geen 30 , geen kinderen wel een hysterectomie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nanda1980

Re: geen 30 , geen kinderen wel een hysterectomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:25

Fijn om te horen dat de operatie goed is verlopen. Hopelijk heb je een voorspoedig herstel zonder complicaties of andere narigheden, maar neem zeker de tijd, zowel lichamelijk als geestelijk, maw luister goed naar jezelf.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:28

Het eerste herstel ging bij mij heel vlot, misschien ook wel juist doordat ik de eerste week voornamelijk in mijn makkelijke stoel gezeten en regelmatig in bed gelegen heb. Ik heb echt heel weinig gedaan die week.
Daarna ging het snel beter, maar al met al duurde het toch wel 6 weken voordat ik echt het idee had dat ik hersteld was (mn qua vermoeidheid). En hormonaal ben ik nog niet in balans.

Dus ja, je tijd nemen is wel handig. En of dat beter thuis of in het ziekenhuis kan, ligt vooral aan jezelf. Ik was heel erg blij de dag erna al naar huis te mogen, anderen blijven liever iets langer. Luister dus vooral naar jezelf.

Beterschap!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:14

Ts: fijn dat het goed is gegaan.
Neem lekker je rust en ik hoop dat je herstel net zo verloopt als bij mij!
Ik vond het echt 100% meevallen !

Ladilan: was jij zo moe dan?
Ik voelde me vanaf dag 3 uberfit en uitgerust!

Wel braaf niets gedaan gehele periode en ohoh, had ik het maar veel eerder laten doen!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 19:45

Ik ben net thuis aangekomen. Wou eigenlijk tot morgen blijven en dat mocht ook. Maar mocht ook naar huis. Helaas had ik sinds vanochtend een nieuwe buurvrouw op zaal. Iemand met wat andere normen en waarden. Nadat het vanavond escaleerde tussen ons en ze mij daarna heeft proberen te bedreigen ben ik naar een andere zaal gelegd. Door de adrenaline en ruzie ben ik opgestaan en opzoek gegaan naar een verpleegster , Voordat ik mijn buurvrouw een mep zou verkopen. :')

Ik heb besloten om dus voor mijn eigen rust en gezondheid naar huis te gaan ipv een nacht nog te blijven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:47

Jeetje dat is heftig! Snap dat je dan liever naar huis gaat...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:51

Pfffff echt vervelend. Dan maar thuis rustigaan doen. Heb je hulp thuis?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 09:00

Diva2 : ik verblijf nu eerste periode bij mijn ouders zodat ik idd niet teveel doe. Eten gaat hier ook langzaam aan. Veel last gehad van misselijkheid en nu nog wel wat.

Lalidan wel fijn dat jij je al vlot wel goed voelde. Ondanks dat het herstel verder echt 6 weken duurde.

Evelienepien. Ik ben wel.behoorlijk moe moet ik zeggen. Maar wat fijn dat je blij met het besluit dat hij eruit is.

De nacht hier is goed gegaan. Ben wederom wat misselijk.Ze hebben gister nog de wonden schoongemaakt. Die bij mijn navel is nog erg gevoelig en daar zit ook een bloedophoping. Helaas word ik erg beroerd en misselijk van de medicijnen innemen en heb ook besloten om dan maar zetpillen te halen (laten halen) ook geen keus waar je heel blij van word maar het is het 1 of het ander.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:05

Fijn dat je bij je ouders kan zijn, is beter dan alleen thuis! En je ouders willen je vast wel een beetje verwennen met wat extra zorg.

Wat voor medicijnen slik je dan dat je er zo misselijk van word?

Ik bleef inderdaad vrij lang moe, maar bij mij speelden er nog wat andere dingen (zoals na 3 weken een koliekaanval die mij op de SEH deed belanden, maar volledig los stond van de operatie). Maar echt pijn heb ik bijvoorbeeld niet gehad, alleen bij hotsen en botsen zoals in de auto over drempels. Dat was echt wel heel fijn.

Beterschap verder. En ook ik sta nog altijd voor de volle 100% achter mijn beslissing, al heb ik ook wel gehoord dat er mensen zijn die in eerste instantie toch moeite krijgen met het definitieve er van. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen.

In elk geval sterkte!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:43

Heel veel beterschap! Fijn dat de operatie achter de rug is :)

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 13:05

Spoiler:
Afbeelding

In de spoiler een foto hoe het er dus uitziet. 4 kleine wonden. Navel nog vol met bloed maar die doet te zeer om nu al te kunnen schoonmaken dus dat komt ter zijner tijd heeft geen haast. Gister allemaal nog ontsmet.

Lalidan ik heb 4x daags paracetamol 1000 mg en 3x daags ibuprofen.
Heb nu de paracetamol in zetpil variant en dat gaat stuk beter :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:08

Herkenbaar :j. Ziet er echt hetzelfde uit. Alleen het sneetje bij mijn navel loopt verticaal ipv horizontaal (maar dat zal met het horizontale litteken van twee eerdere buikoperaties te maken hebben denk ik).

Ik heb die van mij niet echt schoon gemaakt, in de loop der tijd door te douchen loste het vanzelf op.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:13

Ziet er netjes uit...
Gewoon natuur en douche zn werk laten doen!

Heb het zelf in bels gedaan en ik had 3 gaatjes.
Wat ik wel raar vond, was dat de vorm in mn navel anders is geworden, hihi!

Doe lekker rustig aan...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:29

Ik vind het er mooi uit zien :j
Dat ziet er heel anders uit dan die ritssluiting van mij destijds :') :+

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:38

Dat ziet er erg netjes uit. Is je baarmoeder dan ook door één van die kleine sneetjes heen naar buiten gekomen of is dat vaginaal eruit getrokken? Hoe moet ik me dit voorstellen? := Sorry als het te persoonlijk is hoor, ik ben erg nieuwsgierig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:43

Netjes ! , neem aan via de navel dat hebben ze met mijn galblaas toendertijd ook gedaan :)

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 14:40

Ik denk inderdaad dat met douchen het meeste wel oplost. Vanmiddag voor het eerst weer kunnen doen. Moet daarvoor wel traplopen maar ging verbazingwekkend goed.

Nissima dat mag je zeker vragen hoor. De baarmoeder hebben ze dus via deze gaatjes eruit gehaald. Van wat ik heb begrepen lukt dat inderdaad niet in zijn geheel maar in stukjes.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:43

Toushie schreef:
Ik denk inderdaad dat met douchen het meeste wel oplost. Vanmiddag voor het eerst weer kunnen doen. Moet daarvoor wel traplopen maar ging verbazingwekkend goed.

Nissima dat mag je zeker vragen hoor. De baarmoeder hebben ze dus via deze gaatjes eruit gehaald. Van wat ik heb begrepen lukt dat inderdaad niet in zijn geheel maar in stukjes.

Zoals ik het destijds van mijn gyneacoloog begreep is het te vergelijken met een soort appelboor.
Klinkt misschien wat vreemd, maar zo omschreef hij het. Een kleine appelboor waarmee ze iedere keer een stukje verwijderen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:05

Hoi TS, tot nu toe stilletjes meegelezen. Het heeft mijn interesse, omdat ik ook ontzettende klachten heb. Mijn huisarts wil er niet aan. Ik heb al diverse pillen geprobeerd, de Nuva-ring, maar ik kan gewoon niet tegen de hormonen. Als ik hormonen slik, ben ik slechts een schim van mezelf. Naast ontzettende vermoeidheid, hoofdpijn en misselijkheid, maak ik alles door een soort filter/mist mee....ik kan het niet goed uitleggen. Van de laatste pil die ik probeerde kwam ik bovendien 4 kilo in 2 maanden aan! (terwijl ik al 15 jaar een stabiel gewicht heb; 68kg bij 1.80m) Ik ben ook een aantal jaren helemaal gestopt met de pil, maar dat is niet te doen...enorm bloedverlies, hoofdpijn en buikpijn. Soms ben ik de wanhoop nabij.

Ik ben nu 36 en heb geen kinderen. Deze wil ik ook niet en toch wil de huisarts mij niet doorverwijzen. Eerst nog even dit proberen en dan weer dat. Ik word er gek van.....Hoe heb jij dit precies aangepakt in de gesprekken met je huisarts? Heb je nog tips? En ik ben ook heel benieuwd hoe de komende maanden voor jou zullen zijn en hoe je je gaat voelen. Hopelijk wil je ons/mij op de hoogte blijven houden. Ik heb veel respect voor je volhardendheid en wens je veel beterschap!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 15:37

Ik stuur je even een pb zometeen.
Heel erg vervelend dat je er zo enorm last van hebt.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:15

Wendy schreef:
Zoals ik het destijds van mijn gyneacoloog begreep is het te vergelijken met een soort appelboor.
Klinkt misschien wat vreemd, maar zo omschreef hij het. Een kleine appelboor waarmee ze iedere keer een stukje verwijderen.

Bedankt voor jullie antwoorden! Brr, klinkt niet heel prettig, maar het zal ongetwijfeld de beste manier zijn.

Fijn dat je vanmiddag al mocht douchen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:17

klinkt als een goed herstel ts.

paracetamol is vies.. bleegh. maar je hebt ze ook in andere corm wat veel beter is. in gladde capsules of zo.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:25

@nissima. Er zijn meerdere manieren om de baarmoeder te verwijderen. Dit kan ook vaginaal is het snelste herstel zeggen ze . Dat was bij mij geen optie omdat we de baarmoedermond wouden laten zitten en als het vaginaal gebeurd kan dat niet.

Verder kan het ook nog met een gewone buikoperatie dus een horizontale of verticale snede. Dan kan hij er natuurlijk ook in zijn geheel uit. Wel zwaarder herstel.

Het kan namelijk altijd dat wat gepland is op dat moment toch niet kan. Was bij mij ook de bedoeling zoals ook gelukt was via kijkoperatie. Maar mochten er complicaties optreden kon het zijn dat ze alsnog een snede hadden genaakt.

Daarnaast agh volledig onder narcose dus je merkt er niks van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:56

Je littekens zien er mooi uit TS! Hebben ze geen gas gebruikt bij jou?
Uiteindelijk zal de navel een iets andere vorm krijgen. Bij mij is het mooi geworden (geen hhsterectomie, wel grote operatie aan baarmoeder.
Ziet er nu zo uit, beetje vage foto maar mijn navel bestaat ongeveer uit twee delen nu:

Afbeelding

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:13

Bobje: wilde bijna zeggen "das mijn navel" :j
Maar bij mij zit littekensneetje na veneden toe :D

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:28

Interessant verhaal! Fijn dat het goed gegaan is. Mijn moeder is ook zwaar toe aan een hysterectomie, maar is bang voor de gevolgen van verzwakkingen en incontinentie. Hoe sta jij daar tegenover of is dit niet zo'n reële angst?