Protocol na val van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:07

Brainless schreef:
AlphaDaemon schreef:
Mij lijkt me wel dat als je gewoon gelijk op kan staan na zo'n val, dan zal er ook wel weinig aan de hand zijn. Maar je hebt gelijk: eigenlijk zou je bij zo'n smak eerst netjes moeten nagaan of er geen schade is bij de rug / nek zodat niet iets ineens verkeerd floept. Ik heb een keer een meisje zien vallen die haar rug brak. Nou, die stond echt niet zomaar op hoor. Die lag toch echt te creperen van de pijn op de grond.

Mijn opa heeft nog 2 dagen met een verbrijzelde ruggenwervel rondgelopen.

Pijn is juist lang niet een indicatie of iets ernstig is of niet.
Toen ik mijn rug op 3 plekken brak had ik weinig pijn, 1 been deed het niet zoals het moest;
Maar veel pijn direct na het vallen? Nope, dat kwam pas later toen de boel ging opzwellen en ik de ambulance in moest.
Maar dat was zeker 45/60 minuten na de val.

Dit dus. Ik heb een weekend doorgelopen met 6 gebroken wervels. Ben toen wel naar het ziekenhuis afgevoerd per ambulance omdat ik zelf niet overeind kwam, maar dat kwam door een gebroken rib die ik erbij had. De breuken in mijn wervels waren zo netjes dat ze op rontgen niet tevoorschijn kwamen. Pas na het weekend, toen alle noodgevallen van het weekend met het hele team weer doorgesproken werden, zag de radioloog toch een verzakking op die foto waar hij zich zorgen om maakte. Die kon me wel schieten toen ik zei "Ja, ik heb achteraf mijn ruggengraat wel als een accordeon in elkaar voelen drukken toen ik op m'n hoofd viel."
Zelfs als je rug niet zeer doet en je enkel je verdenkingen hebt dat je iets hebt voelen verschuiven, naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Zelfs ernstig letsel voel je soms niet, terwijl die 6 wervels zonder verdere behandeling rustig verder hadden kunnen doorscheuren en ik er veel slechter af had kunnen komen.

c_alsemgeest

Re: Protocol na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:11

Bij de manege waar ik heb leren paardrijden waren alle instructeurs + nog wat overig stal personeel BHV-er... waardoor een stukje extra kennis hoe te handelen in zulke situaties altijd wel aanwezig was.
Ik denk dat dat ook al een hoop scheelt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:21

'Leren vallen' zou verplicht moeten worden voor iedereen die begint met rijden. Bv in de vorm van een aantal judolessen. Een goede valtechniek kan een boel ellende voorkomen.
En daarnaast een bij paardensport passende EHBO cursus voor instructeurs.
Meteen opstaan na een harde val kan grote gevolgen hebben.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:37

Als ik dit zo lees ben ik blij dat bij ons op het werk de BHV uit verschillende delen bestaat, waaronder EHBO, die je als eerste dient te halen.
Het rijtje zoals Maximuss noemde is ook het correcte rijtje zoals wij dat bij ongevallen geleerd hebben.
1. laten liggen, eerst ademhaling en bewustzijn controleren
2. verwondingen controleren, bij vermoeden van mogelijk nek- of rugletsel altijd laten liggen
3. pas als het slachtoffer ZELF overeind kan komen, overeind laten komen (als je bij 2 geconcludeerd hebt dat dat veilig kan). Mag wel steun aan jou zoeken, maar absoluut niet het slachtoffer overeind hijsen.

Leren vallen maakt niet heel veel uit gabyfedde, ik heb jaren op judo gezeten, en heb goed leren valbreken. Toch ook na een val van een paard mijn rug gekneusd. Mezelf laten vallen omdat het zadel ging schuiven in galop buiten, voordat ik ondersteboven hing en tussen de benen terecht kwam met vallen. Dat gaat echt in een split second overigens. Ik weet dat ik bewust de keuze gemaakt heb, maar dat ging snel. Het zou best kunnen dat als ik niet goed had kunnen valbreken dat ik ernstiger letsel had gehad, maar ik vermoed van niet.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:04

Joaltijd schreef:
Een dagje 'wat-te-doen-bij-val-van-paard' vind ik een hele goede!
Misschien zijn er wat bokkers die het leuk vinden om te regelen als er genoeg animo is? :) Er zou dan wel even onderscheidt gemaakt moeten worden tussen de mensen zonder ehbo/bhv-diploma, en mensen met.

karlli schreef:
Hier ook precies hetzelfde, vaak als fotografe in het parcours en dus heel dichtbij.
Ook een keer meegemaakt dat een vader tegen de EHBO'er inging en achteraf viel het mee maar dat was op dat moment maar hopen dat er niet meer schade zou zijn ontstaan (meisje had last van haar nek/bovenrug). Maar over het algemeen valt het gelukkig mee.

Top! Naast fotografe ook helpende hand!

Pfoeh, dan schrik je als EHBO'er ook even. :oo
Helaas kunnen mensen rare dingen doen als ze niet weten wat er gaat gebeuren en als ze angstig zijn.
Dochter valt eraf -> blijft liggen met rug/nekklachten -> owjee, het zou toch niet...gebroken zijn?!
Maar ingaan tegen een hulpverlener blijft not done.

Hier valt het over het algemeen ook mee. Ik heb al aardig wat daagjes in het parcour gestaan en daardoor heb ik meerdere vallen gezien. Deze vallen zijn tot nu toe allemaal met een sisser afgelopen ;)

Een dag zou (ondanks dat ik geen ehbo heb, staat nog op het lijstje wil/moet ik een keer doen) mij ook zeer interessant lijken.
En tsja ondanks camera kan ik het niet laten om helpen paard vast te houden of ruiter wanneer nodig, veiligheid voor alles en wanneer je er al zo ongeveer naast staat is dat net zo makkelijk en prettig om even 2 minuten te helpen totdat de andere hulp er is :)

Was inderdaad meer van de schrik denk ik ja, maar toch blijft je dat ook wel even bij hoor. Achteraf zei de EHBO'er zelf ook, agh vader is gewoon zo geschrokken dat kan gebeuren maar zou niet moeten nee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:20

Vreselijk, Kim_1990....!

Ik ben blij dat die opleiding niet meer bestaat, maar ik hoop dat Helicon jou wel een deugdelijke schadevergoeding heeft betaald...!!!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:26

gabyfedde schreef:
'Leren vallen' zou verplicht moeten worden voor iedereen die begint met rijden. Bv in de vorm van een aantal judolessen. Een goede valtechniek kan een boel ellende voorkomen.
En daarnaast een bij paardensport passende EHBO cursus voor instructeurs.
Meteen opstaan na een harde val kan grote gevolgen hebben.

Ik heb jaren judo gedaan, maar dat helpt me niks bij een val. Ik ga er ook altijd met een koprol over de linkerschouder af (onvrijwillig dus). Het gaat zo ontzettend snel dat je toch geen keus hebt.

Overigens zou ik niet meteen roepen om op te staan of te blijven liggen. De ruiter voelt zelf waarschijnlijk wel wat beter is. Maar als je flink pijn hebt sta je sowieso niet meteen op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:28

Citaat:
Maar als je flink pijn hebt sta je sowieso niet meteen op.

Maar dat is het hem nu net, pijn komt heel vaak pas later.
Juist daarom is het goed wel de ruiter niet meteen op te laten staan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:42

Het lijstje van Maximus is de juiste... bij twijfel kun je overigens gewoon 112 bellen. Regels zijn versoepelt en je mag deze echt sneller bellen dan vroeger... bewusteloosheid is sowieso 112 bellen...

Aangevuld met iemand die de loslopende knol komt pakken...

Mocht de gewonde persoon niet op kunnen of mogen staan sowieso alle paarden uit de bak verwijderen (zo een brancard is eng en verdere ongevallen moet je voorkomen.

Overigens ben ik van mening dat een instructrice een ehbo cursus moet doen...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:01

maximuss schreef:
1. Blijven liggen
2 .Bewustzijn en ademhaling controleren: bewusteloos= ambulance
Geen ademhaling/ hartslag: ambulance + trauma arts en starten reanimatie
3. Verwondingen vaststellen: bloedingen, breuken, pijn in nek, rug, bekken en tintelend of slapend gevoel in ledematen: zo stil mogelijk blijven liggen (tekenen van werveltrauma)= ambulance bellen. Patiënt geruststellen tot ambulance er is.
4. Geen pijn of verwondingen: opstaan ;-)

Dit is in een notendop wat je kan doen...

Dit had ik getypt kunnen hebben. Stukje veiligheid, slachtoffer en hulpverlener mis ik alleen. Dus paarden die over de zeik gaan snel de baan uit. En de rest ook indien nodig, dus bij ambulance personeel.

Ook ik vind dat een instructie een EHBO papiertje moet hebben. Een ongeluk zit ineen klein hoekje, adequaat handelen is geen overbodige luxe.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:15

Paarden die over de zeik gaan, gaan normaal gezien niet naar al die "rare mensen" toe lopen. Die draaien wat rondjes en zoeken uiteindelijk ergens een hoek op.

Wij hebben op interventies nog nooit problemen gehad met aanwezige paarden, koeien en honden zijn een ander verhaal ;-)...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:22

Met maximusss eens.
Veiligheid is niet het ding in een rijbak.
wel met een buitenrit.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:27

Ook ik ben het niet eens met het stukje: als ze zelf opstaan, kan het.
Zelf van een paard hard op mijn rug terecht gekomen, weliswaar 25 minuten bewusteloos geweest.
Maar toen ik bijkwam, keek ik op de klok en zag dat ik de les ophield.
Daarom wou ik opstaan (ik was overigens al overeind geholpen door een EHBO-er 8)7 )
Van de staleigenaresse moest ik blijven waar ik was, dat was maar goed ook.
Ik bleek een gescheurde nier met ernstige bloeding te hebben, als ik op was gestaan was ik hartstikke dood geweest.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:38

frisian_love schreef:
Zelf van een paard hard op mijn rug terecht gekomen, weliswaar 25 minuten bewusteloos geweest.
Daarom wou ik opstaan (ik was overigens al overeind geholpen door een EHBO-er 8)7 )
Ik bleek een gescheurde nier met ernstige bloeding te hebben, als ik op was gestaan was ik hartstikke dood geweest.

25 minuten bewusteloos? Waar is de ambulance geweest? Waarom heeft een EHBO-er zo gehandeld? Bij mijn EHBO heb ik geleerd dat (weliswaar bij kinderen, maar bij volwassenen mag het toch ook wel zeer snel) wanneer een flauwte of bewusteloos zijn langer dan 1 minuut duurt je de ambu moet bellen. Bij een volwassene zou ik na een val van een paard na 1 minuut buiten bewustzijn ook al de ambu bellen. Better safe than sorry. In jouw situatie zijn er dus echt wel een aantal grove fouten gemaakt. Om te beginnen had er (überhaupt!) 112 gebeld moeten worden, en niet bijna een half uur afwachten. Ook overeind geholpen worden is uit den boze, zelf doen, maar als ik er als eerste bij was geweest, was dat ook niet eens ter sprake geweest in dit geval. Ben je wel in de stabiele zijligging gelegd of is er op een andere manier voorkomen dat in de tijd dat jij buiten bewustzijn was jouw tong naar achteren kon zakken?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:42

Merileth schreef:
frisian_love schreef:

25 minuten bewusteloos? Waar is de ambulance geweest? Waarom heeft een EHBO-er zo gehandeld? Bij mijn EHBO heb ik geleerd dat (weliswaar bij kinderen, maar bij volwassenen mag het toch ook wel zeer snel) wanneer een flauwte of bewusteloos zijn langer dan 1 minuut duurt je de ambu moet bellen. Bij een volwassene zou ik na een val van een paard na 1 minuut buiten bewustzijn ook al de ambu bellen. Better safe than sorry. In jouw situatie zijn er dus echt wel een aantal grove fouten gemaakt. Om te beginnen had er (überhaupt!) 112 gebeld moeten worden, en niet bijna een half uur afwachten. Ook overeind geholpen worden is uit den boze, zelf doen, maar als ik er als eerste bij was geweest, was dat ook niet eens ter sprake geweest in dit geval. Ben je wel in de stabiele zijligging gelegd of is er op een andere manier voorkomen dat in de tijd dat jij buiten bewustzijn was jouw tong naar achteren kon zakken?

Ambulance is naar het verkeerd adres gestuurd :+ , maar werd wel vlot gebeld.
Ze stonden alleen op een industrieterrein ipv bij de manege.
Ik durf niet te zeggen, of ik in stabiele zijligging lag.
Volgens mij lag ik op mijn rug toen ik wakker werd, maar ik was meer bezig met waar mijn paard was, als met mezelf.
Overigens bedoel ik met "overeind geholpen", dat ik inmiddels zat

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:38

Dat mag ik hopen...op je rug laten liggen, je bent op je rug gevallen en bewusteloos geraakt. De kans dat je iets kapot maakt is veel en veel te groot. Een heel duidelijk geval 'liggen laten, wachten op ambu'- tenzij je in ademnood komt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:43

Als ik eraf viel bleef ik altijd liggen. Hoe voelt mijn lijf? Hoe voelt mijn hoofd?! Daarna rustig opstaan en weer hetzelfde lijstje. Nooi zomaar snel opstaan, je voelt neit direct na de klap of er wat mis is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 18:31

Paarden zullen inderdaad weg willen van iets engs... maar indien er meerdere zijn kunnen er toch echt gevaarlijke sitaiaties ontstaan... dus paarden zouden dus wel dhelijk in verband met veiligheid de bak uitmoeten zeker in het geval dat er een ambulance onderweg is... er valt dan over het algemeen toch niks meer te rijden en je wilt en niet in de weg lopen bij medisch personeel... en voorkomen dat er meer paarden gaan klooien

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:19

Inderdaad eigenlijk best gek dat EHBO er niet standaard bij in zit. Hier heb ik vanuit mijn bergsportopleiding EHBO gehad, en ooit lang geleden jeugd EHBO. Ik sluit me aan bij Maximuss qua handeling. Als het betreffende paard in de bak echt uit zn plaat gaat desnoods anderen ook laten afstappen en iemand het paard laten vangen (vaak zijn er bij dergelijke groepsdingen nog wel meer mensen aanwezig die wat kunnen doen), anders zeker eerst de ruiter checken.
Als ik er zelf af klap check ik ook altijd eerst even of ik ergens pijn heb en kom dan rustig overeind. Laatste val dacht ik ook niks te hebben, dagen erna toch wel stijve nek, en een liesblessure. Kon zowat niet meer lopen daardoor van de pijn. Dus idd, geen pijn is niet altijd garantie dat er niks mis is.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:04

Janneke2 schreef:
Vreselijk, Kim_1990....!

Ik ben blij dat die opleiding niet meer bestaat, maar ik hoop dat Helicon jou wel een deugdelijke schadevergoeding heeft betaald...!!!

Helemaal niks...was mijn eigen schuld... *\o/*
Enige wat ik gekregen heb was het advies het 2e jaar over te doen omdat ik achter liep en zo het 3e en laatste jaar nooit ging halen...heb dar geweigerd..ff flink doorknokken en het 3e jaar zonder herkansingen gehaald...

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:06

Janneke2 schreef:
Vreselijk, Kim_1990....!

Helemaal niks...was mijn eigen schuld... *\o/*
Enige wat ik gekregen heb was het advies het 2e jaar over te doen omdat ik achter liep en zo het 3e en dus laatste jaar nooit ging halen...heb dat geweigerd..ff flink doorknokken en het 3e jaar zonder herkansingen gehaald...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:38

Verschrikkelijk...!

Als gezegd: ik ben blij dat deze opleiding niet meer bestaat.

...en dat je toch het 3e jaar door bent gekomen, dat was geen kattepis!