Zwanger via donor.. wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:00

[MWS] Eiceldonatie

Hier mijn verhaal.
Wel via een eiceldonor ondertussen 25 weken zwanger!
Wij gaan het niet geheim houden voor ons kindje.
Zij zal straks ook weten wie onze donor is.

Wij zijn naar Nij Geertgen gegaan.
Erg tevreden over deze kliniek.
Daar zijn de wachtlijsten tenminste vorig jaar niet lang.

Als je er goed bij voelt kan je daar ook eicellen donoren.
Je kan bv ook ruilen.
Iemand geeft jou mannelijke donor en zij hebben eicellen nodig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:27

Ik lees hier even mee.
Wij willen ons binnenkort melden bij de huisarts om op die manier op de wachtlijst te komen. :)
Met die 1,5 jaar wachttijd bij onderhand alle ziekenhuizen moeten we daar nu al mee bezig gaan.
Best spannend..

Vooral de 'psychologische' intake. Totaal geen idee wat wij daarvan kunnen verwachten.

We hebben bewust gekozen voor een onbekende donor.
Het klinkt misschien gek, maar als het zonder had gekund zouden we ervoor kiezen om samen te kiezen voor een of meer kindjes. De donor geeft ons alleen iets waardoor wij samen kindjes kunnen krijgen. :)

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:40

Maartje1990 schreef:
Ik hoop tzt zwanger te kunnen worden dmv een donor. Wij kiezen bewust voor een donor die niet uit onze kenniskring komt. Het is ons kind of kinderen (van mij en mijn vrouw) en ik wil daar geen 3e ouder bij hebben.

Dat kun jij wel willen, maar feitelijk gezien ís er dus wel een derde ouder. En het kan zomaar zo zijn dat 'jullie' kindje dat ook zo ziet/voelt. Het lijkt me belangrijk als zijn of haar ouders daar ook oog en aandacht voor hebben.

@Ts spannende en leuke beslissing! Ik hoop dat je een gezond kindje krijgt en een tevreden en gelukkige moeder zult worden. Verder geen adviezen, want geen persoonlijke ervaring met dit onderwerp.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:30

Reina: nee hoor, wij zijn de ouders. En als wij daar geen derde ouder bij willen is gaan voor een onbekende donor dus de keuze die je dan maakt. Diegene is op geen enkele manier ouder van ons kind. Ja ons kind kan vanaf zijn/haar 16e contact opnemen of leggen. Erg jammer ook dat je jullie tussen aanhalingstekens plaatst.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 02:04

Mijn ervaring is dat een kind zijn beide ouders ziet als ouders. En niet de biologische donorouder als 'echte' ouder. Dat is namelijk de donor. Geen ouder.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 06:24

Ik lees hier over een onbekende donor.
Maar als je in nederland het traject volgt is het niet anoniem.
Dat mag niet meer.

Het is wel zo dat het kindje bv vanaf de 16e contact kan opnemen met de donor.

Praten met de psycholoog moesten wij ook.
Zagen er tegenop. Wat moet je verwachten enz.
De tijd vloog voorbij!
Ze willen weten hoe je over bepaalde zaken denkt en ze laten je ook goed nadenken over bepaalde zaken.

Over een gekende of anonieme donor en waarom.
Hoe je zelf er tegenover staat.
Hoe zie je het contact met de donor.
Hoe zie je de donor?

Er zijn ook boeken geschrevenvoor volwassene en wij hebben een boekje gekocht voor ons kindje.
Als iemand de titel wil weten kan ikndat straks even opzoeken.
Nu 25 weken zwanger maar zo kunnen we het straks er over hebben met de kleine gewoon luchtig van kleins af aan.
Wij hebben besloten er geen geheim van te maken.
En tuurlijk kan het altijd zijn dat ons kindje straks contact zoekt met de donor.
Wij weten wel wie onze donor is.
En hebben nu nog steeds af en toe contact bv na een echo en hoe het gaat.
Wat een goed gevoel geeft.

Doe gewoon waar jullie een goed gevoel van krijgen.

3e ouder is het niet of jullie moeten dat afspreken.
Je kan de donor ook zien als een bouwsteen voor het begin van misschien wel een prachtig wondertje.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:06

Deze docu gaat over een lesbisch stel dat op zoek is naar een donor en er komen verschillende opties en afwegingen voorbij. Hij is gemaakt voor een man die zelf donor is geweest en nu ook in het leven is van zijn dochters. Wellicht interessant! :)

http://programma.bnn.nl/gaybabyboom

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:05

Maartje1990 schreef:
Diegene is op geen enkele manier ouder van ons kind.

Biologisch ouder is ook een ouder toch?

lor1_1984

Re: Zwanger via donor.. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:30

Eerder een verwekker of een hulpje bij de verwekking.
Noem je adoptieouders ook 'ouders' trouwens of zijn dat wel gewoon ouders?

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:36

Interessant onderwerp. Heb hier geen ervaring mee, dus ik wil de TS veel geluk en wijsheid wensen :)

upendo schreef:
Mijn ervaring is dat een kind zijn beide ouders ziet als ouders. En niet de biologische donorouder als 'echte' ouder. Dat is namelijk de donor. Geen ouder.

Hier wil ik wel op inhaken, want hier heb ik wel ervaring mee. Mijn vader is namelijk mijn biologische vader niet. Dat heb ik altijd geweten en dat vind ik ook normaal. Mijn vader, de man die mij opvoed, is voor mij gewoon mijn vader, ik ben zijn dochter en zijn kinderen zijn mijn broer en zus. Toen ik 18 was is mij vertelt wie mijn biologische vader is, en ik ben blij dat ze het op deze leeftijd verteld en niet eerder.

Verder wil ik niet te veel in gaan op details, maar met vragen mag je PBen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:41

Ik vind de degradatie van de leverancier van een essentieel onderdeel tot het maken van een kind naar 'hulpje bij de verwekking' wel ernstig :o

Ik ben het met Reina eens dat dat toch echt de biologische ouder is en dat moet je als ouders zeker niet bagatelliseren... een kind kan er later zomaar heel erg veel moeite mee hebben en op zoek willen gaan naar zijn biologische afkomst. En logisch, een kind bevat genen van iemand die het nooit heeft gezien. Dat kun je niet zomaar uit de weg gaan

Idem dito met adoptie. Je hebt geen bloedband met het kind. Het is daarom dus logisch dat je rekening houdt met de achtergrond en de eventuele wens van het kind om zijn roots te onderzoeken. Want die verdwijnen niet ineens als je gaat opgroeien bij ouders aan de andere kant van de wereld.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:46

En toch is het geen ouder, het is een verwekker. :)
Dat is niet denigrerend bedoeld ofzo maar degene die het sperma of het eitje doneert vervult verder geen ouderrol en zal naar alle waarschijnlijkheid geen of maar een heel kleine rol in het leven van het kind hebben tot een bepaalde leeftijd.
Overigens is het degenen die wel de ouderrol vervullen omschrijven als 'ouders' op z'n minst net zo denigrerend/degraderend.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:00

verootjoo schreef:
Ik vind de degradatie van de leverancier van een essentieel onderdeel tot het maken van een kind naar 'hulpje bij de verwekking' wel ernstig :o

Ik ben het met Reina eens dat dat toch echt de biologische ouder is en dat moet je als ouders zeker niet bagatelliseren... een kind kan er later zomaar heel erg veel moeite mee hebben en op zoek willen gaan naar zijn biologische afkomst. En logisch, een kind bevat genen van iemand die het nooit heeft gezien. Dat kun je niet zomaar uit de weg gaan

Idem dito met adoptie. Je hebt geen bloedband met het kind. Het is daarom dus logisch dat je rekening houdt met de achtergrond en de eventuele wens van het kind om zijn roots te onderzoeken. Want die verdwijnen niet ineens als je gaat opgroeien bij ouders aan de andere kant van de wereld.

Wat is dan volgens u de ouder die vanaf de geboorte het kind opvoed?
Geen ouder?
Er bestaat mogelijkheid dat het kind later de mogelijkheid heeft om op te zoeken wie de donor was/ is.

In mijn ogen is de donor diegene die het genetisch missende onderdeel geeft. Hij/zij neemt geen deel aan de opvoeding. Wettelijk gezien doet hij ook afstand van zijn rechten en van zijn plichten. Dus wettelijk gezien is het ook geen ouder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:15

lor1_1984 schreef:
En toch is het geen ouder, het is een verwekker. :)
Dat is niet denigrerend bedoeld ofzo maar degene die het sperma of het eitje doneert vervult verder geen ouderrol en zal naar alle waarschijnlijkheid geen of maar een heel kleine rol in het leven van het kind hebben tot een bepaalde leeftijd.
Overigens is het degenen die wel de ouderrol vervullen omschrijven als 'ouders' op z'n minst net zo denigrerend/degraderend.

Dan heb je het over de ouderrol. Ik denk dat daar het verschil in zit. Dat de biologische vader van het kind (ofwel de verwekker) geen rol speelt in het leven van het nageslacht wat er uit zijn zaadcellen is gekomen doet weinig af aan het feit of hij al dan niet de biologische vader is.

Degene die de ouderrol wel invullen, en dat kan dus zijn ouders die bewust ouders wilden worden maar waarvoor een donoreicel of zaadcel nodig was of mensen die een adoptiekind hebben natuurlijk net zo goed ouders. Ik snap dan niet wat er denigrerend aan is om die ouders te noemen :?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:23

Verootje ik denk dat ze bedoeld ouders tussen aanhalingstekens. Maar het was "jullie kindje" tussen aanhalingstekens wat eerder door reina was geplaatst denk dat ze daar op doelt?

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:31

Hoewel ik het twijfelachtig vind of we dit in het topic van TS moeten bespreken, omdat zij zelf juist zo duidelijk aangeeft dat zij openstaat voor een rol van de donor van haar kindje, wil ik hier toch nog even op ingaan.

@Verootjoo: ik ben heel blij met je aanvulling, precies dat bedoel ik ook.

Ik vind het lastig om te lezen dat mensen die kiezen een kind op de wereld te zetten met behulp van een donor, voor het kind besluiten hoe die donor gezien moet worden. Het lijkt mij op zijn minst onprettig als je als kind van een donor opgevoed wordt door iemand die al besloten heeft dat jouw biologisch vader slechts 'hulpje bij de verwekking' is. Helemaal als jij ontdekt dat je genetisch totaal niet op je opvoedouders lijkt en daar -en dat lijkt mij niet onvoorstelbaar- grote levensvragen over hebt.

lor1_1984 schreef:
Eerder een verwekker of een hulpje bij de verwekking.
Noem je adoptieouders ook 'ouders' trouwens of zijn dat wel gewoon ouders?

Als dit een vraag is aan mij: ik heb volgens mij nergens 'ouders' geschreven. Wel 'jullie' omdat ik dus van mening ben dat het kind niet alleen van de opvoedouders 'is', maar ook van de biologische vader 'is'.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:36

Ja maar die donor doet bewust afstand van het ouderschap.
Hij kiest er zelf voor om niet het kind op te voedeb

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:39

x_Anne_x schreef:
Ja maar die donor doet bewust afstand van het ouderschap.
Hij kiest er zelf voor om niet het kind op te voedeb

Klopt. Maar mijn boodschap gaat dan ook niet over het perspectief of de wens van de ouders, maar dat van het KIND. En dat kiest dus nergens voor (tot het 16 is dan in ieder geval).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:39

Inderdaad, het kind is niet van de donor, hij heeft afstand gedaan van zijn rechten en plichten. Heeft niets te zeggen over het kind. Het kind zal ook niet zijn gedragingen overnemen bv.
Enkel genetisch gezien heeft hij iets te maken met het kind.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:46

Ik vind dat hier wel echt vage dingen over pleegzorg worden gezegd.

Ts ik hoop dat je een goede oplossing vind! Het is je gegunt :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:50

dromertje2 schreef:
Inderdaad, het kind is niet van de donor, hij heeft afstand gedaan van zijn rechten en plichten. Heeft niets te zeggen over het kind. Het kind zal ook niet zijn gedragingen overnemen bv.

toch wil ik hier even op terugkomen.
ik ben een kind van een anonieme donor, bijna 2 jaar geleden heb ik mijn donor gevonden en heb ik hem en zijn kinderen ontmoet. ik lijk in gedrag sprékend op zijn zoon (mijn halfbroer) er zijn zoveel overeenkomsten dat het bijna eng is.

Ik ben echt een voorstander van eerlijk en open zijn tegenover het kind. Je bent verwekt met hulp van een donor. zo is het ook en daar moet je echt niet over zwijgen. Zat kinderen die ontzettend veel moeite hebben met het feit dat hun opvoedvader niet hun biologische vader blijkt te zijn. zijn er genoeg die daardoor flink overhoop liggen met familie en zichzelf.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:26

Op de psz van mijn zoon zit ook een BAM moeder, maar zij vond de wachtlijst zo lang duren en de kosten zo hoog, dat ze is uitgeweken naar België. Daar was ze heel snel aan de beurt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:31

EmptyWords schreef:
dromertje2 schreef:

toch wil ik hier even op terugkomen.
ik ben een kind van een anonieme donor, bijna 2 jaar geleden heb ik mijn donor gevonden en heb ik hem en zijn kinderen ontmoet. ik lijk in gedrag sprékend op zijn zoon (mijn halfbroer) er zijn zoveel overeenkomsten dat het bijna eng is.

Ik ben echt een voorstander van eerlijk en open zijn tegenover het kind. Je bent verwekt met hulp van een donor. zo is het ook en daar moet je echt niet over zwijgen. Zat kinderen die ontzettend veel moeite hebben met het feit dat hun opvoedvader niet hun biologische vader blijkt te zijn. zijn er genoeg die daardoor flink overhoop liggen met familie en zichzelf.

Het 1 sluit het ander ook niet uit.

Heb even vraagje voor u als je het niet erg vind.

Benoem je tegen andere mensen ook als je ouder(s) ook als opvoed ouder? Als je ze voorstelt aan mensen bv? Of is het meer een term dat je nu gebruikt in dit topic.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:43

nee, mijn "opvoedouders" zijn mijn ouders. mn moeder is natuurlijk ook mijn biologische moeder. daarna wordt het toch wel ingewikkeld, mijn wettelijke vader spreek ik niet meer, dan heb ik een stief vader (ook mijn opvoeder eigenlijk) en dan mijn donorvader.
als ik het over mijn ouders heb is dat dus mijn moeder en stief vader. ook als ik bij mijn donor op visite ben heb ik het over mijn (stief) vader.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:07

Maartje1990 schreef:
Verootje ik denk dat ze bedoeld ouders tussen aanhalingstekens. Maar het was "jullie kindje" tussen aanhalingstekens wat eerder door reina was geplaatst denk dat ze daar op doelt?

Klopt, omdat het op mij overkwam alsof de partner van degene die het kind draagt niet een echte ouder is.
Biologisch kan het dan wel zo zijn dat de donor de vader is (of moeder) maar wettelijk gezien zijn degenen op de geboorteakte/adoptieovereenkomst de ouders.