Contactlenzen: Water is een probleem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:43

Ik spoel eerst met water en dan met lenzen vloeistof. Mijn ogen heb ik al verpest door met lenzen in in slaap te vallen en ze te lang in te laten.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:44

Ah, dit wist ik dus ook echt niet! En als je spoelt met de goedkope variant van bijv. het Kruidvat, kan dat geen kwaad icm met de duurdere variant van de opticien die ik daarna gebruik?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:55

Mixje90 schreef:
Ik spoel eerst met water en dan met lenzen vloeistof. Mijn ogen heb ik al verpest door met lenzen in in slaap te vallen en ze te lang in te laten.

Dan vooral zo door blijven gaan. Heb je straks blijvende schade en kan je geen lenzen meer dragen +:)+
Lees maar eens wat water(Acanthamoebe) dus kan doen met je ogen en over vaatingroei.

Ilonavl
Je kan wel 2 soorten vloeistof gebruiken maar zou het niet aanraden ivm als er problemen ontstaan is lastiger uit te filteren waar het vandaan komt. Je kan namelijk ook een allergie opbouwen voor de vloeistof.
Waarom niet met dezelfde vloeistof afspoelen?

Courses

Re: Contactlenzen: Water is een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 00:44

Dat is voor sommige mensen (zoals ikzelf) niet mogelijk door de soort vloeistof die gebruikt wordt. Ik heb een meer 'stroperige' vloeistof waardoor dat een grote zooi wordt.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:05

Zamora schreef:
Mixje90 schreef:

Dan vooral zo door blijven gaan. Heb je straks blijvende schade en kan je geen lenzen meer dragen +:)+
Lees maar eens wat water(Acanthamoebe) dus kan doen met je ogen en over vaatingroei.

Ilonavl
Je kan wel 2 soorten vloeistof gebruiken maar zou het niet aanraden ivm als er problemen ontstaan is lastiger uit te filteren waar het vandaan komt. Je kan namelijk ook een allergie opbouwen voor de vloeistof.
Waarom niet met dezelfde vloeistof afspoelen?

Vind ik zo zonde, spul is niet echt goedkoop... maar wat moet, dat moet :)

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:25

Ik heb harde lenzen dus dat zal vast net iets anders zijn.
Maar ook ik heb nog nooit gehoord dat ik ze niet met water af mag spoelen of de bakjes schoon mag maken. En draag al 8 jaar lenzen. Eerste paar heb ik 5 jaar gedragen en nu mn tweede paar alweer 3 jaar en nog steeds goed.

De lenzenbakjes maak ik schoon met kokend water. Lenzen met vloeistof. Maar als ik niks bij heb, aangezien ik alleen met dagjes weg etc mijn bril meeneem, stop ik ze gewoon even in mn mond (klinkt vies) maar dit hebben ze me verteld en heb er nooit last van gehad.

Harde lenzen is idd wel echt wennen in het begin en kun je niet zomaar dragen, wel zijn ze beter voor je ogen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:41

Courses schreef:
Dat is voor sommige mensen (zoals ikzelf) niet mogelijk door de soort vloeistof die gebruikt wordt. Ik heb een meer 'stroperige' vloeistof waardoor dat een grote zooi wordt.

Maar waarom koop je dan niet een ander flesje voor schoonmaken? :) of mag je vanwege medische redenen alleen maar deze?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:43

Kimm: Waarom zou dit met harde lenzen anders zijn? Hier doe je zelfs jaren mee dus nog meer kans op besmetting als je ze af blijft spoelen met kraanwater.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:47

Zamora schreef:
Kimm: Waarom zou dit met harde lenzen anders zijn? Hier doe je zelfs jaren mee dus nog meer kans op besmetting als je ze af blijft spoelen met kraanwater.

Als je op pagina 1 terugleest staat daar het e.e.a

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:51

Ik geloof dat ik helemaal slecht bezig ben dan?
Ik maak dat bakje nooit 'schoon'
Lenzenvloeistof haal ik er uit en dan vul ik hem weer met nieuwe voordat ik ze 's avonds uit doe.
Ik gebruik ook al tijden dezelfde omdat ik die fijner vind dan de bakjes die ik nu steeds bij me vloeistof mee krijg :+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:15

Kimm4 schreef:
Zamora schreef:

Als je op pagina 1 terugleest staat daar het e.e.a

Mij hoef je het niet uitleggen, ik ben zelf opticien en contactlensaanpasser.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:16

lovelyfiefy schreef:
Lenzenvloeistof haal ik er uit en dan vul ik hem weer met nieuwe voordat ik ze 's avonds uit doe.
Ik gebruik ook al tijden dezelfde omdat ik die fijner vind dan de bakjes die ik nu steeds bij me vloeistof mee krijg :+

Je hoeft je lenzen bakje ook helemaal niet "schoon" te maken. Smorgens leeggooien en laten drogen. Elke 2-3 maanden je bakje vervangen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:19

@lovelyfiefy: Ik heb zelfs bij de oogarts waar ik 'lenstraining' heb gekregen geleerd dat ik de bakjes niet uit mocht spoelen en ze gewoon aan de lucht moest laten drogen. Dat heb ik dus ook altijd gedaan. Gewoon lensvloeistof er 's ochtends uitgieten en dan laten drogen. Ik maak enkel schoon als ze echt een soort aanslag hebben en er vooral teveel stof in blijft zitten. Dan spoel ik ze met water en gewoon met een vinger even de aanslag wegvegen. Daarna droog ik ze af met een handdoek. (Neen, er blijven dan geen pluisjes in zitten.) Vervolgens de hele dag weer laten staan en 's avonds terug lenswater erin. Na elke bus lenzenvloeistof vervang ik het bakje in zijn geheel. Ik krijg namelijk bij elke aanschaf lenzenvloeistof evenveel lenzenbakjes als flessen vloeistof mee. Als ik pijn heb aan een oog door mijn lens doe ik ze uit en maak ik ze schoon met lenzenvloeistof.

Ik heb gelukkig bijna geen irritatie van mijn lenzen. Ik zorg er ook voor (of probeer dit) dat mijn lenzen telkens een 8tal uur uit zijn. Als ik weet dat ik dit niet ga redden met slapen doe ik ze eerder uit en draag ik een bril, of ik doe 's ochtends mijn bril aan voor ik de lenzen in doe om mijn ogen meer tijd te geven. Doe ik dit niet heb ik nog wel eens flinke irritatie aan mijn ogen de dag nadien, vooral bij droge lucht bv. Als ik weet dat ik in slaap ga vallen (bv. voor tv) doe ik mijn bril aan en haal ik die van m'n hoofd net voor ik in slaap val. Val ik toch in slaap met lenzen gebruik ik oogdruppels om mijn ogen weer te bevochtigen.

Ik zal enkel kraantjeswater gebruiken als er bijvoorbeeld iets in mijn oog vliegt of zit en ik mijn lenzen echt uit moet doen om ze af te spoelen maar ik niet thuis ben en dus geen lenzenvloeistof bij de hand heb. Dit gebeurt echt zelden. Ik heb voor zover ik weet ook niet vaak wondjes aan mijn oog dus ik denk dat ik met alle bovenstaande handelingen de kans op een dergelijke parasiet toch sterk verminder. (Onbewust overigens, ik doe het gewoon al een poos zo.) Handen wassen doe ik volgens mij ook altijd als ik met lenzen bezig ben maar niet bewust.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:49

Ik heb inderdaad met het lenzen afnemen toen de eerste keer ook niks over gehoord dat ik die bakjes schoon moest maken.
Dus dan ga je dat ook niet doen.
Wat ik wel doe is inderdaad soms wat vuiltjes eruit halen, maar dit doe ik dan vaak gewoon met mijn eigen vingers.
En de buitenkant spoel ik soms af onder de kraan als het bakje dicht is.
Want aan de buitenkant blijft sneller viezigheid zitten.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:53

Ik heb ook geleerd dat ik ze überhaupt niet uit moet spoelen. Op m'n lenzenvloeistof staat dat ik het houdertje met vloeistof schoon moet spoelen, maar dat lijkt me logisch want dan verkopen ze meer vloeistof :')
Ik gooi het doosje 's ochtends leeg en zet de dekseltjes er los op zodat het wel droogt maar er geen stof in komt. Af en toe kook ik het doosje uit en als ik nieuwe vloeistof haal krijg ik ook altijd een nieuw doosje en gooi ik de oude weg. Moet eerlijk zeggen dat ik het doosje ook wel eens onder de hete kraan houd, als het er vies uit ziet. Maar dan spoel ik het wel na met lenzenvloeistof.
Die parasiet is de laatste tijd veel in het nieuws, maar is echt niet nieuw verder. Hoewel het belangrijk is om goed met je lenzen om te gaan zou ik me niet al te veel zorgen maken. De kans dat je die parasiet daadwerkelijk krijgt is echt erg klein. Dat is geen reden om er dan maar achteloos mee om te gaan, maar je hoeft dus ook niet in paniek te raken en je lenzen direct de deur uit te gooien. Oh en als je oog ook maar iets geïrriteerd is, geen lenzen dragen! De parasiet doet namelijk pas kwaad als hij onder je lens gevangen zit op een oog met een reeds bestaande beschadiging. Dus irritatie = geen lenzen!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 17:18

Zamora schreef:
lovelyfiefy schreef:

Je hoeft je lenzen bakje ook helemaal niet "schoon" te maken. Smorgens leeggooien en laten drogen. Elke 2-3 maanden je bakje vervangen.

Dit lijkt mij ook niet per se de meest hygiënische manier om je lenzen te houden? Zeker niet als het hele topic al vol staat van de 'bacterie' en 'ontsteking' verhalen. Als je het laat 'opdrogen' vergroot je juist de kans dat bacteriën achter blijven lijkt me?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:03

Hier slechte ervaringen met 'goedkope' lenzenvloeistof. Daar hadden ze wat andere stoffen in gedaan en had er veel en lang last van. Zelf doe ik mijn lenzen uit, zet het bakje op een opgevouwen toiletpapiertje en laat het drogen en in de avond de lenzen er weer in.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:17

Ik gebruik heel lang hetzelfde bakje en gooi het gebruikte vloeistof eruit en laat hem met dekseltjes los erop drogen. Als hij echt vies is maak ik hem schoon onder de kraan. Schudt hem goed uit en laat hem drogen. Draag mijn lenzen ook te lang..dat weet ik maar ze zijn zo duur. :') Ik kan elke soort vloeistof hebben. Duur en goedkoop. Merk geen verschil. En ik heb ook geen last van mijn ogen. Soms val ik in slaap met lenzen in en moet daarna even flink knipperen om ze 'los' te maken..anders krijg ik ze bijna niet uit. :+

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:42

Toen ik nog lenzen had (ik heb ze nu laten laseren) was ik al heeeeel snel over op de daglenzen. Ik kreeg sowieso snel beschadigingen en irritatie van maandlenzen (na +/- 2,5 week) en vond het zo fijn als ik na een maand nieuwe mocht pakken, dat ik maar overstapte op daglenzen.

Later nog nachtlenzen gehad, maar wat een gedoe om die s-ochtends goed uit te krijgen. Daarna dus snel mn ogen gelaserd :j

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:54

Ik heb het topic vluchtig doorgelezen maar mag het uitkoken van de lensbakjes dan wel? Dat doe ik namelijk voordat ik een nieuw setje maandlenzen in gebruik neem. Daarna elke dag omspoelen met lensvloeistof.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:04

Ik zie door mijn werk echt heel veel ellende met lenzen. Krijg regelmatig lensbakjes voor kweek binnen. Wat ee dan allemaal groeit bespaar ik jullie. Spoel je lenzen en bakjes nooit met water om de Amoebe die hier genoemd wordt. Vandaag ook weer 5 kweken gehad voor dit beest.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:10

Ik heb al jaren lenzen en ik heb van alles geprobeerd, maar nachtlenzen werken bij mij echt het beste. Mijn ogen schijnen veel eiwit aan te maken waardoor ik snel vieze lenzen heb. Ik wist dit al want ik heb gedurende de dag regelmatig 'snotjes' die ik uit m'n ooghoeken moet vissen. Ik heb dit altijd al gehad.
Mijn nachtlenzen maak ik 1x per maand schoon met speciaal spul en het bakje wordt bij iedere nieuwe fles vloeistof vervangen. Ik vis m'n lenzen 's avonds uit het bakje, leg alles open en bloot neer zodat t kan drogen en ' ochtends doe ik m'n lenzen er weer in. Ik maak die bakjes dus echt nooit schoon.
Overigens heb ik m ook wel eens in het afvoerputje laten vallen...toen afgespoeld en schoongemaakt met dat speciale goedje. Sindsdien leg ik een washandje over het putje heen...zoiets gebeurt natuurlijk geen 2e keer ;)