Bewust 1 kind, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:22

Ja, en als je dan een zoon had gehad, vragen mensen ga je nog door voor een dochter. Dat kreeg een vriendin van mij gelijk te horen toen de 2e een zoon was. O jammer, geen meisje.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:25

SusanH schreef:
Ja, en als je dan een zoon had gehad, vragen mensen ga je nog door voor een dochter. Dat kreeg een vriendin van mij gelijk te horen toen de 2e een zoon was. O jammer, geen meisje.

Dat is wel heel erg als mensen dat zeggen. Als mijn tweede een jongen was geweest, was dat prima geweest en was ik echt niet voor een derde (en dan hopelijk een meisje) gegaan.

Indi_Vito

Re: Bewust 1 kind, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:26

Ik ben zelf enigst kind en heb altijd gezeurd om een broertje of zusje ik voelde me altijd heel alleen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:34

Zanakuzies dat is niet fijn.

Onze dochter heeft er ook naar gevraagd, wij hebben haar heel eerlijk uitgelegd waarom ze geen broertje of zusje heeft. Daar lijkt ze nu vrede mee te hebben.

Storm: ja mijn vriendin vond het ook heel erg. Ze is heel blij met haar 2 jongens.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:00

Ik ben enig kind en had voor mijn dochter best wel graag een broertje of zusje willen hebben. Hoewel ik enig kind niet echt erg als negatief ervaren heb. Maar helaas heeft het lot anders bepaald.
Vanaf de eerste maandhad ik al flinke bekkeninstabiliteit wat steeds erger werd. Een maand moeten liggen in het ziekenhuis omdat mijn dochter niet meer groeide en mijn bloeddruk verhoogd was
Met 32 weken is ze met een spoed keizersnede gehaald. Ze was maar 883 gram en heeft nog ruim 2 maanden in het ziekenhuis gelegen. Later toen alles een beetje tot rust was heb ik een flinke depressie gehad.
De dokter rade het af om nog een x zwanger te worden, teveel kans zowel de bekkeninstabiliteit en de vroeggeboorte nogmaals mee te maken. Ze zei letterlijk : "Je hebt nu een geweldige dochter, wat moet ze zonder moeder als het mis gaat". Mijn dochter is nu 20 jaar en we vinden het prima zo. Er mogen en mochten altijd vriendinnen en vrienden komen logeren en mee-eten enz.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:35

Wij hebben 2 kinderen en bewust voor gekozen.Maar de dames zijn nu 14 en 17 en maken al jaren ruzie met elkaar,er is altijd wat.We gaan zelfs niet meer op vakantie omdat de dames de sfeer verpesten en dat is weggegooid geld.Maar gaat 1 van de 2 weg missen ze elkaar wel.Maar zoveel ruzie hadden we niet verwacht.Ts,als 1 kind voor jullie werkt,en je denkt dat 2 te veel stress geeft moet je het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:38

1 troost, ik heb een grotere broer en ook ik wilde dolgraag grote zus worden/ er een klein broertje of zusje bij. En voor mijn broer was ik ook niet goed genoeg, want ook hij wilde er nog een klein broertje of zusje bij :Y)

Daarbij heb ik nu (midden 20) al jaren geen contact meer met mijn broer op de verjaardagen en feestdagen na. Terugblikken op mijn jeugd met hem was toch vooral veeeeel ruzie maken en weinig samen spelen, en als we samen speelden was dat toch vooral met buurtkinderen die inderdaad als een soort "buffer" waren..

Ruzie maken durft onze dochter met haar beste vriendinnetje trouwens wel, en daarna maakt ze het weer goed. Hoort er ook bij natuurlijk!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:23

Sizzle schreef:
Lissisanne, dat is wetenschappelijk allang weerlegd en gewoon een vooroordeel.
Dat is hetzelfde als er een kereltje met een donkere zonnebril in een golf zit dat je denkt: zie je wel, heel stereotyp.
Maar al die golfjes met vrouwen vallen gewoon niet op.

Zal vast zo zijn, dit is alleen mijn eigen ervaring ;)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:32

SusanH schreef:
Vind trouwens de reden broertje/zusje erbij om altijd speelgenootjes te kunnen hebben zo'n dooddoener. Straks krijgen ze een broer of zus waar ze een bloedhekel aan hebben. En daarnaast, onze dochter heeft veel vriendjes en vriendinnetjes op school en in de buurt. Maakt op vakantie ook makkelijk contact. Ze heeft nog nooit gebrek aan speelgenootjes gehad. Enig kinderen zijn vaak veel socialer als kinderen met broers en zussen, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Dit zal wel de knuppel in het hoenderhok gooien
Het gaat ook niet om speelgenootjes om het spelen, maar om het leren delen. Bij kindjes van andere ouders heb je toch minder te zeggen. In mijn ervaring zijn enigst kinderen vaak gewend hun zin te krijgen, en dan kunnen ze nog steeds veel vriendjes hebben natuurlijk. :D
Socialer hangt dus sterk af van wat je sociaal gedrag noemt. Veel contact leggen en snel vriendjes maken, ja. Maar lief delen, elkaar dingen gunnen, in een ander verplaatsen en verantwoordelijkheid nemen in mijn ervaring minder.
Nogmaals: dit is mijn persoonlijke mening, zal vast niet voor alle enigst kinderen zo zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:34

Britta31 schreef:
Wij hebben 2 kinderen en bewust voor gekozen.Maar de dames zijn nu 14 en 17 en maken al jaren ruzie met elkaar,er is altijd wat.We gaan zelfs niet meer op vakantie omdat de dames de sfeer verpesten en dat is weggegooid geld.Maar gaat 1 van de 2 weg missen ze elkaar wel.Maar zoveel ruzie hadden we niet verwacht.Ts,als 1 kind voor jullie werkt,en je denkt dat 2 te veel stress geeft moet je het niet doen.

Dat komt nog wel helemaal goed als ze het huis uit zijn :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:39

Sunrise_ schreef:
Tink89 schreef:
Ik vind het lastig hoor. Wij willen er graag (minstens) twee, vooral nu ik zelf ouder ben en merk hoe fijn het is om niet als enige de lasten te dragen als mijn moeder naar een ziekenhuis moet of er iets aan de hand is. Veel vriendinnen dragen de zorg voor hun beide ouders alleen en zelfs met goede hulp, heb je aan die verantwoordelijkheid een hele kluif. Ik ben heel blij dat wij dat met z'n zessen delen (al wil ik dan weer niet zes kinderen...)

Dit heb ik dus, ik ben enig kind en merk dat de zorg toeneemt naarmate mijn ouders ouder gaan worden (al zijn ze nu nog jong hoor, maar ik zie het bij mijn oma zeg maar). Natuurlijk zijn broers en zussen geen garantie op het delen van zorg. Maar het feit is wel dat ik altijd al heel goed beseft heb dat ik er echt alleen voor sta later. Ook heb ik als kind het ruziemaken en voor mijzelf opkomen wel echt gemist. Ik weet nog dat ik met vriendjes geen ruzie durfde te maken omdat ik bang was dat ze niet meer zouden komen spelen. En van je ouders kan je het nooit winnen natuurlijk.

Los daarvan heb ik er ook veel voordelen van gehad. Ik kan mij heel erg goed voor langere tijd alleen vermaken, heb financieel alle mogelijkheden gehad om meerdere studies te volgen en merk dat ik veel in vriendschappen investeer omdat dat, naast mijn ouders, het enige sociale netwerk is dat ik heb (geen partner, neven/nichten, broers/zussen, etc.). Ik ben echt wel sociaal heel vaardig geworden.

Het argument of "vrienden kies je en familie niet", vind ik toch tekort doen aan mensen die wel een goede band met hun siblings hebben. Ik had als kind ook altijd veel vriendjes, en heb nu nog genoeg vriendinnen. Echter ik miste als kind totaal geen broer/zus, en merk nu ik ouder word dat ik het fijn had gevonden om in ieder geval 1 iemand te hebben waarmee je samen op je jeugd, en op je ouders als ouders, kan terugkijken. Nu ik ouder word vind ik het soms wel jammer, maar ik besef ook dat ik het niet moet idealiseren.

Ik zit nu in een fase waarin mensen gaan settelen, sommige vriendschappen verwateren en familie juist weer belangrijker lijkt te worden; en nu besef ik wel dat sommige vriendschappen, waarvan ik ook altijd dacht dat het net als familie voelde, toch niet zo hecht of intiem blijken te zijn als familiebanden. En ja, dat doet soms pijn als mensen je toch relatief makkelijk voor hun partner, of tijd met familie/neefjes/nichtjes, aan de kant zetten en de vriendschap voor hen niet zo belangrijk is als voor mij. Maar ook dit zegt niks over siblings en vriendschappen in het algemeen, alleen wat over mijn situatie ;) .

De pech voor mij is ook dat al mijn vriendinnen toevallig heel erg goed met hun broers en zussen kunnen, en dat mis ik weleens. Had ik vriendinnen gehad die niks met hun siblings hadden gehad dan was het weer anders geweest hoor.

Ach niks is zwart-wit en alle scenario's zijn mogelijk, en dat besef ik heel erg goed. Nooit voor nog een kind gaan puur omdat het zielig is in ieder geval, want er is niets zieligs aan! Alles heeft voors- en tegens.

Als ik het moet samenvatten zijn er heel veel voordelen aan enig kind zijn. De twee dingen die ik lastig vind zijn;

- met niemand de zorg voor mijn ouders kunnen delen en niet samen kunnen terugblikken op een gedeelde jeugd. Ook heb ik als kind vanuit mijzelf best vaak de druk gevoeld om alles goed te doen, pap en mam hebben er immers maar 1tje :Y) .
- het feit dat mijn hele sociale netwerk uit vriendschappen bestaat, en dat vriendschappen soms voor anderen minder belangrijk blijken te zijn. Voor hen een aanvulling, voor mij voelt het als familie. En dat vind ik soms best een eng idee.

Dit vind ik ook een erg sterk argument. Je staat als je familie hebt nooit 'alleen' op de wereld :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:40

lissisanne schreef:
SusanH schreef:
Vind trouwens de reden broertje/zusje erbij om altijd speelgenootjes te kunnen hebben zo'n dooddoener. Straks krijgen ze een broer of zus waar ze een bloedhekel aan hebben. En daarnaast, onze dochter heeft veel vriendjes en vriendinnetjes op school en in de buurt. Maakt op vakantie ook makkelijk contact. Ze heeft nog nooit gebrek aan speelgenootjes gehad. Enig kinderen zijn vaak veel socialer als kinderen met broers en zussen, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Het gaat ook niet om speelgenootjes om het spelen, maar om het leren delen. Bij kindjes van andere ouders heb je toch minder te zeggen. In mijn ervaring zijn enigst kinderen vaak gewend hun zin te krijgen, en dan kunnen ze nog steeds veel vriendjes hebben natuurlijk. :D
Socialer hangt dus sterk af van wat je sociaal gedrag noemt. Veel contact leggen en snel vriendjes maken, ja. Maar lief delen, elkaar dingen gunnen, in een ander verplaatsen en verantwoordelijkheid nemen in mijn ervaring minder.
Nogmaals: dit is mijn persoonlijke mening, zal vast niet voor alle enigst kinderen zo zijn.

Dat is inderdaad jouw mening en dat is prima hoor :D . Vind het meer opvallend dat ik als enige kind juist aan de overkant van het 'spectrum' zit; moeite met omkomen voor wat ik zelf wil en soms kunnen berusten in niet alles zelf kunnen/hoeven op te lossen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:43

Sunrise_ schreef:
lissisanne schreef:

Dat is inderdaad jouw mening en dat is prima hoor :D . Vind het meer opvallend dat ik als enige kind juist aan de overkant van het 'spectrum' zit; moeite met omkomen voor wat ik zelf wil en soms kunnen berusten in niet alles zelf kunnen/hoeven op te lossen.

Ja is inderdaad de andere kant op, een gedeelte is natuurlijk ook persoonlijkheid. Kan ik me ook heel goed voorstellen dat je het gevoel krijgt, als ze mij niet aardig vinden ben ik alleen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:49

Bij mij was het nooit zo een bewuste keuze. Het is zo gelopen, zoals het is gelopen. En dat is prima,
Ik kon alleen nooit tot de keuze komen om uberhaupt een kind te krijgen. Dat komt denk ik ook, omdat mijn zus een gehandicapte zoon heeft gekregen na een zwangerschapsvergiftiging en ik dus van heel nabij meemaak wat voor impact dat heeft. Hoe vaak een zwangerschap ook goed gaat; je ziet dan alleen maar de gevallen waar het niet goed gaat.
Uiteindelijk ben ik - vrij spontaan - zwanger geraakt (anders was het nooit gebeurd vrees ik) en heb ik op 35 jarige leeftijd een gezonde dochter gekregen. Die dus vervolgens ook alleen is gebleven, want ja hoe ouder hoe groter de risico's. Ik had ook een redelijk zware bevalling (keizersnee) en ook niet direct behoefte aan nog 1.
Zelf heeft ze het een periode wel jammer gevonden dat ze "alleen" is. Zo in de leeftijd van 9-13 jaar. Daarna niet meer (ze is nu bijna 20)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:09

Ik ben ook bewust enig kind (inmiddels wel volwassen :D) en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik wat heb gemist. Ik ken behalve mijn ouders en grootouders verder eigenlijk geen familie of ik wil ze niet meer kennen, er is alleen maar heibel, ruzie en ontzettend veel kwaad bloed overal wat ook altijd zo is geweest, dit heeft ook deels meegespeeld in de keuze.
Zal dus ooit ook als enige voor m'n ouders moeten zorgen maar eigenlijk vind ik het wel best zo. Mijn eigen ouders moeten nu voor hun ouders de volledige zorg dragen ivm familieruzies, maar als straks de erfenis verdeeld moet worden mag de rest van de familie natuurlijk wel lekker hun handje op houden...
Ik heb eigenlijk nooit periodes gehad dat ik me alleen heb gevoeld of om een broertje/zusje heb gevraagd, ben altijd echt een einzelgänger geweest maar dat zal ook een groot stuk karakter zijn. Delen, gunnen en mezelf kunnen verplaatsen in een ander heb ik ook nooit moeite mee gehad, verwend kind ben ik al helemaal niet geweest... Enige is dat ik wel een beetje een 'my way or the highway' persoon ben en geen hele goeie samenwerker (ik kan het echt wel als het moet, maar mijn voorkeur heeft het niet), maar voor hoeverre dat beter was geweest als ik siblings had gehad weet je natuurlijk ook nooit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:12

Je kan het toch nooit volledig goed doen volgens mij. Ik ken mensen die enigst kind zijn die dat heel erg vinden en dat nooit zouden willen voor een ander. Andersom ken ik ook mensen met broers en/of zussen die totaal niet met elkaar door een deur kunnen (ook als volwassenen niet) of beleefd goed contact hebben. Kinderen die er alleen voor staan bij de zorg van hun ouder, ook al hebben ze broers of zussen. Het kan allemaal....

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:27

Sanned schreef:
Ik heb nog lang geen kinderen hoor. Maar dat stukje over samen spelen vind ik ook altijd zo'n onzin. M'n grote broer en ik hebben de eerste 16 jaar van mijn leven alleen maar ruzie gemaakt :'). We hebben wel altijd heel leuk gespeeld samen met onze buurmeisjes, die waren dan soort van buffer. Maar als die er niet waren speelden we nauwelijks met elkaar. Tegenwoordig kunnen we het wel goed met elkaar vinden, maar dat is eigenlijk echt pas gekomen toen m'n broer het huis uit ging en we niet meer op elkaars lip zaten.

Even nog als aanvulling. Overigens ben ik wel heel blij met m'n broer en zou hem echt niet willen missen. En rond de scheiding van mijn ouders (ik was toen een jaar of 10) heb ik heel veel aan hem gehad. En het was ook altijd leuk als m'n grote broer bier voor me wilde halen voor een feestje :D :o
Ik kan me wel voorstellen dat je, ook al heb je als kind vooral ruzie gemaakt, op latere leeftijd ook wel echt plezier hebt van een broer of zus (mits de relatie goed is natuurlijk)
Ik hoor ook heel veel in mijn omgeving dat mensen het pas echt goed konden vinden met hun broer of zus toen één van de twee het huis uit ging. Met name als het leeftijdsverschil niet zo groot is.

Maar het argument "één kind is zielig want dan heeft hij niemand om mee te spelen" vind ik echt onzin.

Edit: over het leren delen. Ik denk dat dat ook niet altijd op gaat. Mijn broer en ik zijn altijd vrij competitief geweest. Ik kon prima delen, maar niet met m'n broer. Die gunde ik het niet. Andersom was dat ook zo. Iets moeten delen liep vrijwel altijd uit op ruzie. Ging zelfs zo ver dat de een met iets zat te spelen en de ander dan ook perse daarmee moest spelen, puur om te jennen. Met vriendinnetjes was die competitie er niet en daarmee was delen geen enkel probleem.
Laatst bijgewerkt door Sanned op 04-07-17 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:29

lissisanne schreef:

Mijn dochter (enigs kind, 2,5 jaar) kan heel goed delen.
Dit heeft ze denk ik geleerd door onze dieren. Door ze te voeren, met ze te spelen enz.
Doordat ze gewend is dat ze toch wel krijgt wat ze nodig heeft, heeft ze ook helemaal niet de behoefte om te claimen.
Ze is ook super sociaal en maakt snel contact, maar dit ligt veel aan haar karakter, haar vader is net zo.
Ze speelt heel graag met andere kinderen, maar vind het ook heel fijn als ze daarna weer alleen is en ons helemaal voor haarzelf heeft.

Heb laatst een onderzoek gelezen over dat kinderen liever een huisdier hebben dan een broertje of zusje, waarschijnlijk omdat ze daar geen ruzie mee kunnen maken :')

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 16:41

Leuk om al die verhalen te lezen, heel bijzonder hoeveel verschillende ervaringen en situaties er zijn!

Mijn man en ik zijn beide met zussen en broers opgegroeid dus geen idee wat enig kind zijn met je doet, maar persoonlijk heb ik geen super innige band met mijn zussen. We zijn alledrie compleet anders. Zowel groot als klein leeftijdsverschil (met de ene 20 mnd en de ander 10 jaar. Onze ouders begonnen ook jong). Wel heb ik gezien wat meerdere kinderen met mijn moeder heeft gedaan, hetzelfde geldt voor mijn tante met vier kids en mijn andere tante ook met meerdere (burnout, en kids liepen op hun tenen). En zo wil ik niet worden of 'eindigen', dus een kindje is voor mij ook een beetje uit zelfbescherming. Dat komt niet omdat de kids tot last waren maar het hele leven is wel wat drukker daardoor, naast een (deeltijd)baan, een relatie, je weet wel.

Ik hoop gewoon dat zij een fijne jeugd krijgt en manlief en ik proberen gezond te blijven met goed eten en sporten zodat we haar later niet teveel tot last zijn. Daar denk ik onbewust ook al over na, beetje gek misschien.

Maar ik ben dol op mijn kleine gezinnetje en soms heb ik echt het gevoel dat ik een mini vriendin heb :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:50

Jullie zijn niet erg jong voor een kind, 26 en 31 jaar, dat zijn hele normale leeftijden om kinderen te krijgen. Dat lijkt alleen maar zo omdat er tegenwoordig veel mensen veel later aan kinderen beginnen.

En het is niet zielig om het bij 1 kind te houden, absoluut niet!

Gewoon lekker doen waar jullie je goed bij voelen en prettig vinden en vooral waar jullie gelukkig van worden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:57

Ik vind een enig kind echt niet zielig. Mijn zusje werd geboren toen ik 4 was en dat heeft voor een omslag gezorgd. Mijn moeder trok mijn zusje altijd voor en hield haar de hand boven het hoofd, nu soms nog. Ik heb ook tot ik 21 was altijd ruzie met haar gehad, rond die tijd vertrok ze met veel bombarie uit huis. Het kan heel gezellig zijn, een kind erbij. Maar voor hetzelfde geld kunnen ze elkaar niet luchten of zien en is het altijd ruzie. Ze konden met ons nergens komen joh zonder dat het heibel was :') Haalden het bloed onder elkaars nagels vandaan. Nu kunnen we wel met elkaar door een deur en doen ook weleens dingen samen, maar het is echt geen dikke mik. Daarvoor verschillen we teveel.

Ik heb later ook nog een broertje gekregen, met hem scheel ik 10 jaar. Kan er weinig mee, hij is erg aan het puberen en vindt alles stom. Tien jaar is echt een heel groot leeftijdsverschil, daar zou ik niet bewust voor kiezen. En dan is je oudste net een beetje volwassen begint de volgende te puberen, wat een drama :+

Als het zo goed is, is het zo toch goed?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 17:01

Ragdollcat schreef:
Jullie zijn niet erg jong voor een kind, 26 en 31 jaar, dat zijn hele normale leeftijden om kinderen te krijgen. Dat lijkt alleen maar zo omdat er tegenwoordig veel mensen veel later aan kinderen beginnen.

Gewoon lekker doen waar jullie je goed bij voelen en prettig vinden en vooral waar jullie gelukkig van worden.

We waren 22 en 26 toen ze geboren werd ;) dat was/is in vele ogen wel jong. Ik was zowel in NL als hier de jongste moeder op de psz en schoolplein. En dat doen we zeker :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:22

Sellyxx schreef:
Polly schreef:
Ik geniet zoveel van mijn mannetje, die liefde zou ik niet tussen meer kindjes willen verdelen

(Ik respecteer verder volledig je keuze) Zou jij ook het idee hebben dat de liefde voor een tweede kindje minder of anders is? Of dat je dan minder liefde zal krijgen voor het kind wat je nu hebt?

Dat heb ik me wel afgevraagd en was bang dat ik een lievelingetje zou hebben. Maar het is nu zo maar daar is er totaal geen sprake van, ze zijn zo verschillend dat het ieder zijn eigen charmes heeft.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:34

en het fijt dat je met familie niet alleen op de wereld staat heb ik toch anders ervaren.
ik en mijn moeder hebben alleen voor mijn vader gezorgd tot het laatste toe....onze fam hebben we alleen gezien bij verjaardagen en de begravenis!
En mijn broer kwam even kijken of pa echt dood ging zijn afscheid nemen was een schijnheilige vertoningen( hij werd altijd voor getrokken door mijn vader en hij behandelde zijn ouders als zijn onderdanen, en dat pikte ze nog ook) En met de erfenis was hij degene die ons wilde belazeren zodat hij alles alleen had.....familie je hebt ze en je kan het er mee treffen maar dat is geen garantie!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:08

woepsie90 schreef:
Ragdollcat schreef:

We waren 22 en 26 toen ze geboren werd ;) dat was/is in vele ogen wel jong. Ik was zowel in NL als hier de jongste moeder op de psz en schoolplein. En dat doen we zeker :j

Voor veel mensen wel, maar dat komt omdat het steeds gewoner wordt om steeds op oudere leeftijd een kind te krijgen. Gaaf dat je de jongste moeder was op de psz en het schoolplein :D