Ontstoken huid vingers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:17

GrumpyCat schreef:
.

Bedankt voor de link! Ik heb sowieso al een klasse 1 en 2 gehad als ik het zo zie. Goed mogelijk dat de huisarts dan inderdaad een klasse 3 voorschrijft. Prima, maar wel in combinatie met een doorverwijzing, want alleen symtoombestrijding werkt niet op langere termijn. Wil graag weten hoe ik het kan voorkomen. :D

Handschoenen kunnen inderdaad gaan broeien als je ze langdurig draagt!

Voor mezelf, ik had ook van alles last. Vooraf rauwe kip was echt een nachtmerrie, als ik dat stond te snijden kon ik wel janken van de jeuk, hele handen deden ook mee.
Nu kan ik alles weer. Achteraf denkt de dermatoloog dat ik er wellicht wat gevoelig voor ben, maar dat het de boel verergerde omdat de huid broos is. Omdat de rest van mijn hand niet reageert zei hij toen dat het geen directe allergie is, maar dat de kapotte huid de trigger was.
En inderdaad, zodra het echt goed genezen was kon ik ook rauwe kip ed weer aanraken zonder pijn te voelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:18

GrumpyCat schreef:
Hmm, dus de dermatoloog doet niets anders dan de huisarts, Nickeltje? Dan kan ik inderdaad beter even bij de huisarts onder behandeling blijven. Kan een huisarts ook een biopt nemen?

@ Chiave: contacteczeem ben ik bekend mee, krijg je inderdaad snel met bepaalde schoonmaakmiddelen! In de horeca gebruikte ik vaak een agressieve grillreiniger waar ik ook wondjes van kreeg, alleen maak ik nu niets meer schoon zonder handschoenen te gebruiken, dus of het echt contacteczeem is weet ik niet. Bedankt in iedergeval!

@ Janine: de huisarts kostte je geld? Die zit toch gewoon in je basispakket en wordt standaard vergoed?

Nee, de extra controle van een foto gemaakt door de huisarts die werd bekeken door de dermatoloog. Alleen het HA bezoek kostte geen geld.

2 jaar geleden ook bij een dermatoloog geweest, kostte niets...

Al mijn bezoeken bij KNO waren ook gratis, met uitzondering van de operatie, maar dat is logisch.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:19

Ik heb het ook op mijn vingers en heb nu de Aloë Vera propoliscreme die ik gebruik en ik moet zeggen dat het al een heel eind weg is. Had ook de hydrocortisonezalf maar ik heb het daar niet zo op.
Het kost wel 20 euro maar ik ben er tot op nu erg blij mee!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 16:24

Bedankt voor het delen van de ervaringen en tips allemaal. :) Voor nu heb ik besloten maar even geen andere zalfjes te gebruiken (behalve vaseline), totdat ik bij de huisarts ben geweest. Ik ben bang dat ik het anders ga verergeren. Ik ben net zo stom geweest om mijn pink open te krabben, dus daar komt nu flink wat vocht uit.

Dat van rauwe kip herken ik wel, secricible! Daar moet ik mij ook niet aan wagen nu mijn handen open liggen.

Nickeltje

Re: Ontstoken huid vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:25

Vet houden dan en in de tussentijd wellicht bij dingen die het erger maken, toch handschoenen aan doen?
En dan hoop ik van harte dat de huisarts je maandag verder helpt, dat de volgende stap helpt en jij van de tergende jeuk af komt.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 16:27

Ja, wellicht dat ik even opzoek ga naar handschoenen van vinyl (ik ben ook nog eens allergisch voor latex handschoenen :+). Nogmaals bedankt voor je hulp, Nickeltje!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:49

GrumpyCat schreef:
Ja, wellicht dat ik even opzoek ga naar handschoenen van vinyl (ik ben ook nog eens allergisch voor latex handschoenen :+). Nogmaals bedankt voor je hulp, Nickeltje!

Je zou haast denken dat het van iets komt wat je vaak met die hand vasthoud, latex pad bij de pc oid. Stuur van de fiets, noem maar op, soms zijn het zaken waar je totaal niet aan denkt.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:58

Dat is uiteindelijk de pest he. Het is een symptoom, maar zeg maar waar het van komt. De dokter kan uiteindelijk eigenlijk ook weinig meer dan symptoom bestrijden, want waar begin je nou helemaal met een contactallergie...?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:07

Indy_Mouse_9 schreef:
Dat is uiteindelijk de pest he. Het is een symptoom, maar zeg maar waar het van komt. De dokter kan uiteindelijk eigenlijk ook weinig meer dan symptoom bestrijden, want waar begin je nou helemaal met een contactallergie...?

Testen, en die stoffen zoveel mogelijk vermijden.. ?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 17:11

Dat ik latex heb aangeraakt ergens kan altijd, maar ik ben mij er goed van bewust dus vermijd het te allen tijde. In mijn huis heb ik sowieso niets wat ook maar met latex te maken heeft, uit voorzorg.

Het is ook lastig bij contactallergie, om te vinden wat nou precies triggert, maar inderdaat wat kiwiwitje zegt: testen lijkt mij het beste, dan kan ik in iedergeval dingen uitsluiten en die dingen vermijden. Nu kan het werkelijk waar alles zijn waar mijn huid kapot aan gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:13

Misschien een paar goedkope katoenen handschoenen kopen(apotheek) dan alleen de vingers die aangedaan zijn er aan laten zitten(aan de handschoen dan he) en overdag om houden. Kun je toch misschien uitsluiten of het een bepaald contact is of toch voeding.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:19

GrumpyCat schreef:
Dat ik latex heb aangeraakt ergens kan altijd, maar ik ben mij er goed van bewust dus vermijd het te allen tijde. In mijn huis heb ik sowieso niets wat ook maar met latex te maken heeft, uit voorzorg.

Het is ook lastig bij contactallergie, om te vinden wat nou precies triggert, maar inderdaat wat kiwiwitje zegt: testen lijkt mij het beste, dan kan ik in iedergeval dingen uitsluiten en die dingen vermijden. Nu kan het werkelijk waar alles zijn waar mijn huid kapot aan gaat.
Bij mij dachten ze eerst ook dat het latex was, alleen voor latex zelf ben ik dus niet allergisch, voor ''rubber'' wel. Bijvoorbeeld voor Elasthaan, dat zit in echt veel kleding.
En niet iedereen reageert natuurlijk het zelfde.
Ik heb hier vanaf 13 jaar mee rond gelopen, en werd nergens serieus genomen. ik ben op mijn 19e of 20e bij de allergoloog geweest, als ik dat eerder had geweten, had ik nu minder last gehad. Een allergie kan verergeren. En zeker bij veel contact. En laat ik nu net alles waar ik allergisch voor was, dagelijks gebruikt.
Vis, schelp en schaaldieren, zijn bij mij zowel contact als voedsel allergie.. Ik werkte in de horeca(keuken) en in de paarden.. heel kort, de conserveermiddelen waar ik allergisch voor ben. Kunnen in alles zitten wat vloeibaar is maar wat je niet eet of drinkt. Daarnaast reageer ik op veel metalen en sierraden door de bewerking er van. En dezelfde conserveermiddelen worden bijvoorbeeld ook gebruikt om te zorgen dat papier te beschrijven word(dat het niet uitloopt zoals op wc papier of keukenrol)
die conserveermiddelen zitten vaak zelfs in van die ronde wattenschijfjes. (ziet er erg stom uit hoor, twee van die rondjes op je ogen. :') )

Biogne; dat gaat niets uithalen. Bij een contact allergie kun je het bij wijze van met je neus aanraken en op je voet last krijgen. :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:22

Ik heb precies het zelfde.

Tussen mijn vingers en onder mn voeten.

Zomers erger dan swinters.

Volgens mijn dokter had het met de warmte en transpiratie te maken.

Als ik ze lek prik komt er een wat appart soort plakkerig vocht uit.
Beetje geelig van kleur heb jij dat ook?

Ik heb al van alles aan smeerseltjes gehad en inmiddels negeer ik het maar.
Ik heb het gekregen toen ik in een slagerij werkte aan mn handen.
En sindsdien nooit meer helemaal weg geweest.
Dat is nu ongv 10 jaar terug.
Sinds 3 jaar heb ik het ook onder mn voeten en op mn tenen.

Edit: momenteel zit het alleen onder mn voeten en op mn tenen

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 17:29

Hmm, ik denk dat een allergoloog dan zo slecht idee nog niet is, kiwiwitje! Ik wist ook niet dat er verschil zat tussen een allergoloog en een dermatoloog. :o

@ japielover: ik kan ze niet echt lekprikken, want ze zitten echt onderhuids. Het is geen echt bobbeltje die je kan voelen zegmaar; de huid zelf is egaal. Als het ook op je voeten zit, is het dan geen zwemmerseczeem?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:34

Hier ook op de handen.
Jeukt verschrikkelijk.

De maatregelen die ik heb genomen zijn:
- Handschoenen aan in geval van contact met water en/of zeepdingen (dus huishoudelijke dingen, douchen dus niet, ik werk ook nog in de huishouding dus :+ maar ook thuis, handschoenen aan).
- Geen handcremes e.d. gebruiken, werd alleen maar erger, alleen vaseline als ze droog zijn.
- Heb alle douchegels e.d. de deur uit gegooid en een blokzeep gekocht.

Sindsdien heb ik echt nog sporadisch last :D

Ik ben afgelopen jaar geopereerd aan mijn handen, moet je een week in verband ingepakt zitten.
Na 2 dagen heb ik het eraf gerukt, werd helemaal leip gewoon van de jeuk.
Je wil niet weten hoe het eronder uitzag :wow:
Waarschijnlijk reactie op het ontsmettingsmiddel.
Heeft weken geduurd voordat het weer normaal was, schaamde mij diep voor mijn hand.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:45

GrumpyCat schreef:
Hmm, ik denk dat een allergoloog dan zo slecht idee nog niet is, kiwiwitje! Ik wist ook niet dat er verschil zat tussen een allergoloog en een dermatoloog. :o

@ japielover: ik kan ze niet echt lekprikken, want ze zitten echt onderhuids. Het is geen echt bobbeltje die je kan voelen zegmaar; de huid zelf is egaal. Als het ook op je voeten zit, is het dan geen zwemmerseczeem?

Ik ook pas 3 of 4 jaar :D
Lekprikken kan wel. Doe ik ook regelmatig, omdat ik het idee heb(zit vast tussen mn oren.. :P ) dat ze sneller weggaan. En soms worden ze zo dik, dat ik ze licht ga voelen, dan moeten ze echt kapot :o Is een tik van mij :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:00

Herkenbaar! Ik heb al m'n hele leven eczeem (ben nu 30); gelukkig had ik een vrij conservatieve huisarts qua medicatie, dus ik kreeg alleen lichte hormoonzalf. Mijn moeder kocht destijds alleen producten van bijv Weleda. Dat gaat goed en dat blijf ik dus gebruiken.

Zulke vingers / handen heb ik ook gehad; ik denk 10 of 11 jaar geleden. Ik werkte op een kampeerboerderij met kaasmakerij, dus veel handen wassen en ontsmettingsmiddel etc. Verder 'gewone' allergieën (katten, pollen, hooi, veel fruitsoorten).
Ik had het tussen mijn vingers en op m'n vingers tot net na het laatste kootje (nagelriemen dus niet).
Na een tijdje ging ik naar de plaatselijke huisarts; die stuurde me direct door naar de dermatoloog. Daar kreeg ik antibiotica, desloratadine en hormoonzalf (ik zou even moeten kijken welke...).
Ik krabde het 's nachts in mijn slaap open, ongemerkt. Van een vriend kreeg ik een stapel katoenen handschoentjes, die droeg ik 's nachts zodat ik niet kon krabben.
Na de antibiotica was het grotendeels weg, maar ik moest wel de desloratadine blijven gebruiken. Uiteindelijk was ik er een jaar of drie geleden helemaal klaar mee, ik wilde niet steeds desloratadine gebruiken bij klachten of hormoonzalf gebruiken en ik wilde ook niet steeds zo gruwelijk moe zijn. Ik ging naar Den Hoek, holistische praktijk. Mijn paarden werden daar goed geholpen, dus waarom niet. Beste beslissing ooit; ik ben inmiddels ruim 1,5 jaar eczeemvrij. De desloratadine is over de datum en ik heb al net zo lang geen zalf meer gesmeerd.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 18:07

@ _CS_: Oh bah, ik kan me goed voorstellen dat je handen ontzettend zijn gaan broeien in het verband, wat naar zeg!

@ Hilary: wat moet ik me precies voorstellen bij een holistische praktijk? :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:13

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:27

Heel herkenbaar! Bij mij verergert het ook bij het snijden van tomaat en paprika. De oplossing is snijden met handschoentjes aan := goed vet houden, ik zou hormoonzalf per direct laten staan. Hiermee wordt het van kwaad tot erger. Geloof mij, ik lag tot m'n ellebogen open. Is even volhouden maar ga nu met 80% minder eczeem door het leven!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:29

De Miconazolnitraat was bij mij gecombineerd met triamcinolonacetonide, ipv hydrocortison.

In het verlengde daarvan... ik heb ooit ook miconazolnitraat gehad gecombineerd met een cortison, op een eczeemplek op mijn borst. Dat was duivels! Ik heb wéken met open plekken gehouden! Toen ik na anderhalf jaar en een lelijk litteken bij een andere huisarts terecht kwam, was die man behoorlijk boos dat mijn huisarts me dit had voorgeschreven. Het was een compleet verkeerde combinatie bij een eczeemplek, zeker op zulke broze huid.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:32

Lijkt heel erg op wat ik ook heb gehad zo'n 15 jaar geleden. Eerst naar de dermatholoog gestuurd en die gaf inderdaad miconazol/hydrocortison enz mee. Allemaal troep en het hielp eigenlijk niets....

Daarna naar een natuurgenezer gegaan en samen gaan zoeken naar een speld in een hooiberg, maar uiteindelijk kwamen we erachter dat het bij mij lag aan de gel die ik in mijn haar deed.... (dus soort kapperseczeem) en ik kreeg het ook van kranten rondbrengen (daar krijg je vieze handen van). Ik ben gestopt met gel/haarlak enz gebruiken (ander kapsel genomen) en had intussen een ander baantje ipv de krantenwijk.
Daarna nog wel af en toe wat last gehad, bijv na veel schoonmaken of werken met wat agressievere middelen. Maar dat gaat altijd snel weer over.

Veel succes!!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:09

Afbeelding
Hier een foto van die crème van de bodyshop

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:13

Bijzonder dat die bij jou zo goed werkt. Zitten toch een aantal ingrediënten in die niet bijster aan te raden zijn op kapotte huid.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:22

Google eens op dishydrotisch exceem. Ik heb dit ook op 1 vinger, komt soms terug als mijn handen erg droog zijn.
Kwestie van vet houden en na een paar dagen vermindert bij mij de jeuk.
Bij mij is het ontstaan na een periode veel handen wassen met alcohol in het verpleeghuis waar ik stage liep.