Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yv_ schreef:kwita schreef:Nu tegen de sterke uv kun je alleen met sunblock factor 50 /60 op de onbeschermde delen en een uv werend shirt en legging tegenhouden, en als het waait is het sterker evenals met water. Ik begrijp je enorm goed en ga je niet afvallen ik heb het ook enorm snel.
En ik heb ook pas op latere leeftijd (30+) uv allergie gekregen.
de brandwonden spray /zalf kan verlichting geven, en gewoon een paracetamol zodat je wel goed kan slapen.
Dat is niet helemaal waar hoor, factor 30 en factor 50 verschillen echt maar 0.5 % (volgens mij was het verschil zelfs nog minder) in beschermingsfactor. Dus prijstechnisch gezien kun je het best factor 30 kopen. Gezien de bescherming nauwelijks verbetert als je hoger gaat.
Sterkte TS. Ik ga meestal als ik verbrand ben in een heet bad zitten. Doet even echt mega pijn, maar daarna alles over. Maar denk dat dat met blaren niet echt aan te raden is. Heeft de dokter geen tips of advies?
maaikemuis schreef:Koelen, koelen en nog eens koelen. Ik denk dat je met het advies van de huisarts nu het beste zit. Verder, het gebeurt denk ik iedereen met een lichte huid wel een keer in zijn leven. Been there, done that! Met als gevolg dat ik echt smeermanisch ben. Ik ga eigenlijk de deur niet uit zonder factor 30 in de zomer.
Wel wil ik je op het hart drukken om geen gebruik te aan maken van zonnebanken. Het is bijna een fabel dat dit werkt tegen verbranden. Onder invloed van UVB stralen zal de huid dikker worden, maar dit beschermt niet tegen UVA stralen. En juist deze stralen veroorzaken huidkanker (zelfs zonder verbranden). Eigenlijk is het best simpel. Hoe meer blootstelling aan UV-straling, des te groter de kans op het ontwikkelen van huidkanker. Iedere keer dat je onder de zonnebank vergroot je dus de kans. Het is schrikbarend om te zien hoeveel jonge mensen er bij mij in het ziekenhuis behandeld worden voor huidkanker. En het lijken er steeds meer te worden. Doe het niet!
xSCWx schreef:Is verbranden dan beter (of eigenlijk minder erg) dan een paar keer een zonnebankje pakken?
Jildau schreef:Wij raden allemaal 3 tot 5x lichtste zonnebank en op zijn kortst aan dus waar elke week / 52x vandaan komt snap ik niet helemaal..
Emaychoja schreef:Voor mij is het of 1x helemaal rood incluis blaren en vervelling verbranden waar ik enorme last van heb of 3x onder de zonnebank en geen last hebben van pijn.
Dan weet ik wel wat ik kies hoor.
Jildau schreef:Hoe zorg je ervoor dat je huid in de winter en lente al in de zon komt dan?
Emmaa_ schreef:Zonnebank kost mij een tientje per keer. Vind het echt een aanrader, naast dat ik het prettig vind om gewoon alvast een kleurtje te hebben verbrand ik een stuk minder snel.
Hier iemand die eens per jaar de mist in gaat en er niet van lijkt te leren. Soms ben ik gewoon echt eigenwijs en denk ik 'eventjes in de zon zonder zonnebrand kan prima', maar soms smeer ik wel en verbrand ik er gewoon doorheen. Daarna is mijn huid redelijk weerbaar en verbrand ik niet meer, maar goed is het niet. Echte tips zijn er niet, behalve toch regelmatig smeren. De enige tip die ik je wel zou kunnen geven is investeren in P20 zonnebrand. Die breng ik twee keer per dag aan en dan verbrand ik echt niet meer. Het is geen sunblock, je wordt gewoon nog bruin, maar het werkt een stuk beter. Ik vind het persoonlijk alleen niet lekker op de huid liggen, blijf er vettig en plakkerig van.