Afbouwen antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:08

gomir schreef:
Lang leve de GGZ in Nederland....

Ik snap je huisarts ook niet. Het onttrekkingssyndroom is 68 keer gemeld bij lareb (http://www.lareb.nl zoeken op paroxetine, wat is er gemeld bij lareb en dan subkopje psychisch aanklikken). In de praktijk zal het vele malen meer voorgekomen zijn, maar omdat het al om een bekend fenomeen gaat meld ik het ook niet bij lareb als ik het tegenkom.
Ook in de voorschrijfbijbel (farmacotherapeutisch kompas) wordt geadviseerd om over weken/maanden af te bouwen, dat is ook gewoon voor iedereen inzichtelijk :+

Ja Lareb noemde hij. Ik ga eenskijken, dan stuur ik het hem op :P

Liselot

Re: Afbouwen antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:21

Jee Jo wat poedersuiker zeg. Als er wat is weet je me te vinden he!!

Wel typisch dat het dus per psychiater zo kan verschillen. Ik loop vanwege mijn postnatale depressie op dezelfde PAAZ en ze zijn met mij juist enorm voorzichtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:08

Ik heb overigens even melding gedaan van de elektrische schoksensaties die ik had. Schijnt toch niet heel veel voor te komen zoals ik dat had.

Momenteel gaat het wel redelijk. Heb nog elke dag wel last van een psychische terugval, en ben ik 's avonds heel moe. Heb vandaag de vloeibare paroxetine binnen gekregen. Vraagt die apotheker aan mij, ja klopt het dat de psychiater geen afbouwschema er op heeft gezet? Dat is wel apart namelijk.
Ik zo jaaaa dat verbaast me niets... :') Ik bouw het zelf af. Toen keek ze me wel even beteuterd aan :')

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:13

Anti depressiva afbouwen is echt zwaar vervelend. Jaren geleden ooit cold turkey gestopt omdat mijn psychiater van toen dit advies gaf. Ik heb 4 weken in de ziektewet gezeten omdat ik er zo ziek van werd. Toen 2 jaar later weer begonnen met AD en deze moet ik binnenkort ook afbouwen maar ipv de AD ben ik nu lamotrigine aan het opbouwen en pas als mn bloedspiegel goed is mag ik de AD afbouwen dus dat je eerst het een moet afbouwen voor aleer je het andere kan opbouwen zijn nonsens.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:25

Djeradalover schreef:
Anti depressiva afbouwen is echt zwaar vervelend. Jaren geleden ooit cold turkey gestopt omdat mijn psychiater van toen dit advies gaf. Ik heb 4 weken in de ziektewet gezeten omdat ik er zo ziek van werd. Toen 2 jaar later weer begonnen met AD en deze moet ik binnenkort ook afbouwen maar ipv de AD ben ik nu lamotrigine aan het opbouwen en pas als mn bloedspiegel goed is mag ik de AD afbouwen dus dat je eerst het een moet afbouwen voor aleer je het andere kan opbouwen zijn nonsens.

Nee hoor zijn geen nonsens!! (Fijn dat mensen het meteen denken te weten na alleen hun eigen ervaring )
Wat jij nu aan het opbouwen bent lamotriptine valt in een hele andere groep anti-epileptica als de Ad dan kan dat inderdaad zo.
Als je van de ene anti depressies (sertonine heropname remmer) overgaat op de andere dan moet meestal wel eerst afgebouwd omdat dit niet samen mag is dus echt per persoon verschillend afhankelijk naar welk middel het beste geschikt lijkt.
Ts gelukkig dat je nu de drank hebt volg je eigen gevoel met afbouwen

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:55

Ik heb die pulsjes ook gehad hoor. Ik werd er echt gek van kan ik je zeggen. Als ik mijn hoofd bewoog dan voelde het alsof er electriciteit knetterde en alsof ik achter de beweging bleef. Daar werd ik heel duizelig en naar van.
Is dat ook wat jij voelt Jolien?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:55

Ik ben enkele jaren geleden ook cold turkey afgekickt van de fluoxetine.
Ik slikte een flinke dosis maar ik voelde me er niet helemaal oké bij.
Ik kan het je niet aanraden om in 1x te stoppen maar uiteindelijk ben ik blij dat ik van die troep af ben.
De ad heeft me meer slecht gegaan dan goed, het heeft me toendertijd gevoelloos voor emoties gemaakt, ik had verschrikkelijke pijn als er iemand aan mijn hoofdhuid of haar zat.
Een kapper of mijn haar kammen was erg pijnlijk. Verder zweete ik verschrikkelijk en had ik erge haaruitval.
Nee ik ben blij dat ik ervanaf ben.
Wat ik me nog kan herinneren is dat je dus extra suïcide kan worden door het gebruik van die ad, wat voor mij erg dubbel was want dat zou het middel ook juist moeten voorkomen.

Sterkte Jolien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:59

ikkedus schreef:
Ik heb die pulsjes ook gehad hoor. Ik werd er echt gek van kan ik je zeggen. Als ik mijn hoofd bewoog dan voelde het alsof er electriciteit knetterde en alsof ik achter de beweging bleef. Daar werd ik heel duizelig en naar van.
Is dat ook wat jij voelt Jolien?

Ja dat bedoel ik ook idd. Heel irritant. Ik heb het in mijn hele lijf. Dus ook met het bewegen van mn armen en benen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:12

Pffff wat een domme psychiater jah.

Ik heb 2 keer toe medicatie afgebouwd. Ik slikte strattera en seroquel. Beide afbouw is heel langzaam gegaan. Ik denk wel van een half jaar tot een jaar. Van de strattera sliep ik niet, dit had ik ook bij de opbouw. De seroquel ging best goed. Alleen was de eerste dag doodziek ervan bij de afbouw.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:29

genja schreef:
Djeradalover schreef:

Nee hoor zijn geen nonsens!! (Fijn dat mensen het meteen denken te weten na alleen hun eigen ervaring )
Wat jij nu aan het opbouwen bent lamotriptine valt in een hele andere groep anti-epileptica als de Ad dan kan dat inderdaad zo.
Als je van de ene anti depressies (sertonine heropname remmer) overgaat op de andere dan moet meestal wel eerst afgebouwd omdat dit niet samen mag is dus echt per persoon verschillend afhankelijk naar welk middel het beste geschikt lijkt.
Ts gelukkig dat je nu de drank hebt volg je eigen gevoel met afbouwen

Lamotrigine heeft ook een anti-depressiva werking, ik doelde dus niet op van AD naar AD maar wellicht heeft TS er ook wat aan een ander middel wat wél gelijktijdig opgebouwd mag worden, te slikken. Dit kán ervoor zorgen dat ze minder bijwerkingen heeft en lijkt mij toch wel een pré gezien TS haar situatie.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:07

Vreselijk, Jolien... Ik heb het eens aan mijn partner gevraagd (farmaceut, apotheker) en volgens hem staat voor het afbouwen in ieder geval 1,5 maand, maar tijdens het afbouwen zou je volgens hem weer kunnen opbouwen met iets anders. Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt of dergelijken. Ik wilde even voor je meedenken. Als het niet van toepassing is, forget what I said.

Kan me voorstellen dat je op dit moment echt door een hel gaat... Sterkte. :(:)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:19

[
Lamotrigine heeft ook een anti-depressiva werking, ik doelde dus niet op van AD naar AD maar wellicht heeft TS er ook wat aan een ander middel wat wél gelijktijdig opgebouwd mag worden, te slikken. Dit kán ervoor zorgen dat ze minder bijwerkingen heeft en lijkt mij toch wel een pré gezien TS haar situatie.[/quote]

Ik weet dat Lamotrigine ook een anti-depresieve werking heeft!! Maar jij roept dat het nonsens is dat je eerst met het ene moet afbouwen voor dat je met het andere moet beginnen. En dat kan je niet zo kort door de bocht roepen. Zeker niet tegen iemand die toch door de situatie al niet echt stabiel is.
In jou geval is het dus nonsens omdat lamotrigine nu het middel is wat geprobeerd gaat worden. Ligt er maar net aan welk middel uit welke groep geschikt is om mee te beginnen en helaas moet daar soms eerst een ander middel voor afgebouwd worden. En wordt er als noodoplossing dus een benzodiazepine gegeven voor de situaties waar het niet meer gaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:31

Ik zit hier ook met verbazing te lezen dat adviezen van de profs gewoon naar het land der fabelen verwezen worden.
In langzamer afbouwen kan ik me nog vinden maar ga alsjeblieft niet adviseren of roepen dat er wel dingen samen genomen kunnen worden!! Wij kennen de hele situatie toch niet???

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:52

Heel vervelende situatie Joolien.
Ergens kan ik jouw huisarts wel begrijpen, al had hij het anders kunnen verwoorden naar jou toe. Vanuit de noodzaak / behoefte om samen te werken, zal hij vermoed ik het beleid van de psychiater, op wiens expertise hij vertrouwt, willen volgen. Dat hulpverleners afstemmen en hetzelfde beleid voeren, kan zeker en vast voordelen hebben. Wanneer verschillende hulpverleners jou iets verschillends gaan vertellen, kan het voor jou als cliënt immers heel moeilijk zijn om te weten wat je dan moet doen...
Het kan ook heel dubbel zijn, de hulpverlening hé. Enerzijds wordt je gestimuleerd om op je eigen benen te staan, om zelf je herstel in zekere mate in handen te nemen, ... Anderzijds kan dit ook net een valkuil zijn. Op internet kan je heel veel nuttige info vinden, maar nadeel is dat je wel de correcte info moet kunnen vinden tussen alles wat je te lezen krijgt. Bovendien kan de info die je te lezen krijgt ingaan tegen het beleid van je hulpverleners en/of gevaarlijk zijn...
Tegen mij is het ook wel ooit letterlijk gezegd dat ik vooral niet op internet moest gaan lezen / zoeken, maar dat als er iets was ik zeker moest bellen.
Het jammere in deze situatie, vind ik, is dat jij je niet gehoord en niet serieus genomen voelt volgens mij. Je geeft aan dat het niet goed gaat en je wordt eigenlijk gewoon afgewimpeld.
Wat heb jij nu nodig? Erkenning? Ondersteuning? Kennis? Nabijheid?... En hoe zou je dat kunnen krijgen? Wat zou ervoor zorgen dat je krijgt wat je nodig hebt?

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:31

Joolien ik hoop voor je dat je psychiater het middel vind wat werkt voor jou maar bovenal ook luisterd naar wat je nu ondervind aan de afbouw maar zoals ik lees is dit nog ver te zoeken bij hem/haar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:39

Ja Polly. en dat vind ik dus ook zo bizar. Mijn huisarts zei 'als mensen 2 keer proberen af te kicken maar het lukt niet, denk ik dat ze het middel gewoon nodig hebben dus zeg ik dat ze het levenslang moeten gebruiken', of iets in die trant. Dus gewoon zonder verder onderzoek lekker de rest van je leven een medicijn slikken, joepie :+ Nu ik dit lees, vind ik het eigenlijk ronduit schokkend...
Het lezen van dit beangstigd me ook ontzettend zeg. Jeetje... Nu weet ik dat het niet bij iedereen zo heftig is, maar poeh hey, ik hoop dat dit mij niet overkomt. Maar ik ben er aardig van geschrokken...
Ik word er eigenlijk onwijs boos van, dat psychiaters hier nog geen weet van hebben... Brrr....!

Pateeke, ik wil gewoon dat mensen me begrijpen en ondersteunen. Gelukkig snapt mijn psycholoog me wel en dat vind ik heel fijn. Dinsdag heb ik weer een afspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:27

Trouwens, die vloeibare seroxat, gadverdamme :') Ik had het kunnen weten dat t ranzig was, maar het niet helemaal vloeibaar, maar het is een soort gelei, blubber achtig iets :') Echt heul vies. Kokhalzend neem ik het in :') Dus denk ik toch maar terug op de pillen denk ik _O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:42

Maar als het toch beter te doseren is? Dan zou ik de vieze smaak even voor lief nemen.
Ik bedoel, als je toch al problemen met afbouwen hebt dan zou ik echt zo zorgvuldig mogelijk willen doseren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:49

Mag je het niet innemen met wat vla of aanmaak limonade?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:58

Ja idd, even erdoorheen zou ik zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:15

Ja dat is ook wel zo, maar t is echt een gevecht om t binnen t krijgen en ben er een half uur misselijk van.
Maar ik kan idd even kijken of ik het ergens mee kan mengen idd.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:18

Met een kopje koffie misschien? Dat heeft van zichzelf al een bittere karakteristieke smaak, wellicht maskeert deze die vloeibare seroxat compleet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:20

Ik drink geen koffie, gooi er wel direct een sloot thee achteraan :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:24

Je kunt aan de apotheek vragen of je het ergens mee kan mengen. Wat ook vaak gedaan wordt is bijvoorbeeld vanillevla met een scheut siroop.