Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
HELder schreef:Inderdaad, zoals hierboven al gezegd hebben huisartsen maar een bepaalde tijd per patient/klacht. Dit is zo voorgeschreven vanuit de zorgverzekeraar. Huisartsen kunnen het nauwelijks goed doen. Of ze houden zich aan de voorgeschreven tijd en krijgen de klacht dat ze te weinig betrokken zijn/te weinig tijd nemen, of ze lopen uit en krijgen klachten over lange wachttijden. Meer tijd nemen per patient betekent voor een huisarts werken in eigen tijd, dit wordt namelijk niet vergoed vanuit de verzekeraar.
Overigens geldt dit niet alleen voor huisartsen, maar voor gehele gezondheidszorg. Ik werk in de GGZ waar dit ook speelt. Je zit als hulpverlener altijd in een spagaat; goede zorg willen verlenen, maar hier onvoldoende tijd voor krijgen. En net zo goed als in iedere andere beroepsgroep moet er wel geld binnenkomen om overeind te blijven.
Quir schreef:Wat vaak ook een "probleem" is, is dat mensen voor een bepaalde klacht naar de huisarts gaan en hiervoor de tijd boeken. Voor die klacht ruim genoeg de tijd, maar dan zitten ze bij de arts en dan noemen ze ook meteen even de andere klachten die ze hebben. Dat kost dan ook automatisch meer tijd dan wat er stond.
Quir schreef:Wat vaak ook een "probleem" is, is dat mensen voor een bepaalde klacht naar de huisarts gaan en hiervoor de tijd boeken. Voor die klacht ruim genoeg de tijd, maar dan zitten ze bij de arts en dan noemen ze ook meteen even de andere klachten die ze hebben. Dat kost dan ook automatisch meer tijd dan wat er stond.
ChantalSmook schreef:De mijne is vrij stipt. Loopt altijd wel een minuut of 5 uit maar eigenlijk nooit zo lang moeten wachten. Ik snap da tje de tijd neemt maar als het structureel is dan moet je gewoon minder mensen aan nemen als je de zorg niet kan bieden of je weet dat mensen meer tijd nodig hebben. Ik denk dat je mensen inderdaad moet afkappen of een dubbele afspraak moet laten maken. Dat word bij ons vrij duidelijk aangegeven. Als je meerdere klachten hebt dat je dit aan moet geven zodat ze de afspraaktijd eventueel kunnen verlengen. Lijkt mij ook niet meer dan normaal.
amoj schreef:Ik heb het op de eerste hulp trouwens ook wel eens meegemaakt.
Ik stond al langere tijd onder behandeling bij een arts voor mn maag en darmklachten. Op gegeven moment had ik bloed bij mn ontlasting, schrok hier van en had ook ontzettend veel last en pijn. Arts gebeld, ja kom maar meteen naar de eerste hulp, niet langer mee wachten, zou ook maagbloeding kunnen zijn. Oké, prima. Wij snel in de auto, naar de eh... Heb er anderhalf uur gezeten inclusief pijn en diarree, voor ik aan de beurt was...
Achteraf was t niks ernstigs maar een maagbloeding wat de arts dus eerst dacht, is wel heftig.