Brainless schreef:AlphaDaemon schreef:Mij lijkt me wel dat als je gewoon gelijk op kan staan na zo'n val, dan zal er ook wel weinig aan de hand zijn. Maar je hebt gelijk: eigenlijk zou je bij zo'n smak eerst netjes moeten nagaan of er geen schade is bij de rug / nek zodat niet iets ineens verkeerd floept. Ik heb een keer een meisje zien vallen die haar rug brak. Nou, die stond echt niet zomaar op hoor. Die lag toch echt te creperen van de pijn op de grond.
Mijn opa heeft nog 2 dagen met een verbrijzelde ruggenwervel rondgelopen.
Pijn is juist lang niet een indicatie of iets ernstig is of niet.
Toen ik mijn rug op 3 plekken brak had ik weinig pijn, 1 been deed het niet zoals het moest;
Maar veel pijn direct na het vallen? Nope, dat kwam pas later toen de boel ging opzwellen en ik de ambulance in moest.
Maar dat was zeker 45/60 minuten na de val.
Dit dus. Ik heb een weekend doorgelopen met 6 gebroken wervels. Ben toen wel naar het ziekenhuis afgevoerd per ambulance omdat ik zelf niet overeind kwam, maar dat kwam door een gebroken rib die ik erbij had. De breuken in mijn wervels waren zo netjes dat ze op rontgen niet tevoorschijn kwamen. Pas na het weekend, toen alle noodgevallen van het weekend met het hele team weer doorgesproken werden, zag de radioloog toch een verzakking op die foto waar hij zich zorgen om maakte. Die kon me wel schieten toen ik zei "Ja, ik heb achteraf mijn ruggengraat wel als een accordeon in elkaar voelen drukken toen ik op m'n hoofd viel."
Zelfs als je rug niet zeer doet en je enkel je verdenkingen hebt dat je iets hebt voelen verschuiven, naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Zelfs ernstig letsel voel je soms niet, terwijl die 6 wervels zonder verdere behandeling rustig verder hadden kunnen doorscheuren en ik er veel slechter af had kunnen komen.