Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:VivaLaVida schreef:Onderzoek naar ADD bestaat bij mij uit een vragenlijst, een test naar waar je in piekt en wat dingen zijn die je moeilijk vind (soort 3uur durende inteligentietest)
Gesprek met je vader of moeder en met je zelf natuurlijk. Gaan iets van 6 afspraken overheen voor je antwoord krijgt of je hey hebt of niet.
Maar zelfs dit helpt mij al. Gewoon het herkenbare.. ik ben niet laks, ik heb moeite met ordenen.
Aangezien ik vroeger op de basis en middelbare school altijd de deksel op mn neus kreeg van leraren "waarom doe je nou niet beter je best".. daar word je heel onzeker van als kind.
"Weet je het nu nog niet"? "Ik heb het al 3 x aan je uitgelegd" Juf bij mijn dochter op school. Heel herkenbaar.
Zo slecht dat ze het op school niet hebben gezien. Daar zitten toch de professionals zou je zeggen.
Achteraf gezien stond het al die jaren gewoon zwart op wit in haar rapporten. "Dromerig", "traag werktempo", waren zo van die dingen. En wij maar op de deuren kloppen, want wij zaten met een onhandelbaar kind thuis. Alle frustratie van school kwam er thuis uit. Ik kreeg haar moeilijk naar school, ze somatiseerde erg. Was er een kind ziek, dan was zij het meteen ook. En dan niet een paar dagen maar soms weken. Vaak ook echt buikpijn; ik heb wat dokters afgelopen.
Dat heeft ze trouwens nog. Moet ze examen doen, dan is ze er letterlijk ziek van.
Wat was het leven anders gelopen als het op school was herkend. Maar omdat ze op school geen problemen veroorzaakte, werd het gezien als zouden wij niet kunnen opvoeden.
Pas toen ze echt uit ging vallen (dus weigerde om naar school te gaan) zo rond een jaar of 14 is eigenlijk het balletje gaan rollen. Toen ze 16 was kreeg ze diagnose ADHD.
Dat ze uberhaupt nog een diploma (kader) heeft behaald, is in dat opzicht best nog iets om trots op te zijn.
Naast de intake gesprekken heeft ze ook nog een QB-test gedaan. Krijg je overal op je lichaam plakkertjes en wordt gemeten hoe "rustig" je bent. Dat doen ze een keer zonder medicatie en een keer met als je daarop bent ingesteld. Toen was bij haar de "H" overigens overduidelijk te zien. Wij dachten daarvoor eigenlijk dat ze ADD had. Mega veel micobewegingen per minuut maakte ze. Dus echt dik ADHD.
Babootje schreef:mysa schreef:Die studie roept voor mij toch ook nog wel wat vragen op. Ik geloof heus dat adhd geen verzonnen stoornis is maar tegelijkertijd ben ik bang dat er te veel mensen die diagnose krijgen. En dat is denk ik, vooral een symptoom van de huidige tijd, dat iets dat afwijkt van de norm meteen een 'afwijking' is die opgelost moet worden.
ADHD was er altijd al. Ook vroeger. Toen vielen er ook kinderen "uit" het systeem die er niet in pasten.
Kabayo schreef:ADHD is een verzonnen ziekte en je krijgt medicatie waar je alleen maar depressief van word. Je vrolijk en hyper heid word zo onderdrukt....
Ze zeiden dat ik ook ADHD heb. Nou misschien toen ik 12 jaar of jonger was. Je leerd er mee om gaan en concerta of ritalin helpt je eerder de afgrond in. En weggegooid geld.
Hoor dit van vele ritalin en concerta gebruikers! Dat ze depressief eindigen! Inclusief mijzelf.
NatasjavE schreef:Vroegah toen alles beter was werd een kind wat niet mee kon komen op school als niet kunnen leren bestempelt. Slechte werkhouding, dom en gewoon niet kunnen leren.
Ik ben blij dat mijn ADHDerstjes nu goed geholpen zijn met de mogelijkheden die er zijn. Mijn oudste heeft nu niet een VMBO advies maar een Gymnasium advies.
Niks mis met VMBO,...maar hoe ongelukkig wordt je dan als je juist graag wil leren en graag naar de universiteit wil?
Kmbrly schreef:Kabayo schreef:ADHD is een verzonnen ziekte en je krijgt medicatie waar je alleen maar depressief van word. Je vrolijk en hyper heid word zo onderdrukt....
Ze zeiden dat ik ook ADHD heb. Nou misschien toen ik 12 jaar of jonger was. Je leerd er mee om gaan en concerta of ritalin helpt je eerder de afgrond in. En weggegooid geld.
Hoor dit van vele ritalin en concerta gebruikers! Dat ze depressief eindigen! Inclusief mijzelf.
Pardon ?
Ik was depressief voor dat ik de diagnose add heb gekregen.
Rilatine heeft me goed geholpen op school. Waar door ik ook terug open ben gebloeit...
Dus niet alles en iedereen over dezelfde lijn trekken.
Emmaa_ schreef:Ik ken inderdaad ook iemand die vanuit het VMBO naar de Havo en het VWO gegaan is en uiteindelijk Econometrie is gaan studeren. Heel succesvol ook. Het is echt een loeizware weg en hij was 2 jaar ouder dan de oudste VWO-student in zijn jaar, maar het is hem mooi wel ff gelukt.
SophieFT schreef:Hoi bokkers!
Ik zit al een hele lange tijd te twijfelen om me op AD(H)D te laten testen.
Vanaf de basisschool werden deze vermoedens al uitgesproken, op elk rapport staat dat ik snel afgeleid ben. De middelbare school heb ik me in principe prima kunnen redden, maar nu loop ik tegen steeds meer dingen aan.
Ik zit in het laatste jaar van de MBO opleiding pedagogisch werker, en ga hierna naar het HBO, social work. Maar ik merk dat ik er met leren nu de stof steeds moeilijker wordt, er ook veel meer last van krijg. Ik kan me niet lang concentreren, kan elke bladzijde 3 keer overnieuw lezen maar dan besef ik nog niet wat er staat omdat ik ondertussen heel erg met andere dingen bezig ben.
Ook tijdens gesprekken kan ik soms de ander gewoon niet volgen. Ik ben dan al weer met hele andere dingen bezig en vervolgens denk ik, oliebol, wat zei ze nou? En dit is een kleine greep van dingen waar ik dagelijks tegen aan loop.
Nu ben ik dus bang dat het me aan de ene kant heel erg gaat belemmeren op het HBO, maar toch twijfel ik om zo'n test te doen omdat er best veel bij komt kijken, zoals een rijtest doen (heb ik al gemoeten voor mijn ogen), maar ook of dit misschien eventueel invloed heeft op mijn beroep later.
Ook kan ik er niet uit komen hoeveel kosten ik bij zo'n test kan verwachten? Misschien dat iemand hier dat kan vertellen?
Ik hoor graag ervaringen of hoe jullie er tegen aan kijken!
Sophie
Tazzey schreef:Methylfenidaat heeft wel dezelfde werkzame stof maar toch reageerde ik daar ook anders op dan op Ritalin. De retard versie van Methylf. geeft ook een ander resultaat als de Concerta. Het is vooral erg zoeken naar wat voor jou werkt, dat heeft bij mij best lang geduurd maar nu ik eenmaal ingesteld ben gaat het erg goed.
Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat huisartsen het middel lukraak voorschrijven zonder tussenkomst van een psychiater. Bij mij is het in het revalidatiecentrum geconstateerd, daar is de psychiater aan te pas gekomen en die heeft de medicatie uitgeschreven. Uiteindelijk is dat doorgegaan naar de huisarts en die schrijft de herhalingen uit maar voor aanpassingen in dosering moet ik echt terug naar de psychiater. Ik zag hier in dit topic het advies voorbij komen om aan de huisarts te vragen of je het "even mag testen", het zijn verdorie geen smarties!! Als je huisarts daaraan meewerkt is dat echt schokkend.
Tazzey schreef:Emmaa_ schreef:Ik ken inderdaad ook iemand die vanuit het VMBO naar de Havo en het VWO gegaan is en uiteindelijk Econometrie is gaan studeren. Heel succesvol ook. Het is echt een loeizware weg en hij was 2 jaar ouder dan de oudste VWO-student in zijn jaar, maar het is hem mooi wel ff gelukt.
Dat bedoel ik! Het is echt niet onmogelijk. Qua leeftijd zou ik niet zo bang zijn want ik heb 60-plussers in mijn jaar gehad en die werden gewoon opgenomen in de groep.
Laat nooit iemand je vertellen dat je iets niet kunt!
troi schreef:Tja, misschien niet de perfecte route hoor maar ik zou het voorleggen aan je huisarts en vragen of je niet eens ritalin mag proberen. Je bent een volwassene die zichzelf vermoedelijk prima kan monitoren en dan merk je direct of het je helpt of niet. Dat is toch waar grotendeels de ADHD behandeling uit bestaat. Voor sommigen is het een eye-opener en voor anderen werkt het voor geen meter en weer andere krijgen bijwerkingen. Dat kun je toch vooraf nooit voorspellen.
Mindim schreef:Ik heb Ritalin geprobeerd, de 10 mg variant van mijn zoon na overleg met de pshychiater. Een gedegen onderzoek naar ADHD kan bij mij niet, want er is te weinig bekend over hoe ik als kind was en dat is toch wel een belangrijke puntje.
Sjolvir schreef:Dat dus, als je echt wilt kan er veel, heb zelf mavo, havo, vwo gedaan en heb vrienden met zelfde traject en allen hebben de uni gedaan en gehaald. Is wel hard werken en kost je extra tijd, maar het kan!
purny schreef:Methyl is de goedkopere variant. Ik heb deze zelf maar dan bestaat er nog een verschil tussen de Sandoz en Mylan. Van de methyl Sandoz was ik helemaal niet mijzelf en bij de Mylan wel.
Apothekers zeggen vaak dat de werkzame stof hetzelfde is maar dat helpt niet altijd.
Janneke2 schreef:Dat het middel niet echt goed werkt bij 80% van de werking is logisch.
Dat je bijwerkingen krijgt van 125% is ook logisch.
...en dat de arts niet echt weet wat jij ""op recept"" slikt, kan eigenlijk niet.
Babootje schreef:Sjolvir schreef:Dat dus, als je echt wilt kan er veel, heb zelf mavo, havo, vwo gedaan en heb vrienden met zelfde traject en allen hebben de uni gedaan en gehaald. Is wel hard werken en kost je extra tijd, maar het kan!
Had mijn dochter maar mavo gedaan dan was de aansluiting nog te doen geweest. Ze heeft VMBO kader (welzijn en zorg) gedaan en mist dus juist die vakken die ze nodig heeft. Die moet ze dan nu eerst op mavo dan op havo en dan op vwo nivau nog gaan halen. Vroeger kon je na havo het nog proberen met een propedeuse voor de uni, maar die weg is er ook al niet meer. Het wordt wel erg langdurig zo.