Opgeblazen buik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Opgeblazen buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 16:53

Ik ben dinsdag begonnen met probiotica en heb tarwebrood ingeruild voor speltbrood. Ik moet zeggen dat het wel wat helpt.

Het opgeblazen gevoel is helemaal weg en mijn buik is ook minder opgeblazen, plat is hij niet maar dat verwacht ik ook niet meteen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:04

Klinkt super goed

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:04

Fijn...!

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:42

Het is niet raar om op latere leeftijd lactose-intolerant te worden (melk is eigenlijk voor kinderen, en 85% van de wereldbevolking is ook na zijn 4e lactose-intolerant).
Pas wel op met glutenvrij. Als je er echt intolerant voor zou zijn had je dat onderhand wel gemerkt (zoek eens op coeliakie), maar een niet aan coeliakie lijdend mens kan niet goed zonder gluten: het verhoogt je kans op diabetes type 2!
Eiwitten kunnen niet in glucose omgezet worden :+ Vet wel.
Als mensen van dieet veranderen voelen ze zich verder vaak opknappen: dit komt vaak omdat je gezonder bent gaan eten, niet per se omdat je een bepaald voedingsmiddel geschrapt hebt (zie Lubach's De Green Happiness op Youtube). Laat je alsjeblieft niet verblinden!
Verder hoop ik dat je snel een oplossing vindt en je blijvend goed blijft voelen!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:42

Ik heb dit ook lange tijd gehad, viel daarbij ook veel af tot ik ondergewicht had. Uiteindelijk bij een diëtiste terecht gekomen die mij wees op het fodmap dieet. Dit ben ik samen met haar gaan toepassen en heeft mij super geholpen. Het komt er simpel gezegd op neer dat er een aantal groepen suikers zijn die je darmen soms moeilijker af kunnen breken waardoor er gasvorming, krampen of diarree ontstaat. Door eerst alle groepen te schrappen en daarna 1 voor 1 uit te proberen kan je er achter komen wat jou darmen irriteert.
De groepen zijn globaal gezegd lactose, tarwe rogge gerst, koolsoorten en bonen, fruitsuikers. Daarnaast werken kauwgom met xylitol of sorbitol, koffie en koolzuur ook irriterend.

Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:56

nessinator schreef:
Pas wel op met glutenvrij. Als je er echt intolerant voor zou zijn had je dat onderhand wel gemerkt (zoek eens op coeliakie), maar een niet aan coeliakie lijdend mens kan niet goed zonder gluten: het verhoogt je kans op diabetes type 2!

...er is ook een stroming die stelt dat gluten voor niemand goed zijn: ze verhogen de doorlaatbaarheid van de darm/bloedbarriere (en de bloed/ hersenbarriere). (Dmv het openen van de tight junctions.)

Wat is het beschermingsmechanisme tegen diabetes II?

Wat vroeger 'ouderdomsdiabetes' heette, komt nu voor bij kinderen die niet 3x per dag een fatsoenlijke maatlijd eten en misschien eens een keertje een tussendoortje, maar bij wie de tussendoors en de koolhydraten in grote getale aangevoerd worden. "De pancreas is ook maar een mens" en heeft dus grenzen.
Citaat:
Eiwitten kunnen niet in glucose omgezet worden :+ Vet wel.

Doe maar niet.
Wat hier in huis cynisch 'het Bobby Sands dieet' is gaan heten - naar een verzetsstrijder die in hongerstaking ging en uiteindelijk stierf voor zijn idealen - maak je eerst je vetvoorraad op (die is daar voor) maar daarna begin je je spieren 'op te eten'.