur is dan 351?
Behoudt ieder nummer zijn eigen kleur, of wordt het samengestelde cijfer een andere kleur?

Oeh slimme! Ben ik ook wel benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:12

Ik zie 351 als iets van oranje en blauw. Het wordt heel ingewikkeld dan.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:16

Resistance schreef:
Ik zie 351 als iets van oranje en blauw. Het wordt heel ingewikkeld dan.

Wat grappig! Ik zie altijd echt maar 1 kleur, nooit meerdere kleuren samen. 351 is hier trouwens blauw. Maar 1 is geel, 3 is oranje en 5 is blauw.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:53

Hier nog iemand met Synesthesie! Ik zie getallen, letters (geen woorden), dagen en maanden in kleur. Mijn weken en jaren zie ik inderdaad ook net zoal velen hier in een ovaal met verschillende kleuren! Heb gewoon mijn eigen agenda in mn hoofd :')

Ben inmiddels 27 jaar en er 2 jaar geleden achter gekomen dat wat ik had "speciaal" was. Ik dacht altijd dat ik het inderdaad zo op school had geleerd vroeger en dat iedereen het altijd zo zag! Haha. Overigens ben ik erachter gekomen toen ik een boek aan het lezen was waarin de hoofdpersoon last had van kleuren die hij zag op een nummerbord en hij het zijn 'synesthesie' noemde. Toen ging er bij mij een lampje branden als in "huh dat heb ik ook?!" en ben ik gaan googlen. Overigens toen meteen aan een onderzoek meegedaan op internet (volgens mij vanuit de universiteit Nijmegen) waaruit kwam dat ik echt flinke synesthesie had ook, ik geloof bijna 87%. Blijkbaar heb je het in verschillende gradaties!

Leuk om hier te lezen dat er meerdere lotgenoten zijn :D Al zie ik het nooit als een nadeel.. het verklaart zelfs waarom ik mijn hele leven al zo goed ben in het onthouden van data en telefoonnummers (omdat ik ze dus in kleuren zie).

Een plaatje als voorbeeld hoe ik dus mijn letters en cijfers zie, alleen zijn bij mij de kleuren anders!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Animae op 12-08-17 16:11, in het totaal 9 keer bewerkt

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:56

Ik heb nergens assosiaties bij, dus voor mij klinkt dit allemaal apart maar heel interessant! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:18

Jullie kleuren zien er echt heel anders uit dan mijn kleuren.
Een lang getal bestaat dan ook uit verschillende kleuren. Voor mij is de 2 geel en de 3 groen. 23 is dus voor mij geel met groen ernaast. Het mengt niet. 10 is voor mij zwart en wit ernaast. Dus zwart van de 1 en wit van de 0.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:03

Wat apart zeg. Nog nooit van gehoord.
Ik deed wel altijd met kleuren tellen. Geel + geel = 6 en rood + rood = 8 en rood + blauw = 9 ... :')
Dus geel is 3 en rood is 4 en blauw is 5. Maar de rest weet ik niet. Hahaha