Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
blubjes schreef:Je gaat met hele kleine stapjes je angsten aan. Daarbij krijg je 'gereedschap' die je in kunt zetten tijdens een angstige situatie.
Het heeft mij heel erg geholpen. Ik zal nooit iemand zijn die graag in de belangstelling staat, maar ik ontwijk het niet meer en weet dat dat ook okay is.
Janneke2 schreef:Natuurlijk hoef je niet de spil, het hart en de ziel van ieder partijtje te worden als je dat niet wil.
Maar mijn gevleugelde uitdrukking luidt: "Ga niet om met angst, er is zo veel leuker gezelschap...!"
Natuurlijk zijn de kleine stapjes, tips en trucs een fijn begin en handvatten "zijn nooit weg", maar het is alleen de eerste helft van de therapie.
Pateeke schreef:Voor sommige mensen zal dat niet helpen of niet volstaan, voor anderen dan weer wel. Ieder mens is uniek en wat voor de een goed werkt zal dat dan ook niet noodzakelijk doen voor iemand anders. Er is niet één manier die voor iedereen goed werkt. Als hulpverlener ga je dan ook telkens proberen het probleem zodanig in kaart te brengen dat je de manier die het best bij de persoon past kan achterhalen en toepassen.
_Femkeeex schreef:Door deze onzekerheid komen andere dingen zoals bijv. extreme jaloezie (tot heel misselijk voelen en nachten wakker blijven om te wenen) en de hele tijd twijfelen aan dingen er automatisch bij en dat is heel zwaar, want dat maakt me fysiek en geestelijk kapot