Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maartje1990 schreef:Ik hoop tzt zwanger te kunnen worden dmv een donor. Wij kiezen bewust voor een donor die niet uit onze kenniskring komt. Het is ons kind of kinderen (van mij en mijn vrouw) en ik wil daar geen 3e ouder bij hebben.
upendo schreef:Mijn ervaring is dat een kind zijn beide ouders ziet als ouders. En niet de biologische donorouder als 'echte' ouder. Dat is namelijk de donor. Geen ouder.
verootjoo schreef:Ik vind de degradatie van de leverancier van een essentieel onderdeel tot het maken van een kind naar 'hulpje bij de verwekking' wel ernstig![]()
Ik ben het met Reina eens dat dat toch echt de biologische ouder is en dat moet je als ouders zeker niet bagatelliseren... een kind kan er later zomaar heel erg veel moeite mee hebben en op zoek willen gaan naar zijn biologische afkomst. En logisch, een kind bevat genen van iemand die het nooit heeft gezien. Dat kun je niet zomaar uit de weg gaan
Idem dito met adoptie. Je hebt geen bloedband met het kind. Het is daarom dus logisch dat je rekening houdt met de achtergrond en de eventuele wens van het kind om zijn roots te onderzoeken. Want die verdwijnen niet ineens als je gaat opgroeien bij ouders aan de andere kant van de wereld.
lor1_1984 schreef:En toch is het geen ouder, het is een verwekker.
Dat is niet denigrerend bedoeld ofzo maar degene die het sperma of het eitje doneert vervult verder geen ouderrol en zal naar alle waarschijnlijkheid geen of maar een heel kleine rol in het leven van het kind hebben tot een bepaalde leeftijd.
Overigens is het degenen die wel de ouderrol vervullen omschrijven als 'ouders' op z'n minst net zo denigrerend/degraderend.
lor1_1984 schreef:Eerder een verwekker of een hulpje bij de verwekking.
Noem je adoptieouders ook 'ouders' trouwens of zijn dat wel gewoon ouders?
x_Anne_x schreef:Ja maar die donor doet bewust afstand van het ouderschap.
Hij kiest er zelf voor om niet het kind op te voedeb
dromertje2 schreef:Inderdaad, het kind is niet van de donor, hij heeft afstand gedaan van zijn rechten en plichten. Heeft niets te zeggen over het kind. Het kind zal ook niet zijn gedragingen overnemen bv.
Enkel genetisch gezien heeft hij iets te maken met het kind.
EmptyWords schreef:dromertje2 schreef:Inderdaad, het kind is niet van de donor, hij heeft afstand gedaan van zijn rechten en plichten. Heeft niets te zeggen over het kind. Het kind zal ook niet zijn gedragingen overnemen bv.
Enkel genetisch gezien heeft hij iets te maken met het kind.
toch wil ik hier even op terugkomen.
ik ben een kind van een anonieme donor, bijna 2 jaar geleden heb ik mijn donor gevonden en heb ik hem en zijn kinderen ontmoet. ik lijk in gedrag sprékend op zijn zoon (mijn halfbroer) er zijn zoveel overeenkomsten dat het bijna eng is.
Ik ben echt een voorstander van eerlijk en open zijn tegenover het kind. Je bent verwekt met hulp van een donor. zo is het ook en daar moet je echt niet over zwijgen. Zat kinderen die ontzettend veel moeite hebben met het feit dat hun opvoedvader niet hun biologische vader blijkt te zijn. zijn er genoeg die daardoor flink overhoop liggen met familie en zichzelf.
Maartje1990 schreef:Verootje ik denk dat ze bedoeld ouders tussen aanhalingstekens. Maar het was "jullie kindje" tussen aanhalingstekens wat eerder door reina was geplaatst denk dat ze daar op doelt?