Een eigen kantoor. Dat lijkt me heerlijk... Ik zit op een kamer met drie anderen en soms word ik er zo gek van dat ik oude dossiers ga staan scannen in het printerhok om er even vanaf te zijn
Apart om te zien dat het zo kan verschillen! Ik heb de diagnose PDD-NOS gekregen op mijn 11e. Speciaal onderwijs gedaan, daar MAVO-D diploma gehaald en opleiding van de LOI voltooid! Recentelijk (Eind februari 2017) mijn autorijbewijs gehaald (ben nu 33) en gedij echt super in mijn driedaagse baan in een wat drukke werkomgeving (baliewerk en sorteren/ frankeren bij een postbedrijf)! Rustige omgeving is voor mij veel te saai en niet uitdagend... Ook werk in 1 dag per week bij een zorgboerderij, in de ochtend de koeienstal, in de middag administratie. En ik doe 2 dagen per week vrijwilligerswerk in dierenasiel/ -pension. Ook altijd lekker druk. Tussendoor huishouden doen, paardrijden (gewone FNRS manege, ook af en toe proefje, rijd nu F12) begeleiding ontvangen... Vraag me af waar ik de tijd vandaan haal. Maar in mijn vakanties verveel ik me echt gewoon suf... gewoon omdat ik niks te doen heb...
_Micha_
Geplaatst: 08-03-17 20:47
TS als eerste, wat goed dat je dit topic start. Ik kon je reacties ook niet altijd plaatsen, maar dit verklaard een hoop!
JPitty mag ik dan vragen waar jij wel veel moeite mee hebt? Want als ik het zo hoor functioneer jij erg goed, maar toch heb je op speciaal onderwijs gezeten en woon je begeleid. Wat zijn jouw struikel punten?
Ik ben verder niet gediagnosticeerd maar wel psychologische hulp gehad voor een fobie/angststoornis. Echter heb ik altijd het idee gehad dat dit ergens door kwam en niet 'zomaar'. Ik vroeg me ook altijd af wanneer ik na een paar uurtjes een onbekende situatie + met de trein gaan zo bek af was, terwijl anderen nergens last van hadden. Sinds ik het programma 'het is hier autistisch' (leuk programma trouwens!) heb gezien en mezelf daar zo ontzettend mee kon identificeren (Mijn moeder zat op de bank:' DIT BEN JIJ!' ) denk ik ook dat ik een vorm van autisme heb. Ik ben dus een zeer angstig persoon, feestjes en grote groepen mensen haat ik (maar vaak als ik er eenmaal ben valt het wel mee), bellen is vreselijk omdat ik het gezicht erbij niet kan zien en iemand niet kan peilen. Openbaar vervoer , opmerkingen maken die totaal niet banketstaaf bedoeld zijn maar wel zo opgevat worden, nieuwe situaties zijn ook dood eng. Vrouwen over het algemeen zijn ook drama omdat ze zo vaag en onduidelijk zijn vaak Wel kan ik me goed inleven in andere mensen en ben ik ook betrokken en denk ik aan een ander. Ik ben een soort van sociale autist denk ik maar dan niet in de vorm van veel sociale contacten/vrienden waar ik dingen mee doe. Ik doe eigenlijk alles met mijn vriend, mijn ouders, mijn hond of alleen. Eigenlijk vind ik dit wel prima maar soms vind ik het wel jammer dat ik niet echt vriendinnen heb waar ik heel veel mee samen doe.
Of misschien is dat weer omdat ik denk dat dat zo hoort te zijn en het daarom jammer vind. Hebben jullie dat ook? Ik denk heel vaak dat ik maar saai ben en dat andere mensen vast veel spannendere en leuke dingen doen. Maar eigenlijk vind ik het gewoon erg leuk om series met mijn vriend te kijken en niet te gaan stappen. Of me bijvoorbeeld veel in de natuur te bevinden/me daar mee bezig houden.
Zouden jullie het aanraden om jezelf te laten testen? Door mijn eerdere therapieën heb ik veel geleerd en kan ik opzich redelijk normaal functioneren (Heb een HBO opleiding afgerond, volg nu een tweede studie) dit wel mbv medicatie en eens in de zoveel tijd zit mijn emmer vol en zie ik het allemaal niet meer zitten. Kun je daadwerkelijk goede handvaten krijgen om er mee om te gaan? Die anders zijn dan cognitieve gedragstherapie gericht op angsten?
Edit: wauw, dit is echt een te lange post geworden
Ik zet even met mijn reactie een stipje. Was druk aan het lezen, maar bedenk me dat die dieren achter nog eten moeten.
Ik ben niet officieel gediagnosticeerd, maar er vrijwel zeker van dat ik autistisch ben. Volgens mijn oude psychologe Asperger, maar volgens mijzelf pas ik ook wel in het straatje van ADD. Ik durf bijna niks sociaal en kan vanuit het niks ineens om de kleinste dingen pissig zijn en ja, dat uit ik ook gewoon op bokt. Verder misplaats ik soms de context en HAAT ik drukke ruimtes. Ik kijk meestal mensen die naast me komen zitten in de bus heel erg vuil aan als ik net een hele dag practicum heb gehad. En ik fantaseer teveel, doe in mijn hoofd alsof ik iemand anders ben, maar ik uit dit verder niet tegenover anderen. Tegenover anderen ben ik gewoon mezelf. Al is mezelf meestal niet goed genoeg. Dit is ook weer langer geworden dan de bedoeling was. Oeps. Maar ik ben er zo weer, ik heb alleen de eerste pagina nog maar gelezen.
@Micha: Goh, jij zit dus ook op het spectrum maar je kon mijn reacties niet plaatsen? Dan ben ik zeker nog een slagje vreemder.
Tja, drukke ruimtes, vreemde mensen... eigenlijk gaat dat bij mij nog wel. Ik herken het gevoel van liever alleen zijn heel goed, maar ik word erg depressief van nooit mensen om me heen. Af en toe moet ik toch wel bellen, of zo.
Mensenmassa's vind ik best te doen eigenlijk, feestjes ook. Nou ja, hutje bij mutje in een café staan is niet heel fijn, maar dat vindt bijna niemand leuk. Ik heb veel meer moeite met kleinere groepen, waarin je niet anoniem bent. Dan heb ik altijd een televisiegevoel: die mensen hebben het gezellig met elkaar en ik hoor er niet bij. In grote massa's is er geen centrale dynamiek en maakt het niet zoveel meer uit. Maar wees gerust: ook op feesten en recepties loop ik af en toe naar een verlaten deel van het gebouw, dus ik heb genoeg autistische geloofwaardigheid.
Jorex
Geplaatst: 08-03-17 22:05
Micha, jij beschrijft trouwens ook precies hoe ik ben. Verbaas me er echt over hoe erg ik me herken in dit alles.
@musiqolog, ik ben wel naar een concert met meer dan 50.000 man geweest en nee, dat was niet leuk. Maar ja, iets met obsessies met mijn idool. Alhoewel ik niet voor hem naar pinkpop ga, dat is me een stap te ver, want dan moet ik er ook nog overnachten en zijn er dronken mensen. Ik kan al niet omgaan met normale mensen, laat staan als ze dronken zijn
Ik zoek altijd de andere stille, verlegen, anti-sociale mensen uit als vrienden. Kennelijk heb ik daar gevoel voor. Nu ook weer, ik volg heerlijk relaxed een eerstejaars vak. Dus ik ga nu om met allemaal jongere mensen, want ik ben een derdejaars. Ik moet ook nog een gesprek met de studiebegeleiders, want ik heb een hele slechte periode achter de rug en snap nu niet meer hoe en wanneer ik dan mijn scriptie moet schrijven. Ik hoor er nu eigenlijk beter bij dan op de middelbare school, maar ik ben na 2 uren college+1 uur in de bus+ halfuur in bus 15 van Groningen(sardientjesbus ) al gesloopt en nu al behoorlijk moe in mijn hoofd. Maar ik kan 's nachts alsnog niet goed slapen. Dat schijnt ook een autisme/Asperger dingetje te zijn. Zijn er meer mensen die 's nachts niet goed in slaap kunnen vallen hier?
Sorry als mijn manier van typen iemand verwart, dat is niet mijn bedoeling.
Anoniet
Geplaatst: 08-03-17 22:23
Ik heb ook moeite met slapen Fennadev. Hoe moe ik ook ben, het is nooit een moment stil in mijn hoofd. Ik pieker, ik twijfel, ik hou mezelf wakker met doem- en droomscenarios... Altijd al gehad. Het was alleen minder toen ik ernstig depressief was, toen was ik aldoor zo moe dat ik altijd en overal wel kon slapen.
O ja, hou op, ik slaap zo vaak slecht. Vooral als ik de wekker zet. "Het is nu twaalf uur, ik moet nú inslapen om mijn acht uur slaap nog te halen!"
En inderdaad, autisten trekken naar elkaar toe. Je pikt elkaar er steeds weer uit, omdat je toch aan de rand van een groep staat. Anderzijds heb ik toch altijd wel een beetje de wens (en de neiging) om mee te doen met "gewone" mensen. Soms lukt dat, soms niet...
Slapen valt mee , ik maak altijd verhaaltjes in mijn hoofd in bed en die duren soms uren . Soort van de dag verwerken, als ik een lange dag gehad heb ben ik vaak zo weg.
Ketaki
Geplaatst: 08-03-17 22:49
Ik heb zelf NLD ( non-verbal learning disabillities)
ook een vorm van autisme.
komt niet zo heel erg veel voor in nederland.
Jorex
Geplaatst: 08-03-17 23:00
Ja, Musiqoloq vooral als je dan ook nog je mobiel als wekker gebruikt en deze het nog wel eens wil vergeten om zijn wekker af te spelen. Ik werd de eerste paar nachten dat ik mijn korte snoer gebruikte ook nog heel vaak wakker. Nu doet ie gelukkig aan dit snoer wel wat ie moet doen, dus ik slaap nu tot ongeveer kwart voor 8. Ik fantaseer in bed trouwens altijd verder over van alles, iets waar ik mijn hoofd de hele dag al moe mee maak. Ik word er soms ook helemaal gek van, maar ik kan het niet echt tegengaan. Ik ga gelukkig niet doemdenken over mezelf, alleen in december heb ik het even heel zwaar (overlijden opa).
@Ketaki, ik ken het niet, zou je er iets meer over uitleggen of wil je liever dat ik zelf even wat opzoek erover? Ik ben heel erg nieuwsgierig. Het klinkt alsof je niet in staat zou zijn om nonverbale signalen goed te verwerken en daar niks mee kunt.
Tjezus, ik ben gewoon zo zwaar overprikkeld nu dat zelfs de bimbam klok klinkt alsof ie keiluid slaat, in plaats van een gewoon volume. Ik ben nu wel weer klaarwakker, dat scheelt
Laatst bijgewerkt door Jorex op 08-03-17 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt
_Micha_
Geplaatst: 08-03-17 23:03
Fennadev ik had dus toen ik Christina Curry hoorde praten over haar autisme. Kan me zo met haar identificeren. Ik ben juist meer van de wel sociale mensen en wanneer ik in een groep ben die ik ken ben ik ook sociaal en aanwezig maar toch, ik hou niet van mensen.
Dieren is wel echt mijn ding, alle dieren, maakt me niet uit.
Musiqolog nee hoor maar ik weet wat sociaal wenselijk gedrag is, (schijnt dus ook dat vrouwen met autisme daar beter in is, dat gaan spiegelen etc.) en kan wel zien dat jouw reacties af en toe 'buiten de norm' vallen (wat een stomme benaming). Maar dit hoeft niet meteen te betekenen dat je een stoornis hebt, je kunt natuurlijk ook gewoon zo zijn zonder labeltje.
Maar wat hebben jullie na je diagnose gedaan, hebben jullie nog hulp gehad? Of was het labeltje en klaar? Want alleen nog een label heb ik niet nodig.
Ik sliep altijd heel goed, nooit aan een stuk door dat niet, maar sinds mijn medicatie slaap ik een heel stuk slechter. Maar goed die zorgen er voor dat ik 8/10 keer 'gewoon' naar school kan dus dat neem ik voor lief. Veel denken in bed doe ik ook, alleen dat ervaar ik niet als negatief.
Een tijd terug kwam ik er ook pas achter dat er mensen zijn die af en toe nergens aan denken.
watnou1
Geplaatst: 08-03-17 23:05
Ik lees graag mee hier als het mag?
Mijn oudste, zoon van 14 jaar, heeft asperger.
Ik probeer hem zo goed mogelijk te snappen en te begeleiden maar het is soms best lastig!
Hij heeft moeite met sociale contacten en interacties, ook drukte zoals bv bij een feestje is het erg zwaar voor hem.
Micha, ik denk wel minder als ik met Alex aan het mennen ben, maar dan praat ik tegen hem, dus dat telt denk ik niet. Verder denk ik ook minder als ik me serieus moet concentreren zoals bij autorijles en menles. Mijn pony's zijn overigens wel echt een rustpunt in mijn leven, ze geven mij zoveel vertrouwen en plezier.
Ik had het trouwens ook met 'the curious incident of the dog in the nighttime' dat ik me daarin herkende. Ik heb dus echt serieus een krentenbollen fobie, ik moest vroeger altijd mijn moeder helpen met het smeren van de broodjes op verjaardagen. Maar als ik dan krentenbollen moest smeren, dan moest ik daarna mijn handen echt heel grondig wassen. Ik heb 1 keer de fout gemaakt dat ik dacht dat een mueslibol wel anders zou smaken, nou mijn vriendin heeft toen heel goed gelachen om mijn gezicht
Ik ben niet officieel gediagnosticeerd, maar ik kwam er zonet achter dat 49 scoor op de test van mentaal beter, wat dus hoog is. Mijn psychologe werkte daar ook, ik wil heel graag weer eens iemand hebben die mij wel echt wil diagnosticeren, want ik heb volgens mij naast de Asperger ook ADD. Maar ik durf dus geen contact op te nemen, omdat ik dan met een vreemde moet gaan praten. Ik vind het al spannend genoeg om weer een afspraak te maken met de studieadviseur, want die heb ik ook nog maar 1 keer ontmoet.
Ik heb nu verder ook een groepje waar ik heel gezellig mee kan kletsen, we zijn met ons vieren en van twee van de drie weet ik de naam niet. De andere zit ook bij me in practicum en we hebben gisteren na het practicum echt serieus nog een halfuur gekletst en toen zijn we toch maar weer ons eigen weg gegaan. Ik heb het dus met hen heerlijk gezellig. Verder heb ik 2 goede vriendinnen, waarvan eentje heel ver weg woont en de ander bij mij in het dorp. Daarnaast nog een handvol mensen waar ik goed mee om kan gaan. En natuurlijk mijn vriend, die echt mijn rots in de branding is.
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 08-03-17 23:33
Iemand hier vroeg me mijn struikelpunten. Nou tijdsmanagement, prioriteiten stellen (wat doe ik wanneer, hoe laat ga ik van huis op om tijd ergens te zijn en wat is belangrijkste taak als ik meerdere tegelijk krijg) en op sociaal vlak ben ik ook niet erg sterk. Bekende mensen ok, vreemden zijn best spannend en moet ik eerst leren vertrouwen. Gelukkig heb ik een vlotte babbel, dat scheelt. Maar wat ik wanneer wel en wanneer niet kan zeggen, is ook errug lastig voor mij. Emotioneel gezien ben ik ook best week. Na een weekje vakantie jank ik al als ik naar huis terug ga.
Iets herkennen als grapje is ook lastig voor mij, vat veel dingen serieus op, terwijl dat zo soms niet bedoeld is.
Marjo
Geplaatst: 08-03-17 23:38
Hallo! Leuk, een topic met "lotgenoten". Bij mij is PDD-NOS met de neiging naar Asperger vastgesteld. Maar ik moet zeggen dat ik er weinig "last" van ondervind. Ik heb het geluk gehad dat ik op de middelbare school ontzettend goed begeleid ben
Marjoow wat houd zulke begeleiding dan in? Want daar kan ik dus niets concreets over vinden.
Duidelijk JPitty, door je baan en vrijwilligers werk etc kreeg ik de indruk dat je geen moeite had met sociaal contact. Zijn tijdsmanagement en prioriteiten stellen ook symptomen?
Ik was een "rugzakleerling". Dat betekende dat er iemand kwam van een speciaal onderwijs school en daar had ik gesprekken mee en die observeerde hoe ik in de klas was zeg maar, en daarmee evalueerde ze met mij. Heb ook diverse trainingen gedaan op het RIAGG.
Eloya
Geplaatst: 09-03-17 00:32
Ik lees net iets over die test van mentaal beter, ik heb hem ook gedaan en kom op 41-48 Ik denk dat het een goede indicatie kan zijn die test maar niet gelijk hoeft te betekenen. ik ben niet gediagnosticeerd of denk ook niet dat ik iets richting het autisme spectrum heb. Wel denk ik dat omdat ik enigskind ben en altijd al op mijzelf ben geweest dat ik daarom wat hoger scoor. als ik moet kiezen werk ik graag alleen, ik hou niet van grote groepen of menigtes maar kan er wel mee om gaan en kan mijzelf hyper focussen op 1 onderwerp, in sociale gezelschappen kijk ik ook eerst de kat uit de boom. ook denk ik veel en graag en zie daarom eerder details en patronen.
Ik denk dat voornamelijk introverte mensen zich wel kunnen herkennen in deze test en bepaalde andere dingen. Ik herken ook wel flink wat dingen in dit topic. maar meer vanuit mijn karakter en interesses. Maar dat is mijn mening erop.
Ik vind het wel interessant om iedereen zijn verschillende ervaringen te lezen. Lopen jullie binnen "zorg" ook soms tegen onbegrip aan? en hoe zouden jullie dat beter "willen/kunnen" en met zorg bedoel ik dan heel breed van bij de huisarts of echt ggz of iets anders (fysio/tandarts/etc etc)
(als jullie mijn andere blik op dit topic vervelend/irritant/oninteressant etc etc vinden gewoon zeggen hoor. dan open ik misschien een ander topic of laat ik het hier bij )
Lau
Geplaatst: 09-03-17 00:47
Mag ik mij ook melden? Ik heb mcdd, een niet veel voorkomende stoornis bij volwassen. En heb eigenlijk van elk autistischspectrum een beetje. Daarnaast vermoeden ze dat ik hoogsensitief ben. Dus ik vermijd drukke plekken meestal.
Ik loop vooral tegen drukte aan wat ik erg moeilijk te filteren vind. Maar ook heb ik veel moeite met mijn hevige moodswings. Die kunnen echt van nul tot 100 gaan in 1 seconde. Daarnaast verwerk ik prikkels heel moeilijk dus dat eindigt soms in paniek. Verder heb ik eigenlijk altijd muziek op als ik alleen ben. Ik kan niet goed tegen stilte omdat mijn hoofd dan gaat ratelen. Mocht je meer over mcdd willen weten stel gerust vragen
Hallo sorrry dat ik hier zo binnen kom vallen. Maar heb een vraag.
Iedereen die autisme heeft (ppd-nos) kunnen jullie tegen veranderingen? Of helemaal Niet
Marjo
Geplaatst: 09-03-17 09:45
doezel2 schreef:
Hallo sorrry dat ik hier zo binnen kom vallen. Maar heb een vraag.
Iedereen die autisme heeft (ppd-nos) kunnen jullie tegen veranderingen? Of helemaal Niet
Inmiddels beter dan vroeger maar het is wel afhankelijk hoe groot de verandering is. Vroeger kon ik in paniek raken als een les een uur werd verplaatst. Nu kan ik dat beter rationaliseren.
Als het een grote verandering betreft dan kan ik soms nog wel een beetje in paniek raken maar niet meer zo heftig als vroeger
Bij mij gaat het nu ook veel beter dan vroeger. Ik kan het nu ook bij mezelf herkennen als ik in paniek begin te raken of (overdreven) geïrriteerd ben bij veranderingen. Dat maakt het gevoel niet echt minder, maar op die manier kan ik wel bedenken "dit gevoel gaat over een uur wel over" en dan kan ik vaak ook even weglopen zodat ik niet per ongeluk iets onaardigs zeg of in huilen uitbarst oid. Dat is me in het verleden weleens gebeurd, ook een keer tijdens een telefoongesprek met mijn werkgever en dat was echt ontzettend naar