Temazepam, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:50

temazepam is alleen een 'inslaper' zoals ze dat noemen. Geen doorslaper. Als je echt problemen hebt met het in slaap vallen doordat je gaat malen zou het een prima oplossing zijn. (alleen voor korte duur, want anders werkt het niet meer) Verder zou ik anders naar homeopathie kijken of iets simpels als een kop thee met de merk nachtrust oid..
En probeer hoe stom het ook klinkt echt een paar uur voordat je op bed gaat geen tv meer kijken of op je mobiel, dat houdt je hersenen wakker.
Ga liever een boek lezen of een wandeling maken voor het slapen (wel een rustige wandeling zonder teveel prikkels anders heeft het nog niet zo veel zin :P )

Veel succes hoop dat je beter gaat slapen!

maxie

Re: Temazepam, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:59

Ik ben verslaafd geweest aan de temazepam en daarna aan de lorazepam omdat de temazepam geen werking meer had. Ik sliep voor die tijd al weken niet door trauma's.
Heb toen mirtazapine in een lage dosering gekregen als slaapmiddel. Dit werkt niet verslavend en heeft me ook geholpen om van de pammetjes af te komen. Heb dat nog een tijdje gebruikt en kon zo stoppen zonder problemen. Mischien dat het een optie is voor je.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:22

maxie schreef:
Ik ben verslaafd geweest aan de temazepam en daarna aan de lorazepam omdat de temazepam geen werking meer had. Ik sliep voor die tijd al weken niet door trauma's.
Heb toen mirtazapine in een lage dosering gekregen als slaapmiddel. Dit werkt niet verslavend en heeft me ook geholpen om van de pammetjes af te komen. Heb dat nog een tijdje gebruikt en kon zo stoppen zonder problemen. Mischien dat het een optie is voor je.

Nou Mirtazapine is een antidepressiva, zoiets ga je niet slikken voor enkel slaap problemen lijkt mij.. Dan moet er toch iets meer aan de hand zijn wil je daar na gaan grijpen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:25

De bijwerking van mirtazapine is slaap en niet verslavend dus ik kan de keuze van de arts wel begrijpen.

Ts. Hoeveel miligram melatonine heb je genomen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:27

Ik heb na een ingrijpende periode een poosje diazepam geslikt en toen ik weer aan het werk ging kreeg ik van de huisarts temazepam. Het enige verschil zou zijn dat het korter werkt. Ik slikte hele lage dosering diazepam en de laagste dosering temazepam die de dokter voor me had was meer dan de dubbele dosering.
Ondanks dat het korter zou werken ben ik er een hele dag van van de rel geweest en mocht toen in overleg de lage dosering diazepam blijven gebruiken. Overigens gebruikte ik dat ook alleen als het nodig was dus dat kon de ene week 5x zijn en dan weer een week niet bv.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:28

Charaz schreef:
De bijwerking van mirtazapine is slaap en niet verslavend dus ik kan de keuze van de arts wel begrijpen.

Hm oke, in dat geval interessant..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:33

Polly schreef:
Ik heb na een ingrijpende periode een poosje diazepam geslikt en toen ik weer aan het werk ging kreeg ik van de huisarts temazepam. Het enige verschil zou zijn dat het korter werkt. Ik slikte hele lage dosering diazepam en de laagste dosering temazepam die de dokter voor me had was meer dan de dubbele dosering.
Ondanks dat het korter zou werken ben ik er een hele dag van van de rel geweest en mocht toen in overleg de lage dosering diazepam blijven gebruiken. Overigens gebruikte ik dat ook alleen als het nodig was dus dat kon de ene week 5x zijn en dan weer een week niet bv.

Waarschijnlijk had je 2mg diazepam en 10mg temazapam? De sterktes van verschillende medicijnen kan je echt niet vergelijken. De werkzame dosis is per medicijn verschillend.
Van een heb je 100mcg nodig en andere 1000mg om maar wat te noemen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:34

zoiets was het verschil wel ja :+

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:36

Petrichor schreef:
maxie schreef:

Nou Mirtazapine is een antidepressiva, zoiets ga je niet slikken voor enkel slaap problemen lijkt mij.. Dan moet er toch iets meer aan de hand zijn wil je daar na gaan grijpen.

Dat is idd een antidepressiva in normale dosering. Maar idd de bijwerking is dat je slaperig word en dus goed in kan slapen, vandaar de lage dosering. Het werkt niet verslavend zoals alle pammetjes (uit ervaring weet ik helaas hoe snel dat kan gaan en dat je er steeds meer van nodig bent). Is maar een tip hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:38

Petrichor schreef:
Charaz schreef:

Hm oke, in dat geval interessant..

Kan hoor. Hele andere vergelijking, maar als mijn tramadol niet zou werken tegen de pijn zou ik ook een bepaalde soort anti depressiva kunnen krijgen omdat die erom bekend staat ook pijnbestrijdend te werken, maar dat is dan puur vanwege de pijnbestrijding en niet omdat ik zo negatief in het leven sta :) en zo gebeurt dat wel vaker.

Tips heb ik verder niet. Ik neem voor t slapen een tramadol omdat k er wat suffig van word en ik ga dan pijnvrij slapen zodat ik niet beurs wakker word :+ maar dat is ook niet iedereen aan te raden :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:40

Temazepam moet je niet lang gebruiken, is inderdaad heel snel verslavend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:40

Ik heb medicijnen voor migraine die eigenlijk voor epilepsie zijn.
Zo zijn er inderdaad wel meer medicijnen die ooit uitgevonden zijn voor het ene maar ook werkte voor wat anders.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:42

Ik bedoelde het niet zo cru als dat het er staat maxie! Ik heb vroeger zelf antidepressiva geslikt en wil dat eigenlijk nooit meer gaan doen ben destijds coldturkey gestopt wat absoluut geen grapje was om te doen, wat een ellende die zooi in je lichaam. Vandaar mijn wat abrupte reactie.

Toch zie ik wel in dat Temazepam geen oplossing gaat zijn voor de lange termijn. Ik ga vanavond slapen zonder Temazepam en hoop dat ik de slaap goed kan vatten.

Overigens sta ik niet echt negatief in het leven maar ik kan soms vooral smorgens wel chagrijnig zijn van aard. Maar wel in periodes, zo kan het ook zijn dat ik juist heel vrolijk ben. :+
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 10-08-17 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:43

Klopt, zoals amitriptyline en carbamezapine. Dit werkt goed tegen zenuwpijn. Daar heb je alleen wel de vervelende bijwerkingen van. Mirtazapine heb je weinig bijwerkingen van behalve het slaperig worden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:45

Misschien heb je eroverheen gelezen, maar hoeveel mg melatonine heb je geslikt? De 0,5 mg tabletjes zijn te laag om lekker mee in slaap te komen, dan moet je echt al 3 of 5 mg gaan pakken.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:45

Petrichor schreef:
Ik bedoelde het niet zo cru als dat het er staat maxie! Ik heb vroeger zelf antidepressiva geslikt en wil dat eigenlijk nooit meer gaan doen ben destijds coldturkey gestopt wat absoluut geen grapje was om te doen, wat een ellende die zooi in je lichaam. Vandaar mijn wat abrupte reactie.

Toch zie ik wel in dat Temazepam geen oplossing gaat zijn voor de lange termijn. Ik ga vanavond slapen zonder Temazepam en hoop dat ik de slaap goed kan vatten.

Zo heb ik het ook niet opgevat hoor ;)
Ik was ook huiverig toen ik het kreeg maar was de pammetjes flink zat, kon niet meer slapen zonder namelijk. Was ook steeds sterkere pammetjes nodig om effect te krijgen. Geen pretje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:49

maxie schreef:
Klopt, zoals amitriptyline en carbamezapine. Dit werkt goed tegen zenuwpijn. Daar heb je alleen wel de vervelende bijwerkingen van. Mirtazapine heb je weinig bijwerkingen van behalve het slaperig worden.

Ja die eerste zou ik ook krijgen ja als de tramadol z'n werk niet zou doen! Maar ben toch blij met de tramadol :')

Werkt een stevige borrel anders niet TS? :+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:54

Charaz schreef:
Misschien heb je eroverheen gelezen, maar hoeveel mg melatonine heb je geslikt? De 0,5 mg tabletjes zijn te laag om lekker mee in slaap te komen, dan moet je echt al 3 of 5 mg gaan pakken.

Oei 0.1 mg zit er in de nachtrust tabletten van de Kruidvat en je neemt 2 pilletjes dus dat is 0.2 mg.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:59

Wat ik mij trouwens nog afvraag.. Ik was de laatste tijd erg neerslachtig en vooral ook gewoon chagrijnig. Dit zou kunnen komen door slaap te kort, daar ga ik in elk geval van uit.

Nu heb ik vannacht dus zo'n pilletje gehad en wel goed door geslapen. Vandaag was ik niet uitgeput, had heel veel zin om dingen te gaan doen en vooral ook helemaal niet chagrijnig.

Komt dit nou a omdat ik eindelijk eens voldoende nachtrust heb gehad of b omdat Temazepam misschien ook een beetje werkt als oppepertje?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:01

Dat is wel heel weinig melatonine, ik zou het eens een kans geven met de 3 of 5 mg tabletten, ongeveer 1,5 uur voor het slapen gaan innemen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 20:06

Charaz schreef:
Dat is wel heel weinig melatonine, ik zou het eens een kans geven met de 3 of 5 mg tabletten, ongeveer 1,5 uur voor het slapen gaan innemen.

Je hebt ook deze tabletten:
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-melato ... /p/3483439

Er staat dat je er 10 moet innemen maar dan heb je 10 mg is dat niet teveel?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:17

10 tabletten per keer? Dat lijkt me wel veel als het tabletten van 1 mg zijn, wellicht klopt de tekst niet en zijn ze van 0,1mg.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 20:18

Charaz schreef:
10 tabletten per keer? Dat lijkt me wel veel als het tabletten van 1 mg zijn, wellicht klopt de tekst niet en zijn ze van 0,1mg.

Ja bizar inderdaad..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:19

Petrichor schreef:
Charaz schreef:

Je hebt ook deze tabletten:
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-melato ... /p/3483439

Er staat dat je er 10 moet innemen maar dan heb je 10 mg is dat niet teveel?

Denk dat de info onduidelijk is er staat dat werkzame dosis 1 Mg is dus verwacht dat er 0,1mg per tablet is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:25

Gezien de prijs denk ik ook dat het 0,1mg per tablet is.