Het leed wat zonnebrand heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VivianHesen
Fotograaf

Re: Het leed wat zonnebrand heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 11:11

Ik draag normaal veel poloshirts, maar ga nu ook een hoed aan mijn uitrusting toevoegen. Ik ben ook voornamelijk verbrand op de stukken die normaal niet zo veel zon zien :S

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:41

Koelen, koelen en nog eens koelen. Ik denk dat je met het advies van de huisarts nu het beste zit. Verder, het gebeurt denk ik iedereen met een lichte huid wel een keer in zijn leven. Been there, done that! Met als gevolg dat ik echt smeermanisch ben. Ik ga eigenlijk de deur niet uit zonder factor 30 in de zomer.

Wel wil ik je op het hart drukken om geen gebruik te aan maken van zonnebanken. Het is bijna een fabel dat dit werkt tegen verbranden. Onder invloed van UVB stralen zal de huid dikker worden, maar dit beschermt niet tegen UVA stralen. En juist deze stralen veroorzaken huidkanker (zelfs zonder verbranden). Eigenlijk is het best simpel. Hoe meer blootstelling aan UV-straling, des te groter de kans op het ontwikkelen van huidkanker. Iedere keer dat je onder de zonnebank vergroot je dus de kans. Het is schrikbarend om te zien hoeveel jonge mensen er bij mij in het ziekenhuis behandeld worden voor huidkanker. En het lijken er steeds meer te worden. Doe het niet!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:52

Yv_ schreef:
kwita schreef:
Nu tegen de sterke uv kun je alleen met sunblock factor 50 /60 op de onbeschermde delen en een uv werend shirt en legging tegenhouden, en als het waait is het sterker evenals met water. Ik begrijp je enorm goed en ga je niet afvallen ik heb het ook enorm snel.

En ik heb ook pas op latere leeftijd (30+) uv allergie gekregen.
de brandwonden spray /zalf kan verlichting geven, en gewoon een paracetamol zodat je wel goed kan slapen.

Dat is niet helemaal waar hoor, factor 30 en factor 50 verschillen echt maar 0.5 % (volgens mij was het verschil zelfs nog minder) in beschermingsfactor. Dus prijstechnisch gezien kun je het best factor 30 kopen. Gezien de bescherming nauwelijks verbetert als je hoger gaat.

Sterkte TS. Ik ga meestal als ik verbrand ben in een heet bad zitten. Doet even echt mega pijn, maar daarna alles over. Maar denk dat dat met blaren niet echt aan te raden is. Heeft de dokter geen tips of advies?

ook al is het maar een klein verschil, voor mij (met flinke allergie) maakt het wel degelijk uit of ik een lage of hoge factor gebruik.

Sterke TS, mijn oplossing is volledig bedekt gaan :P leuk is anders maar beter als meer verbranden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:38

maaikemuis schreef:
Koelen, koelen en nog eens koelen. Ik denk dat je met het advies van de huisarts nu het beste zit. Verder, het gebeurt denk ik iedereen met een lichte huid wel een keer in zijn leven. Been there, done that! Met als gevolg dat ik echt smeermanisch ben. Ik ga eigenlijk de deur niet uit zonder factor 30 in de zomer.

Wel wil ik je op het hart drukken om geen gebruik te aan maken van zonnebanken. Het is bijna een fabel dat dit werkt tegen verbranden. Onder invloed van UVB stralen zal de huid dikker worden, maar dit beschermt niet tegen UVA stralen. En juist deze stralen veroorzaken huidkanker (zelfs zonder verbranden). Eigenlijk is het best simpel. Hoe meer blootstelling aan UV-straling, des te groter de kans op het ontwikkelen van huidkanker. Iedere keer dat je onder de zonnebank vergroot je dus de kans. Het is schrikbarend om te zien hoeveel jonge mensen er bij mij in het ziekenhuis behandeld worden voor huidkanker. En het lijken er steeds meer te worden. Doe het niet!

Is verbranden dan beter (of eigenlijk minder erg) dan een paar keer een zonnebankje pakken?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:48

xSCWx schreef:
Is verbranden dan beter (of eigenlijk minder erg) dan een paar keer een zonnebankje pakken?

Misvattingen over de zonnebank

Het is toch niet OF het één, OF het ander? Er is nog een derde keus, namelijk smeren.

Eerlijk: vroeger ging ik expres zonder smeren in de zon liggen. Rood = goed want dat werd later bruin. Nu neem ik toch de verstandigere beslissing, dus minder in de zon en als ik er dan echt in ga lopen/liggen, dan echt smeren, en dan niet een keertje, maar regelmatig. Mijn pleziertjes nu wegen mi echt niet op tegen eventueel een nare ziekte later.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:57

Verbranden is hartstikke slecht, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar wanneer je iedere week onder de zonnebank gaat, 52 weken op jaarbasis, dan ben ik bang dat je je huid net zo hard naar de knoppen helpt.

De KWF stelt zelfs dat 1 keer zonnebank gelijk staat aan een dag aan het strand. Misschien is dit een overdreven voorstelling, maar het geeft wel een beeld bij wat wij onze huid aandoen.

Feit is dat je je huid zo goed mogelijk moet beschermen tegen UV-straling. Het beste zou zijn om geen UV-straling te vangen. Natuurlijk is dit niet haalbaar (en zou zelfs ongezond zijn op ander vlakken), want wie blijft er nu altijd binnen. Dan is het een zaak van je huid zo goed mogelijk beschermen tegen UV-straling. Dus bedekken, goed insmeren en rekening houden met zonkracht en tijdstip wanneer je naar buiten gaat. Mijn kerel is zo kaal als maar zijn kan, maar hij moet van mij in de bergen (op hoogte, dus meer UV-straling) bijna verplicht zijn hoofd bedekken. Dan ziet hij er maar stom uit op de foto's, maar het alternatief ziet er nog 'stommer' uit.

En de hoeveelheid jonge vrouwen die zich melden met huidkanker stijgt. Het valt mij op hoeveel jonge mensen er op de operatietafel belanden met melanomen. Kijk, van een 75-jarige tuinder die nooit een pet op heeft gehad kijk ik niet op. Maar van een jonge vrouw van 35 wel! Waarom willens en wetens extra UV-straling vangen onder een zonnebank terwijl juist vermindering van het aantal UV-straling een hoop narigheid kan voorkomen.

Zie het als roken. Wanneer je 1 keer in de week 1 sigaret rookt dan zal dat ongetwijfeld minder slecht zijn voor je longen dan wanneer je naast de A10 west woont met al zijn fijnstof. Maar feit is wel dat het slecht is en je goed voor jezelf moet zorgen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:05

Ik verbrand onwijs snel. Heb er zelfs voor bij de huisarts en dermatoloog gelopen. In de zon zitten is gewoon echt een no-go voor mij en kan zonnen dus ook echt wel vergeten. Als ik dan verbrand ben word ik er ziek van, en is het 3 dagen later gewoon weer wit :+
Aangezien Nivea, Garnier en zelfs Vision niks voor mij deden raadde de dermatoloog mij deze zonnebrand aan:

https://www.uncover-skincare.nl/product ... ultee.html

Onwijs fijn spul, ik verbrand niet meer en kan nu tenminste normaal door de zon. Het lijkt wat duur maar het is non-profit, en als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Vision is dit in verhouding goedkoper.

Van wat betreft de factor 30 en 50. Ik gebruikte altijd factor 50+, en deze hierboven is maar 30.
Dit interessant artikel gaat erover:
http://www.dr-jetskeultee.nl/waarom-je- ... -je-denkt/

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:09

Wij raden allemaal 3 tot 5x lichtste zonnebank en op zijn kortst aan dus waar elke week / 52x vandaan komt snap ik niet helemaal.. ;)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:52

Jildau schreef:
Wij raden allemaal 3 tot 5x lichtste zonnebank en op zijn kortst aan dus waar elke week / 52x vandaan komt snap ik niet helemaal.. ;)

Precies, hier ook lang niet elke week, eerder de frequentie die jij beschrijft. En met smeren kom ik er gewoon niet, ik verbrand nog als ik niet een keer of 3 onder die zonnebank ben geweest. Dus fabel, mwah, voor mij persoonlijk niet.
En ja, ook ik heb bij de dermatoloog gewerkt en heel wat huidkankers gezien. Ik weet wat zon kan aanrichten en ik weet ook dat ik het sowieso al ga krijgen, omdat ik nog van een generatie ben waarbij als kind nog niet fanatiek gesmeerd werd en k dus vaak flink verbrand ben geweest. Dat was 'normaal' vroeger.

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:13

Voor mij is het of 1x helemaal rood incluis blaren en vervelling verbranden waar ik enorme last van heb of 3x onder de zonnebank en geen last hebben van pijn.
Dan weet ik wel wat ik kies hoor. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:31

Hier hetzelfde. Als ik niet onder de zonnebank duik verbrand ik geheid een keer zo erg dat ik drie dagen mijn hotelkamer niet meer uit kan komen zonder shirts met lange mouwen en lange broeken.. Dan kies ik er persoonlijk toch liever voor om een paar keer onder de lichte zonnebank te gaan liggen en dan nergens last van te hebben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:18

Wat een ieder doet, moet een ieder zelf weten. Maar beroepshalve ben ik van mening dat een dergelijk advies (gewoon een kuurtje zonnebrand doen) niet gegeven moet worden. Even een kuurtje zonnebank is namelijk niet onschuldig.

De afgelopen 20 jaar is het aantal gevallen van huidkanker verdubbeld tot verdrievoudigd. Zonnebanken worden hiermee in verband gebracht.

Nederland staat in de top 10 van landen met de hoogste incidentie van huidkanker wereldwijd. Kijk je alleen naar jonge vrouwen dan schuiven we richting de top 5. In Japan is de incidentie een stuk lager, daar is het namelijk mode om zo blank mogelijk te zijn en mijden mensen zon en zonnebanken.

In Australië is een verbod op het commercieel gebruik van zonnebanken (even een kuurtje zonnebank mag daar niet meer). In Nederland is gebruik van zonnebanken onder de 18 jaar verboden.

Het enige zinnige advies is om directe zon op de huid te vermijden en om tussen 12 en 3 de zon helemaal te mijden. Goed insmeren is het advies voor onbedekte huiddelen. Een kuurtje zonnebank is dat niet!

Nogmaals, een ieder mag doen wat hij wil (al zou er van mij een heftige campagne gestart mogen worden die wijst op de gevaren). Maar ga het alsjeblieft niet adviseren.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:23

Oei sterkte! Dat lijkt mij echt pijnlijk met blaar en al! :oo

Als ik naar mijn paard ga smeer ik mij altijd in met factor 30 voor kinderen. Werkt genoeg. Tenzij er geen zon (gaat) schijnen, dan smeer ik mijzelf niet in of als ik weet dat ik binnen een uur weer thuis ben.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:33

Emaychoja schreef:
Voor mij is het of 1x helemaal rood incluis blaren en vervelling verbranden waar ik enorme last van heb of 3x onder de zonnebank en geen last hebben van pijn.
Dan weet ik wel wat ik kies hoor. :+

Precies dit ja. Soms kun je gewoon niet binnen blijven zitten tussen 12 en 3 bijvoorbeeld. En ook daarna is de zon nog sterk. En sorry, ook in die uv-dingen ga ik kapot buiten als het zo warm is, dan word ik wel ziek omdat ik het te warm heb, soms is het gewoon kiezen tussen twee kwaden.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:36

Wat een ellende. Vandaag de hele dag op de boot gezeten. Mezelf goed ingesmeerd en al helemaal op plekken die je snel vergeet. Ik heb echt rare verbranden plekken op mijn lijf. Vreselijk. De zonnebrand was van La roche pose 50+. Ik heb mezelf ook nog meerdere malen ingesmeerd. En voor de rest ben ik niet verkleurd. Daarnaast plakte deze zonnebrand heel erg en heb ik allemaal witte vlekken. Voor mij deze zonnebrand never nooit weer en gewoon mijn eigen vision erop.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:51

Ipv "een kuurtje zonnebank": je huid in winter en lente al in de zon hebben.

En ik ben alert op ieder 'prikje' dat mijn huid het genoeg vindt en dan trek ik lekker een blouse india katoen met lange mouwen aan.

Zo ben ik vanmiddag uren buiten geweest, ook in de bakkende zon - nul last of brand. (Blond haar, blauwe ogen - ingesteld op veel UV licht 'vangen'.)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:04

Hoe zorg je ervoor dat je huid in de winter en lente al in de zon komt dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:07

...als er zon is, naar buiten.

En met dit weer kom ik niet buiten in bikini, maar met bedekte armen en benen. Vaak ook met een sjaaltje... :D :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:07

Jildau schreef:
Hoe zorg je ervoor dat je huid in de winter en lente al in de zon komt dan?

In de zon zitten en niet pas met 30gr.

Ik probeer iig vanaf dat de temp ongeveer 12 graden is buiten elke dag minimaal een uur zon buiten te vangen. Mijn tuin is ook wel snel warm dus kan er dan wel zonder jas zitten.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 22:10

Ik ben het hele jaar al veel buiten, echter de stukken die nu verbrand zijn zitten normaal vaak onder mijn shirts :) Bij de meeste evenementen die ik fotografeer, moet ik er netjes bij lopen. Korte broeken en topjes zijn dan helaas geen optie.

Ik denk dat de combinatie hoge uv - rijbak met hele lichte bodem - jurk met dunne schouderbandjes te veel van het goede was.

Even een update wat betreft de brandwonden:
Inmiddels zijn alle blaren kapot gegaan en op gedroogd en is over bijna het hele stuk de harde laag vel er inmiddels af. Ondanks dit blijf ik nog steeds met de zalf smeren, want de huid moet nog steeds veel herstellen.
Dinsdag moet ik nog een keer ter controle naar de huisarts en daar zal ik weer meer horen :)

Ik kan iig wel vertellen dat ik op dit moment heel erg blij ben met mijn strapless BH, die écht een hele dag op de goede plek blijft zitten, ongeacht wat ik doe :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:24

De zon zoals wij die tegenwoordig hebben (...nieuw klimaat...) staat in dat deel van mijn familie bekend als 'de koperen ploert'.

Jezelf onbedekt onder de koperen ploert begeven - dat is bij minder fraaie regimes een martelmethode.
Ik doe maar liever voorzichtig met mijzelf.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:28

Emmaa_ schreef:
Zonnebank kost mij een tientje per keer. Vind het echt een aanrader, naast dat ik het prettig vind om gewoon alvast een kleurtje te hebben verbrand ik een stuk minder snel.
Hier iemand die eens per jaar de mist in gaat en er niet van lijkt te leren. Soms ben ik gewoon echt eigenwijs en denk ik 'eventjes in de zon zonder zonnebrand kan prima', maar soms smeer ik wel en verbrand ik er gewoon doorheen. Daarna is mijn huid redelijk weerbaar en verbrand ik niet meer, maar goed is het niet. Echte tips zijn er niet, behalve toch regelmatig smeren. De enige tip die ik je wel zou kunnen geven is investeren in P20 zonnebrand. Die breng ik twee keer per dag aan en dan verbrand ik echt niet meer. Het is geen sunblock, je wordt gewoon nog bruin, maar het werkt een stuk beter. Ik vind het persoonlijk alleen niet lekker op de huid liggen, blijf er vettig en plakkerig van.

Ik raad hetzelfde aan: P20.

Ik ben geboren met rood haar en heb dus zo'n hele witte huid met sproeten. Ik verbrand enorm snel.
Als ik 's ochtends me insmeer met P20, kan ik de hele dag veilig rondlopen zonder bang te zijn voor verbranding. Ik smeer het ook nooit 2x op een dag, tenzij ik uitgebreid gezwommen heb gewoon voor de zekerheid. Echt, wat een wondermiddel.

Ik verbrand altijd alleen op die ene kleine vierkante centimeter die dan niet ingesmeerd is :') :') :')

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:40

Wat fijn TS dat de blaren zijn geknapt en opgedroogd!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:48

Ik weet niet hoor maar ik zit 's winters niet in bikini in de tuin en ook niet in tshirt. Ik ben erg veel buiten maar niet zonder kleding dus met mijn huid in de zon in de winter is voor mij geen optie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:15

Oei............klinkt heel erg pijnlijk!

De zonnekracht is dit jaar erg hoog............dus inderdaad oppassen geblazen.
Zie om mij heen veel mensen die verbrand zijn.

Gelukkig is jouw blaren opgedroogd........dan heb je het allerergste achter de rug.