Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Riel schreef:Ik haal heel veel energie uit mijn momentjes alleen (met mijn paarden). Dit wil niet zeggen dat ik niet graag onder de mensen kom. Ik vind het ontzettend fijn om iets te doen met familie, vrienden, collega's en kennissen. Alleen heb ik die momenten voor mezelf echt nodig. Hiervoor maak ik dan ook echt bewust tijd.
Als introvert persoonlijkheid moet je zorgen dat je voldoende momenten voor jezelf hebt maar mag je de andere mensen rondom jou niet vergeten. Het is een kwestie van een goed evenwicht te zoeken.
belle_boef schreef:Ik leg het uit. En geef voorbeelden over extraverte mensen en dat ik zo niet ben maar daardoor zeker niet minder gemotiveerd en dat ze mij moeten leren kennen. Dat werkt op werkgebied heel goed en leren mensen de rust die ik meebreng wel waarderen. Mij leidinggevende zei op een gegeven moment dat ik meer aanwezig moest zijn. Mijn antwoord was letterlijk: er zijn hier al genoeg hanen in het hok, ik wordt heen haan. Laat mij maar die kip zijn want een haan kan niet zonder kippen. Die metafoor snapte hij heel goed. Daarna nooit meer wat over gezegd.en dit ook. Echt een wassen neus. Collega zei op een gegeven moment zei dat het wel wat minder mocht.Citaat:'je lijkt niks leuk te vinden' en 'je bent niet enthousiast genoeg' gezeur aan van anderen. Ik heb het opgelost door mijn houding echt 180 graden om te gooien. Voor mijn eigen gevoel echt overdreven geïntrigeerd gaan zitten luisteren naar anderen op meetings, ze echt aankijken, meeknikken, tussendoor even een paar loze opmerkingen als 'ja, daar ben ik het wel mee eens' of 'nou, dat vind ik echt een heel goed idee'. En ik werp mezelf als eerst op om een bepaald klusje aan te pakken, probeer soms als eerste iets te zeggen, en meer van dat soort trucjes. Werk blijkbaar ook nog want ineens vond iedereen mij 'heel betrokken' en 'erg geïnteresseerd', terwijl ik niks doe wat nou echt karakterveranderend is en het kost me nauwelijks extra moeite
xChanelx schreef:Ik heb ook liever dat ik observeer, nadenk en dan later eens iets zeg, in plaats van overal onmiddellijk iets van te vinden. Iemand die dat herkent?
Goof schreef:Ik ben echt exact hetzelfde als jij.
Werk in het onderwijs dus ik ben sociaal genoeg en heb genoeg contacten daar. Maar als ik thuis kom wil ik gewoon rust, relax, geen gezeur aan mijn hoofd, lekker met de hond wandelen, beetje hangen.
En waar mijn collega's hele weekenden vol hebben gepland ga ik op vrijdagmiddag altijd naar huis met een 'ik? Ik zie wel. Ik heb nooit plannen en afspraken van tevoren. Ik doe waar ik zin in heb.'
Dat wordt zelden begrepen maar ik vind het heerlijk. Ik word moe van teveel prikkels.
Hier geen kinderen overigens. Absoluut geen kinderwens maar ik zou ook gillend gek en diep ongelukkig worden als ik thuis kom na een dag werken en er staat een kind (of meerdere....) geluid te maken en energie te zuigen. Nee hoor.
Edit; overigens voor ik het idee geef dat ik een kluizenaar ben...
Ik woon samen met mijn vriend en heb hele leuke vriendinnen die ik regelmatig zie, maar mezelf vooruit vastleggen doe ik dus niet. Hooguut enkele dagen.
PlukenKrul schreef:Ik ben exact net zoHet boek "Highly Sensitive Person" van Elaine N. Aron vind je wellicht ook interessant. Kijk maar eens op kenmerken van hoog sensitief persoon, denk dat je je daar wel in herkent!
Cowgirl83 schreef:Ik herken hier ook veel van,en ik heb toch vaak het gevoel dat het toch geregeld als iets negatief gezien wordt. Hoe vaak ik op het werk al gehoord heb dat ik mijn job heel goed doe,maar dat om een stapje verder te kunnen zetten ik mij meer moet profileren,veel aanweziger zou moeten zijn. Het feit dat ik naast introvert ook best verlegen ben helpt ook niet.
Ik heb overigens wel een dochter,en ik geniet daar enorm van. Ik heb weinig met andere kinderen,weet nooit goed hoe ik daarmee om moet gaan. Maar toch wist ik zeker dat ik zelf mama wou worden. Intussen is mijn dochter 4,en met haar voelt alles zo natuurlijk aan,ik weet heel goed met haar om te gaan. Ze lijkt ook wel op mij,beetje afwachtend,houdt niet van drukte en lawaai. Maar bij mensen die ze kent wel sociaal. Met de meeste andere kinderen kan ik echter nog steeds niets. Ik heb dus ook echt stress bij het idee van een verjaardagsfeestje,een middag een groep kinderen moeten entertainen is zo niets voor mij.
belle_boef schreef:Ik heb me alleen als kind anders gevoeld. Inmiddels geaccepteerd dat dat bij mij hoort en er dus ook geen last meer van. Al kan ik in het eerste contact wel arrogant overkomen heb ik mij laten vertellen. Doordat ik niet zo toegankelijk ben met name als ik ook al wat moe ben. Dan lukt small talk op sociale gebeurtenissen mij bijzonder slecht. Als ik genoeg energie heb ben ik een compleet gestoorde muts die knettergek is. En ook dat kan me energie geven.
De grote kunst voor introverte is om jezelf te durven zijn en daar voor te staan. Extraverte mensen zullen hun eigen struikelblokken hebben.
Het is geven en nemen en je eigen balans in de gaten houden maar dat staat los van in of extravert zijn.
Goof schreef:Ik ben echt exact hetzelfde als jij.
Werk in het onderwijs dus ik ben sociaal genoeg en heb genoeg contacten daar. Maar als ik thuis kom wil ik gewoon rust, relax, geen gezeur aan mijn hoofd, lekker met de hond wandelen, beetje hangen.
En waar mijn collega's hele weekenden vol hebben gepland ga ik op vrijdagmiddag altijd naar huis met een 'ik? Ik zie wel. Ik heb nooit plannen en afspraken van tevoren. Ik doe waar ik zin in heb.'
Dat wordt zelden begrepen maar ik vind het heerlijk. Ik word moe van teveel prikkels.
Hier geen kinderen overigens. Absoluut geen kinderwens maar ik zou ook gillend gek en diep ongelukkig worden als ik thuis kom na een dag werken en er staat een kind (of meerdere....) geluid te maken en energie te zuigen. Nee hoor.