Zelf zou ik er niet aan beginnen, als het echt alleen zou zijn om af te vallen. Ik kamp al jaaaaren met overgewicht en er mag best een kilo of 30 af. Om deze reden zit ik dus ook nog niet op mijn paard.
Heb het een jaar zelf geprobeerd en ben toen 4 kilo afgevallen (in 1 jaar dus...) Op een gegeven moment bedacht ik me dat dit niet op schoot

Ik doe niet aan dieten oid. Geloof in een "gezond eten en regelmatig sporten/bewegen" schema, maar merkte dat dit er door gebrek aan motivatie/doorzettingsvermogen bij mij niet goed uit kwam.
Dus nu begonnen met een personal trainer. Tuurlijk is dit prijzig, maar ben nu wel al in twee weken 2,5 kilo afgevallen... de knop is nu wel effectief om en lukt het me om foute dingen te laten staan.
Voor de mensen die een maagverkleining nemen voor een echte medische reden of als laatste redmiddel, oke.
maar voor zoals mensen zoals ik, die eigenlijk geen motivatie/doorzettings vermogen hebben vind ik het niet oke. Afvallen is hard werken en dat moet je zelf doen (met hulp van een dietist/personal trainer) niet door middel van je lichaam voor de gek houden.
Let's face it, ik heb "vroeger" de keuze gemaakt om ongezond te eten. Nu heb ik de keuze gemaakt om gezonder te worden.