nachtlenzen tips/ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: nachtlenzen tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:13

Ik lees dat het in het begin enkele dagen duurt voor je scherp ziet. In mijn geval heb ik -5,5.
Als ik het goed begreep wordt de eerste nacht de helft gecorrigeerd, en vanaf de tweede dag zie je dan zo goed als 100%
Ook bv in een periode dat je ze even niet kan dragen zit je minstens een dag of 2-3 met half zicht, hoe los je dat dan op?

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 20:47

Ik hoorde eigenlijk dat je pas na +/- 3 weken op je maximale zicht zit.
Of is dit afhankelijk van je sterkte?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:10

Oh dat kan ook hoor, er staan wat verschillende dingen online. Dat maakt het nog moeilijker dzn ...

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:24

Ik heb ongeveer -1,5/-2 maar ik had binnen vier dagen geen bril meer nodig. Dus 3 weken lijkt me wat overdreven. Ik denk dat je maximaal 1 week aan kunt houden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:32

En als je de lenzen net indoet, zie je dan direct scherp? Voor mijn werk kan ik het niet veroorloven om bv 4 dagen onscherp te zien, maar als je de lenzen gewoon kan inhouden is dat uiteraard iets anders...

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 06:50

Met de lenzen in zie je scherp, maar Ik kan het persoonlijk niet goed hebben om lang mijn ogen open te houden met de lenzen in. Het zijn echt redelijk dikke harde lenzen. Ik weet dat er mensen zijn die ze bijvoorbeeld savonds met autorijden al in doen. Maar de hele dag is geen optie. In het begin xul je dus nog even een paar dagen eem bril moeten dragen.

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 07:52

Oh dat valt dan best mee!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:39

Ik kreeg van mijn opticien gratis zachte daglenzen in verschillende sterktes mee om te zorgen dat ik de eerste week/2 weken ook scherp zag. Als ik ze een dagje was vergeten wist ik ondertussen ook op welke sterkte ik dan ongeveer zat en kreeg ik ook gratis daglenzen mee!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:04

Mijn moeder heeft het geprobeerd. 1 grote hel!
Zeker bij minder licht (ochtend of avond) vergrote haar pupil buiten het stuk dat dus door de nachtlens word beïnvloed. Gevolg was dat ze dus wazig ging zien en niet eens meer kon autorijden in de ochtend of avond.
Ze is weer terug gegaan naar zachte lenzen, maar het hele afbouwen was ook al amper te doen. Elke week weer andere daglezen halen omdat het effect van de nachtlens dus niet binnen enkele dagen weg is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:14

Floran schreef:
Met de lenzen in zie je scherp, maar Ik kan het persoonlijk niet goed hebben om lang mijn ogen open te houden met de lenzen in. Het zijn echt redelijk dikke harde lenzen. Ik weet dat er mensen zijn die ze bijvoorbeeld savonds met autorijden al in doen. Maar de hele dag is geen optie. In het begin xul je dus nog even een paar dagen eem bril moeten dragen.

maar als je bril -5 is, en je ogen zijn reeds gecorrigeerd tot - 3 , dan zie je toch ook niet scherp :P
met daglenzen is het inderdaad behapbaar, ik had nog zo ver niet gedacht :D

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 20:44

Jey,
Ik heb ze!
Het was wel behoorlijk prutsen met in en uit doen bij de opticien.
Maar ik heb goede tips gekregen dus dat komt wel goed vanavond.
Ik plaats morgen na de controle nog wel even een update!

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:33

Ik heb zo'n 7 jaar nachtlenzen gehad omdat ik erg veel zwom en mijn ogen zo snel achteruit gingen kwa sterkte, met nachtlenzen zou dit tegengehouden worden. Eerste paar dagen ben ik enorm misselijk geworden s'avonds maar daarna was het echt perfect. Laatste anderhalf/twee jaar alleen wat problemen gehad met mijn ogen; met mijn lens een stukje van mijn hoornvlies (?) los geschraapt (doet erg pijn kan ik zeggen, maar genas vanzelf gelukkig), veel last van halo's, wisselende sterktes waardoor ik om het halfjaar nieuwe lenzen moest en laatste jaar ook veel last van hoofdpijn. Volgens de opticien kwam dit niet door de lenzen maar ben er toch mee gestopt en moet zeggen dat ik er tot nu toe absoluut geen spijt van heb kan in de nacht tenminste weer normaal kijken en mijn hoofdpijn is vrijwel weg. Bleek ook met meten nadat ik mijn lenzen zo'n drie weken had uitgelaten (anders kon ik weer niet gemeten worden voor een bril want je ogen zijn nog gecorrigeerd :Y) ) een behoorlijke cilinder had en een prisma, ik weet niet of het door de lenzen komt maar 7 jaar geleden had ik die nog niet, maar goed dit kan ook zo gegroeid zijn.

Nachtlenzen vind ik overigens wel erg fijn hoor want heb er ook een hele tijd met plezier gebruik van gemaakt en vooral toen ik nog dook/zwom zijn normale lenzen bijna geen optie dus dan is dit ideaal.

Bij mij duurde het volgens mij (als ik het mij goed herinner) 1,5 week dat ik echt goed kon zien in het begin. Nadat ik moest afbouwen duurde het dus meer dan drie weken, moest zelfs nog terugkomen omdat met drie weken de opticien vreesde dat mijn ogen nog steeds niet terug waren in de oude vorm (klopte ook). Lenzen indoen/uitdoen wen je zo aan! Ik krijg zachte lenzen dus niet uit mijn ogen omdat ik harde gewend ben :+

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:07

Duhelo schreef:
Floran schreef:

maar als je bril -5 is, en je ogen zijn reeds gecorrigeerd tot - 3 , dan zie je toch ook niet scherp :P
met daglenzen is het inderdaad behapbaar, ik had nog zo ver niet gedacht :D

Dit klopt. Je moet even die fase door. De eerste dagen kun je nog een bril op, dan een paar dagen waarmee je met bril te veel overgecorrigeerd wordt en zonder bril net te weinig. Dan moet je dus accepteren dat je even een paar dagen net niet optimaal ziet. Óf je moet idd daglenzen in verschillende sterktes nemen... maar dit ging bij mij echt om twee dagen ofzo...

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 15:00

Gisteravond was het zo'n 45 min prutsen maar toen zaten ze goed,
ik viel vrij snel in slaap maar om een uur of 3 werd ik weer wakker.
M'n ogen deden toen zó zeer!
Dus ik eruit en kijken, zitten ze allebei verkeerd...
heb ik dus toch in mijn ogen gewreven terwijl ik sliep. :Z
Ik heb ze eruit gehaald en weer opnieuw in gedaan wat best soepel ging.
Vanochtend controle gehad,
rechts was een kwart gecorrigeerd en links wel 2,25! *\o/*
Nu nog even met mijn bril en als dat niet fijn word morgen of overmorgen haal ik daglenzen.