Ik wil lijnen....is een drama met een gezin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nienke39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:36

Memories schreef:
Maar nogmaals, WAT gaat er dan op je crackers? Want als je bijvoorbeeld 8 crackers met een dikke laag nutella eet (ik zeg niet dat je dat doet he, het is slecht een overdreven voorbeeld!) dan tikt dat natuurlijk ook best hard aan. Als je al doet waar jij je goed bij voelt en wat volgens jou het beste is, waarom open je dan een topic, want nu lijkt het alsof je tips wil maar dat is blijkbaar niet de bedoeling?

Ik was gewoon benieuwd hoe ander ermee omgingen....en ben zeker niêt gefrustreerd!...integendeel...

verootjoo

Re: Ik wil lijnen....is een drama met een gezin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:38

Nou ja, hoe ik ermee om ga is simpel; ik kook, en de rest eet wat ik kook :Y)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:23

Alleen cracottes is wel weinig, het kan ook zijn dat je te weinig eet waardoor je lichaam in de spaarstand gaat en je niks af valt. Maar goed, je geeft ook aan dat je meerdere eetmomenten hebt. Ik weet dus niet wat je naast die crackers nog meer eet. Weet wel dat als ik de dag start met 2 crackers, ik het daar geen ochtend op vol houd. Maar ook dat is voor iedereen verschillend. Mijn man ontbijt met een kop koffie. Ik zou dat echt niet trekken, dan val ik om :=

Wbt snoep in huis, ik heb het voordeel dat ik sowieso niet tegen geraffineerde suiker kan, dus al het snoep wat ik voor mijn dochter in huis heb is veilig. Nou klinkt het trouwens alsof we bergen snoep in huis hebben, maar dat valt mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:36

Allereerst lijkt het me goed om zelf inzicht te krijgen in wat je eet. Eerst geef je aan alleen een paar cracottes en avondeten te eten, daarna dat je 8x per dag eet. Ergens lukt dat niet. Met de vragen die je hebt kan een voedingsconsulente of dietist je prima helpen. Die kan met je kijken voor ene goede eetstructuur die je ook kan integreren in je gezinsleven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:43

Mijn dietiste noemt cracottes zo ongeveer de slechtste crackers die er zijn. Neem liever volkoren crackers.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:54

Ik woon inmiddels samen met mijn vriend, zo slank als het maar zijn kan en komt geen kilo aan. Ik daarintegen wel. Ik ga vanaf morgen sporten, wil daarnaast een afspraak maken met een persanal trainer om een schema op te stellen en wil dan ook gaan afvallen. Wij gaan gewoon zorgen dat we de spullen in huis hebben die ik nodig heb en 's avond koken we dan gewoon wat er voor die dag op het programma staat. Mijn vriend eet dan dus mee. De rest van de dag volgt hij het niet, en ik wel. Hij doet dus alleen mee met het avond eten. Vind dat een goede oplossing.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:02

kijk eens naar www.projectgezond.nl
dit zijn schema's met normale pot.
je kunt dus gewoon 1 potje koken en jij houdt je voor de rest mee aan het schema en je man en kinderen hoeven dat dan niet.
ik doe dat nu al een tijdje ( heb geen kinderen ) maar ben vanaf 19 september nu 13 kg kwijt,
vriendlief doet gedeeltelijk met mij mee ( avondeten standaard, rest wat vrijer) en is er ook al 11 kwijt.
je kunt in ieder geval het gratis weekmenu sowieso proberen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:43

Wat wil je met dit topic TS? Je gaat bijna nergens op in en plaatst alleen maar hele korte reacties?

Wat bedoel je qua eten met een prakje?
Werk je? Volgens je profiel namelijk niet, maar je meldt hier dat je daarom weinig tijd hebt om te koken?

Niet te veel en bewust eten is volgens mij de oplossing, of je nou een gezin hebt of niet maakt daarvoor echt niet uit.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:50

Ik ben moeder van 3 jonge kids.
Zou dolgraag 15 kilo afvallen.
Maar ik heb geen rem... Gezond eten zoals ik vind dat gezond is vind mijn man niets aan.

Ik moet voor mezelf en mijn gezin de middenweg vinden. Gezonde levensstijl maar niet doorslaan. En vooral een enorme schop onder me kont. Weer gaan sporten en vooral minder eten.

Maar zolang de knop bij mij niet volledig om is lukt het totaal niet

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:44

Het gaat je vast lukken. Ben in het laatste half jaar ruim 50 kg afgevallen. Gewoon koken voor de rest en voor mezelf mager eten. Maar inderdaad de knop moet wel om! Veel bewegen en whoppa. Moet nu zelfs uitkijken dat er niets meer af gaat. Vette eten trekt me helemaal niet meer. Succes!!

Ik eet overigens om de 2 uur wat. Soms een stuk fruit of wat yoghurt. Gewoon schijf van 5 aanhouden. Zo krijg je ook geen snaai aanvallen....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:52

nienke39 schreef:
Automatisch kook ik voor het hele gezin..."prakje" maar kost veel moeite om apart te koken

Apart koken hoeft niet. Je kan gewoon met de pot mee eten. Volg gewoon EDH-DGA

(Eet de helft. Drink geen alcohol).

En verder niet snoepen uiteraard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:54

nienke39 schreef:
Relaxed schreef:

Kook je dan dagelijks patat en frikandellen voor ze? Zij kunnen toch ook gewoon gezond mee eten? Eet jij alleen bijvoorbeeld iets minder ervan.. Vreemde redenatie :n

Tuurlijk niet...maar als je thuis komt van je werk....kook je automatisch voor het gezin....ik vind het lastig om dan nog apart te koken voor mijzelf....enja tuurlijk waar een wil is is een weg ....maar soms lastig

Je hoeft toch niet apart te koken.
Kook gewoon voor iedereen gezond...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 01:17

slimmerik schreef:
Het gaat je vast lukken. Ben in het laatste half jaar ruim 50 kg afgevallen. Gewoon koken voor de rest en voor mezelf mager eten. Maar inderdaad de knop moet wel om! Veel bewegen en whoppa. Moet nu zelfs uitkijken dat er niets meer af gaat. Vette eten trekt me helemaal niet meer. Succes!!

Ik eet overigens om de 2 uur wat. Soms een stuk fruit of wat yoghurt. Gewoon schijf van 5 aanhouden. Zo krijg je ook geen snaai aanvallen....

Wowie! 50 kilo! Wat goed zeg! :D

Verder moeilijk reageren op TS aangezien het weinig inhoudelijke berichten zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 06:37

SusanH schreef:
Ik heb ook een gezin, en ben aan het lijnen. Het is net hoe je het zelf aanpakt. Ik eet kleinere porties en kook sowieso al afwisselend. Als je daarnaast koek, snoep, chips, alcohol en suikerhoudende dranken laat staan kom je echt een heel eind :j

tja nou ik probeer ook opteletten, afvallen ho maar!
En dat heeft niets met mijn manier van aanpakken te maken, ik kan ts wel begrijpen man en kinderen zijn gewoon dun en bij mij wilt het niet!.En alles wat jij opnoemt eet ik al in geen jaren meer!
meer bewegen nou dat is eenvoudig dan gaat de boel weer onsteken.... ik heb mijn doel gezet op niet meer bij komen en blijven bewegen, misschien moet ts ook haar doel in iets haalbaars veranderen om te beginnen.
Ik zie het met mijn schoonzus en zwager zij is aan het levensdieet" ik eet zo bewust en let op mijn gewicht", maar hij mag niets meer wat zij niet hebben kan.Dat is ook een ronduit belachelijk regime, geen mayo op de ge-airfyde frieten ,nee yoghurt en dat soort vreemde dingen.

Nee ts blijf jezelf en stel haalbare doelen voor jezelf, maar zet wel door gewoon met kleine dingen. Ook met kleine stapjes kun je je doel halen al is het langzamer en anders dan gedacht!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 07:33

Zoals al eerder gezegd kun je vrij weinig met de reacties van TS. Ik zou eens praten met een diëtist, TS.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:21

Om te beginnen snap ik heel goed dat het met een gezin erbij echt moeilijker is dan zonder kids(en echtegenoot) Ik heb 2 kinderen, een baan, paarden....en er zitten maar 24 uur in een dag. Tijd is het schaarste wat ik heb.

Apart koken moet je niet doen. Je moet iets vinden wat je kan blijven volhouden. De rest van je leven. Anders vliegen de kilo's er binnen no-time weer aan. En kost te veel tijd.

Ik zou naar een diëtiste gaan om inzichtelijk te maken waar het nu mis gaat en om een nieuw eetritme te ontwikkelen.

Op de site van de AH staan veel recepten. Ook veel magere recepten die makkelijk, snel en lekker zijn(je hoeft ze uiteraard niet daar te kopen)
En het aantal opscheplepels tellen. Daar gaat het namelijk vaak mis. En de een bord regel. Een portie meer niet. Al je eten tellen en opschrijven in een eetdagboekje. Ieder hapje en slokje.

En bewegen moet. Mijn man heeft ook moeite om slank te blijven. Die staat vroeger op gaat iedere dag voor het werk een half uurtje hardlopen. Heeft hij echt ontzettend voor moeten doorzetten. Want echt leuk vond ie het niet. Maar hij is nu al ruim 8 kilo kwijt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:55

kwita: als het op die manier niet lukt is een dietiste inschakelen een goed idee, er valt vast nog ergens winst te behalen. Wil daarmee niet zeggen dat je nu niet je best doet, maar wat je nu doet werkt niet voor je. Is knap frustrerend als je er alles voor doet en het lukt niet.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:06

Ik vind het met een gezin ook echt wel lastiger dan toen ik alleen was, maar het is wel te doen. Ik eet gewoon met de rest mee, apart koken begin ik niet aan. Dat betekent dat ik een enkele keer ook gewoon pannenkoeken of patat eet, imo kan dat ook gewoon mits je er niet teveel van eet. Ik schep 1x op, en neem dan veel groenten, een klein stukje vlees en 3 kleine aardappelen. Als we pasta eten doe ik heel veel groenten door decsaus, dan vult het beter. Verder gewoon alles met mate.

Dat is het praktische deel... nu de vraag: wat wil je nu precies? Want je opent een topic met wel heel sumiere info en schiet vervolgens in de verdediging om dingen die helemaal niet gezegd worden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:11

Ga niet lijnen maar zoek een eetpatroon wat je bij wijze van spreken de rest van je leven kunt volhouden. Het afvallen zal dan wat langzamer gaan dan wanneer je bijvoorbeeld gaat crashen maar het effect heb je veel langer plezier van. Probeer je gezin in dit eetpatroon mee te nemen, eet gezonde maaltijden. Er zijn zelfs speciale kookboeken voor gezinnen met kinderen.

Bij jou heb ik het idee dat het draait om discipline. Laat je goed informeren over gezond eten en dan bedoel ik niet alleen wat gezond eten is, maar ook wat dat eten zo gezond maakt. Op die manier ben je veel meer gemotiveerd om het goed te doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:43

nienke39 schreef:
Memories schreef:
Volgens mij zegt er niemand dat je je kinderen te weinig eten geeft hoor :=
Wat voor beleg gaat er dan op je cracottes? Het klinkt inderdaad alsof je erg weinig eet. Gaat er niet stiekem toch meer in dan je denkt?

Ik eet 8 x per dag....verder voel ik mij hier goed bij...dus ja doe me best....en stiekum eten..heb je idd jezelf mee....ik weet wat ik doe

Tip, ga eens je eten helemaal tracken via een app zoals my fitness pall of fatsecret. Het klinkt alsof je ver onder je onderhoud eet. Registreer dus hoeveel je eet en hoeveel je verbrand. Je mag maximal 500 kcal onder je verbranding eten. Niet meer. Afvallen is een langzaam proces. Die kilo's zaten er ook niet binnen een week aan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:49

Zolang een dieet niet geschikt is voor het hele gezin betwijfel ik altijd of het goed blijft gaan als het "afgelopen" is. Mijn moeder kookte jaren terug gewoon de recepten uit het boek van sonja voor het hele gezin en sommige daarvan worden nog steeds gegeten, niets mis mee.

Als je jezelf uit gaat hongeren komt het er alleen maar bij uiteindelijk. Neem een "dieet" wat je de rest van je leven vol kan houden. Gaat niet zo snel maar is wel veel gezonder dan de (meeste) andere methodes.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:51

Ik zou idd ook een app gaan gebruiken. My fitnesspal werkte voor mij heel goed. Daarnaast drink ik wel bijna drie liter water per dag. Bleef zo goed vol zitten. En dan water of thee , geen ranja of andere suikerzooi. En bedenk wat je wel kunt eten ipv niet. Een positieve houding helpt ook veel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:02

als je gaat lijnen door koolhydraten te minderen, dan is het heel makkelijk. Je maakt je prakje voor iedereen, alleen eet jij de aardappels/pasta niet maar alleen vlees/groenten.

Ontbijt iedereen met crackers/boterhammen? Jij lekker met kwark met kaneel en noten (en dat wilt dan iedereen want dat is zoooo lekker)

Tussen de middag eet je salade ipv boterhammen, ook simpel.

Kijk eens naar het boek van dr. Hofstra.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:00

Precies, dat laatste. Gewoon met de pot mee-eten maar de aardappelen en de pasta weglaten.

De rest van de dag wat bewuster gezond eten, bijv. havermout en wat fruit als ontbijt en bij de lunch een boterham/cracker minder en in plaats daarvan wat rauwkostsalade met een yoghurtdressing.

Letten op de tussendoortjes. Dus liever een handje noten of een wasa cracker dan een biscuitjes oid.
Nog een tip: twee glazen lauw water drinken voor elke maaltijd, dat vult. Sowieso voldoende water drinken door de dag heen.

En neem voldoende beweging. Dat hoeft niet per se sporten te zijn, wat vaker wandelen of fietsen, de trap nemen ipv de lift, dat soort dingen. Gewoon zorgen dat je elke dag meerdere bewegingsmomenten inlast.

Nog een laatste tip: doe geen boodschappen als je trek hebt, en denk bij elk artikel dat je in je karretje gooit na of het niet onnodig ongezond is (te zoet/vet/zout).

Zo hoef je geen calorieën te tellen of te diëten, maar leef je wel gezonder en bewuster, en dan val je vanzelf wel wat af. Niet in de zin van kilo's per week, maar dat moet je ook niet willen want dan krijg je last van het jojo-effect.
Succes ermee!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:08

:D Nog 1 tip: koop een minitrampoline en ga daar elke dag 15-20 min. op springen/joggen. Is heel leuk, niet heel vermoeiend (minder dan hardlopen), niet belastend voor je gewrichten en daarmee een laagdrempelige manier om weer wat beweging mee te pakken. Je mag alleen niet meer dan 80 kg wegen voor zo'n ding voorzover ik weet.
Laatst bijgewerkt door Askja op 06-02-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt