Verstandskiezen laten trekken: gruwelijk veel pijn!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:42

Gimme_Spurs schreef:
Het zijn echt slagers hoor, die kaakchirurgen... Dure lange opleiding en dan alleen maar met de botte bij erin... blugh! :r _O-

Dat is wel erg kortzichtig. Je leest alleen slechte verhalen omdat dat smeuïg is om te vertellen. Al die keren dat het vlekkeloos gaat hoor je niet.

Ik heb geen verstandskiezen gelukkig, dus geen ervaring mee.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:46

Ik zou dit topic eigenlijk helemaal niet moeten lezen, want ik ben echt in de loop van jaren een beetje bang geworden van de kaakchirurg, maar ik heb gisteren ook het "blijde" *ahum* -O- nieuws te horen gekregen dat na 2 jaar rekken ik toch ook naar de kaakchirurg "mag".
Als ik de verwijsbrief van mn tandarts goed gelezen heb dan zijn er 2 tanden die er echt uit MOETEN, maar ziet de tandarts het liefst dat ze er dan gewoon alle 4 tegelijk uit gaan.
Joeppie! -O-
Het komt er kort op neer dat die fijne kiezen gewoon te ver naar achteren liggen (en ook scheef liggen) en dat ik er eigenlijk met een mogelijkheid fatsoenlijk bij kan om ze echt goed schoon te houden en de onderste kiezen zijn maar half doorgekomen. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:48

Oei... Heb ze twee jaar geleden alle 4 laten trekken. Niet tegelijk, in twee keer. Wel bij de kaakchirurg. Mocht je de rest nog wel gaan doen, ga daar heen. Hoor veel vaker dat het dan goed gaat en bij tandartsen niet.

Ik had een paar dagen last, niet eens echt pijn. Bij mij hielp koelen ook wel. En koude dingen eten.

Sterkte!

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:25

Hoi ts,

Vervelend dat je zoveel last hebt! Verstandskiezen laten trekken is nooit zo'n pretje. De kaakchirurg heeft natuurlijk flink zitten splitsen en boren (vermoed ik, als je kies er in delen uit is gekomen). Hierdoor kan je kaak flink beurs worden, en dat doet pijn.

Heb je ook een vieze smaak in je mond? En is het een beetje grijzig? Dan zal het kunnen wijzen op een ontsteking van de wond (Alveolitis), dit doet namelijk ontzettend veel pijn en de medicatie werkt dan vaak ook minder.

Verder kan ik je aanraden om zo goed mogelijk te koelen, niet te spoelen en vloeibaar voedsel te eten.
En veel sterkte natuurlijk! :(:)

dressagelady

Re: Verstandskiezen laten trekken: gruwelijk veel pijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:33

Wat vervelend dat je zoveel last hebt TS! Helaas is dit van tevoren weinig te voorspellen.. Je kunt je tandarts vragen om een recept tramadol.. Vraagje: heb je niet gerookt? En heb je koorts? Krijg je je mond nog wel gewoon open? Anders morgen gewoon weer laten spoelen, vraag of je het spuitje mee naar huis mag krijgen om met zout water de holte uit te spoelen. Vannacht even een extra kussen onder je hoofd zodat je wat hoger ligt. Sterkte!!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:44

Oh die kiezen aan de onderkant zitten zo rotsvast... echt niet leuk. Mijn 2 bovenste waren er in een zucht uit. Maar de onderste moest hij in 2 boren, breken en toen trekken. Zelfde als bij jou denk. En dat is zo'n aanslag op je kaak en geeft inderdaad veel last. Wat bij mij heel prettig voelde was koelen met zo'n gel pack. En dan steeds niet langer dan 15 minuten.

Ik was ook zo panisch, de tweede keer terug was niet leuk. Maar een roesje doen ze echt niet snel aan. Dan kan je wel naar een speciale narcose tandarts maar dat kost je een hoop geld want de narcose wordt niet vergoed door je verzekering. Althans niet door de mijne.

Succes met je andere kant straks! En ik weet niet of je nu vantevoren ook al paracetamol ingenomen had, dat is ook wel aan te raden. Dan bouw je alvast een spiegel op in je bloed.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:52

Annee_S schreef:
Ik zou dit topic eigenlijk helemaal niet moeten lezen, want ik ben echt in de loop van jaren een beetje bang geworden van de kaakchirurg, maar ik heb gisteren ook het "blijde" *ahum* -O- nieuws te horen gekregen dat na 2 jaar rekken ik toch ook naar de kaakchirurg "mag".
Als ik de verwijsbrief van mn tandarts goed gelezen heb dan zijn er 2 tanden die er echt uit MOETEN, maar ziet de tandarts het liefst dat ze er dan gewoon alle 4 tegelijk uit gaan.
Joeppie! -O-
Het komt er kort op neer dat die fijne kiezen gewoon te ver naar achteren liggen (en ook scheef liggen) en dat ik er eigenlijk met een mogelijkheid fatsoenlijk bij kan om ze echt goed schoon te houden en de onderste kiezen zijn maar half doorgekomen. -O-

Het kan ook meevallen, ik heb er net eentje laten trekken en het was even een sneetje en wat duwen en binnen 5 minuten stond ik weer buiten. Denk dat de pijn straks pas echt komt maar het zijn niet alleen maar horrorverhalen.
Sterkte TS, ik heb helaas geen oplossing voor je :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:59

Kaakchirurgen. De meesten zijn wel ok, alleen hebben ze een rot beroep omdst ze je gruwelijk zeer doen meestal. Mijn hobby is het ook niet, heb alleen door een hardnekkig probleem in een jaar meer dan 20 bezoekjes kaakchirurg gehad, alle in het ziekenhuis heb ik gehad en op een na vriendelijke voorzichtige mannen. Alleen als je de pech hebt dat je verdoving minder goed werkt of sneller is uitgewerkt dan gaat het zeer doen. (ik heb de pech dat verdoving vaak minder pakt en in een ontstoken gebied werkt het toch al minder goed). Gelukkig zitten die verstandskiezen bij mij braaf rustig verstopt op een plek waar ze niet in de weg zitten en hooelijk blijft dat ook zo.

Maar ik zou toch afspraak maken met kaakchirurg, klinkt niet ok. Mogelijk heb je een botontsteking en daar werkt geen normale pijnstiller of ab tegen. Helaas door probleem iets teveel ervaring mee. Heb lang met een heel hardnekkige kaakbotontsteking rond moeten lopen. Alleen heel zware specifieke ab en zware pijnstilling a la tramadol of zwaarder werkt dan goed.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:01

justdiesel schreef:
Ik ben misschien dom maar waarom moeten die dingen er zo nodig uit?
Ik heb ze alle 4 nog en nooit geen last van, ik laat ze er dan ook no way uithalen

Ts sterkte en beterschap er mee

Hier lagen ze allen schots en scheef waardoor ze niet konden doorkomen zonder andere kiezen weg te duwen. 3 zijn er daardoor bij de kaakchirurg weggesneden en 1 door de tandarts getrokken omdat die al deels door was.

De 3 keren bij de kaakchirurg heb ik ook ontzettend veel napijn gehad, vooral onder omdat hij daar flink moest snijden en wrikken. Ben toen beide keren ook zeker een week flink ziek geweest van de pijn. Hier hielp het bruisgranulaat icm losse paracetamol en een ijszak erg goed.
Sowieso de rust nemen!

Sterkte. :(:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:42

justdiesel schreef:
Ik ben misschien dom maar waarom moeten die dingen er zo nodig uit?
Ik heb ze alle 4 nog en nooit geen last van, ik laat ze er dan ook no way uithalen

Ts sterkte en beterschap er mee

In mijn geval is dat omdat er te weinig ruimte is achterin, dus zeer lastig goed te kunnen poetsen en het veroorzaakte wond achter in mijn kaak de verstandskiezen snijden in mijn vlees bij elke kauwbeweging precies in het vlees tussen de boven en onderkaak. Dus was er snel bij en hup snel eruit voordat het erger en erger wordt en ik was er heel erg blij om.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 12:16

Iedereen al heel erg bedankt voor de adviezen! Helaas zie ik dat ik niet de enige ben met het probleem..

Gisteren naar de huisarts geweest en paracetamol coffeïne meegekregen die ik 4x per dag mag slikken icm ibuprofen 400mg. Gelukkig begint de pijn eindelijk minder te worden maar dat mag ook wel na zoveel pijnstilling.. helaas nog wel gruwelijk veel hoofdpijn -O- die wil maar niet weggaan.

Maar ik ga de andere kant dus niet meer door mijn eigen tandarts laten doen, ga ik wel naar het ziekenhuis.. vond hem nogal makkelijk. "Paracetamolletje pakken als je een beetje last krijgt"... -O-

En "gelukkig" heb ik veel last van koude handen dus die gebruik ik dan om te 'koelen'. Hebben ze nog nut ook nog :Y)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:05

Ok hopelijk helpt de cofeine.

Hier ook nu gruwelijk veel napijn. Na 2 uur knalt het door de pijnstillers heen. Ik word helemaal gek.!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:31

Heb je geen paracetamol met codeïne gekregen ipv coffeïne? Deze 2 worden nogal eens door elkaar gehaald. Met coffeïne kun je gewoon kopen en codeïne krijg je alleen op recept.
Ik zou vragen aan je tandarts of de volgende keer naar de kaakchirurg mag, zeker gezien je epilepsie, je zou maar een aanval krijgen tijdens de ingreep, dan heeft de tandarts toch ook liever dat je in het ziekenhuis bent lijkt mij.
Sterkte in ieder geval!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 18:48

Nee heb echt de coffeïne meegekregen. Maar moet zeggen dat de pijn nu echt weg aan het gaan is. Helaas lijkt ie wel naar mijn hoofd te stijgen want ik heb heel veel hoofdpijn..

De volgende ingreep laat ik niet meer door mijn tandarts doen, vond dit gewoon traumatiserend..

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:17

Ik vond juist de ingreep bij de kaakchirurg echt traumatiserend :+
Rechtsonder laten verwijderen, echt wat een kracht moest ze zetten om die er uit te krijgen. Had echt doodsangsten op die stoel. En het kon ook niet anders; na 2 dagen een dikke ontsteking, kwam allemaal prut uit. Dus ik terug, zat ze daar echt met een hoofd van 'mens je stelt je aan, ga naar huis'. Maar na het uitspoelen dacht ze daar toch echt anders over :') Heeft naderhand toch echt wel een week of 10 geduurd voordat het eindelijk netjes dicht en geheeld was. Vond niet dat ze goed werk had geleverd dus ga voor die anderen gewoon lekker naar de tandarts.

Qua pijnstilling heb ik ook echt absurd veel paracetamol, ibuprofen, aspirine, de hele mikmak naar binnen gewerkt want de pijn was gruwelijk.

Sterkte verder TS! :(:)